Citaat van: ronaldk op dinsdag 01 januari 2019, 14:07:31
Oud materieel: Dan ga je voor K-rails of een andere hoge rails met hogere spoorstaven. Anders rammelt de boel over de bielzen. Dat is ook geen gehoor
Sommigen noemen k-rails Code 100 rails, net als Piko-A en code 100 peco rails.
Ik heb 2 Märklinwagons uit 1964 en die rammelen over k-rails: hebben nog grotere flenzen, spottend ook wel code 120 genoemd (uit zelfde tijd als oude Fleischmann spul).
Als je alleen rails gebruikt, alleen de aansluitrail (uit de serie 2200) heeft doorverbonden spoorstaven.
Alle andere rails is geschikt.
ReedcontactenIs mogelijk bij alle type Marklin rails, maar bij metaalrails moet je opletten dat je de magneten afwisselend links en rechts va het midden hangt, om te voorkomen dat je wisseltongen magnetiseert.
Er bestaan op dit forum draadjes, te vinden onder het trefwoord demagnetiseren, want als het fout gaat bij metalen wisseltongen, zijn er ook 3 manieren benoemd om dat effect op te heffen.
Bij k-rails en andere soorten code 100-rails speelt magnetisering van wisseltongen nauwelijks.
Wissels (voor jouw baantje niet van toepassing)Van de 2200-serie K-rail wissels moet je erop letten of de handwisselsteller afneembaar is. Als dat zo is, heb je een nieuwer type wissel waarvan de wisseltong geschikt is voor 2-rail en 3-rail. De rest van de moderne wisselopbouw hoeft dat niet te zijn.
Alle standaardwissels hebben 3 verborgen metalen verbindingen tussen de spoorstaven, verborgen in holle, plastic bielzen. Alle standaard wissels hebben een blikken letter "A" die de wisseltongscharnieren verbindt met een verbinding onder het puntstuk door (massa). Als je zo'n wissel voor 2+3 rail wilt gebruiken, dan moet je die letter isoleren, en de spoorstaven ernaast van stroom voorzien (want die zijn af fabriek stroomloos), en die dwarsverbindingen eruit slopen.
Bij sommige slanke wissels zijn de Schienen (=buitenste spoorstaven) verbonden met de Bakkenschienen (=binnenste spoorstaven); ook bij kruispunten en engelsmannen (M*-kruiswissels) kunnen dat soort verbindingen kortsluiting geven bij 2+3 rail gebruik.
2+3 rail mixenEr zijn verschillende stromingen binnen dit forum:
a. mixen en dan blokgestuurd (per blok past een type trein 2- of 3-rail, nooit beide types samen)
b. of de hele baan 2-rail of de hele baan 3-rail (met een centrale schakelaar of relais)
c. of alle loks (en wagonwielen) overzetten naar 3-rail gebruik, door inbouw van een FRU of een decoder
DC+ACAlle oude analoge Märklin treinen rijden zowel op AC al DC, maar de rijrichting wordt omgepoold met een puls van circa 16-29 volt (ongeacht of die puls AC of DC is). Alle 2-rail DC-analoge loks rijden op DC en polen de rijrichting om door + en - om te keren. Bij mij rijdt alles op analoog DC (2-rail loks, en Märklin, Roco, Hag 3-rail loks), omdat dit stroomkringen (en dus relais) scheelt: 1 spoorstaaf is altijd min, de andere spoorstaaf is afwisselend plus of min.
Je kunt analoge Märklin loks zo ombouwen dat ze ook de rijrichting omkeren als je de stroom ompoolt, en je kunt analoge DC-loks zo ombouwen dat ze de rijrichting ompolen als je zo'n spanning-stoot (puls) geeft.
Niet ombouwen kan ook. Dat zijn 3 keuzen. Mocht je ooit digitale wensen hebben dan kan een decoder een betere optie zijn dan ouderwets analoge ingrepen. Dat vergt een zekere investering, maar hoe meer loks je moet ombouwen, hoe goedkoper de investering relatief (kwantum korting).