Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.

Gestart door RB zaterdag 29 december 2018, 23:13:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
De wisselboog bij C-rails is 24,3°, daar is 5,7° de aanvulling op. Zoals de eerdere plannen illustreren, komt dit goed uit bij het maken van de aansluiting op het schaduwstation, meer is het niet.

Waar precies de sporen verborgen worden, mag RB bepalen. In het laatste voorbeeld zou ik de wissels zichtbaar houden.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Het laatste voorbeeld lijkt me de beste oplossing, inderdaad loopt het spoor mooi gebogen door indien de wissel genomen word en blijft de rest van de baan zoals het is en vergt het verder geen aanpassing.  Vanavond even aanpassen in scarm.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 27 augustus 2019, 16:33:28
En wat dacht je van deze?

Twee duidelijke voordelen:

- het wisselen van spoor op de gele wissels in de klimspiraal gaat soepeler omdat de treinen geen tegengestelde bochten hoeven te nemen
- treinen die van de achterste stationssporen naar de binnenbocht van de spiraal willen en vice versa, rijden korter op het buitenste spoor.

Daar komt bij dat de klimspiraal weer 5,7° gedraaid is.


de aanpassing is gemaakt, komt mooi uit zo.

ik krijg in scarm de hoogtes niet goed verwerkt, rob kan jij zien of de hoogtes zo nog mogelijk zijn?
vanaf waar moet er gestegen worden vanuit het schaduw station ?
hoe hoog lag de boven baan nu  tov het schaduw station.
en de stijging per ring was nog steeds 9 cm ?  en wat was het stijgings percentage nu voor de linker en de rechter

als jij dat nog kan zien heel graag anders moet ik verder stoeien.

bedankt voor de hulp !
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Om te controleren wat de minimaal benodigde stijgingen zijn, heb je helemaal geen ontwerpprogramma nodig. Het enige wat je moet weten is de totale lengte van de kortste weg tussen de twee sporen die boven elkaar liggen. Stel dat je een hoogteverschil wilt van minimaal 90 mm bij een lengte van 360 cm, dan is de gemiddelde stijging 90/3600, ofwel 2,5%.

Een voorbeeld: Een cirkel met 12 x 24230 is 2749 mm. Als je 90 mm hoogteverschil wilt, wordt de stijging 90/3749 = 3,3%.
Twee rechte stukken van 3 x 24172 is nog eens 1030 mm. Samen maakt dat een winding van 3779 mm en daardoor wordt de stijging 90/3779 = 2,4%.

Nog een voorbeeld: Vanaf een wissel gaat het ene spoor omhoog, het andere omlaag. Een stuk verderop gaan ze over elkaar heen. Voor elk van de sporen bepaal je dan de lengte tot dat punt en die twee lengtes tel je bij elkaar op. Als dat bijvoobreeld 300 cm is en je wilt 90 mm hoogteverschil, dan is de gemiddelde stijging 90/3000 = 3%. Aangezien je vanaf een wissel niet ineens met het ene spoor 3% kunt stijgen en met het andere 3% dalen, zal het percentage de eerste paar rails iets minder groot moeten zijn. Bijvoorbeeld de eerste rails op 1%, de tweede op 2% en dan pas 3%. Dat betekent dat de stijging op de rest van het traject iets groter moet zijn dan 3% om toch op 90 mm uit te komen. Of je maakt de trajecten langer.

Pas als het er op aankomt, bijvoorbeeld als je zo'n overgang van 0% naar 3% nauwkeurig wilt doorrekenen, gaat dat gemakkelijker met een goed ontwerpprogramma. In WinTrack kan dat, al gaat het wel wat omslachtig. Hoe dat in Scarm moet, weet ik niet.

Edit: PS: Ik gebruik een Excel spreadsheet voor allerlei berekeningen die bij de baanplanning van pas komen.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Voor de duidelijkheid heb ik de stijging van de binnenbocht van het bovenste stukje van de klimspiraal tot in detail uitgewerkt. Ik kom op een stijgingspercentage van bijna 2,6%.

Het kritische punt waar alles van afhangt, is in de rode cirkel: als je het groene spoor naar beneden volgt, gaat het daar voor het eerst onder een ander spoor door. Daar wil je 90 mm hoogteverschil.

Het station ligt in principe vlak, al is het maar omdat je bij het ontkoppelen van wagons niet wilt dat ze wegrollen. Je kunt echter wel een beetje winnen op het zijspoortje links: in de bocht kun je best 2 mm stijgen. Die pak je alvast mee.

Aangezien de stationssporen verder vlak liggen, is er een overgang nodig om van bijna 2,6% naar 0 te gaan. De gemiddelde stijging op dit traject is (ongeveer) de helft, bijna 1,3%. Daar heb ik vier rails voor gebruikt, waaronder twee wissels, met een lengte van 81 cm. Bij bijna 1,3% levert dat een hoogteverschil op van 10 mm (waarvan de helft al op de meegebogen wissel wordt bereikt en nog eens 3 op de 24912). Samen met de 2 mm van het verhoogde zijspoortje, is er 12 mm verschil. Nog 78 mm te gaan.

Voor het bepalen van de lengte van een traject doet het er niet toe of er een wissel in ligt: voor een traject dat de afslag neemt, moet je de lengte van dat afslaande spoor gebruiken. De afslag van een wissel 24612 komt overeen met een bocht 24224 en die heeft een lengte van 185,5 mm.

De rest van de berekening is niet moeilijk meer. De lengte van de binnenbocht tussen de meegebogen wissel en het kritieke punt is 303 cm. 78/3030 = 2,6%.


In de praktijk denk ik dat vrijwel niemand dit soort detailberekeningen doet voorafgaand aan de bouw. Ik vermoed dat de meesten van tevoren een ruwe inschatting maken, al dan niet met een ontwerpprogramma, en als het gemakkelijk past, is het goed. En vervolgens tijdens de bouw af en toe tussentijds testen of de locs de helling op- en afkomen. Maar als je geen bruikbaar ontwerpprogramma hebt, en je hebt geen idee hoe je een ruwe inschatting moet maken, kun je de stijgingen op deze manier berekenen. Enig wiskundig inzicht komt dan wel van pas...
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Met Scarm kun je vrij eenvoudig de hoogte en het stijgingspercentage van een traject zien. In de laatste gratis versie is het niet mogelijk een daling onder het 0-niveau te maken. Selecteer eerst alle railstukken van je ontwerp en stel de hoogte in op, bijvoorbeeld, 20 cm. Daarna markeer je alleen het dalingstraject en kies je hoogte van het einde van dit traject. Scarm berekent dan zelf het percentage en de hoogte per railstuk.
In kleur wordt aangegeven of het nog OK is: groen bij minder 2,5%, geel voor wat daarboven zit, althans tot 3 % en alles daarcweer boven uitkomt, is rood.
En verder is het natuurlijk leuk als je de lengtes van losse boogstukken weet, maar weet je dat niet, dan is er nog de aloude formule 2 pi r voor de berekening van de omtrek van de cirkel, oftewel 6,28 maal de straal (afstand middelpunt cirkel tot de rand). En dan deel je de hoogte van de stijging door de afstand van het traject er naartoe, vermenigvuldigen met 100 en je hebt het percentage.

Edit: niet vergeten bij het vaststellen van de omtrek van een boog, rekening te houden met het aantal graden van die boog, oftewel: maak je bijvoorbeeld een hele, halve of kwart cirkel? De uitkomst van de formule moet je dat nog wel even door respectievelijk 2 of 4 delen in de twee laatste gevallen!

Succes!

Peter

Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
het is een duidelijk verhaal, als ik het zo bekijk met de uitleg moet het allemaal wel goed komen, het is even goed kijken naar de overgang secties en van waar gedaald en gestegen word. dit zou indien de klimspiralen klaar zijn goed afgesteld en bijgesteld kunnen worden.

@citaat

peter
ik heb nu door hoe ik hele stukken op 1 hoogte krijg en er hellingen in krijg. alleen wissels kan ik niet op een helling leggen deze hebben aan alle kant dezelfde hoogte nodig. dit geeft dan toch een verkeerd beeld. het is denk ik niet mogelijk om dit bij de instellingen te veranderen.


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Och ja, dat zou kunnen, dat Scarm geen wissels in een helling toestaat. Het alternatief is, wissels eruit in de tekening en vervangen door gewone rails van dezelfde lengte en dan de helling bepalen. Maar, het is behelpen.

Groet,

Peter
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Aan de rechterkant van het station kan vrijwel dezelfde wisselstraat gespiegeld worden toegepast als aan de linkerkant, zodat ook daar alle stationssporen verbonden zijn met beide sporen van de klimspiraal. Dat heb ik ook nog maar eens uitgewerkt.

Door alle veranderingen in de zichtbare sporen, sluit het niet meer helemaal goed aan op de klimspiralen en het schaduwstation. Dat heb ik verbeterd. Om de stijgingspercentages zo laag mogelijk te maken, heb ik in beide klimspiralen een relatief lang recht spoor gelegd (links is het maximaal, er is nog 2,5 cm ruimte over tussen spiraal en muur). En tenslotte heb ik de gele keerlus onder de rechter klimspiraal iets anders gelegd, waardoor het schaduwstation een klein beetje groter kon worden.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Plaatjes van de afzonderlijke lagen:
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
De stijging van het blauwe spoor

Vanaf het station maakt het blauwe spoor naar het kopstation eerst een flauwe bocht naar links. Dat vind ik op zich wel mooi, maar dat is niet waarom ik dat zo heb ontworpen: het blauwe spoor moet hoogte winnen om over het (dalende) grijze spoor te gaan, en hoe langer het spoor, hoe lager het stijgingspercentage kan zijn. Die bocht helpt daarbij. Door eerst een stukje de verkeerde kant op te gaan wordt het blauwe spoor wat langer. Het is echter niet genoeg om alleen het blauwe spoor te laten stijgen: voor 9 cm hoogteverschil zou al 3,6% nodig zijn, en dat is nog zonder rekening te houden met de noodzakelijke overgang bij het verlaten van het station. Bovendien wil je een Nederlandse baan, dus ga ik er vanuit dat er bovenleiding komt. Hoeveel ruimte dat precies vraagt, weet ik niet, maar het betekent dat het blauwe spoor meer dan 9 cm boven het grijze uit moet komen.

Gelukkig is er een oplossing: het grijze spoor moet vanaf de rechterkant van het station gaan dalen, te beginnen bij de wisselstraat. Zo is het zonder veel moeite mogelijk om ±4 cm te dalen tot waar het grijze spoor onder het blauwe door gaat. Om het blauwe spoor dan 10 cm hoger te krijgen, zal het, rekening houdend met de overgangen, maximaal 2,8% moeten stijgen.

De rechter klimspiraal

Vanaf het punt waar het blauwe spoor over het grijze gaat tot waar het schaduwstation begint, zijn er bijna drie volledige windingen. Bij een hoogteverschil van 9 cm volgt daaruit dat het schaduwstation zeker 27 cm lager zal moeten liggen, ofwel zeker 31 cm onder het hoofdstation. Let wel, dit heeft uitsluitend te maken met het aantal windingen. Lange rechte sporen in de ovalen maken hierbij geen verschil, die dienen er uitsluitend voor om het stijgingspercentage klein te houden. In dit geval is het gemiddeld 2,3%. En bij 31 cm is in dit ontwerp voor de linkerspiraal het stijgingspercentage voor de hele lengte van de binnenbaan bijna 2,6%. Dat geeft niet, dat was immers toch al noodzakelijk voor het bovenste deel.

Onderstaande 3D aanzichten geven nog een aanvullend beeld.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
hallo rob ,

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 30 augustus 2019, 18:07:11
Aan de rechterkant van het station kan vrijwel dezelfde wisselstraat gespiegeld worden toegepast als aan de linkerkant, zodat ook daar alle stationssporen verbonden zijn met beide sporen van de klimspiraal. Dat heb ik ook nog maar eens uitgewerkt.


het is inderdaad mogelijk die wisselstraten te spiegelen, misschien ook wel zo mooi. ik ga dit zelf ook even aanpassen.

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 30 augustus 2019, 18:13:52
De stijging van het blauwe spoor

Vanaf het station maakt het blauwe spoor naar het kopstation eerst een flauwe bocht naar links. Dat vind ik op zich wel mooi, maar dat is niet waarom ik dat zo heb ontworpen: het blauwe spoor moet hoogte winnen om over het (dalende) grijze spoor te gaan, en hoe langer het spoor, hoe lager het stijgingspercentage kan zijn. Die bocht helpt daarbij. Door eerst een stukje de verkeerde kant op te gaan wordt het blauwe spoor wat langer. Het is echter niet genoeg om alleen het blauwe spoor te laten stijgen: voor 9 cm hoogteverschil zou al 3,6% nodig zijn, en dat is nog zonder rekening te houden met de noodzakelijke overgang bij het verlaten van het station. Bovendien wil je een Nederlandse baan, dus ga ik er vanuit dat er bovenleiding komt. Hoeveel ruimte dat precies vraagt, weet ik niet, maar het betekent dat het blauwe spoor meer dan 9 cm boven het grijze uit moet komen.

ik wil gebruik maken van de nederlandse bovenleiding masten van sommerfelt, ik had geen plannen om draad te monteren tussen de masten dus 9 cm zou hier prima zijn .

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 30 augustus 2019, 18:13:52

De rechter klimspiraal

Vanaf het punt waar het blauwe spoor over het grijze gaat tot waar het schaduwstation begint, zijn er bijna drie volledige windingen. Bij een hoogteverschil van 9 cm volgt daaruit dat het schaduwstation zeker 27 cm lager zal moeten liggen, ofwel zeker 31 cm onder het hoofdstation. Let wel, dit heeft uitsluitend te maken met het aantal windingen. Lange rechte sporen in de ovalen maken hierbij geen verschil, die dienen er uitsluitend voor om het stijgingspercentage klein te houden. In dit geval is het gemiddeld 2,3%. En bij 31 cm is in dit ontwerp voor de linkerspiraal het stijgingspercentage voor de hele lengte van de binnenbaan bijna 2,6%. Dat geeft niet, dat was immers toch al noodzakelijk voor het bovenste deel.



ik had in mijn ontwerp de klimspiraal schuin gelegd met oog op de ruimte die er dan nog is in de kamer voor eventueel een kastje of zo voor het opbergen van spullen van de baan. dit ontwerp heeft natuurlijk wel diverse voordelen, het schaduw station is groter en komt beter uit qua uit en in rij mogelijkheden.
de klimpercentages zijn perfect zo , ik wil niet dat de treinen elke keer veel moeite hebben om het klimspiraal te berijden de kans dat ze daar stuk van gaan is natuurlijk dan groter.


ik ga even nadenken of ik echte die ruimte wil hebben of dat ik toch voor deze optie ga er zitten toch wat voordelen aan.

het is bijvoorbeeld niet mogelijk om in dit ontwerp het klimspriaal nog wat te draaien om zo wat ruimte te besparen ?


groetjes remco
ps ,,,,
(vanaf 1 sept t/m 18 sept ben ik afwezig vanwege vakantie)
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: RB op vrijdag 30 augustus 2019, 21:10:50het is bijvoorbeeld niet mogelijk om in dit ontwerp het klimspriaal nog wat te draaien om zo wat ruimte te besparen ?
Links naast de rechter spiraal is bij het laatste ontwerp nog iets meer dan 120 cm ruimte. Een stukje draaien zou op zich best kunnen, maar als je verder niets verandert, levert dat vrijwel geen extra ruimte op.

Het eerste plaatje laat zien wat ik bedoel. De rode spiraal is 5,7° gedraaid ten opzichte van de grijze, terwijl de rechterkant exact even ver van de muur ligt. Aan de linkerkant scheelt het dan 4 mm. Meer is het niet. Alleen een beduidend grotere draaiing levert echt wat op, maar dat levert weer allerlei andere problemen op.

Het zou effectiever zijn om de rechte stukken van de spiraal wat korter te maken, bijvoorbeeld door één 188 per recht stuk weg te laten. Dat daardoor de stijgingen iets groter worden, is geen bezwaar. Die zijn immers toch al een stuk kleiner dan bij de linker spiraal.

Maar dan is er nog de gele keerlus onder de spiraal: Die heeft ook aardig wat ruimte nodig. Om die reden had ik die bij het laatste ontwerp dan ook ontworpen vóór de spiraal, en die had ik er vervolgens gewoon bovenop gelegd. Dit is zo'n beetje de kleinste keerlus die mooi aansloot op het schaduwstation. Pas als je die aansluiting heel anders realiseert, kun je één 188 per recht stuk uit de klimspiraal weglaten. Dan krijg je zoiets als in het tweede plaatje. Dan hou je links naast de spiraal 140 cm over.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 31 augustus 2019, 16:59:31
Citaat van: RB op vrijdag 30 augustus 2019, 21:10:50het is bijvoorbeeld niet mogelijk om in dit ontwerp het klimspriaal nog wat te draaien om zo wat ruimte te besparen ?
Links naast de rechter spiraal is bij het laatste ontwerp nog iets meer dan 120 cm ruimte. Een stukje draaien zou op zich best kunnen, maar als je verder niets verandert, levert dat vrijwel geen extra ruimte op.

Het eerste plaatje laat zien wat ik bedoel. De rode spiraal is 5,7° gedraaid ten opzichte van de grijze, terwijl de rechterkant exact even ver van de muur ligt. Aan de linkerkant scheelt het dan 4 mm. Meer is het niet. Alleen een beduidend grotere draaiing levert echt wat op, maar dat levert weer allerlei andere problemen op.

Het zou effectiever zijn om de rechte stukken van de spiraal wat korter te maken, bijvoorbeeld door één 188 per recht stuk weg te laten. Dat daardoor de stijgingen iets groter worden, is geen bezwaar. Die zijn immers toch al een stuk kleiner dan bij de linker spiraal.

Maar dan is er nog de gele keerlus onder de spiraal: Die heeft ook aardig wat ruimte nodig. Om die reden had ik die bij het laatste ontwerp dan ook ontworpen vóór de spiraal, en die had ik er vervolgens gewoon bovenop gelegd. Dit is zo'n beetje de kleinste keerlus die mooi aansloot op het schaduwstation. Pas als je die aansluiting heel anders realiseert, kun je één 188 per recht stuk uit de klimspiraal weglaten. Dan krijg je zoiets als in het tweede plaatje. Dan hou je links naast de spiraal 140 cm over.



weer terug van vakantie, dus weer tijd voor het 3 railforum.

ik heb nagedacht over het voorstel het klimspiraal iets te draaien maar dit geeft niet de gewenste ruimte dus lijkt me dit niet wenselijk te doen. dus dan ligt de optie om het klimspiraal zoals rob in het ontwerp getekend heeft rechts onderin te maken voor de hand.

het station gedeelte is wel goed zo daar verander ik niks meer aan. nu het twijfel punt blijft onderin rechts bij het klim spiraal wat ik daar nou mee wil.  ik ga zelf nog even wat puzzelen maar ik wil ook niet teveel net aan qua hoogtes gaan werken wat treinen mogelijk niet kunnen rijden ook is het mooi als je alle mogelijkhede heb met rij mogelijkheden.


het laatste ontwerp van rob is gewoon goed doordacht met de hoogtes en bereikbare sporen. lastig om daar dan nog aan te gaan sleutelen. ik denk dat ik uit eindelijk bij dit ontwerp blijf maar ga het toch nog even proberen :P




Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
via deze weg wil ik iedereen die dit topic leest een knallend 2020 toewensen !

de kamer waar mijn modelbaan moet komen daar heb ik inmiddels de verbouwing afgerond dus de kamer is klaar voor de bouw van de baan .

het ontwerp zoals hierboven door rob was uitgetekend is qua mogelijkheden niks mis mee. ik heb de baan grotendeels uitgelegd maar rechts onderin is het gewoon veelste groot hierdoor kom je uiteindelijk niet meer op de achterliggende gedeeltes.

het ontwerp moet ik dus zoiezo aanpassen , het idee is er al wel maar nu passend maken.

het stations gedeelte (grijs in de afbeelding hieronder) daar hoeft geen aanpassing aan verricht te worden. het is de aansluiting links op het klimspiraal welke 3,5 cirkel naar beneden gaat +-29 cm naar het schaduw station die een keerlus heeft aan de rechterkant van de baan.

in het idee wat ik heb moet er na 1  dalende cirkel links een wisselstraat in de klimspiraal gemaakt worden om een verbinding (rode lijn )te creeren met het klimspiraal aan de rechterkant van de baan. deze klimspiraal is dus alleen bedoeld om van de bovenbaan de dalen naar het gedeelte van het verbindings stuk. over deze verbindings stuk kan er vanaf de rechter kant gedaald worden over het verbindingsstuk gereden worden naar het klimspiraal links waar nog is gedaald kan worden het schaduwstation in.  ik noem het maar het verbindings stuk deze zit dus onder de bovenbaan en boven het schaduwstation.

ik hoop dat het begrepen word. zijn er betere oplossingen dan hoor ik dat graag ik loop inmiddel vast.


alvast bedankt en nogmaals alvast een goed 2020 toegewenst.

remco
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Nog even zitten puzzelen voor een optimaal mogelijk schaduwstation binnen de mogelijkheden maar ik kom er niet echt uit hoe je vanuit alle sporen ook de klimspiralen goed bereikt en hoe er ruimte is voor nog een keerlus aan beide zijde die vlak op het zelfde niveau ligt.

het verbindingstraject waar ik het over had in een eerder bericht zou eventueel ook niet hoeven gewoon de klimspiralen links en rechts naar het onderste niveau hierdoor los ik het probleem op van de wissel aansluiting in een klimspiraal, maar blijf ik alsnog met de bovenstaande vragen zitten.

weet iemand een plan / oplossing ?

Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
2 klimspiralen naar het schaduwstation pijlen rood in de richting
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Gelukkig heb ik geen verstand van modelbanen, maar wel van vragen stellen.

- Komt er bij het station ook bebouwing?
- Maak je rondom de radiator ook een bekisting?
- Heb je ook nagedacht om de spiraal helemaal rechts te doen en dan vanuit de linkerkant van het station te dalen en een paradespoor - annex ondergrondssation - onder het station langs te maken, die weer op de spiraal uitkomt? Dan zijn twee spiralen niet nodig.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 01 januari 2020, 12:47:55
Gelukkig heb ik geen verstand van modelbanen, maar wel van vragen stellen.

- Komt er bij het station ook bebouwing?
- Maak je rondom de radiator ook een bekisting?
- Heb je ook nagedacht om de spiraal helemaal rechts te doen en dan vanuit de linkerkant van het station te dalen en een paradespoor - annex ondergrondssation - onder het station langs te maken, die weer op de spiraal uitkomt? Dan zijn twee spiralen niet nodig.

laten we beginnen met het beantwoorden van de eerste vraag.

ik heb een voetgangersbrug welke ik van mijn vorige baan gehaald die ik graag weer wil inpassen op dit stations gebied. veel bebouwing komt er niet achter de sporen. aan de voorzijde al een soort gebied gecreëerd worden wat minimaal is zoals fietsen stalling kaartverkoop machines, een bushalte enz. maar geen grote spoor gebouwen.

een bekisting rondom de radiator heb ik niet aan gedacht, in principe staat deze uit. dus lijkt me dit niet noodzakelijk

de laatste vraag lijkt me niet zo gek gedacht, dit zou een oplossing kunnen zijn. ik blijf dan wel met de vraag zitten hoe sluiten we dit allemaal goed aan, ik moet hier over naar kijken.

ik heb een foto bijgevoegd van de voetgangersbrug zoals ik die eerder op de baan had staan voor een beeld te krijgen ervan.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Mooie moderne voetgangersbrug.  :thumbup:

MvG,

Timaximus
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Beste Remco,

Bedankt voor uw reactie.
De vraag van de bebouwing heeft u beantwoord. Houd er dus rekening mee, dat het gebouw onder de schuine kap past. Dit kan dus betekenen, dat sporen verder naar voren komen te liggen, dan in het plan getekend.
De bekisting rond de radiator raad ik wel aan. Als u onder een redelijke opening houdt en de uitmonding boven de tafel is de ruimte wel te verwarmen, maar heeft de warmte minder invloed op de gedeelten van de spoorbaan dichtbij.
Ik ben helaas niet in de gelegenheid dit jaar een baan te gaan bouwen, maar heb mij wel toegestaan Anyrail aan te schaffen. Ik ben daar al wat mee aan het stoeien geweest en heb mij ook wat verdiept in de geometrie van de c-rail en ik denk, dat een ondergronds paradespoor wel te realiseren is.


Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 01 januari 2020, 14:28:42
dat een ondergronds paradespoor wel te realiseren is.
Dat is het geen paradespoor meer, hè ;)
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
 @citaat

Gelukkig ben ik onwetend en hoop ik, dat u kunt uitleggen waarom het dan geen paradespoor meer is. In mijn beleving kan een paradespoor ook 'ondergronds' zijn, als het aan de voorkant open is. Ben al diverse voorbeelden tegen gekomen van een dergelijke constructie. Mogelijk heeft u hier dan de correcte naam voor.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Zeg maar 'je' hoor. Zo oud ben en voel ik mij niet ;)

Een paradebaan ligt in het zicht. Als het ondergronds is, is het niet zichtbaar. Ik zou gaan voor 'verdekte sporen'.

Heb je misschien voorbeelden waar het aan de voorkant open is?
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 01 januari 2020, 18:04:03
Zeg maar 'je' hoor. Zo oud ben en voel ik mij niet ;)

Een paradebaan ligt in het zicht. Als het ondergronds is, is het niet zichtbaar. Ik zou gaan voor 'verdekte sporen'.

Heb je misschien voorbeelden waar het aan de voorkant open is?

inprincipe ga ik voor 1 zichtbare laag dus zou het gaan om verdekte sporen inderdaad.
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
 @citaat en  @citaat @citaat

Zoiets of zoiets. (onderste foto)

Edit: link aangepast
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Tussen mijn baan en schaduwstation zit ongeveer 40 cm dus ook niet echt gesloten misschien is een verlaagd opstelspoor een betere omschrijving ;)
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Alles goed, maar wel in het oog houden, dat het gaat om een idee en niet om de naamgeving van het idee.
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
we weten wat bedoeld word en er zullen diverse benamingen voor zijn.

dan blijft er over dat ik het huidige ontwerp zoals Rob deze eerder heeft gemaakt moet aanpassen vanwege de ruimte die het vooral rechts onderin het ontwerp inneemt, hierdoor is er voor de afwerking wel erg lange armen nodig.

ik loop een beetje vast met deze aanpassing, het idee om 1 klimspiraal naar het schaduwstation te maken en 1 korte klimspiraal om in ieder geval onder de boven baan te komen en vervolgens een verdekt spoor/ paradespoor naar de andere klimspiraal te maken die vervolgens het klimspiraal bereikt naar het schaduw station is er nog steeds maar in de aansluiting van de rails opties loop ik vast.

dan is er nog de vraag is het verstandig om het klimspiraal naar het schaduwstation dan links of rechts te maken in mijn huidige ruimte, hoe zit het met de keerlussen waar maak ik die.

of moet ik het huidige ontwerp aanhouden en het schaduwstation heel erg inkrimpen wat de mogelijkheden erg beperkt en er niet echt keerlus mogelijkheden meer zijn.

of heeft iemand een goed idee wat mij op weg helpt 
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: RB op woensdag 01 januari 2020, 13:42:19
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 01 januari 2020, 12:47:55
Gelukkig heb ik geen verstand van modelbanen, maar wel van vragen stellen.

- Komt er bij het station ook bebouwing?
- Maak je rondom de radiator ook een bekisting?
- Heb je ook nagedacht om de spiraal helemaal rechts te doen en dan vanuit de linkerkant van het station te dalen en een paradespoor - annex ondergrondssation - onder het station langs te maken, die weer op de spiraal uitkomt? Dan zijn twee spiralen niet nodig.

laten we beginnen met het beantwoorden van de eerste vraag.

ik heb een voetgangersbrug welke ik van mijn vorige baan gehaald die ik graag weer wil inpassen op dit stations gebied. veel bebouwing komt er niet achter de sporen. aan de voorzijde al een soort gebied gecreëerd worden wat minimaal is zoals fietsen stalling kaartverkoop machines, een bushalte enz. maar geen grote spoor gebouwen.

een bekisting rondom de radiator heb ik niet aan gedacht, in principe staat deze uit. dus lijkt me dit niet noodzakelijk

de laatste vraag lijkt me niet zo gek gedacht, dit zou een oplossing kunnen zijn. ik blijf dan wel met de vraag zitten hoe sluiten we dit allemaal goed aan, ik moet hier over naar kijken.

ik heb een foto bijgevoegd van de voetgangersbrug zoals ik die eerder op de baan had staan voor een beeld te krijgen ervan.

Wauw, wat een mooie voetgangersbrug, ik zou graag willen weten welke fabrikant het is en welk nummer hij heeft.
Dit model zou ik graag op mijn eigen baan willen toepassen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
 @citaat
Faller 120110 Bahnsteigbrücke
»Neustadt/Weinstraße«
(Opgezocht in catalogus 2015)
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
 @citaat

Dank je wel Wim, ik heb het gelijk naar mezelf gemaild  :)

Ik zal twee bouwdozen nodig hebben om de breedte te halen, ik zie bij de specificaties 320x240x126mm.
Nu ben ik benieuwd naar de lengte van de brug zelf ( dus van perron naar perron ) is dat de 240mm.?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
De lengte kan je redelijk zelf aanpassen waar je de opening maakt voor de trappen en lift schachten. Voor de uitvoering die ik heb gemaakt heb je inderdaad 2 dozen nodig.  Ik heb zelf 2 trappen en 2 liften aan de voorkant gemaakt dit staat niet in de beschrijving van faller.
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
 @citaat

Duidelijk verhaal Remco.

Ik heb misschien wel 3 dozen nodig om straks beiden perrons te bereiken, ik ga er voor het gemak even vanuit dat een pakket een lengte heeft van 240mm.
Zo even de rolmaat pakken om te kijken wat de afstand is die ik moet overbruggen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Mooi project ! Het is echt een mooie voetgangersbrug voor een modern station! Om die reden wil ik hem weer inpassen in mijn toekomstige baan, hier moet het ontwerp enigzins op aansluiten.

Vandaag weer verder met het ontwerp hoop einde van de dag met een update te komen.
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Net even de afstand opgemeten ik kom rond de 40cm. dus het moeten 2 pakketten worden. :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
goedeavond ,

het heeft iets langer op zich laten wachten het nieuwe aangepaste ontwerp. ik hoor graag of iemand opmerkingen heeft of aanpassingen zou doen en wat die dan zouden moeten zijn .

het ontwerp is zo gemaakt dat er 2 klimspiralen zijn de 1 gaan 2,5 cirel omlaag ( - 20 cm vanaf de bovenbaan +-)naar een schaduwstation met keerlus en de ander gaat 4,5 cirkel omlaag ( - 36 cm vanaf de bovenbaan +- )ook naar een schaduwstation die groter is met keerlus.

ik hoor het graag
Re: opnieuw een aangepast baanplan voor een nederlandse modelbaan.
een aanvulling op het bovenstaande bericht,

ik heb het voornemen om het middelste schaduwstation te maken op draadeinden die op aan het blad zitten van het onderste schaduwstation zo bespaar je ruimte als je met planken en latten/balkjes die laag gaat creëren, een mooi project gebruikt deze techniek ook -> https://wiki.3rail.nl/index.php/Tilly?s_modelbaanproject


remco
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Als ik het goed zie, zitten er meegebogen wissels 24671/672 bij de ingang van het bovenste schaduwstation. Ik zou die wissels hooguit willen gebruiken op een onbelangrijke plaats, maar niet ergens waar alle treinen langs moeten. Daardoor kun je de baan niet gebruiken voor rollend materiaal dat niet door bochten met radius 360 mm kan rijden.

Dezelfde functionaliteit kun je ook met een paar gewone wissels bereiken:
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
klopt hier zitten deze (kleine) meegebogen wissels in verwerkt.

de oplossing die je aandraagt vind ik een goeie deze zal ik gaan aanpassen.

het onderste schaduw station twijfel ik nog over of de layout/sporenplan goed is zijn hier nog andere mogelijkheden voor ?

verder zou er nog een wisselstraat bij moeten aan de rechter kant van de bovenbaan denk ik ,  zodat er van het binnenste spoor van het klimspiraal rechts ook naar de bovenste sporen van het station gereden kan worden of andersom van de bovenste sporen van het station naar de kleinere radius van het klimspiraal om te kunnen dalen. ik ga even proberen om in de slinger rechts 2 slanke wissels daarvoor toe te passen. of is er een andere oplossing ??



Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
ik heb een wissel rechts net voor het klimspiraal toegevoegd precies hetzelfde als aan de andere kan van de baan.

ik ben verder erg te vrede met het ontwerp dus zal het hierbij laten, de bouw is inmiddels begonnen !

binnenkort zal ik hier een topic over beginnen !

bedankt voor het meedenken iedereen.
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Vraagjes:

Waarom maak je aan de voorkant van je station ook geen slanke wissels?
En waarom verbind je het spoor naar 'bergstationnetje' niet aan de achterkant van het station en laat dit spoortje met een brug over de andere sporen heen lopen?
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Klopt ik heb voor het onderste gedeelte de slanke wissels eruit gehaalt met het oog op de lengte van de sporen die aan de onderkant liggen en het feit dat er een engelse wissel geplaatst kan worden voor de verbinding met het regiostation helaas heb ik nog geen engelse wissel slank gezien van marklin. Hier door is er een directe verbinding met het hoofdstationperron en het regiostation, als ik deze rechts boven maak door het toepassen van een slanke wissel dan is dat er niet en zal eerst het schaduwstation aan de linker kant ingereden moeten worden om bij een perron op het hoofdstation te komen.

Weet je hier een oplossing op hoor ik het nog deze aanpassingen kan ik nog vrij makkelijk toepassen.
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Je schrijft dat je wil pendelen tussen het 'grote' station en het 'kleine' station. Dan maak het volgens mij niet uit of je de verbinding aan de voor of achterkant maakt. Pendeltreinen komen vaak in een groot station binnen op een achteraf gelegen spoor.

En dus kun je mijn inziens de slanke wissels ook aan de voorkant leggen (meer in het zicht) en de normale wissels meer naar achteren.

Tevens raad ik je aan voor dat je het plan definitief maakt om de wissels (slank en normaal) naast elkaar te leggen, ik denk namelijk dat je je gaat ergeren aan de verschillen als deze wissels zo kort naast elkaar liggen. Je hebt de ruimte (ik ben jaloers  ;)) maak gebruik van de slanke wissels in het zicht.
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
je heb gelijk dat slanke wissels in dit project mooier staan, in een eerder ontwerp heb ik ook al aangeven dit mooier te vinden.

dit is makkelijk te veranderen, het is alleen zo dat het regio spoor niet rechts boven over de baan kan omdat het stijgingspercentage dan 4,1 word met een ruimte krap 8 cm over de baan heen. dit komt doordat op het kruisingspunt de baan nog niet daalt voor het klimspiraal. de aansluiting zal vooraan moeten in mijn ogen.

dan is er nog een puntje waar een keuze dan in gemaakt moet worden, de onderste wissels worden dus slanke nu is er dus de keuze om op de plaats waar nu de engelse wissel zit een kruis slank te leggen hierdoor heb je een directe verbinding met de station, of rechts onderaan een slanke wissel te leggen waar de aansluiting op komt met het regio spoor hierdoor is er geen directe verbinding maar heft het wel beperkingen op met het verkeer dat op het onderste perron rijdt deze zou anders alleen gebruikt kunnen worden door verkeer naar het regio station.


het ontwerp zal ik later toevoegen als ik deze heb aangepast, wellicht zijn er inmiddels nieuwe tips. die nog altijd welkom zijn voor dit gedeelte. ik ben begonnen met het raamwerk van de baan dus alle mogelijkheden.
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
En als je het zo maakt. Dan kan je toch alle kanten op. vanuit je parade spoortje.

Op zich kan die 4% wel hoor. Of heb je met die 4% pas 8 cm. dan wordt het wel krap, maar als je er een mooi viaduct van maakt kan het wel mooi zijn als die pantograaf ook naar beneden gaat. Ik zelf ben voor het werk regelmatig met de bovenleiding bezig en bij sommige viaducten gaat de rijdraad van een standaard 550cm hoogte naar een 480cm hoogte. als ik dan 480/87= zit je op 5,5 cm vanaf de spoorstaaf. Ik denk niet dat het zover komt als je 8 cm ruimte hebt. dan houdt je 6,5 cm over grof gezien.

Gr. Dirk.
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
goede avond,

het ontwerp heb ik aangepast, en heb het regio spoor aan de achterkant aangesloten en over het spoor gelegd. hoe de aansluiting nu is kan er vanaf het regio station het hoofdstation binnengereden worden langs een perron of niet.

ik zit alleen met het stijgings percentage is dit te hoog ? welke hoogte is nodig om over de sporen eronder over te gaan?


Mvg remco
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
 @citaat In principe wordt aangehouden max. 3% stijging. Hoe hoog het spoor moet worden hangt van een aantal factoren af, zoals de gebruikte rails en wordt er gereden met bovenleiding.

Hier wat exacte gegevens:

Citaat van: Erik Baas op zondag 29 december 2019, 13:51:30
Stoom en diesel op K-rails: 68.5 mm
Met bovenleiding:  98.5 mm
Stoom en diesel op M- of C-rails: 74.5 mm
Met bovenleiding:  104.5 mm
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Aan de twee opstelsporen te zien kunnen hier alleen kleine treinen komen, dan zou het geen probleem mogen zijn om een grotere stijging in te bouwen.

In mijn oude baan zat ik aan de 8% en reed met redelijke treinen van meer dan 1 meter lang.

De de totale hoogte hangt zoals Bas aangeeft uit er onder door loopt.

Ik adviseer overigens niet om 8% te gebruiken maar de stijging zo minimaal te houden als nodig is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
Daarnaast kun je er altijd nog voor kiezen om het dubbelspoor vanaf de bochtwissels al iets te laten dalen (desnoods samen met het landschap) al is het maar 4 mm.

Ook in Nederland liggen de sporen wel eens lager... zodat je alleen de bovenkant van de trein ziet.