Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digikeijs 4088cs programmeren

Gestart door jfve zondag 30 december 2018, 08:37:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digikeijs 4088cs programmeren
Lid sinds: 2018

offline
Digikeijs 4088cs programmeren
Beste allemaal,
Ik zit met de volgende vraag.
Heb Marklin M-rails en wil treindetectie middels stroomdetectie gaan bouwen.
Ik lees dat dit mogelijk is middels de Digikeijs 4088CS.
Nu vraag ik mij af hoe ik de 4088Cs kan configureren als 2e unit op de s88 bus.
In de handleiding is lezen dat het startadres aangepast kan wordend via een tool middels de DR50xx tool, maar ik heb een Marklin 6021 control Unit en die gaat niet werken met de DR50xx tool.
Kan De 4088CS uitsluitend in combinatie met de DR5000 werken of is er een andere manier om de 4088CS als tweede of derde melder op de s88 bus te configureren?
Dank alvast.
Groeten
Jan
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Er valt niets te programmeren, je sluit zo'n S88 gewoon aan op de bus. Maar een 6021 heeft geen S88 aansluiting dus daar zal je een interface aan moeten hangen die met je PC praat.
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Hoi Ben,
Helder!
Dankjewel.
Groeten
Jan
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Wil je met de computer gaan rijden? Want anders heb je niet echt treindetectie nodig. Als je dat wel wil dan zal je 6021 bijvoorbeeld aan een märklin 6050/6051. Die zijn eigenlijk ook alleen nog maar tweedehands te krijgen.

Groet Ronald.
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Hoi Jan,

Ik rij ook met metaal rail en gebruik de bezetmelder van rosoft de s88sd16-n voor stroomdetectie.
Heel makkelijk in gebruik en werkt perfect,en goed voor de portemonnee :-P
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Toch nog een vraagje.. Heb de 4088CS als volgt aangesloten. (zie foto's)
- 1Mrail geïsoleerd aan twee kanten en opgenomen in de baan. Op de middengeleider een draad gesoldeerd en die gekoppeld aan de eerste uitgang links van de 4088CS.. De andere draad op de bezetmelder (die twee aparte in het midden) is aangesloten op de aarde van de trafo.
Het resultaat hiervan is dat de rode led constant brandt en de trein stopt als deze op de rails komt. Ik heb met de multimeter de aansluitingen op de rails in kwestie doorgemeten en kom daar niet aan de 10 V die op de rest van de baan staat. Wat gaat er fout...
- Het spul is gekoppeld via een 6021 en Marklin interface.
- De flatcable heb ik aangesloten op de zelfde manier als dat ik bij de S88 (van Marklin) heb gedaan. Om goed te kunnen testen is op dit moment de 4088CS de enige die is opgenomen in de busstructuur.
- Koploper ziet alle melders als 'bezet'.
Wat doe ik fout?

Dank voor de hulp.
Groeten
Jan van Eeden
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Citaat van: jfve op zondag 30 december 2018, 12:36:19

.....(zie foto's)....

Wat doe ik fout?


Foto's posten?  :D
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Ik rij zelf ook met m-rail en stroomdetectie. Ik gebruik echter de Rosoft S88SD melders.

Na het bekijken dan de handleiding van de DR4088CS (blz 6) klopt er hier iets niet voor mijn gevoel.

Mijn vraag: hoe krijgt de middensectie stroom / voeding? Normaal gaat er een rode draad vanuit digitaal systeem naar de DR4088 (midden aansluitingen met "C") en van daaruit naar de middengeleider.

Wat die bruine draad daar doet is mij even geheel onduidelijk. Misschien toch even contact met digikeijs opnemen hierover? Misschien zit ik fout.
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Aanvulling: ik zie nu op het plaatje in de handleiding dat ze uitgaan van een volledige scheiding van ook massa. Dat is met M rails niet te doen. Om deze reden gebruik ik alleen de wisseldecoders van Digikeijs. Met name M-railers zin grotendeels afhankelijk van common ground (alles massa gekoppeld) ook bij centrale en boosters etc. En dat heeft Digikeijs niet!

Misschien toch overwegen om op de rosoft modules over te stappen. Die kunnen wel met common ground overweg.
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Citaat van: Kaleb op zondag 30 december 2018, 13:53:37

Mijn vraag: hoe krijgt de middensectie stroom / voeding? Normaal gaat er een rode draad vanuit digitaal systeem naar de DR4088 (midden aansluitingen met "C") en van daaruit naar de middengeleider.


Plaatje is fout. Er moet rood naar de 4088CS in plaats van bruin. Met common ground heeft het overigens niets van doen: het blauwe driehoekje is bedoeld om de middenleider te scheiden, niet de spoorstaven.
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Dat dacht ik ook Ben, totdat ik het plaatje erboven bekeek. Daar is maar 1 spoorstaaf onderbroken. en dan lijkt het logisch dat bruin ook gaat meedoen.
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Hoi Ben, Kaleb,
Dank voor jullie inzet, Ben, je had gelijk. De middensectie moet worden gevoed door de rijstroom. Klinkt achteraf heel logisch maar ben ook op het verkeerde been gezet vanwege de handleiding.
De trein wordt nu gedetecteerd.  :)...
Hartelijk dank en prettige jaarwisseling!!!
Groeten
Jan van Eeden
Noordwijk aan Zee
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Nog even een tip als je met stroomdetectie werkt: alle secties die gevoed worden via de 4088 hebben een iets lagere baanspanning t.o.v. baandelen die rechtstreeks vanuit de centrale gevoed worden. Mogelijk geeft dit detectie problemen.

Kijk even hier voor een oplossing met een diode schakeling: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
 Ik ben m railer en werk al jaren met massa detectie dmv conractrail 5104/5105. Icm met de digikeys dr 4088. Dit werkt feilloos.

Je kunt een gewone 5106 ook zelf isoleren door met een multitool een railstaaf aan twee zijden door te zagen, één zijdig de klemlipjes voorzichtig weg te buigen, aan de afgezaagde railstaaf een draadje solderen. De railstaaf in krimpkous steken met een klein gaatje erin. Het draadje door het gaatje voeren. In  railbedding in klein gaatje boren. Daar het draadje ook doorheen voeren en tot slot de railstaaf weer voorzichtig vastklemmen tussen de lipjes. Zorg ervoor dat de krimpkous nergens scheurt. Tot slot met een mesje de bovenzijde van de krimpkous eraf snijden..

Ik gebruik dat icm met pc en intellibox. Werkt erg betrouwbaar...

Mvg Harry
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
De s88-n werkt ook feilloos en zijn een stuk voordeliger  :D :D :D
Re: Digikeijs 4088cs programmeren
 Ik heb u in Houten gemist anders had ik er een  paar meegenomen. Ik heb er 1 in gebruik en die werkt Inderdaad feilloos.

Mvg Harry


Re: Digikeijs 4088cs programmeren
Stonden nagenoeg op dezelfde plaats als altijd.

Groetjes