Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

K-rails

Gestart door Spartaan zondag 30 december 2018, 15:56:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K-rails
Spartaan
gast

K-rails
Ik heb al wat naslagwerk over K-rails maar ik kom er niet uit,vandaar mijn vraag.
Ik heb zowel wat gelijkstroom materieel als Märklin materieel.
Nu wil ik een baantje gaan maken met K-rails,ik wil deze gebruiken voor beide systemen om afwisselend met deze systemen te kunnen rijden dus niet tegelijkertijd,of met gelijkstroom of met Märklin.
Is K-rails dan een goede keuze,of moeten er nog aanpassingen worden gedaan?
Re: K-rails
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: K-rails
Dat gaat prima.
Let alleen bij de aanschaf van wissels op, niet het oude type gebruiken waarbij de railstaven zijn verbonden.

Massadetectie is dan uiteraard ook niet meer mogelijk.
Re: K-rails
Spartaan
gast

Re: K-rails
Het wordt een analoge baan,het is bedoeld om het materieel rijdend te houden zonder dat ik steeds een nieuw baantje moet leggen en weer af  breken.
Re: K-rails
Spartaan
gast

Re: K-rails
Hoe herken ik het nieuwe type wissel?
Re: K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: K-rails
Beste Spartaan,

Het rijdend materieel zijn dat loks of wagons of beide op 2-rail en 3-rail?

Groet, Anne W
Re: K-rails
Lid sinds: 2011

offline
Re: K-rails
Wat doe je met de wielafstand? Alles naar marklin waarde zetten?
Re: K-rails
Spartaan
gast

Re: K-rails
Het rijdend materieel zijn locs en wagens,maar ik wil niet tegelijkertijd met bijde systemen rijden,dus ik wil of Märklin materieel laten rijden of gelijkstroom materieel.
Re: K-rails
Spartaan
gast

Re: K-rails
Moet de wielafstand aangepast worden?
Hieruit begrijp ik dus dat gelijkstroom materieel niet zomaar op K-rails kan rijden,of  geldt dit alleen voor wissels?
Re: K-rails
Ben den Hollander
gast

Re: K-rails
Citaat van: Spartaan op maandag 31 december 2018, 06:22:03

Moet de wielafstand aangepast worden?


Kan naar 14mm maar hoeft niet. Ga het maar eens proberen. Nieuw 2rail materieel rijdt niet zo lekker op K-rail wissels, de wielen zakken weg door de lage flens. Anderzijds: dat hybride rijden is een aparte hobby, ik zou kiezen voor één systeem.
Re: K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: K-rails
Beste Spartaan,

Het probleem met de wagons kun je vrij makkelijk op lossen, voor de "2-rail" wagons kun je vaak 3-rail wielen krijgen/kopen, voor de loks is dat moeilijker.

Ik weet dat bij de wissels uit de 2100 serie de beide railstaven niet gescheiden zijn, bij de wissels uit de 2200 serie weet ik dat niet, je kunt het met een universeel meter meten, zijn ze met elkaar verbonden dan kun je geen "gelijkstroom" op de wissels zetten.

Wielafstanden: uitproberen

Groet, Anne W
Re: K-rails
Lid sinds: 2010

offline
Re: K-rails
hoi,

Citaat van: Spartaan op maandag 31 december 2018, 06:22:03
Hieruit begrijp ik dus dat gelijkstroom materieel niet zomaar op K-rails kan rijden,of  geldt dit alleen voor wissels?

Veel testbanen zijn uitgevoerd in K-rails. Dan kan je inderdaad 2-rail en 3-rail op hetzelfde spoor laten rijden. Goed, daar maakt het spul maar een rondje of 2-3 en dan gaat het weer eraf. Zelf zou ik gewoon voor 2-rail en 3-rail een apart baantje maken. Je kan bijvoorbeeld een opvouwbaar baantje maken om het materieel de benen te laten strekken.

Bij de buren heeft Jan Peter laten zien dat je het ook in C-rails kan doen: Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017. Iets meer werk maar dan heb je ook wat  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: K-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: K-rails
Niet alleen JP doet dat. Bij de echt grote teppichbahning evenementen wordt zelfs in 4 systeem gereden: AC, DC, 2rail en 3rail digitaal. Wordt zowel verbouwde C rails, verbouwde K rails als 2rail voorzien van middenrail voor gebruikt.

Ik heb toevallig onderlaatst een Roco 2raillok omgebouwd naar 3rail. De 3rail as die ik moest plaatsen, heb ik juist weer breder gezet. De rest van de 2rail assen heb ik laten zitten.
Re: K-rails
Spartaan
gast

Re: K-rails
Bedankt mensen voor de tips.
Het gelijkstroom materieel dat ik heb is voornamelijk oud Fleischmann,het zware spul met haakkoppelingen,en wat ouder Piko en Lima.
Ook het Märklin materieel is oud,dus allebei oerdegelijk.
En er hoeven geen wissels in het baantje,dat scheelt weer.
Re: K-rails
Lid sinds: 2010

offline
Re: K-rails
Oud materieel: Dan ga je voor K-rails of een andere hoge rails met hogere spoorstaven. Anders rammelt de boel over de bielzen. Dat is ook geen gehoor  :)
Re: K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rails
Citaat van: ronaldk op dinsdag 01 januari 2019, 14:07:31
Oud materieel: Dan ga je voor K-rails of een andere hoge rails met hogere spoorstaven. Anders rammelt de boel over de bielzen. Dat is ook geen gehoor  :)
Sommigen noemen k-rails Code 100 rails, net als Piko-A en code 100 peco rails.
Ik heb 2 Märklinwagons uit 1964 en die rammelen over k-rails: hebben nog grotere flenzen, spottend ook wel code 120 genoemd (uit zelfde tijd als oude Fleischmann spul).

Als je alleen rails gebruikt, alleen de aansluitrail (uit de serie 2200) heeft doorverbonden spoorstaven.
Alle andere rails is geschikt.

Reedcontacten
Is mogelijk bij alle type Marklin rails, maar bij metaalrails moet je opletten dat je de magneten afwisselend links en rechts va het midden hangt, om te voorkomen dat je wisseltongen magnetiseert.
Er bestaan op dit forum draadjes, te vinden onder het trefwoord demagnetiseren, want als het fout gaat bij metalen wisseltongen, zijn er ook 3 manieren benoemd om dat effect op te heffen.
Bij k-rails en andere soorten code 100-rails speelt magnetisering van wisseltongen nauwelijks.


Wissels (voor jouw baantje niet van toepassing)
Van de 2200-serie K-rail wissels moet je erop letten of de handwisselsteller afneembaar is. Als dat zo is, heb je een nieuwer type wissel waarvan de wisseltong geschikt is voor 2-rail en 3-rail. De rest van de moderne wisselopbouw hoeft dat niet te zijn.
Alle standaardwissels hebben 3 verborgen metalen verbindingen tussen de spoorstaven, verborgen in holle, plastic bielzen. Alle standaard wissels hebben een blikken letter "A" die de wisseltongscharnieren verbindt met een verbinding onder het puntstuk door (massa). Als je zo'n wissel voor 2+3 rail wilt gebruiken, dan moet je die letter isoleren, en de spoorstaven ernaast van stroom voorzien (want die zijn af fabriek stroomloos), en die dwarsverbindingen eruit slopen.

Bij sommige slanke wissels zijn de Schienen (=buitenste spoorstaven) verbonden met de Bakkenschienen (=binnenste spoorstaven); ook bij kruispunten en engelsmannen (M*-kruiswissels) kunnen dat soort verbindingen kortsluiting geven bij 2+3 rail gebruik.

2+3 rail mixen
Er zijn verschillende stromingen binnen dit forum:
a. mixen en dan blokgestuurd (per blok past een type trein 2- of 3-rail, nooit beide types samen)
b. of de hele baan 2-rail of de hele baan 3-rail (met een centrale schakelaar of relais)
c. of alle loks (en wagonwielen) overzetten naar 3-rail gebruik, door inbouw van een FRU of een decoder

DC+AC
Alle oude analoge Märklin treinen rijden zowel op AC al DC, maar de rijrichting wordt omgepoold met een puls van circa 16-29 volt (ongeacht of die puls AC of DC is).  Alle 2-rail DC-analoge loks rijden op DC en polen  de rijrichting om door  + en - om te keren. Bij mij rijdt alles op analoog DC (2-rail loks, en Märklin, Roco, Hag 3-rail loks), omdat dit stroomkringen (en dus relais) scheelt:  1 spoorstaaf is altijd  min, de andere spoorstaaf is afwisselend  plus of min.

Je kunt analoge Märklin loks zo ombouwen dat ze ook de rijrichting omkeren als je de stroom ompoolt, en je kunt analoge DC-loks zo ombouwen dat ze de rijrichting ompolen als je zo'n spanning-stoot (puls) geeft.
Niet ombouwen kan ook. Dat zijn 3 keuzen. Mocht je ooit digitale wensen hebben dan kan een decoder een betere optie zijn dan ouderwets analoge ingrepen. Dat vergt een zekere investering, maar hoe meer loks je moet ombouwen, hoe goedkoper de investering relatief (kwantum korting).
Re: K-rails
Spartaan
gast

Re: K-rails
Okè,dus als ik het goed begrijp,ik geen wissels gebruik en alles ouderwets analoog laat is K-rails dus voor wat ik er mee wil wel een goede optie?
Mochten de oude Märklin wagons rammelen over de K-rails dan kan ik er altijd nog andere assen met lagere flenzen onder zetten.
Het aansluiten van een analoge trafo of een wisselstroom trafo gaat op dezelfde manier neem ik aan omdat er gewoon 2 aansluitpolen opzitten?
Re: K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rails
Citaat van: Spartaan op woensdag 02 januari 2019, 21:00:52
1. een wissels gebruiken, alles ouderwets analoog,  K-rails goede optie
2. Mochten de oude Märklin wagons rammelen over de K-rails dan kan ik er altijd nog andere assen met lagere flenzen onder zetten.
3. Het aansluiten van een analoge trafo of een wisselstroom trafo gaat op dezelfde manier neem ik aan omdat er gewoon 2 aansluitpolen opzitten?
1. ja (tenzij je zoals ik graag wissels fileert voor het goede doel)
2. ja
3. de spoorstaven bij 3rail op AC massa (bruin),
   de pukkeltjes (het massieve blikken bed eronder) altijd op AC prik (rood)  en
   bij 2rail  de ene spoorstaaf zwart (plus) en de andere spoorstaaf bruin (min)
Re: K-rails
Spartaan
gast

Re: K-rails
Dank je wel.
Nog even over wissels,ik las in een eerder bericht dat de spoorstaven van het nieuwe type wissel niet met elkaar zijn verbonden in tegenstelling tot het oude type.

Maar uit jouw verhaal over wissels begrijp ik dat dat niet zo is,klopt dat?
Re: K-rails
Lid sinds: 2010

offline
Re: K-rails
@Spartaan: Jan Willem (Jan22) vind het erg leuk om de boel aan te passen. Daarom zet hij neer "(tenzij je zoals ik graag wissels fileert voor het goede doel).  Dus je zal aan de hobby moeten als je de boel wil gaan gebruiken.

Ik zou het gewoon simpel houden. Niet combineren. De kans dat zaken misgaan is dan kleiner. Ik zie steeds vaker dat men heel moeilijk gaat denken en dat het juist dan misgaat.

Groet Ronald.
Re: K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rails
Citaat van: Spartaan op donderdag 03 januari 2019, 06:43:46
ik las in een eerder bericht dat de spoorstaven van het nieuwe type wissel niet met elkaar zijn verbonden in tegenstelling tot het oude type.
Bij slanke wissels ligt het anders dan bij standaardwissels (die zijn altijd doorverbonden).
CiteerIk heb zowel 22715 en 22716 wissels doorgemeten die polariseerbaar waren als 2271 ( 2272, 2273 ) wissels die niet-polariseerbaar waren.

Mijn enige raad: meet elke wissel door voor je die gebruikt.

Märklin heeft de gewoonte om de catalogusnummers gelijk te houden, ook als ze een wissel tussentijds hebben verbeterd.
Märklin staat daarin niet alleen. Piko doet dat ook niet met verbeterde wissels.
Re: K-rails
Spartaan
gast

Re: K-rails
Dank je voor de tip.