Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III

Gestart door Niels1973 zondag 30 december 2018, 14:42:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Hallo,

Wederom een start gemaakt met een nieuw ontwerp. Echter sluiten de rails niet volledig aan op sommige plekken.
Ik wie kan me op weg helpen om het sluitend te krijgen?
Periode wordt III en er wordt in principe alleen met stoom gereden.
Afmetingen zijn 360 x 120.

Tevens hoor ik het natuurlijk ook graag als er niet haalbare of berijdbare stukken in zitten.

Gr Niels
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Afgezien dat het niet past: dit plan is toch niet te realiseren ?
Hoe denk je op amper 40 cm rijlengte minimaal 7 cm te dalen naar het schaduwstation ?
Tussen de beide lagen dient minimaal 10 cm vrije ruimte zijn.
Aan de rechterzijde is dat er niet

Cees
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Goedemiddag Cees,

er komt op die plek een klimspiraal. Eventueel kan ik de doodlopende sporen in het schaduwstation inkorten.

Gr Niels
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Hallo Niels
hoe wil je de klim spiraal dan neer leggen , zoals je het nu tekend gaat dat totaal niet passen je moet er van uit gaan dat je per halve omwenteling max. Maar 4,5 a 5 cm zakt / omhoog komt , volgens jouw plan liggen er diverse sporen boven de klimspiraal die al in de eerste halve wenteling naar beneden in de weg liggen  dus gaat dat nooit lukken ,maar dit heeft Cees reeds al gemeld  dus kijk nog eens goed naar het plan , succes Richard
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Om een klimspiraal te kunnen realiseren, zul je alle kopsporen moeten inkorten en op de hoofdbaan moeten deze zelfs vervallen.
Volgens het ontwerp ga je e.e.a. ten ene male niet redden !

Cees
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Er is bij lange na niet voldoende ruimte voor die klimspiraal. Zelfs als je met 4% stijging zou werken, wat voor sommige treinen al een probleem zal vormen, kom je met rails 24130 in een volledige cirkel maar tot 90 mm hoogteverschil. Voor alleen stoom zou dat nog wel gaan, maar voor het bovenste deel van de klimspiraal heb je lang geen volledige cirkel voordat je alweer onder sporen door moet gaan.

Gelukkig heb ik ook een beetje goed nieuws: het maken van die aansluitingen zal niet moeilijk zijn. Maar eerst het probleem van de spiraal oplossen. Het station moet immers wat aangepast worden om daar wat meer ruimte voor te scheppen. Verder stel ik voor om de spiraal enkelspoors te maken en er geen 24130 voor te gebruiken.

De plaatjes hieronder tonen de hoogtes bij verschillende bochten. Eerst bij 3%, dan bij 4%.
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Nog een aanvullende opmerking: wanneer rechts gereden wordt en 24130 het dalende spoor is dan is in het schaduwsation slechts
één kopspoor bruikbaar.
De rest is nutteloos/onbruikbaar.
Wat is trouwens het nut of bedoeling van het zichtbare spoor in het schaduwstation ?
Het kost spaarzame ruimte en kan ook anders opgelost worden

Cees
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Het is makkelijk om te zeggen dat er iets niet klopt, maar het lijkt me nuttiger als je een voorbeeld hebt hoe het wél zou kunnen. Daarom heb ik iets getekend dat toont hoe je met bijna dezelfde zichtbare baan toch een verbinding met een schaduwstation zou kunnen maken. Ik heb ook maar meteen de verbindingen kloppend gemaakt.

Er zijn twee belangrijke wijzigingen: de spiraal is enkelspoor en hij begint rechtsachter. Daardoor kan het spoor een flink stuk langs de rand van de baan, steeds dalend, totdat het laag genoeg is om onder de zichtbare sporen door te gaan.

Bij het open einde is het spoor 100 mm onder het maaiveld. Vanaf dat punt, of zelfs al twee rails eerder als je zeker weet dat je alleen stoom en diesel zult blijven rijden, kun je op heel veel manieren verder met het ontwerp. Eerst nog een flink stuk dalen, dat wel, zodat je voldoende werkruimte hebt om een ontspoorde trein te pakken in het schaduwstation.
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Goedenavond,

net weer een nieuw ontwerp gemaakt. De blauwe cirkel geeft de omtrek van de klimspiraal weer. Volgens mij loggen alle sporen buiten dit gebied nu. Ik heb alleen zowel rechts als links in de bocht een stukje dat net niet helemaal lijkt aan te sluiten. Gaat dit problemen opleveren?
Tevens zou ik de 2 bovenste sporen ook nog aan elkaar willen verbinden, weet alleen niet hoe.
Het zichtbare stukje spoor uit de originele tekening komt ook hier weer naar voren binnen het rood omlijnde vlak aan de onderkant en zal onderdeel worden van de hoofdbaan op een lager niveau.

Alle tips en opbouwende kritieken zijn welkom.

gr Niels
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Dat ziet er al beter uit. Er is voldoende ruimte voor de dubbelspoor spiraal. De afwijkingen die je nog over hebt bij de aansluitingen vormen geen enkel probleem, het ontwerp heeft meer dan genoeg speling. Als je dit gaat neerleggen, zul je niet eens merken dat er een paar mm gesmokkeld is.

Er zijn nog wel wat aandachtspunten.

  • Het stijgingspercentage van het binnenste spoor van de spiraal zal rond de 3,5% moeten liggen. Dat is vrij fors.

  • Het buitenste spoor kan niet overal rails 24330 zijn, dat past niet. Je kunt nog wel beginnen met twee rails 24330, maar daarna moeten er twee rails 24230 volgen. Daarna zit je goed en kun je met alleen maar rails 24330 verder gaan. In het baanplan hieronder kun je zien wat ik bedoel.
    Dit heeft echter gevolgen voor het binnenste spoor: dat zal dan beginnen met twee rails 24230 gevolgd door twee rails 24130.  In het baanplan zijn ze rood. Die zijn niet ideaal bij een forse stijging of daling en dat is de belangrijkste reden waarom ik hier een dubbelspoor spiraal afraad.

  • Als je het binnenste spoor als stijgspoor gebruikt, zou het kunnen dat niet alle treinen daar naar boven kunnen rijden. Als ik dit zelf zou willen, zou ik eerst een testopstelling maken om dat met mijn treinen uit te proberen. Dat zou alleen het binnenste spoor van de spiraal zijn, een volledige draai, met aan beide kanten een recht stuk.

  • Als je het binnenste spoor als daalspoor gebruikt, loop je de kans dat in de bochten 24130 de buffers van sommige (lange) rijtuigen en locs elkaar in de weg zitten en dan krijg je een ontsporing. Hoe groter het stijgingspercentage en hoe krapper de bocht, des te dichter komen de buffers bij elkaar. De eerste paar keer dus héél langzaam rijden. Dat is sowieso aan te raden als je daalt met krappe bochten. Als je merkt dat er een probleem is, kun je eventueel de koppelingen van die rijtuigen iets langer maken zodat de afstand tussen de buffers iets groter is.

  • Onder het motto "alle kleine beetjes helpen" kun je de rails 24188 die voor de ingang van de spiraal liggen vervangen door 24229 (blauwe rails).

  • Als je stootblokken aan alle zijsporen wilt, zijn twee van de drie een fractie te lang, zelfs met de 24229's uit de vorige opmerking, maar dat is heel gemakkelijk aan te passen (gele rails).

  • Rechtsvoor liggen twee bochten 24130 in tegengestelde richting tegen elkaar. Dat is geen goed idee, dat is gevoelig voor ontsporingen. Het is eenvoudig te verbeteren door een andere combinatie van rails met een rechte er tussen. In het bijgevoegde baanplan laat ik een van de vele mogelijkheden zien (groene rails).

Citaat van: Niels1973 op woensdag 02 januari 2019, 21:07:00Tevens zou ik de 2 bovenste sporen ook nog aan elkaar willen verbinden, weet alleen niet hoe.

Hier zal ik nog even naar kijken. De afstand tussen die sporen is daar nu ongeschikt voor, maar door de bochten helemaal links en rechts iets aan te passen, verwacht ik dat dat best op te lossen is.
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Zoals ik al dacht, was het niet moeilijk om de achterste sporen te verbinden en alles weer passend te maken. Het is een enkele verbinding geworden, maar als je wilt kun je ook de wissel 24612, linksachter, nog vervangen door een engelse wissel 24624 en zo nog een extra verbinding maken. Probeer maar, het wijst zichzelf.

Bij het passend maken van de bocht helemaal links heb ik de korte rechte rails weggehaald (ook uit het binnenste spoor) want treinen rijden soepeler zonder die overgangen van gebogen spoor naar recht. Door de juiste combinatie van gebogen rails is dat vaker mogelijk dan je misschien zou denken. Het vinden van zo'n combinatie kan wel een behoorlijk tijdrovende zaak zijn. Een tijdje terug heb ik daarom een spreadsheet gemaakt waarmee ik vrij snel passende combinaties kan vinden.

Terwijl ik bezig was, bedacht ik dat er net iets meer ruimte zou zijn voor de klimspiraal als de bocht rechts niet helemaal vlak zou lopen. Een plaatje zegt meer dan woorden, daarom deze keer niet alleen een plaatje met railnummers maar ook eentje met hoogtes.

Waar het om draait, is dat het nu past om de klimspiraal aan de voorkant onder het zichtbare spoor door te laten gaan. Daardoor zijn er nergens meer rails 24130 nodig. Dat is op zich al een verbetering. Doordat de spiraal bovendien net wat groter is, levert een stijgingspercentage van 3,3% van het binnenste spoor een hoogteverschil van 91 mm op per 360°. Hoewel nog steeds iets meer dan wenselijk, 3,3% is beter dan 3,5%, temeer daar die 3,3% niet meer met bochten 24130 is. Die zijn er helemaal niet meer, trouwens.

Helemaal rechts liggen nu twee sporen relatief naast bij elkaar, zij het niet precies op dezelfde hoogte. Treinen kunnen elkaar daar probleemloos passeren, daarvoor is meer dan voldoende ruimte, maar het zal niet passen om het ene spoor in een tunnel te leggen en het andere niet: er past geen tunnelwand tussen die sporen. Daarom heb ik het buitenste spoor daar ook in een tunnel gelegd. Anders gezegd, aan de rechterkant van de baan komt een bergwand of iets dergelijks. Ik denk bovendien dat het wel mooi staat: drie sporen die aan de achterkant naast elkaar een tunnel in gaan en slechts ééntje die er aan de voorkant weer uitkomt. Heeft wel wat, vind ik.

Tenstlotte nog dit: Omdat je geen pantografen hebt, ben ik er (net als eerder trouwens) vanuit gegaan dat het voldoende is als sporen die over elkaar heel liggen tenminste 90 mm afstand hebben. Dan heb je (net) genoeg ruimte voor de rails en het ondersteunende houtwerk. Er is wel erg weinig speelruimte om een ontspoorde trein weer te pakken, daarom moet je er voor zorgen dat je goed toegang hebt tot de spiraal. Van onderen bijvoorbeeld.

Edit: foutje met het tweede plaatje opgelost
Re: Nieuw ontwerp met schaduw station tijdperk III
Rob, ontzettend bedankt, ook voor de uitleg. ik ga dit eens uitleggen en proberen.

Groet Niels