Zoals ik al dacht, was het niet moeilijk om de achterste sporen te verbinden en alles weer passend te maken. Het is een enkele verbinding geworden, maar als je wilt kun je ook de wissel 24612, linksachter, nog vervangen door een engelse wissel 24624 en zo nog een extra verbinding maken. Probeer maar, het wijst zichzelf.
Bij het passend maken van de bocht helemaal links heb ik de korte rechte rails weggehaald (ook uit het binnenste spoor) want treinen rijden soepeler zonder die overgangen van gebogen spoor naar recht. Door de juiste combinatie van gebogen rails is dat vaker mogelijk dan je misschien zou denken. Het vinden van zo'n combinatie kan wel een behoorlijk tijdrovende zaak zijn. Een tijdje terug heb ik daarom een spreadsheet gemaakt waarmee ik vrij snel passende combinaties kan vinden.
Terwijl ik bezig was, bedacht ik dat er net iets meer ruimte zou zijn voor de klimspiraal als de bocht rechts niet helemaal vlak zou lopen. Een plaatje zegt meer dan woorden, daarom deze keer niet alleen een plaatje met railnummers maar ook eentje met hoogtes.
Waar het om draait, is dat het nu past om de klimspiraal aan de voorkant onder het zichtbare spoor door te laten gaan. Daardoor zijn er nergens meer rails 24130 nodig. Dat is op zich al een verbetering. Doordat de spiraal bovendien net wat groter is, levert een stijgingspercentage van 3,3% van het binnenste spoor een hoogteverschil van 91 mm op per 360°. Hoewel nog steeds iets meer dan wenselijk, 3,3% is beter dan 3,5%, temeer daar die 3,3% niet meer met bochten 24130 is. Die zijn er helemaal niet meer, trouwens.
Helemaal rechts liggen nu twee sporen relatief naast bij elkaar, zij het niet precies op dezelfde hoogte. Treinen kunnen elkaar daar probleemloos passeren, daarvoor is meer dan voldoende ruimte, maar het zal niet passen om het ene spoor in een tunnel te leggen en het andere niet: er past geen tunnelwand tussen die sporen. Daarom heb ik het buitenste spoor daar ook in een tunnel gelegd. Anders gezegd, aan de rechterkant van de baan komt een bergwand of iets dergelijks. Ik denk bovendien dat het wel mooi staat: drie sporen die aan de achterkant naast elkaar een tunnel in gaan en slechts ééntje die er aan de voorkant weer uitkomt. Heeft wel wat, vind ik.
Tenstlotte nog dit: Omdat je geen pantografen hebt, ben ik er (net als eerder trouwens) vanuit gegaan dat het voldoende is als sporen die over elkaar heel liggen tenminste 90 mm afstand hebben. Dan heb je (net) genoeg ruimte voor de rails en het ondersteunende houtwerk. Er is wel erg weinig speelruimte om een ontspoorde trein weer te pakken, daarom moet je er voor zorgen dat je goed toegang hebt tot de spiraal. Van onderen bijvoorbeeld.
Edit: foutje met het tweede plaatje opgelost