Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Eerste baan ontwerp

Gestart door d1bbes woensdag 02 januari 2019, 08:52:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste baan ontwerp
Lid sinds: 2013

offline
Eerste baan ontwerp
Hee hee iedereen,

Aangezien ik voorlopig geen ruimte heb om een baan te leggen, doe ik het maar digitaal. Echter is dit minder leuk dan in het echt te kunnen rijden met treinen. De titel zegt het al, dit is mijn eerste ontwerp. Het ontwerp is gemaakt met M-rail en kan nog alle kanten op. Graag zou ik van jullie wat feedback krijgen op het ontwerp. Ik ben benieuwd wat jullie anders zouden doen aan het ontwerp. In de bijlage vind je het baanontwerp en het anyrail bestand.

Met vriendelijke groetjes,

D1bbes
Re: Eerste baan ontwerp
Ziet er leuk uit! Begrijp ik dat je met twee niveaus werkt in het plan?
Met Anyrail kan ik niet overweg, dus dieper meekijken zal me niet lukken.
Greetz, Arjan
Re: Eerste baan ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Eerste baan ontwerp
Tja, iets anders doen... Het hangt er helemaal vanaf wat je wilt! Analoog, tikje Old Skool rijden? Dan zou ik er niks aan veranderen, behalve het driewegwissel uit de hoofdbaan halen. Zeker met het aangelegde boogwissel lijkt het mij niet zo bedrijfszeker, althans op zijn minst ontsporingsgevoelig. Verder is het gewoon leuk.
Wil je een realistisch ogend treinbedrijf? Dan moet je nog even nadenken over de keerlus kort op het station in het midden. De treinen bijten bijna in hun eigen staart en zijn dus heel snel weer terug.
Het stoomdepot ligt ook wat verloren aan de hoofdbaan. Kan wel, maar het mag dichterbij een van de stations. En waar dient het enkelspoor voor dat uitmondt in een vork van twee kopspoortjes? Een derde station? Of een een groeve of bos met zagerij? Die laatste opties lijken me leuker dan nog een station.
Als je de realiteit nog verder benaderen wilt, zou de M-rail eraan moeten geloven, maar ik heb niet het idee dat je daarnaar op zoek bent. Op dit oppervlak is het volgens mij wel prima mogelijk om voor een hogere graad van realisme te gaan.
En dan kom ik terug op mijn uitgangspunt, het is maar wat je wilt! Vooral dan kun je gerichte feedback krijgen.


Groet,
Peter
Re: Eerste baan ontwerp
Lid sinds: 2013

offline
Re: Eerste baan ontwerp
Hee hee iedereen,

@Arjan & BlikkenTinus, bedankt voor wat je nu al hebt gezegd. In principe is het de bedoeling dat ik op twee niveau's ga rijden. Als ik het goed begrijp zou je met een beetje puzzelen het station en het stoomdepot omdraaien. Waarbij het stoomdepot aansluit bij het station. En die gekke vork wordt inderdaad bosbouw, misschien toch iets van boompjes bijzetten de volgende keer :D.

Het wordt inderdaad M-rail omdat ik daar toch nog wel een redelijke verzameling van heb liggen. Wellicht dat dit na de eerste baanbouw anders wordt omdat ik tegen dingen aanloop. Maar zoals ik al heb aangegeven zit het er voorlopig toch nog niet in om de baan te bouwen.

Heb dankzij jullie toch wel weer wat ideeën om mee aan de slag te kunnen!

Groetjes,
Re: Eerste baan ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Eerste baan ontwerp
Lekker blijven denken en plannen maken! Ik heb er ongeveer 10 jaar over gedaan. Een kopstation met een beetje industrie werd uiteindelijk radicaal industriespoor. En ik ging toch gelijk digitaal rijden. En wat vind ik dat leuk!
Dus neem de tijd.l!

Als je toch nog tijd genoeg hebt, kun je nog even sparen. Ik denk namelijk dat je wel blij wordt van k- of c-rails. Ook ik ben opgegroeid met metaal rails, maar toch... Treinen rijden mooier over slanke wissels en de genoemde rails dan over M-rail. In een deel van mijn schaduwstation ligt het nog en tja, ik ben er toch minder gelukkig mee. Wel ben ik blij dat het vooraan ligt en ingrijpen bij storing makkelijk is. In het zichtbare deel, met scenery vind ik M-rail niet meer aanvaardbaar, maar dat is mijn regel. Ieder moet het voor zichzelf maar bedenken.

Succes in elk geval!

Groet,

Peter
Re: Eerste baan ontwerp
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eerste baan ontwerp
De 2 lussen rechtsboven en de helix linksonder: 5100 of 5200 serie?
Indien 5100, overweeg dan 5200 of plaatsing rechte tussenstukjes tussen de 5100-rails voor ruimere radius.
Volgens mij is er nog volop 5200 aanbod ...
Re: Eerste baan ontwerp
Lid sinds: 2013

offline
Re: Eerste baan ontwerp
Hee hee,

Ondertussen toch nog een beetje lopen puzzelen en de tips ter harte genomen. Er zijn toch een aantal dingen waar ik niet onderuit kom en dat is bijvoorbeeld de 3 weg wissel bij het station. Verder heb ik nog niet met hoogtes lopen stoeien, dat wordt het volgende waar ik aan ga werken.
Re: Eerste baan ontwerp
Zo?n drieweg wissel heeft ook niet mijn voorkeur en andere wisselcombinaties geven soms een kortere lengte van de sporen.
Wellicht dat je inspiratie op kunt doen aan de hand van mijn Baanplan:
KLIKKIE

Of je zoekt bijvoorbeeld op ?Baanplan station? via Google.