Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen

Gestart door RRvdBeek donderdag 03 januari 2019, 19:19:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Mijn Marklin Koploper rijdt uitstekend, zowel voor als achteruit, maar reageert niet meer op de functietoetsen van de 6021 Controlunit. Andere locs wel. Enkele weken terug brandde nog wel de kop en achterlichten, nu ook niet meer. Is dit een decoderprobleem of moet ik het ergens anders zoeken? Bij voorbaat dank voor suggesties!

groeten René
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Welk type koploper de 37421,37422 of de 37423 reageert de binnenverlichting wel?
Heb je misschien nog een andere controller dan zou je kunnen proberen of je daar de zelfde reactie hebt?
Draadbreuk kan een optie zijn dan werkt de binnenverlichting mogelijk niet meer en heb je alleen nog maar front/sluitseinen aan de decoder zijde.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Hallo,

Het treinstel heeft sleperwissel, de verlichting wordt uit de achterste sleper gevoed. Probeer is beide kopballen te koppelen zonder de tussenwagons

Met vriendelijke groet Walter
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Het is de 37421, geen enkele (extra) functie doet het. Geen voor- en sluitverlichting, geen binnenverlichting en ook de omroepberichten doen het niet. Ook op de tweede controller reageren de functies niet.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Inderdaad er zijn twee slepers, het treinstel functioneert alleen wanneer de eindstellen gekoppeld zijn. Ik zal ze morgen even proberen zonder de twee tussenrijtuigen.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Hallo Walter, vandaag de proef op de som met alleen de kopstellen gekoppeld.  Dan wordt de zaak echter nog vreemder; zonder enige functie in te stellen brandt nu de binnenverlichting plus de kop- en sluitverlichting maar de trein zelf reageert verder totaal niet.
Pas wanneer de tussenstellen weer worden gekoppeld zit er beweging in maar zijn alle functies weer buiten dienst.
Ik weet wel dat er nog niet zo lang geleden twee nieuwe koppelingen zijn gemonteerd maar is er daarbij heel goed gelet op het doorverbinden van de juiste bedrading. Zou ik met de decoder aan de slag moeten??

groeten René
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Hallo René, mijn eerste gedachte is dat er wat mis is met 1 van de 2slepers, kan je het treinstel wel schakelen dat verlichting omschakelt, zit idem wel een optie in de decoder voor de sleperwissel, is de decoder gereset of vervangen?
groet Walter
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Draai de twee tussen wagons eens om.

Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Walter, met de decoder is verder niets gebeurd, dat is nog steeds de originele. Hero heeft nog de suggestie om de tussenwagons even te wisselen, dat ga ik morgen doen. Ik kan niet schakelen met de verlichting. Met de twee kopstellen aan elkaar brandt alle verlichting zodrag ik het stel aanmeld op de control unit. Maar dan kan ik er niet mee rijden of andere functies in/uitschakelen. Met de complete trein kan er wel gereden worden maar doet verder geen enkele functie het.

René
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Hi René,

Als je rijdt, valt er dan om te schakelen??

Je geeft aan dat met de kopstellen gekoppeld alle verlichting brandt. Brandt dan aan beide kanten de front en sluitverlichting tegelijk??

Gr. Fred.

Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Fred, alleen de verlichting van het motorrijtuig brandt, kopverlichting plus binnenverlichting. Niet in het andere eindrijtuig. Met alle rijtuigen gekoppeld is er wel te schakelen tijdens het rijden, dus vooruit en achteruit.

groeten René
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Hallo René  van welke bak is koppeling vervangen, je zou het relais van de sleperwissel kunnen uitschakelen, maar de sleperdraad van de stuurstand mag nooit met verkeerde functie contact maken, hierbij is millimeter goed hulpmiddel om uit te zoeken of sleper van stuurstand correct kontakten heeft met relais in motorwagen, met vriendelijke groet Walter
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Weet je zeker dat de goede koppelingen zijn geplaatst?
Er zijn namelijk verschillend koploper koppelingen, verschil zit hem in de bedrading!
Heb namelijk zelf een koploper waarvan een koppeling is vervangen door een verkeerde koppeling en hij reed daarna wel maar de functies deden het niet meer goed.
Er is een en ander daardoor doorgebrand op de printplaat en daarom ligt hij nu bij John ter reparatie.
Weet zo de nummers van de verschillende koppelingen niet want de papieren waar alles op staat zitten in de doos van de koploper (en liggen dus bij John).

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
 @citaat

Indien gewenst kan ik dat papiertje wel even uit de doos halen en de nummers hier neerzetten.
Zal ze als ik het ombouwverslag post sowieso daarin even vermelden.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
De koppeling 123570 + 123571 voor de 37421 is NML. en vervangen door set 241014 .
Alleen de pin bedrading is anders dus goed nameten met multimeter.


Grt. Jo
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Walter, er zijn inmiddels 3 koppelingen vervangen en ik heb vooraf heel goed gekeken of de bedrading ten opzicht van de bestaande koppeling op dezelfde manier is teruggeplaatst. Daarbij is mij, zoals waarvoor terecht is gewaarschuwd, opgevallen dat de banen in de nieuwe koppeling inderdaad anders liepen dan in de oude. Ik denk dan ook dat de meest waarschijnlijke oorzaak van het wegvallen van functies in combinatie met de verlichting, daar dan toch gezocht moet worden. Helaas heb ik nog nergens een schema kunnen vinden van deze bedrading dus het wordt weer alles openmaken en stuk voor stuk doormeten.
groeten René
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Ragoem,
Ondanks dat ik heel erg goed heb opgelet bij het vervangen van de koppelingen denk ik dat het probleem daar inderdaad gezocht moet worden. Ik hoop niet dat de printplaat kapot is........!

groeten René
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Ik kijk uit naar dat ombouwverslag, wellicht kan ik daar nog mijn voordeel mee doen!

groeten René
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Tip als je iets gaat vervangen waarvan je de draad loopt niet goed kunt zien altijd doormeten of ze één op één kloppen
Probleem zal hem er waarschijnlijk in zitten dat de oude koploper 4 draden gebruikt en de nieuwe waarschijnlijk 5.
En misschien kun je de volgende beginnen door eerst aan te geven wat er is vervangen dat neemt al een hoop gis werk weg ;)
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Rene, ik zal dat verslag binnenkort even posten.

Mark, de nieuwe gebruikt ook 5 polen, alleen de pinbezetting is anders. Waardoor er stromen op een 'rare' manier kunnen lopen, wat kan leiden tot nare gevolgen.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Aan de koppelkant van het aangedreven stel kun je de beide slepers makkelijk met elkaar verbinden.
Dan kun je het aangedreven kopstel los testen. Zinder dat je last hebt van de sleperomschakeling.

Dan weet je de huidige staat van print en decoder.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Het zijn inderdaad 5-polige koppelingen waarvan de kleuren van de bekabeling verschillen. Vandaar dat ik eerst op papier nog heb vastgelegd welke polen met elkaar contact maken om te voorkomen dat er ongewenste contacten zouden ontstaan. Maar blijkbaar is er toch ergens iets fout gegaan.
Zoals ik al schreef; alles weer demonteren, losmaken en opnieuw in kaart brengen.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Hoi, heb je dat ombouwverslag inmiddels al gepost??

groeten René
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Hallo Rene,

Ik heb zojuist het eerste deel van het verslag gepost, zie: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73977.0
De rest van de foto's moet ik nog even uitzoeken, maar die volgen nog. Hou het draadje dus in de gaten.

Mvg, John
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Geweldig John, bedankt!

René
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Eenzelfde probleem hier waarbij ik twee koppelingen moest vervangen door afgebroken verbindingen. Ik heb echter heel nauwkeurig de banen gevolgd zodat de diverse aansluitingen AC1 (rood), AB7 (oranje) A10 (zwart), AB6 (grijs) en AC2 (bruin), vanaf de stuurstand bleven corresponderen met de aansluitingen op de printplaten in de volgrijtuigen. Desondanks is er een probleem ontstaan en rijdt het stel wel (de decoder moet dus in orde zijn), maar brand de verlichting van de tussenrijtuigen continu. Verder is geen enkele functie schakelbaar. Ook wanneer ik de stuurstand loskoppel blijft de verlichting van de tussenrijtuigen (niet het eindrijtuig) branden. Op de printplaat van de stuurstand is niets van schade te ontdekken. Ik ben inmiddels al een paar dagen aan het proberen maar kom er niet echt uit. Toch moet er dan iets in de verbinding tussen de tussenrijtuig en de eindrijtuigen niet goed zijn. Enige suggesties?

groeten René
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Dat de decoder in orde is, omdat de motor werkt, is wel een erg snelle conclusie. De lichtuitgangen zouden namelijk kapot kunnen zijn, wat een verklaring zou kunnen zijn. Zou dus zelf eerst de decoder even los testen.
Dat de verlichting bij afkoppelen van de stuurstand blijft werken is mogelijk, als de koploper maar spanning afneemt van de sleper onder de motorwagen.
Verder zal het probleem zal niet snel in de print van de stuurstand zitten, maar eerder in de print van de motorwagen, je zou aldaar even kunnen kijken of je wat geks ziet.
Check ook even of de jumpers op de print van de motorwagen niet zo ingesteld staan, dat de verlichting in de rijtuigen via aux 3 geschakeld wordt.

I.e. werk vanuit de decoder naar de stuurstand toe, en niet vanaf de stuurstand terug naar de decoder. Dan is de kans dat je het probleem vind namelijk sneller, dan andersom.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Sorry, ik maakte een fout door de motorwagen als stuurstand te benoemen. De verlichting blijft dus branden wanneer de tussenrijtuigen aan de stuurstand zijn gekoppeld. Het los testen van de decoder is voor mij niet echt een optie, daar heb ik geen mogelijkheden/apparatuur voor. Overigens heb ik bij een foute verbinding wel geconstateerd dat de kopverlichting van het motorrijtuig wel brandde. Dat gebeurde toen ik de tussenrijtuigen had verwijderd en het motorrijtuig direct had gekoppeld aan de stuurstand.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Hmm oke, dass vreemd. Dan zou ik toch zeggen dat er ergens een verbinding niet goed zit.
Heb je de aansluitingen qua draadkleur controleert, of heb je ze met een multimeter nagemeten. Gezien je in mijn vorige bericht kan lezen dat de draadkleuren verschillen tussen de soorten koppelingen. Dus als je dat aangehouden hebt, en niet complete setjes heb veranderd, kan het daar toch mis zijn gegaan.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Ik ga ze weer allemaal openmaken en controleren. Wat ik mij alleen afvraag bij de binnenverlichting van de tussenrijtuigen is dat deze toch alleen zou moeten branden wanneer die met de desbetreffende functie wordt ingeschakeld?
Nu gaat die alleen branden wanneer ze aan de stuurstand worden gekoppeld.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Normaliter wel, maar als er iets verkeerd zit... ;)
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
hij kan bij de front sluit verlichting zitten van je stuurstand of indien aangepast los schakelbaar.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
De printplaat in de stuurstand, die standaard van een sleper is voorzien, is aan de kopzijde alleen voorzien van de aansluitingen naar de front-sluitverlichting (grijs en oranje) en aan de zijde van de koppeling met het laatste rijtuig de standaard 5 aansluitingen; plus (rood), min (bruin), frontverlichting (oranje), sluitverlichting (grijs) en decoderaansturing binnenverlichting (zwart). Er zou dus een verbinding moeten zijn vanaf de sleper naar de aansturing van de binnenverlichting. Bijzonder is echter dat de binnenverlichting van de stuurstand niet brand........
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Citaat van: RRvdBeek op donderdag 31 januari 2019, 21:50:36
Wat ik mij alleen afvraag bij de binnenverlichting van de tussenrijtuigen is dat deze toch alleen zou moeten branden wanneer die met de desbetreffende functie wordt ingeschakeld?

Hangt er van af in dit geval, als je met een functie apart de binnenverlichting wil schakelen moet er in elk rijtuig afzonderlijk een aanpassing worden gedaan.

Zie dit draadje: KLIK
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Nee Fred, het inschakelen van de binnenverlichting bij deze Koploper is een standaard functie die je voor de gehele trein in of uit kan schakelen.
groeten René
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
René,

De ombouw die ik beschrijf is een koploper met hetzelfde artikelnummer (37421) waar jij het over hebt.

Binnenverlichting wordt standaard af fabriek samen met de front en sluitseinen geschakeld.

Deze is dus pas na de ombouw apart te schakelen!

Is dit de eerste decoder die er nog in zit na aankoop? Je hebt dan een ESU-OEM decoder er in zitten, via een programmer makkelijk te testen.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Hoi Fred, weer wat geleerd, dankjewel!
Inderdaad, het is nog de eerste decoder (tot nu toe gelukkig alleen de koppelingen hoeven te vervangen).
Ik heb een ESU-programmer, ik ga daarmee aan de slag.

groeten René
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Hi René,

Zorg dat je eerst inleest en niets aanpast, decoder zal wel goed geprogrammeerd zijn.

Volgens mij staan Aux 1 en 2 zodanig geprogrammeerd dat die het sleperwissel relais aansturen.

Dit relais was bij mij kapot gegaan, geeft ook rare verschijnselen!

Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Sleperwisselrelais? Ik ga al een tijdje mee maar heb waarschijnlijk te veel in de hoek gezeten. Nog nooit van gehoord, sorry!
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Dat is het relais dat er voor zorgt dat de voorste sleper de rijspanning opneemt. Handlig bij analoog bederijf of digitaal bedrijf met analoge sein onderbrekingen waardoor het stal netjes voor een sein stopt.

In dat geval wordt de verlichting via de achterste sleper gevoed.

Is het witte ding onder de kap, vrij groot!
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Dankjewel!
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Citaat van: Marklindak op vrijdag 01 februari 2019, 08:41:18
Volgens mij staan Aux 1 en 2 zodanig geprogrammeerd dat die het sleperwissel relais aansturen.

Nope, aux 1 en 2 zijn voor de geluidsmodule, aux 3 is vrij (evt voor binnenverlichting apart schakelen) en het relais zit op aux 4.
Omdat er extra elektronica gebruikt wordt, is het mogelijk dat die op 1 aux zit, nadeel is wel dat dat meer storingsgevoelig is.
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Koploper reageert niet meer op de functietoetsen
Kijk John,

Dit wist ik niet meer uit mijn hoofd. Dat de decoder druk bezet is is duidelijk. :D