Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel

Gestart door Eifelman zondag 30 december 2018, 16:30:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Hallo mede forummers,

We zijn zo langzaam aan begonnen met de bouw van de baan welke Speeltmettreintjes voor ons ontworpen heeft. Het wordt een C baan, afmetingen ongeveer 3 x 7 x 2 meter. De baan komt op de zolder van ons huis te liggen. De ruimte is  18 x 8 meter en nog niet klaar: onze zolder had geen vloer, alleen balken met daartussen thermische isolatie, 24 cm rockwool. Ook het dak zelf is geisoleerd met 20 cm rockwool. Er is geen verwarming. We gaan een ?kamer? maken van ca. 9 x 8 meter waar in een helft de treintafel wordt opgesteld.
De hoogte van de kamer is 2 meter (in de nok van het dak). aan de zijkanten is echter maar 1.3 meter beschikbaar. De tafel komt bijna in het midden van de ruimte te staan. De vloer ligt er inmiddels, die heb ik in de afgelopen weken gelegd. Nu nog de wanden van gipsplaten en de bekleding van het dak. Dat is nog wel een klus.
Ik heb een paar foto?s van de ruimte gemaakt, daar is te zien dat er nog een en ander gedaan moet worden aan het dak en wanden. Kan ze alleen nog niet uploaden want het formaat is veel te groot.

Het baanplan ziet er als volgt uit:




Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Een grote ruimte en een mooie baan op tekening, dat belooft veel goeds, Sucsez met de bouw
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Het is me eindelijk gelukt de foto?s van de zolder zoals die er gisteren uitzag te verkleinen:

De eerste foto is de korte zijde waar het linkerdeel van de baan komt. Daar heb ik nog wat ruimte over, tot aan de kolom is meer dan 3 meter.
De tweede foto is de lange zijde. De achterkant van de tafel komt iets achter de plaats waar de schaar op de grond ligt. Ruimte genoeg om overal bij te komen.

Op de foto?s is ook de beperkte hoogte te zien, in de nok hooguit 2 meter, dat beperkt de afmetingen van de baan ook een beetje.
De balk aan de achterzijde op de grond is het begin van het raggelwerk voor de gipswanden van ca 1.2 meter hoog. Een soort knieschot wordt dat. Dat moet dus nog gedaan worden evenals de bekleding van het dak. We hopen dit eind januari af te hebben, is optimistisch daar het dak veel werk gaat worden.
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Zum Teufel! Zweifel im Eifel!

Dat dak lijkt op het mijne, de vloer ook, alleen is de lengte bij mij maar 4,6 meter.
Ik heb het dak voor de zekerheid afgezet met vochtremmende gipsplaten.
Want die gewone, goedkopere gipsplaten, leken me te snel bezwijken in vochtige omstandigheden (in het moesonseizoen).  En groene platen, special voor vochtige ruimtes, waren maar 120x60, dus erg handzaam.

Vanwege de geringe stahoogte is mijn baan door de knieën gezakt, 55 cm hoog (want er moesten nog kratjes, versterkers en wat gitaren onder passen). Voor een schaduwstation is dat niet erg, zolang je op ooghoogte ook iets kunt zien.

Waar je wel mee moet uitkijken als je laag gaat, is de instapdiepte (of de vereiste armlengte), want die neemt dan snel toe. En eronder door duiken zit er niet in, als je zakt met je onderniveau.
Maar ik zie in het ontwerp al dat je tafeldiepte mee lijkt te vallen.

Succes met de bouw.   :thumbup:
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Hallo Medeforummers,

eindelijk is het dan zover: we kunnen de modelbaan gaan bouwen die speeltmettreintjes voor ons heeft ontworpen.
In de afgelopen 2 jaar was er prive nog al het een en ander gebeurd (ziekenhuisopname, ontslag, geen baan en geen zin) maar dat ligt nu achter ons, bijna met vervroegd pensioen dus tijd genoeg.
Het dak van de zolder is in de afgelopen tijd van gipsplaten voorzien en wit geverfd (een veel grotere klus dan gedacht) en de tafel is vandaag eindelijk klaar. We gaan beginnen!!

De tafel is iets aangepast aan de beschikbare ruimte: lengte is nu 6.60 meter ipv 7 meter, de "poten" 2 meter (was al zo) en 3.20 meter.
De tafel is rondom bereikbaar, al moet je wel bukken. Hij staat op 22 poten, elke poot met een in hoogte verstelbare voet.

Rail en wissels zijn al voor een deel aangeschaft. We beginnen natuurlijk met het schaduwstation.
Dit wordt iets aangepast ten opzichte van het ontwerp, daar we er maar een maken en derhalve dan meer in de lengte kan worden gebouwd. Dit komt rechts veel beter uit want daar zou het lange deel van  de tafel wat dieper dan 1.2 meter moeten zijn en dat pastte niet goed met de breedte van de platen die we gebruiken (62 cm).nu kunnen we het schaduwstation wat langer maken daar er rechts geen klimspiraal naar een tweede schaduwstation wordt gemaakt.
Morgen beginnen we met de rails voor het schaduwstation leggen en maken we natuurlijk een proefritje! Alleen al om de smaak nog beter te pakken te krijgen.

We houden jullie zo goed mogelijk van de vorderingen op de hoogte!

groet

Frank en Louka

Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Hoi Frank en Louka,

Gelukkig was uitstel geen afstel, de basis staat en je hebt nu tijd genoeg om lekker te gaan bouwen.
Succes met de bouw en laat ons meegenieten van de vorderingen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Zeer mooie ruimte geworden!
Succes met het bouwen ;)

Lionel
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Wat mooi dat je de draad weer kunt oppakken. Het lijkt me leuk je te volgen op zolder. Succes want het belooft veel goeds  :)
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Hallo,

Ik plan onder de rails een dempend materiaal te gaan gebruiken.
Dit vond ik bij ebay:

Trittschaldaemmungsplatte van xps, 3 mm dik.

Kost niet veel.

Heeft iemand ervaring met dit xps schuim materiaal? Hoe kun je dat verlijmen op de ondergrond?

Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Hi Frank,

Ik gebruik deze XPS van Cezar (Dupron) en lijm ze vast met houtlijm of andere kit dat geen xps aantast.,
klik hier

groet
Harald
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Hallo Harald,

Dat xps blijft dan vlak aanliggen? Ook bij veranderingen in de luchtvochtigheid? Mijn "angst" is dat het in de winter mooi vlak ligt en in de zomer plotseling omhoog komt. Wat zijn jouw ervaringen?

Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Goedemorgen,

Ik heb altijd begrepen dat houtlijm niet handig is aangezien dit niet flexibel uithardt. Als gevolg daarvan wordt (een deel van) het dempend vermogen van een dergelijke ondergrond teniet gedaan.

Wellicht is een flexibele lijm, zoals boekbinderslijm, een beter idee?

Daarnaast gebruikt Harald, als ik me niet vergis, neopreen-strips voor onder de rails. Er zijn er meer hier die daar goede ervaringen mee hebben.

Interessant baanplan, ik ben benieuwd wat het gaat worden! Veel bouwplezier :-).

Groeten,
William
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 03 februari 2021, 06:16:17
Interessant baanplan
Akkoord voor wat de mogelijkheden betreft, maar wat betreft de uitvoering zie ik toch zaken die geweldig storen, voor mij althans.
Ik weet dat iedereen zijn gevoel voor esthetiek anders is, maar ik zie hier toch wat zaken waar je eenmaal je op de baan gaat rijden toch spijt zult van krijgen.
Er zitten teveel knikken in de baan die een vloeiend over de rails schuiven van treinen te niet doen.
Met slanke wissels los je niet alles op, slanke wissels alleen zijn geen garantie op een mooi rijgedrag van lange treinen.
Een station in een boog ziet er geweldig uit, maar het moet dan ook één vloeiende boog zijn, recht-knik-recht is echt een draak.
Met flexrails kun je dat aanleggen een boog, met C-rails (zonder ze te bewerken) niet. Je kunt ook de illusie van een boog niet opwekken door in een recht stuk spoor ergens halverwege een knik te leggen, zeker als het voor niets nodig is.
Je station zou er enorm op vooruit gaan als je de perronsporen volledig recht zou leggen.
Ook de wisselstraten ogen voor mij niet echt elegant, ook al wordt er veel gebruik gemaakt van slanke wissels, dat moet toch beter kunnen, desnoods door eens een plastieken railtje door te zagen om het te doen passen.
Nu lijkt het mij een puzzel die moet gelegd worden met standaardstukjes rail, wiskundig past het zeker allemaal, maar dat maakt het echt niet mooier...
En zo zie ik nog wel eigenaardige zaken, bovenaan links bijvoorbeeld, dat oogt toch ook niet, een dubbelsporig baanvak dat daar plots stopt? Daar zou toch veel beter een enkelsporig lijntje liggen?
De verborgen sporen, 2 lagen hoog zo dicht bij de perronsporen zullen ook niet makkelijk zijn, je moet daar veel te stijl omhoog vrees ik. Ik zou daar de rails aan de voorkant zichtbaar leggen. Maar dat kun je nog altijd doen zoals het best uitkomt.
Het knikkige verloop van de sporen dat is wel op voorhand te corrigeren natuurlijk.
En op zo een grote oppervlakte je toevlucht moeten nemen een brug te leggen, in een boog dan nog, over de lokloodsen daar snap ik helemaal niks van.
Maar ik geeft hier een strikt persoonlijke visie, niet met de bedoeling de boel zo maar af te kraken, maar met suggesties om het veel mooier te maken.
Ben je gelukkig met wat nu voorligt moet je het natuurlijk zo doen, ik probeer alleen maar te helpen en zonder kritiek verandert er niks  ;)


Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Hallo Anton,

Met veel van je kritiek ben ik het eens,  het is natuurlijk een plan geweest, maar we weten nu al dat er nogal iets veranderd gaat worden:
Het station wordt in flexibel K-rails gebouwd en naar voren geschoven zodat erachter meer plaats komt voor landschapsbouw. Wel blijft het gebogen, met een grote radius.
Er komt geen extra schaduwstation, de bogen rechts met open einde (die eigenlijk naar het tweede schaduwstation zouden gaan) worden niet naar beneden verlegd. De buitenste boog die nu naar de brug gaat, wordt vervangen door een van deze bogen (de buitenste) en de oorspronkelijke buitenste boog gaat verder omhoog gevoerd worden om achterlangs boven de geplande brug te gaan. De achterwand moet een rotswand worden met een pilarengalerij waar de treinen deels zichtbaar rijden.  De brug  wordt ook verlegd, diagonaal door de hoek rechts,  dan kan achter in de hoek een begin van een dal worden gemaak als scenery ( zoals de uitloop van een gletsjer).
De andere boog wordt rechts aangesloten op het schaduwstation
Het schaduwstation wordt anders opgebouwd en achterlangs langer gemaakt en opgedeeld in twee delen met kruiswissels, zodat daar  8 treinen opgesteld kunnen worden die altijd weg kunnen rijden. Alle delen zijn evenlang en ook gelijk aan de lengte van het voorste deel van het schaduwstation. Dat deel bouwen we nu. De langste trein kan dan iets van 2 meter worden, acceptabel voor ons.
Het Bw met eventueel loods komt rechts naar voren te liggen, in de ruimte waar nu de bogen met open einde liggen
Dat zijn zo de eerste wijzigingen. Ik heb geen softwarepakket dus moet hét zo bouwen dat het klopt, gaat wel lukken denken we.
Het dubbele spoortje links is ook nog een punt van aandacht, maar nog geen konkreet idee wat we daarmee gaan doen, komt later.
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Ik had blijkbaar een en ander gemist in het stadium van het baanontwerp, ik reageerde enkel op wat je nu laat zien, en dat is blijkbaar niet de definitieve versie.
Station in een heel ruime boog zal zeer mooi zijn, zeker op die lengte.
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Citaat van: Eifelman op woensdag 03 februari 2021, 00:08:28
Dat xps blijft dan vlak aanliggen? Ook bij veranderingen in de luchtvochtigheid? Mijn "angst" is dat het in de winter mooi vlak ligt en in de zomer plotseling omhoog komt. Wat zijn jouw ervaringen?

Geen problemen mee, is over het hele oppervlakte gelijmd.
(bij mij komt alleen in de schaduwstations XPS)

Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 03 februari 2021, 06:16:17
Wellicht is een flexibele lijm, zoals boekbinderslijm, een beter idee?
Daarnaast gebruikt Harald, als ik me niet vergis, neopreen-strips voor onder de rails. Er zijn er meer hier die daar goede ervaringen mee hebben.

Neopreen strips ga ik gebruiken voor alle sporen in tunnels en in het zicht, zelfs onder de draaischijf en in de draaischijf-loods.
Ik de schaduw stations komen dan XPS platen die met houtlijm op het hout worden gelijmd.
Hierop worden dan de rails met flex lijm vastgezet, steeds met dotje lijm (op enkele decimeters afstand van elkaar).

groet
Harald
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Hallo,

Ik zag bij ebay volgende servoaandrijving voor Maerklin wissels. Dat plastik onderdeel wordt met gemonteerde servo onder aan een wissel geschroefd.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Ik vond het zelf wel een goede oplossing: je boort een gat van 4 cm in het hout onder de wissel en kunt de wissel met aangeschroefde servo aandrijving zo monteren.
Al met al is het denk ik ook een goedkopere oplossing ten opzichte van de "conventionele" Maerklin aandrijving daar die iets van 18 Euro kost. Dit geheel komt op ca. 8 euro/wissel. Servoaansturing (Digikeijs bijvoorbeeld) is iets van 28 Euro voor 4 wissels met daar nog 4 schakeluitgangen bij. Het geheel (aandrijving met aansturing) is bij de servoaansturing voordeliger en -als het goed werkt- denk ik misschien wel beter dan de Maerklin aandrijving.

Commentaar welkom.

Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Deze modificatie ken ik niet, heb ik ook niet nodig, want ik gebruik K-rails. Wel gebruik ik servo's met Digikeijs decoders en dat naar volle tevredenheid wel moet je de decoders voeden met een stevige DC geschakelde voeding. Bij het inschakelen bewegen alle servo's even kort. Kennelijk kost dat even heel wat stroom. Is de spanningsval te groot, dan krijgen de servo's zogeheten stuipen en trekt er mogelijk iets stuk.

Edit: laatste zin wat aangepast, die eindigde gek.
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
heb je ook een link van die servoaandrijving?


mvg,
Michel
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Ik heb er een paar van die servowisselaansturingen geprobeerd maar waar ik tegen aan loop is de maximale uitslag, die is net iets te klein als je een digikeijs 4024 toepast. De wissels worden net niet volledig omgelegd. Zijn er decoders die een groter uitslag mogelijk maken?
Groet
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Frank,

Wat die aandrijvingen betreft kun je de werking zien in mijn draadje over de ARDIMO. Link naar ARDIMO
In mijn draadje van de baanbouw heb ik ze ook onder (C-rail) wissels gemonteerd. Link naar de baanbouw
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Ik reageer nog even op het bericht van Anton (Antonov): een knik in het station is helemaal niet erg, Jünkerath (Eifel) heeft ook een knikje in het perron; het spoor loopt recht-rond-recht. Kortom, niets vreemds aan in de Eifel...  :D  Inmiddels valt dat wat minder op, nu het station gemoderniseerd is en het perron iets is verschoven, waardoor het rechte stuk richting Köln maar heel kort is.
Groet, Paul
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Ja, maar je hebt knikjes en knikjes, in het grootbedrijf zijn het bogen, op de meeste modelbanen zijn het bochten...
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Ook nog even een fotootje van afgelopen augustus, de andere kant op (voor de vergelijking met de oude situatie en een andere blik op de knik).
Groet, Paul
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Citaat van: Eifelman op zondag 14 februari 2021, 00:40:59
Hallo,

Ik zag bij ebay volgende servoaandrijving voor Maerklin wissels. Dat plastik onderdeel wordt met gemonteerde servo onder aan een wissel geschroefd.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Ik vond het zelf wel een goede oplossing: je boort een gat van 4 cm in het hout onder de wissel en kunt de wissel met aangeschroefde servo aandrijving zo monteren.
Al met al is het denk ik ook een goedkopere oplossing ten opzichte van de "conventionele" Maerklin aandrijving daar die iets van 18 Euro kost. Dit geheel komt op ca. 8 euro/wissel. Servoaansturing (Digikeijs bijvoorbeeld) is iets van 28 Euro voor 4 wissels met daar nog 4 schakeluitgangen bij. Het geheel (aandrijving met aansturing) is bij de servoaansturing voordeliger en -als het goed werkt- denk ik misschien wel beter dan de Maerklin aandrijving.

Commentaar welkom.

Inmiddels een stuk verder en een veel betere oplossing gevonden voor een dergelijke aandrijving: met een servoarm in plaats van tandwiel en dit gaat veeeeel beter.
Ik heb die gekocht voor 17 Euro per twee stuks bij een knaap in Duitsland. Voor de slanke wissels die we gebruiken heeft hij zelfs een speciale uitvoering ontworpen (voor een rechtse en een linkse wissel want die zijn verschillend) welke ook heel goed is. Link naar emailadres: Matthias Lutz (Mat.Lutz@live.de).

We zijn inmiddels vrij ver met het schaduwstation: de rails ligt, de draadjes worden aangesloten (veel werk!!) en de eerste wisseldecoder vastgezet onder de tafel. Er wordt al veel gereden!! 
Er liggen pakweg 30 wissels, dus er is een en ander te doen. We hebben een ringleiding van 2.5mm2 onder de tafel aan de achterzijde gelegd, 4 aders: railspanning digitaal vanaf Booster 1, plus en min, en 12 VDC plus en min. Die 12 VDC komt uit een voeding (wordt ook dubbel uitgevoerd) die ik op ebay gescoord heb en de voeding van de (wissel)decoders gaat verzorgen. Een tweede ringleiding voor de andere (voorste) helft van de tafel wordt later aangebracht.

Het "powerbord" in de vorm van een lade is voor een deel klaar (Redbox en twee boosters B3 met trafo) en de stroomvoorziening hiervoor is aangelegd onder de tafel.

Daarnaast wordt het rollend materieel onder handen genomen:
elke lok een 5 polige motor met MFX decoder. Ook een projekt op zich.
ICE3 en Santa Fe F7 ABA met sound .
een BR86 aangepast: wat een verschil met een 3 polige motor.

Ik zal een dezer dagen een foto uploaden van de voortgang.

groet

Frank en Louka
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Mooi ontwerp Frank  :thumbup:

Ik kijk uit naar je verder update.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Dat is een handige constructie.

groet
Harald
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
 @citaat @citaat @citaat

Vanwege de basic constructie van de servoarm (Dylan) is er een tandwielconstructie bedacht door een ander en nu gaan we weer terug naar de servoarm.
Wat mij betreft sowieso (welke je ook kiest) een betere keus ten opzichte van de originele Marklin aandrijving. Zelf zit ik alweer in een andere fase en gaan deze aandrijvingen binnenkort de deur uit.
Je baanplan ziet er goed uit en zal zoals ieder plan vast nog wel wat aanpassingen hebben, maar dat is een mooie van modelspoor, het is nooit af......
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 10 november 2021, 14:20:55
Mooi ontwerp Frank  :thumbup:

Ik kijk uit naar je verder update.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ik heb foto's gemaakt maar die zijn alle 2Mb of meer, hoe krijg ik die kleiner?

Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Citaat van: Buzz_4stroke op woensdag 10 november 2021, 15:57:50
@citaat @citaat @citaat

Vanwege de basic constructie van de servoarm (Dylan) is er een tandwielconstructie bedacht door een ander en nu gaan we weer terug naar de servoarm.
Wat mij betreft sowieso (welke je ook kiest) een betere keus ten opzichte van de originele Marklin aandrijving. Zelf zit ik alweer in een andere fase en gaan deze aandrijvingen binnenkort de deur uit.
Je baanplan ziet er goed uit en zal zoals ieder plan vast nog wel wat aanpassingen hebben, maar dat is een mooie van modelspoor, het is nooit af......

Ik had die met de tandwielconstructie dus ook. Dat gaat goed met standaard wissels, met slanke wissels is de "uitslag" te klein en wordt de wissel net niet goed omgelegd. Vandaar dat ik verder gezocht heb en bij Matthias Lutz terecht gekomen ben. Die heeft voor de slanke wissel een aparte uitvoering gemaakt, die werkt. Er zijn nog meer aanbieders van dit servoconcept, maar die hebben geen oplossing voor slanke wissels
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Citaat van: Eifelman op woensdag 10 november 2021, 16:03:58
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 10 november 2021, 14:20:55
Mooi ontwerp Frank  :thumbup:

Ik kijk uit naar je verder update.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ik heb foto's gemaakt maar die zijn alle 2Mb of meer, hoe krijg ik die kleiner?

ik heb er maar snips van gemaakt, dat gaat geloof ik
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Citaat van: Eifelman op woensdag 10 november 2021, 16:03:58
Ik heb foto's gemaakt maar die zijn alle 2Mb of meer, hoe krijg ik die kleiner?
De foto's in Paint verkleinen met Resize.
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Inmiddels zijn we een stukje verder: de spiraal links is gelegd. we hebben ook een deel van het linker baanplan gelegd, maar dan op de hoogte van het schaduwstation zodat er al gereden kan worden (en dat doen we bijna elke dag). Dat deel is links zichtbaar.
Ondertussen wordt er verder gebouwd:
De achterzijde van het baanplan (vanaf de spiraal links naar de brug rechts) ligt er gedeeltelijk. De helling van het rechte stuk naar links is echter groter als gepland, daar moeten we nog iets aan doen (is momenteel bijna 4%).
De bruggen worden iets anders gelegd ten opzichte van het baanplan: schuin in de hoek in plaats van in het achterste stuk.
En het deel waar het station wordt gebouwd, hebben we ook gelegd: zijn twee modulen van 1.67 meter lang en 67 cm breed, die konden we een beetje schuin leggen zodat daar het hele station op kan komen, een beetje schuin.
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
4% is op zich wel te doen Frank, als de treinen niet al te lang zijn, mocht je de hoek meer richting de 3% kunt krijgen heeft dat natuurlijk de voorkeur.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Een fraai ontwerp voor een baan. Zijn er nog vorderingen te melden?
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
lekker zo'n fles rode wijn naast de klimspriaal  :)  :thumbup:
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Citaat van: Rudibeer op zondag 12 februari 2023, 19:21:02lekker zo'n fles rode wijn naast de klimspriaal  :)  :thumbup:
Moed indrinken als er een lange trein moeite heeft ;)
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Citaat van: Jurrien op zondag 12 februari 2023, 17:58:56Een fraai ontwerp voor een baan. Zijn er nog vorderingen te melden?

Hallo Jurrien,

Ja het gaat gestaag verder. Het schaduwstation is zo goed als af en de "oprit" naar het hoofdstation is er ook. De laatste ontwikkelingen zijn de doorgaande sporen langs persons. Ik heb besloten die een beetje gebogen te maken met flexibele rail. Heb die van Weichen Walter, met betonbielsen. Mooi spul.
Daarnaast zijn we het baanplan in Koploper aan het tekenen en hebben we de bezetmelders onder de baan gemonteerd. Helaas is Rosoft gestopt, ik had er nog 2 of 3 nodig. Moet nog eens nadenken hoe ik dat oplos. We voeden de baan op zeer veel plaatsen, zo een beetje om elke meter. 2 Bezetmelders per blok. We hebben iets van 36 blokken
pc is ook aangekocht (tweedehands) , beeldscherm hangt boven de baan en werkt. Hier gaat koploper op draaien.
De centrale die we gaan gebruiken is een Tams Redbox booster R met 3 additionele boosters B3, alle met een eigen trafo. Afstandsbedieningen worden twee multimuizen.
Zoals ook op een ander draadje aangegeven gaan we signalen voor de decoders voor wissels, overgangsbomen en weet ik wat nog meer apart aansturen met de redbox centrale. De baanspanning en lokdecoderaansturing voor de drie baandelen komt van de drie boosters. We hebben twee schaduwstations en een hoofdstation, vandaar drie boosters. Er is nog plaats voor een vierde indien nodig.

En natuurlijk wordt er veel gereden, bijna elke avond. Alles met de hand maar we hebben veel plezier.
Zal nog een paar foto's maken morgen en die posten.
We hebben nog wel een probleem op te lossen: een lok, BR74, 20 jaar oud, met sound decoder uitgerust, maakt sluiting met de sleper op bepaalde  slanke wissels. Dat is een lastig probleem.