Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel  (gelezen 616 keer)

Eifelman

• Nieuwe Gast
Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
« Gepost op: zondag 30 december 2018, 16:30:45 »

Hallo mede forummers,

We zijn zo langzaam aan begonnen met de bouw van de baan welke Speeltmettreintjes voor ons ontworpen heeft. Het wordt een C baan, afmetingen ongeveer 3 x 7 x 2 meter. De baan komt op de zolder van ons huis te liggen. De ruimte is  18 x 8 meter en nog niet klaar: onze zolder had geen vloer, alleen balken met daartussen thermische isolatie, 24 cm rockwool. Ook het dak zelf is geisoleerd met 20 cm rockwool. Er is geen verwarming. We gaan een “kamer” maken van ca. 9 x 8 meter waar in een helft de treintafel wordt opgesteld.
De hoogte van de kamer is 2 meter (in de nok van het dak). aan de zijkanten is echter maar 1.3 meter beschikbaar. De tafel komt bijna in het midden van de ruimte te staan. De vloer ligt er inmiddels, die heb ik in de afgelopen weken gelegd. Nu nog de wanden van gipsplaten en de bekleding van het dak. Dat is nog wel een klus.
Ik heb een paar foto’s van de ruimte gemaakt, daar is te zien dat er nog een en ander gedaan moet worden aan het dak en wanden. Kan ze alleen nog niet uploaden want het formaat is veel te groot.

Het baanplan ziet er als volgt uit:

« Laatst bewerkt op: zondag 30 december 2018, 16:51:24 door Eifelman »
Groeten,

Frank

ceess

• Stamgast
  • Railbusfan
Re: Een zolderbaan in Zweifall, in de Eifel
« Reactie #1 Gepost op: zondag 30 december 2018, 21:33:17 »

Een grote ruimte en een mooie baan op tekening, dat belooft veel goeds, Sucsez met de bouw
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Eifelman

• Nieuwe Gast
« Reactie #2 Gepost op: zondag 30 december 2018, 22:28:29 »

Het is me eindelijk gelukt de foto’s van de zolder zoals die er gisteren uitzag te verkleinen:

De eerste foto is de korte zijde waar het linkerdeel van de baan komt. Daar heb ik nog wat ruimte over, tot aan de kolom is meer dan 3 meter.
De tweede foto is de lange zijde. De achterkant van de tafel komt iets achter de plaats waar de schaar op de grond ligt. Ruimte genoeg om overal bij te komen.

Op de foto’s is ook de beperkte hoogte te zien, in de nok hooguit 2 meter, dat beperkt de afmetingen van de baan ook een beetje.
De balk aan de achterzijde op de grond is het begin van het raggelwerk voor de gipswanden van ca 1.2 meter hoog. Een soort knieschot wordt dat. Dat moet dus nog gedaan worden evenals de bekleding van het dak. We hopen dit eind januari af te hebben, is optimistisch daar het dak veel werk gaat worden.
« Laatst bewerkt op: zondag 30 december 2018, 22:52:49 door Eifelman »
Groeten,

Frank

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 31 januari 2019, 21:34:37 »

Zum Teufel! Zweifel im Eifel!

Dat dak lijkt op het mijne, de vloer ook, alleen is de lengte bij mij maar 4,6 meter.
Ik heb het dak voor de zekerheid afgezet met vochtremmende gipsplaten.
Want die gewone, goedkopere gipsplaten, leken me te snel bezwijken in vochtige omstandigheden (in het moesonseizoen).  En groene platen, special voor vochtige ruimtes, waren maar 120x60, dus erg handzaam.

Vanwege de geringe stahoogte is mijn baan door de knieën gezakt, 55 cm hoog (want er moesten nog kratjes, versterkers en wat gitaren onder passen). Voor een schaduwstation is dat niet erg, zolang je op ooghoogte ook iets kunt zien.

Waar je wel mee moet uitkijken als je laag gaat, is de instapdiepte (of de vereiste armlengte), want die neemt dan snel toe. En eronder door duiken zit er niet in, als je zakt met je onderniveau.
Maar ik zie in het ontwerp al dat je tafeldiepte mee lijkt te vallen.

Succes met de bouw.   :thumbup:
Jan Willem

Brig, Delémont.