hoi,
Citaat van: Haradigi op dinsdag 01 januari 2019, 16:26:55
Jij hebt het over een jaar garantie maar, als deskundige bij de Geschillencommisie, weet ik dat je in heel Europa twee jaar garantie hebt, daarna eventueel of misschien een coulance regeling van de verkoper (een winkelier moet/hoeft verder niets). (Die dat dan verder zelf met zijn leverancier moet regelen, ).
Vraag even het na bij de rest van de Geschillencommissie. Het is een fabel dat je standaard 2 jaar hebt. Je hebt in Nederland geen wettelijke of Europa 2 jaar garantie. Nederland heeft er voor gekozen om die regel niet over te nemen. Nederland heeft er voor gekozen dat je een "deugdelijk" apparaat moet krijgen / kopen als consument. Dus daarbij krijg je te maken met de (economische) levensduur (Uneto-VNI geeft een tabel met
richtlijnen voor de verwachte gebruiksduurverwachting) van een apparaat. Zie ook:
Wettelijke garantieperiode in Nederland en
Rechten in de garantieperiode.
Veel verkopers zeggen dat ze de "Europese" normen aanhouden en dus 2 jaar garantie geven. Dat is dus niet correct. Men moet aan de Nederlandse wet voldoen en een deugdelijk product leveren. Dat is iets anders. En voor spullen die via bedrijven of bedrijfsnaam zijn gekocht zijn de regels weer compleet anders. Dan heb je minder rechten. Het probleem met de Nederlandse wet is dat je als consument behoorlijk stevig in je schoenen moet staan om het een en ander te kunnen regelen. Zie de problemen met mobieltjes. Economische levensduur is daar nu tegenwoordig maar 3 jaar en wat is "normaal" gebruik. Daardoor zie je veel toevallige "waterschades" bij reparatie van niet goed functionerende mobieltjes om onder de "gratis" reparatie uit te komen die nog geen 2 jaar oud zijn. Voor de consument zou het makkelijker zijn om vaste termijnen te hebben. Maar de Nederlandse wet is zwaarder dan de Europese wetgeving. Het moet alleen nog doordringen bij de consumenten.
Dus Kloppie mag terug naar de verkoper in Houten omdat hij binnen de redelijke termijn van gebruik zit. Je mag niet verwachten dat bij normaal gebruik een soldeerstation na 1,5 jaar niet meer functioneert. Ik heb namelijk bijvoorbeeld een goedkoop soldeerstation wat ik redelijk veel gebruik en dat is al 10 jaar oud. Hij heeft nog wel wat jaartjes om het een en ander te regelen.
En ja: Sommige bedrijven zijn al "gek" van mij geworden met apparaten die "net" buiten de "garantietermijn" vielen. Gewoon doordrammen over de (economische) levensduur van apparaten. Desnoods de fabrikant / importeur bellen met vragen over de "kwaliteit" van het geleverde. Dan willen ze opeens wel "kostenloos" repareren of een andere oplossing bieden.
Groet Ronald.
Edit: Typo aangepast.