Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wie kan me helpen

Gestart door caro65 vrijdag 04 januari 2019, 14:39:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie kan me helpen
caro65
gast

Wie kan me helpen
Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw op dit forum, maar hoop hier veel van jullie te leren.
Kerstdag is reeds achter de rug maar nu ben ik begonnen met het maken van miniatuurhuisjes. Daarmee zou ik graag volgende Kerst een een kerstdorp bouwen. Daarin wil ik natuurlijk ook een trein in rond laten rijden. Mijn man dacht direct aan een Marklin trein scale H0. Bij het eerstvolgende bezoek aan zijn ouders zullen we zijn oude (± 35 jaar oud) treinbaan afbreken en zien wat we er nog kunnen van gebruiken.
Ik heb me ondertussen al eens verdiept in het maken van een traject voor mijn Kerstmis trein. Ik heb een gratis programma geïnstalleerd om een traject te kunnen uitbouwen. Maar helaas geraak ik er niet.
Zou er iemand mij verder kunnen helpen?
Ik heb een plaat van max. 140 cm x 100 cm en daarop wil ik een soort baan creëren zoals je kan zien op bijgaande foto. Ik zou wel graag tussen de 2 sporen min. 15 cm ruimte nodig hebben om daar mijn station te kunnen plaatsen. Je kan zien op de tweede foto dat ik mijn tussenspoor niet toegelegd krijg :-(

Ik zou het heel leuk vinden als iemand me verder kan helpen.

Alvast bedankt

Caroline
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wie kan me helpen
Hoi Caroline,

Dat station zou ik niet tussen de sporen doen, maar er naast en dan aan de binnenkant.
Het leukste is als je het stationsgebouw schuin kunt plaatsen.
Dan zie je perron en straatkant een beetje, en kies geen groot station, maar eentje die past.
Vaak als de oude baan wordt afgebroken,  staan er gebouwen op die vaak voor een kerstbaan te groot zijn.
Een beetje variatie in de cirkel kan ook en geeft minder dat rondjesrijden gevoel.

Hoop dat je met deze tips iets meer kunt doen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Wie kan me helpen
caro65
gast

Re: Wie kan me helpen
Beste Hans,

Bedankt voor de tips, die neem ik zeker mee.

Ik zou zelfs heel graag variatie in de cirkel krijgen, maar ik krijg het met de software maar niet op de wereld. Ik denk dat daarvoor mijn ruimte te klein is.
Als je schema's hebt van dergelijke baan, dan mag je me deze altijd doorsturen.

Mvg

Caroline
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Wie kan me helpen
Caroline

Hier vindt je oude märklin uitgaven met railplannen, speciaal voor m-rail.
Daar staat vast iets in dat aan je wensen voldoet.
http://www.lctm.info/Secciones/Trenes/Biblioteca/Libros/index.php

Cees
Re: Wie kan me helpen
caro65
gast

Re: Wie kan me helpen
Beste Cees,

Bedankt voor de info.

Maar ik ga een baan maken met volledig nieuwe rails, ik zal gebruik maken van de C-rails (rails met bedding).
Ik ga misschien enkel de oude locomotief + wagons gebruiken.

Dus ik blijf verder zoeken?

Zie foto, ik krijg mijn spoor niet dicht gelegd. Ik moet alles nog nieuw kopen, dus graag jullie plannetjes :-)


Mvg

Caroline
Re: Wie kan me helpen
caro65
gast

Re: Wie kan me helpen
Wauw Cees,


Dat zijn mooie bijlagen!
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wie kan me helpen
Hoi Caroline,

Je kan ook in die rechterbocht een bochtwissel toepassen.

Dan wordt het wel passen en meten voor het spoor wat er tussenin  ligt.
Heb helaas geen plannen van banen bij de hand, maar Cees heeft al wat opgezocht.
Nu zal het niet allemaal van toepassing zijn  daar er niet altijd een kerstbaan tussen zit ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wie kan me helpen
Hallo Caroline,

De simpelste oplossing is hiervoor al door Hans gegeven, maar dan lopen beide sporen wel voor het station langs. Ik heb even een afbeelding toegevoegd.

Groeten,
Wico
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wie kan me helpen
En ik zou in het inhaalspoor een wissel plaatsen met een doodlopend spoor.
Daar dan het station plaatsen,  zodat je ook kunt rijden zonder meteen naar het station te moeten.
Dat opent de mogelijkheid eventueel met twee loks te kunnen rijden.
Helaas zal dat met 1 wagonnetje moeten gezien de beperking van de ruimte.
En ja de lok zal de wagon moeten duwen, als ie voorop het doodlopende spoor inrijd.
Er kan ook een trein rondrijden als de andere in het station is.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Wie kan me helpen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Wie kan me helpen
Beste Caroline,

Onderstaand een baanplan gemaakt door een oud-forummer, Franky. Zelf functioneer ik alleen als doorgeef luik. Verwacht dus van mij geen commentaar op dit of andere plannen.

mvg
Jurrien

Re: Wie kan me helpen
caro65
gast

Re: Wie kan me helpen
Hoi Wico,


Deze had ik ook al gevonden :-) Maar da, heb ik mijn 15 cm niet tussen de twee rails :-(

Iemand nog ideeën?

Ik weet dat dit een heel klein baantje is, maar daar moet enkel maar een treintje in rondrijden. En dit treintje mag de ganse dag het zelfde traject doen.
En als ik het beu ben, leg ik het stil :-)

Mvg

Caroline

Re: Wie kan me helpen
caro65
gast

Re: Wie kan me helpen
Wauw Jurrien,


Dat is ook een goede baan  :thumbup:

Die zie ik helemaal al zitten.

Caroline
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wie kan me helpen
Hoi Caroline,

Misschien mosterd na de maaltijd, maar op basis van je eigen oorspronkelijke idee kun je onderstaande baan bouwen. De totale breedte komt dan wel boven de 90 cm en de ruimte tussen de sporen is ongeveer 12,5 cm. De kleine tussenstukjes aan de binnenkant van de wissels zijn artikel 24206. Wellicht is de oplossing hiervoor van Jurrien voor jou de beste, maar hou er dan rekening mee dat je station niet langer kan/mag zijn dan 20 centimeter (anders past hij niet meer tussen de bochten). Omdat je iets meer breedte hebt dan 90 cm, kun je de 24094 eventueel nog vervangen door 24188 om zo meer ruimte te maken voor je station. Veel succes met je verdere plannen!

Groeten,Wico
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wie kan me helpen
Voor een halve cirkel:

Begin je bocht met 2 st. 24130. (R1)
Daarna een 24230 (R2)
Dan een wissel 24611 of 24612 (R2)
leg aan de wisselbocht een kleine bocht 24206. (hierdoor wordt de wisselbocht gelijk een een 24230)
En leg hieraan 2 bochten 24130. (R1) Hierna kan je de rechte rail aanleggen.
Leg aan het rechte deel van de wissel een bocht 24230.
En leg ook hieraan 2 bochten 24130. (R1) Hierna kan je de rechte rail aanleggen.

Voor de andere cirkel tegengesteld werken.

Je kan ook alle R1 - 24130 vervangen door R2 24230, doch dan heb je meer ruimte nodig.

Mvg. Marcel
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Wie kan me helpen
In de tekening in de eerste post staat dat je 15 cm wilt tussen de stationssporen, en 80 cm tussen het achterste en voorste spoor. Dat betekent dat het achterste spoor 65 cm van het binnenste stationsspoor zou liggen. De kleinst mogelijke cirkel die mogelijk is met C-rails is echter al 76 cm (inclusief de railbedding).

Je wilt minimaal 15 cm ruimte tussen de stationssporen. De rails is zelf 4 cm breed. Als je de rails als lijn tekent en je wilt 15 cm tussenruimte, moet je daar rekening mee houden, er moet dan 19 cm afstand zijn tussen de lijnen.

          76 + 15 + 4 = 95 cm. En dan is er geen milimeter ruimte over rondom de baan.

Conclusie: wat jij wilt, is helaas onmogelijk met C-rails.

Je kunt kiezen voor een iets groter baantje of genoegen nemen met een kleinere afstand tussen de stationssporen. Ik zou ik het wel weten: groter maken!  :) Met zo'n 105 cm in plaats van 90 gaat het prima.
Re: Wie kan me helpen
caro65
gast

Re: Wie kan me helpen
Hallo speeltmettreintjes,


Ik heb beslist om mijn plaat 100 cm te maken. Maar als ik kies voor het ontwerp van Franky, die ik door Jurrien heb verkregen, dan heb ik volgens de tekening die ik gemaakt heb in Scarm met een 88 cm genoeg. Dus dan zou ik nog langs beiden zijden 6 cm kunnen overhouden. Ik denk wel in het tekenprogramma van Scarm dat daar de rails + volledige bedding is inbegrepen.

Maar toch bedankt voor de raad.

Caroline
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Wie kan me helpen
Het ontwerp dat Jurrien had gepost is inderdaad 88 cm inclusief volledige bedding. Als jouw stationnetje daarin past, is dat een prima baantje voor bij de kerstsfeer.

Citaat van: caro65 op zondag 06 januari 2019, 02:28:34Ik heb beslist om mijn plaat 100 cm te maken.

Goede keuze, met iets meer ruimte heb je meteen wat meer mogelijkheden.

Ik ben zo vrij geweest om die extra ruimte te benutten en heb nog een paar baanplannen voor je. Net als Hans en Wico al hadden voorgesteld, zitten er meegebogen wissels in (24671 en 24672). Voor een kleine baan bieden die veel mogelijkheden.

De eerste twee plaatjes zijn slechts variaties op de plannen van anderen, waarbij nu, inclusief bedding, 95 van de 100 cm worden gebruikt. In beide heb je, op een paar mm na, 15 cm ruimte tussen de stationssporen.

Citaat van: caro65 op vrijdag 04 januari 2019, 14:58:53Ik zou zelfs heel graag variatie in de cirkel krijgen.

De laatste twee plaatjes bieden wat variatie. Daardoor wijken ze wel iets af van jouw oorspronkelijke opzet: er ligt een bocht in het binnenste stationsspoor. Of dat uitkomt met jouw stationsgebouwtje, weet ik natuurlijk niet, maar op het breedste punt heb je 16 cm. Ze gebruiken respectievelijk 92 en 91 van de 100 cm. Dat betekent dat er nog wat ruimte is om het eventueel aan te passen en daarmee die 16 cm een paar cm op te rekken.
Re: Wie kan me helpen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Wie kan me helpen
Hoi Caroline

Franky had nog wat nieuwe inspiratie. Onderstaand twee aanpassingen van het eerste.





mvg
Jurrien
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wie kan me helpen
Leuke plannetjes allemaal, maar...
...waarom -als je man z'n oude baan toch gaat afbreken- niet gewoon gebruik maken van die rails?
Daar is ook niks mis mee hoor, de meeste rails en materieel dat ik gebruik is ouder dan die 35 jaar!
En dan gewoon met die rails een leuk baanplannetje uitleggen; voor dit soort kleine baantjes werkt dat beter dan die planprogramma'tjes en bovendien zie je gelijk hoe t er in werkelijkheid uit ziet.
Én je bespaart een hoop geld door de rails te hergebruiken ;).
Re: Wie kan me helpen
caro65
gast

Re: Wie kan me helpen
Beste Hanzi,


We gaan eerst moeten kijken in welke staat de rails nog gaan zijn. Misschien zijn die al helemaal roest geworden.
Dat zou ons natuurlijk een centje besparen  :thumbup:

Binnen 14 dagen gaan we dat weten, dan gaan we op bezoek bij zijn ouders en gaan we de baan afbreken.

Groetjes Caroline
Re: Wie kan me helpen
caro65
gast

Re: Wie kan me helpen
Wauw speeltmettreintjes,


Je maakt het me moeilijk om te kiezen hoor  :)  :thumbup:.

Maar heel hartelijk bedankt.

Ik denk dat ik nu een 14-tal dagen ga wachten en zien hoe de rails van mijn man zijn oude baan er nog zullen uitzien. Misschien doe ik wel zoals Hanzi me zegt: en gebruik ik de oude rails.

Misschien ga ik jullie hulp dan terug kunnen gebruiken om een plannetjes te helpen maken met de oude C-rails  :P

Groetjes Caroline
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wie kan me helpen
35 jaar geleden had je nog geen C-rails. En da's jammer want C-rails roesten niet. Dit zullen hoogstwaarschijnlijk M-rails zijn, de metalen voorloper van de C-rail. En die kúnnen wel roesten, maar zijn meestal nog wel te redden met wat poetswerk met een railgum.
Hopelijk is t nog wat; succes!
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wie kan me helpen
Dag Caroline.

@citaat  @citaat  Jurriën heeft nog wat in de aanbieding ... klik.

Groeten,

Erik.
Re: Wie kan me helpen
caro65
gast

Re: Wie kan me helpen
Erik,


Bedankt voor de tip, maar ik wacht nu wel eventjes af om te zien hoe het met de rails van mijn man zijn treinbaan is gesteld. Je zal me wel weer horen zodra ik daar de toestand van ken.

Alvast bedankt.

Groetjes Caroline
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wie kan me helpen
Hoi Caroline,

Neem voor alle breek-werkzaamheden foto's van de oude baan.
Als tijdsdocument voor jezelf en je man, zo dat je nog eens terug kan kijken.
Had dat ook bij mijn eigen baan gedaan, ware het niet dat een achttal rolletjes van o.a. die reportage nooit zijn aangekomen bij mij.
Anders had ik er hier ook wel een aantal gepost, maar ja balen dat het nu niet meer kan.
Nu met het digitale fotografie tijdperk is zoiets te voorkomen.
Want je kan dan direct op de pc of laptop het resultaat zien.
Het grappige hiervan is, is dat je foto's er ook beter van worden.

Zou zeker de oude rails niet afschrijven, als de conditie ervan niet al te roestig is ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Wie kan me helpen
caro65
gast

Re: Wie kan me helpen
Hallo allemaal,


Eventjes een update van de baan die ik uiteindelijk heb kunnen maken met de oude rails van mijn man. Heb wel nog rails over maar kon deze niet meer gebruiken want ik ben beperkt in grote van mijn project. Zie foto in bijlage van mijn gemaakte baan.

Deze ben ik nu stelselmatig op het gemak aan het opbouwen. Dit met: zelfgemaakte muren en bruggen, zelf gemaakt chalet en er moet nog heel wat bijkomen.

Ik had eerst de sporen vastgeschroefd op de triplexplaat, maar amai wat een lawaai was met dat :-) Dan maar alles terug afgebroken en een rubbermat aangeschaft voor de volledige grote van de plaat (140cmx100cm). Vervolgens opnieuw begonnen en nu is het toch wel meer aanvaardbaar (het geluid van de rijdende trein). Op de rubbermat de sporen gekleefd en ook de langs de sporen grind aangelegd (vastgezet met 50% water en 50% lijm). In het weekend ben ik ook eens begonnen met zelf een chalet te maken. Deze moet ik wel nog voorzien van dakgoten en afvoerbuizen.

Mijn volgende project zal het maken van een station zijn.

Wie al eens wil piepen of nieuwsgierig is naar wat een vrouw kan realiseren, dan kan je gerust reeds enkele foto's bekijken via onderstaande link.

https://drive.google.com/open?id=14snyKdrgNdP7IQPNpcQXvuJ5jUbLMVz-


Suggesties zijn altijd welkom.

Vele groetjes Caroline
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Wie kan me helpen
Hallo Caro,
Als je tijd hebt, mag je gerust mijn muurtjes bouwen  :)
Re: Wie kan me helpen
caro65
gast

Re: Wie kan me helpen
Ludo,


Hoeveel meters moet je hebben?  :P Toch niet de Chinese muur hé  :D

Greetz Caroline
Re: Wie kan me helpen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wie kan me helpen
Hallo Caro,

Dat ziet er goed uit hoor, en ja ik vlak dames nooit uit, want ze kunnen  zeker iets in de modelbouw :thumbup:
Alleen wat me opviel tijdens de beurs in Houten, dat er ook meer vrouwen aanwezig waren.
Als ze dan bij mijn tafels aankwamen, vroegen ze behalve naar scenery, ook naar loks.
Vond het zeker leuk om deze dames te helpen bij hun keuze.

M.v.g.

Hans V200.0