Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Besturing Overige Merken
| | |-+  Kato-n aansturen met ecos
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Kato-n aansturen met ecos  (gelezen 539 keer)

755philippe

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Kato-n aansturen met ecos
« Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 12:24:26 »

Hallo,
Ik heb even een vraagje. Ik heb een Ho-baan die wordt aangestuurd met de Ecos (18V) op 3-rail. De ecos heeft een voeding van rond 19V die niet kan gewijzigd worden naar een lager voltage. Nu zo ik een Kato-n lokje digitaal willen aansturen maar de motor mag maar met 12V gevoed worden. Ik wil dit lokje gebruiken voor een kleigroeve vandaar n-spoor. Het n-spoor wordt uiteraard gescheiden van de ho-baan dus wel afzonderlijke bedrading naar het n-spoor maar ik zou het geheel wel met de Ecos willen aansturen wat wil zeggen ho-lokomotieven op de 3-railbaan EN n-lokje op het n-spoor. iemand een idee hoe ik dit kan aansturen zonder de 12V motor op te blazen.
Mvg

755philippe
Gelogd

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re: Kato-n aansturen met ecos
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 13:33:10 »

Een nieuwe voeding kopen en alles op 14V draaien. Hooguit heb je aanmeld problemen met h0 MFX maar dat kun je uit zetten.
Gelogd

Ronald69

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • TP III/IV
Re: Kato-n aansturen met ecos
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 13:50:14 »

Een N spoor lokje gebruiken voor een kleigroeve? Ga eens lijken bij H0e, veldspoor. Optisch veel beter als N spoor.
Gelogd


Grt, Ronald.

Pt2/3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Kato-n aansturen met ecos
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 13:51:33 »

Van een originele Ecos-voeding kan de uitgangsspanning wél gewijzigd worden.
Deze is instelbaar van 14 tot 21 volt
Zie paragraaf 8.2.2 van de handleiding.
Wanneer je geen originele voeding hebt koop dan zoiets:
https://www.allekabels.nl/ac-dc-adapter/7207/1297143/universele-ac-dc-laptop-adapter-regelbaar-9-tot-20-v.html
Dat werkt prima samen met de Ecos

Cees
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 januari 2019, 14:02:03 door Pt2/3 »
Gelogd

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Kato-n aansturen met ecos
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 14:14:57 »

Hallo een decoder in de kato zetten, bv. Esu en dan de motorspanning met cv51?? Omlaag brengen, groet Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Kato-n aansturen met ecos
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 15:31:08 »

Citaat: " Dabei ist ECoS für Gleich- und Wechselstrombahner (passender Decoder vorausgesetzt) und alle Spurweiten von N bis G gleichermaßen geeignet. "
Bron van citaat ===> klik

Spanning instellen:
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 januari 2019, 15:39:06 door nobody »
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

755philippe

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Kato-n aansturen met ecos
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 17:11:59 »

Hallo,
Het is wel mijn bedoeling om zowel met ho als n te rijden. Dus gewoon een decoder in het lokje steken en dan de motorspanning via cv naar beneden brengen als ik het goed begrepen heb. Ok maar op hoeveel moet ik dan die spanning zetten ?
Mvg
755philippe
Gelogd

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Kato-n aansturen met ecos
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 17:20:42 »

CV51= lastregeling en brengt de spanning niet naar beneden.Enige oplossing die ik zie is op de motoruitgang een diodeschakeling voor je motor zetten om de aangeboden spanning omlaag te brengen.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Kato-n aansturen met ecos
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 17:33:19 »

maar op hoeveel moet ik dan die spanning zetten ?
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Kato-n aansturen met ecos
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 17:37:37 »

lukt niet want de vraag is met 1 ecos beiden tegelijk aansturen.Voor de 3 rail is het best 19 volt om problemen met eventuele terugmelding te vermijden.De meesten passen die diodetruck voor motorspanning verlagen toe .Werkt naar behoren en lastregeling blijft eveneens behouden.Of je vervangt het motortje in de N lok.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Kato-n aansturen met ecos
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 18:36:06 »

CV51= lastregeling en brengt de spanning niet naar beneden.Enige oplossing die ik zie is op de motoruitgang een diodeschakeling voor je motor zetten om de aangeboden spanning omlaag te brengen.

Was inderdaad niet cv51 maar wel cv53 die omlaag gebracht moet worden tot maximaal 120 wat overeenkomt met 12 volt, met vriendelijke groet Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Kato-n aansturen met ecos
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 23:48:05 »

Default voor CV 53 in Lokpilot V4.0 is 140. Zou dan 14 volt zijn en dus goed voor een "N" lokje.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

pajomaho

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Klein Jünkerath
Re: Kato-n aansturen met ecos
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 04 januari 2019, 15:26:33 »

Je kan alleen voor dat N-spoortje ook een DSR (Digital Spannungs Regler) nemen en die op 12V zetten. Ik gebruik er zo een bij mijn Z-baan waar mijn CS1R aan hangt. Dan kan je je H0 baan gewoon op 18-20V laten met een aftakking via de DSR met 12V naar je N-stukje.
Te verkrijgen via SpoorZ-reno, hij staat ook op de beurs in Houten met zijn digitaal omgebouwde spoor Z-treintjes. Je moet het dan wel van tevoren bij hem bestellen want hij houdt volgens mij geen voorraad aan. De DSR is er in 2 varianten, zelf even kijken welke je nodig hebt.
www.spoorz-reno.nl/c-3917857/digitale-systemen/

Groet, Paul
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 januari 2019, 15:33:05 door pajomaho »
Gelogd

Jünkerath, Eifel - Tijdp. III/IV - ECoS2 + 2x ECoSBoost + 3x MS1 + 6021 + Iris + Android;  CS1R bij de Z-baan in gebruik

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Kato-n aansturen met ecos
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 04 januari 2019, 22:09:23 »

Of men leest de gebruiksaanwijzing van een decoder.

CV#2 regelt de spanning waarmee de motor in rijstap 1 in beweging komt.
CV#5 regelt de maximale spanning.
CV#6 regelt de halve spanning bij rijstap 14.

Of je regelt via CV#67..CV#94 de curve en dus de spanning.

Groetjes
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.428 seconden met 24 queries.