Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Loc met eigen willetje

Gestart door Maris zaterdag 26 januari 2019, 10:31:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc met eigen willetje
Hedaar,

Ik ben nieuw hier een ook een beetje een leek. Tot zover de disclaimer. Misschien kan iemand me wat inzicht geven mbt een nogal vreemd probleem: ik heb een loc met een eigen willetje. Als ik de baan aanzet dan schiet hij soms met volle vaart in zijn voor of achteruit, met alle catastrofes van dien als je niet oplet. Waar kan dit aan liggen? Het gaat om een marklin loc uit set 26506- Stoomlocomotief met tender - BR 18.4. Hij heeft een iets oudere decoder, niet programmeerbaar.

Groeten maris
Re: Loc met eigen willetje
Lid sinds: 2006

offline
Re: Loc met eigen willetje
Maris

De voeding niet verkeerd aangesloten vanuit de trafo

groet Peter
Re: Loc met eigen willetje
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Loc met eigen willetje
Waarschijnlijk dus de oude decoder die bij opstarten niet weet welke richting de laatste was, Alzenheimer .
Oplossing een moderne decoder plaatsen
Re: Loc met eigen willetje
Bedankt door jullie reacties. Het kan niet een elektrisch probleem zijn, want er staan ook andere locus op de baan die dit niet doen.

Ter verduidelijking: ik zet de stroom aan en hij gaat (soms, niet altijd) direct volle vaart vooruit of achteruit terwijl er op het display staat dat hij gewoon stil hoort te staan. Als ik dan snel op 'keren' druk is alles opgelost. Maar dan kan er al een botsing op volle vaart hebben plaatsgevonden :(

Er is dus geen simpele verklaring of oplossing voor misschien?

Groeten Maris
Re: Loc met eigen willetje
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Loc met eigen willetje
De verklaring lijkt te zijn dat de decoder in de lok denkt dat hij analoog wordt aangestuurd.
De oplossing is per decoder verschillend.
Dat laat ik even aan de experts hier over...
Jan
Re: Loc met eigen willetje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Loc met eigen willetje
Ik ben oud hier, maar geen digitaal nouja, eh licht.
Van de digitale loks die ik heb open gehad met een oude decoder, zat er een blokje met dip-switches in.
In de handleiding stond keurig netjes hoe je de dip-switches kon zetten op digitaal of niet.
Een vriend van me reed ermee met een CS1, en daarop kon je de loks vervolgens herkennen.
Maar af en toe wilde hij nog graag analoog ermee rijden, dus of ik als analogoloog dat even kon bijstellen.

Zo moeilijk was dat verzoek niet.  Een kind met een horlogeschroevendraaier (of een nagelknippertje) kon de was doen, bij wijze van. Ogen, daar gaat het om, een loep desnoods. En RTFM (de documentatie).

Dus mijn tegenvraag is: heeft hij dip-switches of een "echte" decoder?

Als het deze is, dan kun je 'm instellen zonder dip switches (MFX-decoder).
Volgens deze 3-rail wiki pagina zit er een delta decoder in de lok uit de set , en reken dan maar wel op dip switches.

Re: Loc met eigen willetje
Hallo

Het ongecontroleerd wegrijden van loks met een 60902 decoder is een vrij bekend probleem.
Je kunt dit verhelpen (hopelijk, werkt niet altijd :O) door in de sleperdraad een smoorspoel van 47uH, en tussen sleper/massa nog een condensator van ongeveer 33nF te plaatsen.
Vaak is het extra kondensatortje al genoeg. Dingetjes moet je wel zo dicht mogelijk in de buurt van de decoder inbouwen.
Wat je eerst eens kan proberen is een ander adres. Kan ook soms wat uitmaken.

P.S. Het probleem zit niet in je 18.4, maar in een andere lok die stoorsignalen op de baan gooit. :D

Bart
Re: Loc met eigen willetje
Oei, die ingreep klinkt als iets dat (voorlopig) boven mijn technisch vermogen ligt... Adres wijzigen natuurlijk niet ;).  Wat moet ik me voorstellen bij een andere loc die storingen veroorzaakt? Nog meer locs met een eigen wil op mijn baan?? (Ik ben bang dat ik mijn MS2 sowieso ernstig in de war heb geschopt met mijn beginnersmentaliteit, want de loclijst werkt ook niet...)

M.bt. analoog rijden, volgens het boekje zou hij dat automatisch moeten herkennen, en er staat niets over een aanpassing die je aan de decoder (idd dipswitches) kunt doen...

Bedankt voor jullie antwoorden, topforum dit!

Groet, Maris