Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Kato-n aansturen met ecos

Gestart door 755philippe donderdag 03 januari 2019, 12:24:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kato-n aansturen met ecos
Hallo,
Ik heb even een vraagje. Ik heb een Ho-baan die wordt aangestuurd met de Ecos (18V) op 3-rail. De ecos heeft een voeding van rond 19V die niet kan gewijzigd worden naar een lager voltage. Nu zo ik een Kato-n lokje digitaal willen aansturen maar de motor mag maar met 12V gevoed worden. Ik wil dit lokje gebruiken voor een kleigroeve vandaar n-spoor. Het n-spoor wordt uiteraard gescheiden van de ho-baan dus wel afzonderlijke bedrading naar het n-spoor maar ik zou het geheel wel met de Ecos willen aansturen wat wil zeggen ho-lokomotieven op de 3-railbaan EN n-lokje op het n-spoor. iemand een idee hoe ik dit kan aansturen zonder de 12V motor op te blazen.
Mvg

755philippe
Re: Kato-n aansturen met ecos
Ben den Hollander
gast

Re: Kato-n aansturen met ecos
Een nieuwe voeding kopen en alles op 14V draaien. Hooguit heb je aanmeld problemen met h0 MFX maar dat kun je uit zetten.
Re: Kato-n aansturen met ecos
Een N spoor lokje gebruiken voor een kleigroeve? Ga eens lijken bij H0e, veldspoor. Optisch veel beter als N spoor.
Re: Kato-n aansturen met ecos
Lid sinds: 2017

offline
Re: Kato-n aansturen met ecos
Van een originele Ecos-voeding kan de uitgangsspanning wél gewijzigd worden.
Deze is instelbaar van 14 tot 21 volt
Zie paragraaf 8.2.2 van de handleiding.
Wanneer je geen originele voeding hebt koop dan zoiets:
https://www.allekabels.nl/ac-dc-adapter/7207/1297143/universele-ac-dc-laptop-adapter-regelbaar-9-tot-20-v.html
Dat werkt prima samen met de Ecos

Cees
Re: Kato-n aansturen met ecos
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Kato-n aansturen met ecos
Hallo een decoder in de kato zetten, bv. Esu en dan de motorspanning met cv51?? Omlaag brengen, groet Walter
Re: Kato-n aansturen met ecos
Citaat: " Dabei ist ECoS für Gleich- und Wechselstrombahner (passender Decoder vorausgesetzt) und alle Spurweiten von N bis G gleichermaßen geeignet. "
Bron van citaat ===> klik

Spanning instellen:
Re: Kato-n aansturen met ecos
Hallo,
Het is wel mijn bedoeling om zowel met ho als n te rijden. Dus gewoon een decoder in het lokje steken en dan de motorspanning via cv naar beneden brengen als ik het goed begrepen heb. Ok maar op hoeveel moet ik dan die spanning zetten ?
Mvg
755philippe
Re: Kato-n aansturen met ecos
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Kato-n aansturen met ecos
CV51= lastregeling en brengt de spanning niet naar beneden.Enige oplossing die ik zie is op de motoruitgang een diodeschakeling voor je motor zetten om de aangeboden spanning omlaag te brengen.
Re: Kato-n aansturen met ecos
Citaat van: 755philippe op donderdag 03 januari 2019, 17:11:59
maar op hoeveel moet ik dan die spanning zetten ?
Re: Kato-n aansturen met ecos
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Kato-n aansturen met ecos
lukt niet want de vraag is met 1 ecos beiden tegelijk aansturen.Voor de 3 rail is het best 19 volt om problemen met eventuele terugmelding te vermijden.De meesten passen die diodetruck voor motorspanning verlagen toe .Werkt naar behoren en lastregeling blijft eveneens behouden.Of je vervangt het motortje in de N lok.
Re: Kato-n aansturen met ecos
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Kato-n aansturen met ecos
Citaat van: bellejt op donderdag 03 januari 2019, 17:20:42
CV51= lastregeling en brengt de spanning niet naar beneden.Enige oplossing die ik zie is op de motoruitgang een diodeschakeling voor je motor zetten om de aangeboden spanning omlaag te brengen.

Was inderdaad niet cv51 maar wel cv53 die omlaag gebracht moet worden tot maximaal 120 wat overeenkomt met 12 volt, met vriendelijke groet Walter
Re: Kato-n aansturen met ecos
Default voor CV 53 in Lokpilot V4.0 is 140. Zou dan 14 volt zijn en dus goed voor een "N" lokje.
Re: Kato-n aansturen met ecos
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Kato-n aansturen met ecos
Je kan alleen voor dat N-spoortje ook een DSR (Digital Spannungs Regler) nemen en die op 12V zetten. Ik gebruik er zo een bij mijn Z-baan waar mijn CS1R aan hangt. Dan kan je je H0 baan gewoon op 18-20V laten met een aftakking via de DSR met 12V naar je N-stukje.
Te verkrijgen via SpoorZ-reno, hij staat ook op de beurs in Houten met zijn digitaal omgebouwde spoor Z-treintjes. Je moet het dan wel van tevoren bij hem bestellen want hij houdt volgens mij geen voorraad aan. De DSR is er in 2 varianten, zelf even kijken welke je nodig hebt.
www.spoorz-reno.nl/c-3917857/digitale-systemen/

Groet, Paul
Re: Kato-n aansturen met ecos
Of men leest de gebruiksaanwijzing van een decoder.

CV#2 regelt de spanning waarmee de motor in rijstap 1 in beweging komt.
CV#5 regelt de maximale spanning.
CV#6 regelt de halve spanning bij rijstap 14.

Of je regelt via CV#67..CV#94 de curve en dus de spanning.

Groetjes