Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.

Gestart door RB zaterdag 29 december 2018, 23:13:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Citaat van: BR 66 op donderdag 16 januari 2020, 13:19:33
Daarnaast kun je er altijd nog voor kiezen om het dubbelspoor vanaf de bochtwissels al iets te laten dalen
Inderdaad. Sterker nog, ik zou de wissels al niet helemaal vlak leggen.

Bij het gegeven sporenplan kun je gemakkelijk voldoende hoogteverschil bereiken zonder dat er stijgingen nodig zijn van méér dan 3%. In het onderstaande voorbeeld zitten ruime overgangsfases tussen vlakke sporen en stijgende/dalende sporen en toch komt het hoogteverschil al op 92 mm.

En omdat er toch alleen maar relatief korte treinen in het kopstation passen, mag de stijging van het spoortje naar boven best iets hoger zijn. Als ik zoiets zou willen bouwen, zou ik de sporen tussen station en klimspiraal op een stijging van tegen de 3% leggen en dan de brug precies hoog genoeg maken dat er nog bovenleiding past. Daarna zou ik het spoor van het hoofdstation naar het kopstation neerleggen en gaan proefrijden. Ik verwacht geen problemen, maar als de locs bij nader inzien toch niet sterk genoeg zijn om wat wagens de helling op te trekken, kun je het spoor naar boven altijd nog een beetje aanpassen.
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
hoi allemaal,

het is inderdaad mogelijk de gebogen wissels al wat te laten dalen, het goede nieuws is zoals rob dit laat zien dat het dus mogelijk is in dit ontwerp om over het dubbele spoor te gaan met voldoende ruimte en tegen een acceptabele stijgings percentage.

de 2 opstelsporen kunnen in werkelijkheid misschien nog iets langer worden, tijdens de bouw zal er wellicht nog een spoorstuk bijkomen, er moet toch een treinstel kunnen staan op beide sporen.

het is nu even bedenken hoe ik deze hoogte verschillen ga toepassen in het frame werk van de baan.

zijn er verder nog op of aanmerkingen in het ontwerp, ik ben zelf erg te vrede maar wellicht zou iemand nog iets veranderen of toevoegen nu kan ik nog aanpassingen maken?
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Citaat van: RB op donderdag 16 januari 2020, 21:57:38
het is nu even bedenken hoe ik deze hoogte verschillen ga toepassen in het frame werk van de baan.
Je zou gewoon een lattenframe kunnen maken. De sporen leg je op stroken triplex/multiplex. En deze stroken schroef je vast op een plankje triplex/multiplex. Dan krijg je in je ruwbouw een soort brugeffect. Dan kun je makkelijk de sporen laten zakken en stijgen.
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Zou zeker een lattenframe toepassen.
Kijk eens op de site van Brima daar staan vele voorbeelden / foto's.
Klik hier

groet
Harald
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Bedankt voor de tips!

Ik ga er dit weekend meteen mee aan de slag, kan niet wachten tot er een test ronde gereden kan worden.

Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Nou, laat eens zien Remco   :D
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Hi,  je kunt de bouw volgen via deze topic. Helaas ligt de bouw wel al de zomer stil. Deze herfst gaan we weer verder en zal ik het topic ook weer oppakken ! https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78204.msg1338661#msg1338661

Groetjes remco