Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.

Gestart door RB zaterdag 29 december 2018, 23:13:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: RoelMarklin op woensdag 21 augustus 2019, 11:54:20
De eerste betreft de klimspiraal. Als je deze met de klok mee laat lopen heeft het dalende spoor een iets grotere helling dan het klimmende spoor.
Ik moest even nadenken welke spiraal je bedoelt, maar ik denk dat ik het begrijp: als de treinen buiten het station rechts moeten rijden, moeten ze stijgen op het binnenste spoor van de linkerspiraal. Ik had er niet over nagedacht, het inpassen van zo'n klimspiraal is al lastig genoeg. Maar wat jij wilt, is lastig zonder grote aanpassingen. Ik zie nog niet hoe dat moet zonder het station sterk in te korten.
Edit: Ik ben ietwat traag, het gaat over beide spiralen.

Gelukkig heb ik niet stil gezeten, en heb ik de stijging van het binnenste spoor van de linker klimspiraal verkleind. Daarvoor heb ik het advies van Hero opgevolgd en de rechte stukken langer gemaakt. Zo maakt het veel minder uit als de treinen via dat spoor moeten stijgen.

Aan de rechterkant heb ik de aftakking naar het kopstationnetje buitenom gelegd, met een engelse wissel, net zoals in het ontwerp van RB, maar dan nét iets anders om een vloeiende verbinding voor de sporen naar het schaduwstation te bereiken. De meegebogen wissels rechtsachter liggen om die reden iets anders, met als bonus dat het station iets langer is geworden: de voorste twee sporen zijn nu 219 en 225 cm (tussen de wissels gemeten).

Eén schaduwstation ontwerpen dat via twee klimspiralen bereikbaar moet zijn, vond ik een interessante uitdaging. Daarbij kwam het goed uit om de linker spiraal in zijn geheel 5,7% te draaien. Scheelt alvast een aantal passtukjes 206 (in het complete plan zitten er maar twee). Zoals ik het uitgerekend heb, komt het schaduwstation ±29 cm lager uit dan het hoofdstation.

Zoals ik al schreef, heb ik Hero's advies gevolgd en in beide klimspiralen wat extra rechte rails toegevoegd. Het stijgingspercentage van de linker spiraal is 2,6%, de rechter is 2,9%. De kleinste afstand tussen boven elkaar liggende sporen is 92 mm. Door de sporen van het hoofdstation naar de rechter spiraal alvast te laten dalen, is er een winding minder nodig dan in de linker. Als je die sporen liever niet laat dalen, moet die winding er alsnog komen.

Aan beide kanten van het schaduwstation liggen keerlussen. Die passen prima onder de klimspiralen. Daarvoor moeten de keerlussen wel wat dalen en stijgen, maar de benodigde percentages zijn kleiner dan in de klimspiralen.

Op de bovenbaan is er op een aantal plaatsen een afwijking van 0,1°. Omdat het anders lastig wordt om dit plan over te nemen, heb ik op die punten de gele cirkels laten staan. Als je het precies wilt invoeren, zou ik met het schaduwstation beginnen.

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 21 augustus 2019, 11:54:20De op het oog lijkende hoofdverbinding langs het eilandperron gaat altijd krom door 2 Engelse wissels.
Klopt, dat zie ik ook als de hoofdverbinding. RB's ontwerp vind ik op dat punt ook iets mooier. Die engelse wissels gebruik ik om ruimte te sparen en toch een tweede zijspoor linksachter te maken. Misschien wil ik daarmee iets te veel...
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
En nog wat extra plaatjes.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
fantastisch ontwerp rob, ook mooi al die gedetailleerde afbeeldingen. lijkt me best een werk of schut je dit zo uit je mauw.

ik ga dit even over nemen in mij scarm programma wellicht met nog een paar aanpassingen. ik kom zodra ik het over genomen heb er op terug.


Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom



rob,

de dalende sporen aan de rechter kant vind ik eigenlijk een mooie bijkomstigheid. even een vraag over de keerlussen, je schrijft deze dalen en stijgen iets. hoeveel is dit in jou ontwerp? heb je toevallig iets waar de percentages opstaan of hoogtes ? deze keerlussen zijn uitgevoerd met de 24230, is dit ook mogelijk met de 130? wat is de reden indien niet?

het schaduwstation ligt 29 cm lager dan de bovenbaan, dit is perfect.


hoelager het stijgings percentage hoe beter, niet dat ik een klimspiraal maak en bij het testen kom ik erachter dat het alsnog moeilijk bereden word.

zo ik het ontwerp beter bekijk is de doorgang/open ruimte met het onderste klimspiraal en het station aan de boven zijde 60cm, dit ontwerp is natuurlijk fantastisch ik ga morgen even in de ruimte een denk beeldige baan uitleggen met latten.
maar indien dit te krap word is het dan heel makkelijk het klimspiraal aan de onderzijde te verplaatsen en aan te sluiten op het schaduwstation en bovenbaan als deze naar de rechter onderhoek word verplaatst? en dan alleen het stationnetje langs de muur door te trekken? zodat ik daar eventueel een bureua kan maken voor de besturing en om scenery aan te maken? misschien had het handiger geweest om dit eerder bedacht te hebben, mijn fout.  maar zo heb ik dan wel 2 ontwerpen om uit te kiezen de 1 met een mooie grote baan en 1 wat meer ingekrompen maar met meer ruimte voor andere functies.

hoor het graag even , ik merk dat je er wat handiger in bent dan mij met het ontwerpprogramma
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
dan nog een puntje, rechts onderin het huidige schaduwstation van jou ontwerp, de 3 wissels op een rij, zijn deze niet te vervangen voor de kleine bochtwissels?
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Het is aardig wat werk, het maken van zo'n compleet ontwerp, maar als ik de tijd heb, vind ik het leuk om dat zo af en toe te doen. In dit geval kon ik de uitdaging van één schaduwstation met twee spiralen niet weerstaan, dat heb ik nog maar zelden ontworpen.

Stijgingen
Hoe de stijgingspercentages in de praktijk precies uitpakken, hangt samen met de overgangen van vlak naar stijgend spoor. Je kunt niet ineens van 0 naar 2,9% gaan, dat moet geleidelijk. Aan het begin en eind van een stijgend traject moet het percentage geleidelijk veranderen. Als je op een heel kort traject een bepaald hoogteverschil wilt bereiken met maximaal een bepaalde stijging, maakt zo'n overgang nogal wat uit want dat drukt de gemiddelde stijging over het totale traject behoorlijk. Bij lange trajecten kijk ik bij het ontwerpen niet naar die overgangen, bij korte wel. Niet naar elke rails, maar goed genoeg om te beoordelen of het gewenste hoogteverschil bereikt kan worden zonder al te sterke stijgingen.

Als je iets gaat bouwen, zal het sowieso vrijwel onmogelijk zijn om van een ontwerp de hoogtes voor elke rails tot op de milimeter te volgen. Als je een deel hebt gebouwd, moet je gaan proefrijden. Dan ontdek je waar de treinen moeite mee hebben, en het is ook nuttig om fouten in het ontwerp te achterhalen, of delen die je niet mooi vind. Waar nodig, verander je het ontwerp. Ik zie het als iets levends, iets dat je een beetje kunt aanpassen tijdens de bouw.

De keerlussen
Voor de keerlus rechtsvoor geldt dat de treinen vrije keuze hebben uit de rijrichting, dus ligt het voor de hand om te stijgen waar dat het gemakkelijkst is. Ter illustratie heb ik de situatie uitgewerkt; zie het onderstaande plaatje.

Het schaduwstation ligt vlak. Vanaf de kruiswissel begint de klimspiraal met een paar overloopwissels en die zijn al onderdeel van de overgang van vlak naar stijgend. Vanaf de derde of vierde rails ga ik er van uit dat (het binnenste spoor van) de spiraal met 2,9% stijgt. Dat blijft zo voor de hele spiraal.

Vanaf diezelfde kruiswissel kan een trein de keerlus in, te beginnen met de wissel 24611. Dat is meteen de eerste rails van de overgang, die wissel daalt al een klein beetje. Ik heb aangegeven waar het laagste punt van de keerlus is: Daar moet (minimaal) één rails vlak liggen. De kortste weg naar die rails heeft een iets hoger stijgingspercentage dan de langere. Als het verschil significant is, kun je die route het beste als daalspoor gebruiken. In dit geval is de stijging op de langste weg van die laagste rails tot aan de 24611 gemiddeld 2,1%. Dat vind ik laag genoeg om niet verder naar de overgangsfases te kijken, dat zal wel loslopen. Overigens is het dalende spoor van deze keerlus gemiddeld 2,3%, ook dat zou je dus gemakkelijk als stijgspoor kunnen gebruiken.

Bochten R1
De keerlussen moeten voor alle treinen bruikbaar zijn, dat vind ik al genoeg reden om daar vooral geen rails 24130 te gebruiken. Misschien kunnen alle treinen die je nu hebt dat wel aan, maar je weet maar nooit wat de toekomst zal brengen. Bij het ontwerpen gebruik ik alleen R1 als het niet anders kan. In dit geval hoeft dat niet, er is genoeg plaats voor ruimere bochten.

Mijn eigen interesse gaat niet richting een Nederlandse baan, ik richt me op Duitsland in het (late) tijdperk III. Ik kende nog geen Märklin loc die niet door R1 kon totdat afgelopen najaar de BR 08 werd aangekondigd. Een fraai model, maar bij de omschrijving staat "Kleinst berijdbare boogradius 437,5 mm". Als ik een vaste baan zou hebben met bochten R1 en er komt in de toekomst vaker materiaal met deze beperking, zou ik balen dat ik het niet kan laten rijden. En andere merken maken al veel langer materiaal dat niet van R1 houdt, zo heb ik gelezen.

Als je in het schaduwstation ergens een wissel 671 of 672 neerlegt, heb je door die R1-bochten meteen twee sporen die niet meer voor alle treinen geschikt zijn. Dat hoeft niet erg te zijn. Zolang je maar voldoende sporen over houdt die wel voor alle treinen geschikt zijn, kun je die wissels natuurlijk wel gebruiken. Maar waarom zou je? Als je nog twee gewone wissels moet kopen terwijl je tegelijkertijd een paar werkeloze 671/672 over houdt, lijkt dat misschien zonde van het geld, maar ik zie dat toch echt anders. Zo duur is een paar gewone wissels nu ook weer niet en als je dan die werkeloze 671/672 verkoopt, kost het zelfs nog minder. Peanuts ten opzichte van de totale kosten van een schaduwstation plus twee klimspiralen.

Citeeris het dan heel makkelijk het klimspiraal aan de onderzijde te verplaatsen en aan te sluiten op het schaduwstation en bovenbaan als deze naar de rechter onderhoek word verplaatst?
Hier kom ik nog op terug.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 22 augustus 2019, 09:23:43

Als je iets gaat bouwen, zal het sowieso vrijwel onmogelijk zijn om van een ontwerp de hoogtes voor elke rails tot op de milimeter te volgen. Als je een deel hebt gebouwd, moet je gaan proefrijden. Dan ontdek je waar de treinen moeite mee hebben, en het is ook nuttig om fouten in het ontwerp te achterhalen, of delen die je niet mooi vind. Waar nodig, verander je het ontwerp. Ik zie het als iets levends, iets dat je een beetje kunt aanpassen tijdens de bouw.

Bochten R1
De keerlussen moeten voor alle treinen bruikbaar zijn, dat vind ik al genoeg reden om daar vooral geen rails 24130 te gebruiken. Misschien kunnen alle treinen die je nu hebt dat wel aan, maar je weet maar nooit wat de toekomst zal brengen. Bij het ontwerpen gebruik ik alleen R1 als het niet anders kan. In dit geval hoeft dat niet, er is genoeg plaats voor ruimere bochten.

Als je in het schaduwstation ergens een wissel 671 of 672 neerlegt, heb je door die R1-bochten meteen twee sporen die niet meer voor alle treinen geschikt zijn. Dat hoeft niet erg te zijn. Zolang je maar voldoende sporen over houdt die wel voor alle treinen geschikt zijn, kun je die wissels natuurlijk wel gebruiken. Maar waarom zou je? Als je nog twee gewone wissels moet kopen terwijl je tegelijkertijd een paar werkeloze 671/672 over houdt, lijkt dat misschien zonde van het geld, maar ik zie dat toch echt anders. Zo duur is een paar gewone wissels nu ook weer niet en als je dan die werkeloze 671/672 verkoopt, kost het zelfs nog minder. Peanuts ten opzichte van de totale kosten van een schaduwstation plus twee klimspiralen.




hoi rob ,


de vraag omtrent de kleine bochtwissels en het gebruik hiervan in plaats van de gewone wissels was meer bedoeld om ruimte besparen en niet om de kosten, ik ben het met je eens dat als je een baan maakt, het voor iedere loc of aankoop in de toekomst geschikt moet zijn.
jou beredenering is juist beter gebruik je ze niet als dit niet nodig is.


het verhaal over de keerlussen is duidelijk inzichtbaar zo het stijging/daling percentage is prima te doen lijkt me
.
indien ik start met de bouw lijkt het mij logisch te beginnen met de bouw van het schaduw station en de keerlussen waarna ik aan de klimspiralen zou beginnen en als laatste de bovenbouw.




Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: RB op donderdag 22 augustus 2019, 09:36:14indien ik start met de bouw lijkt het mij logisch te beginnen met de bouw van het schaduw station en de keerlussen waarna ik aan de klimspiralen zou beginnen en als laatste de bovenbouw.

Ik zou zelf eerst de bovenbaan neerleggen en tijdelijk wat lussen maken aan beide uiteinden. Kan gewoon op de vloer. Dan kun je onderzoeken of je tevreden bent over de rijmogelijkheden van de zichtbare sporen. En misschien ontdek je ook wel een fout in het ontwerp.


Inmiddels heb ik een variant ontworpen met de rechter klimspiraal in de hoek. Het lastigste was om de rechterkant van het station te verbinden met de klimspiraal en bovendien ook nog een mooie aftakking naar het kopstationnetje er in op te nemen. De klimspiraal heeft een extra winding gekregen. Dat was nodig omdat de verbinding met het hoofdstation, waar ik in het vorige ontwerp had bedacht om alvast een stukje te dalen, nu een stuk korter is. Om het passend te krijgen, moest ik in de bovenste winding een paar extra rails 172 opnemen. Dat heb ik vervolgens natuurlijk ook bij de lagere windingen gedaan. Het effect is dat de gemiddelde stijging van het binnenste spoor van die spiraal nog maar 2,3% is.

Het schaduwstation is een stuk kleiner geworden. Ik schat dat er ruwweg één derde van de opstelruimte verloren is gegaan door het verplaatsen van de klimspiraal. Om weer wat terug te winnen, heb ik er een extra opstelspoor aan toegevoegd.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
En nog wat extra plaatjes.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Goed werk rob, ik denk dat 1 van deze 2 ontwerpen het moet gaan worden.

Ik heb toch nog wel een kleine aanpassing die ik erin wil hebben even kijken of dat past natuurlijk. Als je het van links bekijkt heb je 2 sporen die netjes vloeiend kunne  doorrijden alleen aan de rechter kant is voor deze 2 sporen maar 1 spoor beschikbaar. Ik denk dat het mooit is om het achterste spoor door te trekken zodat je 2 sporen heb je vloeiend door kunnen rijden aan beide zijde.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Hier de aanwijzing
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Nu komt het lastige voor welke ga ik. Een lastige keuze, wat zou jezelf doen. Beide ontwerpen hebben voor en nadelen.

Het schaduw station is lang genoeg in het tweede ontwerp zelfs ruimte voor eventueel nog een spoor extra zo als ik het nu zie.

Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
 @citaat

Dat past inderdaad, en is ook heel gemakkelijk toe te voegen.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: RB op donderdag 22 augustus 2019, 17:12:09Een lastige keuze, wat zou jezelf doen.

Vind ik niet lastig hoor, ik zou voor de grotere versie gaan.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: RB op donderdag 22 augustus 2019, 17:05:45Ik denk dat het mooit is om het achterste spoor door te trekken zodat je 2 sporen heb je vloeiend door kunnen rijden aan beide zijde.

Dat is niet zo eenvoudig. Er ligt weliswaar een wisselboog 912 helemaal rechts, maar als je daar een slanke wissel voor in de plaats zou willen leggen, is er geen ruimte voor de 071's die daar altijd bij horen. Of je moet een stukje van de berm van de 215 afzagen, dan is er geen 071 meer nodig. Een andere oplossing is er misschien wel, maar er is niet veel speelruimte.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Weichen Walter is je beste vriend als je iets meer wilt dan Märklin kan.Voor over ik weet zijn er voor Wintrack ook speciale Weichen-Walter plugins. Maar ik denk niet dat wissels-op-bestelling daar ook onder vallen.  En zo te zien, is daar hier wel sprake van. Maar je zou ook eens kunnen kijken naar Innenbogenweichen.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Een slanke kruiswissel zou hier prima van pas komen.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Kruiswissel of engelsman?
bron afbeelding: Hosenträger en DKW in C




EKW en DKW
Weichenstrassen
Leg uit ... :D

Waar ik zelf aan dacht, maar wat WW nog niet heeft in C-rails is het dubbel meegebogen wissel.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Je zou voor de keerlussen in het schaduw station gebruik kunnen maken van de 1e railstukken van je spiraal en dan aftakken en terug rijden.
Bespaart je wat wissels en kruisingen op het inrijdeel.

Je zou gek zijn om daar een kostbare WW oplossing neer te leggen.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
"I'm your friend, I'll make you a special price!"

Lijkt mij ook, bovendien, met het schaduwstation is niet veel mis.
Ik dacht aan deze wens (de rode lijn):


En daar zijn kennelijk meerdere ideeën voor, met en zonder Weichen Walter.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: Hero op donderdag 22 augustus 2019, 19:40:21
Je zou voor de keerlussen in het schaduw station gebruik kunnen maken van de 1e railstukken van je spiraal en dan aftakken en terug rijden.
Bespaart je wat wissels en kruisingen op het inrijdeel.

Je zou gek zijn om daar een kostbare WW oplossing neer te leggen.

Hoe bedoel je dit hero,,

De keerlussen zijn in dit ontwerp niet vlak maar dalen en stijgen weer iets vanwege de klimspiralen.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Zolang een helling een vaste hellinghoek heeft, kun je er wissels op verleggen, dat is geen probleem.

Dat heb ik uitgetest om m'n eigen baan met een lange sleep Liliput wagons. Met slanke K-rail wissels, vormde dat geen enkele probleem.
Zelfs een sleep die bovenaan de helling van de lok ontkoppeld werd, kwam veilig aan beneden, bij een helling van 2,2%, en een lengte van 4 meter, met het nodige bogen-werk: geen brokken, geen ontsporingen.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ik denk dat ik je niet goed begrijp, maar zal proberen te antwoorden en daarbij uitleggen hoe je een beetje kunt spelen met de stijgingen en hoogteverschillen, dan kun je zelf beter inschatten wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn.

  • Bedoel je de complete zichtbare baan? Natuurlijk kan dat. Het enige waar ik op heb gelet is dat er voldoende hoogteverschil is tussen de zichtbare sporen en wat er onder ligt, niet op de absolute hoogte. Het laagste punt ligt in de linker gele keerlus. Het hoofdstation ligt 34 cm hoger.

In het eerste complete ontwerp (plan 4) kwam ik op 29 cm hoogteverschil tussen hoofdstation en schaduwstation. Dat volgde uit het gewenste hoogteverschil van (minimaal) 9 cm tussen sporen die boven elkaar lagen, in het laatste (plan 5) heb ik dat gewoon zo gelaten. Het is echter heel eenvoudig om dat nog wat groter te maken.

Je hebt de luxe om te kunnen kiezen tussen 9 cm hoogteverschil per winding van de klimspiralen en een zo klein mogelijk stijgingspercentage, of (bijvoorbeeld) 10 cm hoogteverschil en nog steeds een heel acceptabele stijging. De linker spiraal is hetzelfde in beide complete plannen. Met 2,6% kom je op een hoogteverschil van 9 cm per winding (eigenlijk was het al een fractie meer). Met 2,8% wordt het hoogteverschil bijna 10 cm en het schaduwstation komt op bijna 32 cm onder het hoofdstation.

In het eerste complete ontwerp is het stijgingspercentage van de rechter  spiraal al relatief hoog, daarom kun je het hoogteverschil per winding niet zomaar groter maken, maar met een extra winding kan dat alsnog. In het laatste ontwerp ligt die extra winding er al, daar hoeft geen extra rails meer bij.

  • Of bedoel je het blauwe spoor in het laatste ontwerp? Dat kan niet alleen, dat moet zelfs, al is dat in de plaatjes misschien niet meteen duidelijk. Het blauwe spoor (althans het traject tussen de wissels) moet stijgen want het ligt boven de klimspiraal. Als het kopstation 6 cm hoger komt te liggen dan de wissel helemaal rechts, bereik je voldoende hoogteverschil en blijft de stijging beperkt tot 2,2%. Onder het het kopstation kun je eventueel iets aan scenery maken. Onder het stijgende traject echter niet, de ruimte onder het spoor is immers nodig voor de klimspiraal.

Omdat de rechter klimspiraal in het laatste ontwerp al zoveel langer is dan in het vorige, kan de verbinding met het hoofstation gewoon vlak liggen. Sterker nog, dat moet zelfs, anders wordt het stijgingspercentage van de rechterspiraal zó laag dat die per winding geen 9 cm hoogteverschil meer haalt!

  • Of bedoel je dat je bepaalde stationssporen hoger wilt dan de andere? Zo ja, dat is niet onmogelijk, maar bij lange na geen 5 cm. Ik schat dat je de drie achterste sporen wel zo'n anderhalve centimeter hoger kunt leggen dat de drie voorste, maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op. Daarvoor moeten delen van de wisselstraten aan beide kanten van het station met gemiddeld 1,3% stijgen of dalen. Ter illustratie staat hieronder een plaatje met de betroffen sporen van de linker wisselstraat. De engelse wissels liggen vlak.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: Jan22 op donderdag 22 augustus 2019, 18:17:47Kruiswissel of engelsman?

Goede vraag. Ik bedoelde een slanke engelsman. Ik hoop dat Märklin die nog eens uitbrengt want ik zou hem zelf ook graag gebruiken en die producten van WeichenWalter zijn niet goedkoop. Ik vermoed echter dat de markt voor slanke engelsmannen te klein is voor Märklin om de ontwikkelingskosten terug te verdienen, daarom verwacht ik niet dat hij er komt.

Hieronder nog een plaatje hoe daarmee de gewenste verbinding gelegd zou kunnen worden (ik heb zelf een slanke engelsman gedefiniëeerd, dat kan gewoon in WinTrack). Ik vind dit spoorverloop er heel mooi uitzien. Dit zou wel betekenen dat de aansluiting op de rechter klimspiraal opnieuw ontworpen moet worden, maar daarbij voorzie ik geen onoverkomelijke problemen.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 23 augustus 2019, 07:08:54
Ik denk dat ik je niet goed begrijp, maar zal proberen te antwoorden en daarbij uitleggen hoe je een beetje kunt spelen met de stijgingen en hoogteverschillen, dan kun je zelf beter inschatten wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn.

  • Bedoel je de complete zichtbare baan? Natuurlijk kan dat. Het enige waar ik op heb gelet is dat er voldoende hoogteverschil is tussen de zichtbare sporen en wat er onder ligt, niet op de absolute hoogte. Het laagste punt ligt in de linker gele keerlus. Het hoofdstation ligt 34 cm hoger.

ik bedoel meer dat de baan in het zicht gedeelte niet op een vlakke plaat ligt maar dat ik nog wat met hoogtes wilspelen om de baan heen, bijvoorbeeld dat het spoor op een dijk rijd met iets lager gelegen weilandjes. of daar ruimte voor is zie je toch pas met de bouw van het geraamte. ik denk dat dit allemaal wel mogelijk is met het ontwerp.

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 23 augustus 2019, 07:08:54
Je hebt de luxe om te kunnen kiezen tussen 9 cm hoogteverschil per winding van de klimspiralen en een zo klein mogelijk stijgingspercentage, of (bijvoorbeeld) 10 cm hoogteverschil en nog steeds een heel acceptabele stijging. De linker spiraal is hetzelfde in beide complete plannen. Met 2,6% kom je op een hoogteverschil van 9 cm per winding (eigenlijk was het al een fractie meer). Met 2,8% wordt het hoogteverschil bijna 10 cm en het schaduwstation komt op bijna 32 cm onder het hoofdstation.


het mooiste is dit zo klein mogelijk te houden, met de werkelijke bouw heb ik dan nog wat speel en afstel ruimte.






Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 23 augustus 2019, 07:08:54
  • Of bedoel je dat je bepaalde stationssporen hoger wilt dan de andere? Zo ja, dat is niet onmogelijk, maar bij lange na geen 5 cm. Ik schat dat je de drie achterste sporen wel zo'n anderhalve centimeter hoger kunt leggen dat de drie voorste, maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op. Daarvoor moeten delen van de wisselstraten aan beide kanten van het station met gemiddeld 1,3% stijgen of dalen. Ter illustratie staat hieronder een plaatje met de betroffen sporen van de linker wisselstraat. De engelse wissels liggen vlak.

ik bedoel dus dit dus niet de sporen moeten gewoon gelijk blijven anders klopt het beeld niet langs het perron. het was puur bedoeld is de ruimte er om wat landschap te creëren voor scenery maar nu ik het zo zie moet dat wel goed komen.



ik ben hard bezig om je ontwerp over te nemen in scarm als ik een momentje heb zodra ik dit klaar heb post ik hem hier indien ik nog wat veranderd heb.

Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: RB op donderdag 22 augustus 2019, 19:57:24
Citaat van: Hero op donderdag 22 augustus 2019, 19:40:21
Je zou voor de keerlussen in het schaduw station gebruik kunnen maken van de 1e railstukken van je spiraal en dan aftakken en terug rijden.
Bespaart je wat wissels en kruisingen op het inrijdeel.

Je zou gek zijn om daar een kostbare WW oplossing neer te leggen.
Hoe bedoel je dit hero,,

De keerlussen zijn in dit ontwerp niet vlak maar dalen en stijgen weer iets vanwege de klimspiralen.

Volgens mij bedoelt Hero het zelfde als Speeltmettreintjes. Weichen Walter creaties zijn exquis; zijn prijslijst is dat ook.
Dus voordat je gaat voor een Weichen Walter oplossing ter waarde van een nieuwe Märklin lokomotief, weeg je eerst alle alternatieven af.

Inderdaad: of een slank kruiswissel (en die moet je dan helaas zelf maken, zoals op Moba Technik Blogspot staat, 2014, nr 8 ), of een oplossing op de helling van de spiraal.


Nog even in gedachten houden van de zelfbouw-oplossing:

Met het bijschrift:
CiteerOben: DKW Sl-190 von Peco. Unten: Kreuzung 24740 von Märklin

Einige Dinge kann ich beim besten Willen nicht selbst herstellen - und das brauche ich auch nicht, es gibt sie in Großserie.
Das eine ist eine schlanke Kreuzung 24740 von Märklin. Sie stellt die Gleisverbinder, Mittelleiter und zwei Herzstücke zur Verfügung.
Ihr Mittelteil muss jedoch ersetzt werden. Eingefügt wird dafür der Mittelteil einer DKW SL-190 von Peco.

Het alternatief dringt zich dan op: vervang de DKW (en de rails eromheen) door 24711 en 24712,
dus leg in de gele rechthoek een 24711 op de plek van de 24912 ...
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Dat (de tongen naar elkaar toe) is in ieder geval goedkoper en logischer dan deze Weichen Walter oplossing:


Los daarvan, ik denk dat je het laatste blokje van het raster voor de rand
niet moet willen gebruiken voor rails (stootblok uitgezonderd).
Dat is de veiligheidsmarge die je gewoon nodig hebt, en zeker als je ooit bovenleiding (-s masten) overweegt.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ik wil het feestje niet verpesten,

Maar zo naar het plaatje kijkend denk ik :Wat is de extra waarde van die oranje route die het moeilijk maakt.

Ik zie geen route  over de andere wissels die mogelijk is als deze uitbreiding er niet is. (tegelijkertijd dus meerdere binnenkomsten)
Hij krijgt pas enig nut als hij na de boog van de hoofdlijn op de aftakking aansluit.

Het zou veel logischer zijn de laatste 912 voor de nu getekende halve engelsman voor een wissel te vervangen en die boog door te trekken naar de bergaansluiting.Je ligt dan wel lelijk dicht bij de tafelrand.

Mvg Robin
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Er zijn veel feestjes die je kunt verzieken, maar het oranje lijntjes feest is wel een bijzonder feestje.
Ik pak 'm er eventjes bij:

Citaat van: RB op donderdag 22 augustus 2019, 17:05:45
Ik heb toch nog wel een kleine aanpassing die ik erin wil hebben even kijken of dat past natuurlijk.

Als je het van links bekijkt heb je 2 sporen die netjes vloeiend kunnen doorrijden;
(...) aan de rechterkant is voor deze 2 sporen maar 1 spoor beschikbaar.

Ik denk dat het mooier is om het achterste spoor door te trekken,
zodat je 2 sporen hebt om vloeiend door kunnen rijden aan beide zijden.

Dat is het feestje, en dat kun je op de getekende wijze (RB's rode lijn) op twee manieren doen:
a. zoals RB getekend heeft, buitenom, in de marge van de tafelrand, b.v. op te lossen met een slanke Engelsman
b. iets krapper (rekening houdend met die vrije marge), en dus korter spoor, b.v. op te lossen met een 24711 slank wissel.

Om te voorkomen dat de tekst warrig wordt, grijp ik terug naar het stations ontwerp van de bovenbaan
met daarop genummerd de sporen. Want het gesignaleerde probleem ligt niet aan het oranje spoor (de rode lijn),
maar aan de verlegging van de meegebogen wissels.

Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Nu terug naar de vraagstelling:
CiteerAls je het van links bekijkt heb je 2 sporen die netjes vloeiend kunnen doorrijden;
(...) aan de rechterkant is voor deze 2 sporen maar 1 spoor beschikbaar.

Deze claim voor de linkerkant is alleen waar
indien beide sporen van de linker spiraal tegelijkertijd bereden mogen worden.
En dat is alleen zo als de meegebogen wissels (links) in hun voorkeurstand liggen.

Citeeraan de rechterkant is er maar 1 spoor beschikbaar.
Dat is correct t.a.v. de sporen I, II en III, en blijft ook zo,
door de manier waarop meegebogen wissels (aan de rechterkant) verlegd zijn.
En dat heeft niets te maken met aan- of afwezigheid van het oranje spoor.

Indien je de meegebogen wissels anders verlegt dan kunnen de treinen vanaf spoor I, II, en III
wel met z'n tweeën vloeiend doorrijden,
maar dan krijg je problemen met de in- en uitrit van spoor IV, V en VI.

M.a.w. aan de linkerkant van het station sluit de dubbele spiraal aan op de sporen I, II en III,
maar aan de rechterkant van het station gebeurt dat niet.

Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
De vraag van RB kwam dus eigenlijk neer op het volgende.

Stel:
Spoor I,  II, III zijn de doorgaande sporen (in beide richtingen), en die hebben prioriteit.
Spoor IV, V, VI zijn kopsporen (min of meer) en daarom minder belangrijk.
Ze zijn op zich, door gebruik van 24624 (standaard Engelsman), ook als doorgaand spoor bruikbaar.

Spoor I, II en III moeten dus t.a.t. 2-sporig bereikbaar (en tegelijkertijd berijdbaar) zijn.
Treinen op de sporen IV, V en VI moeten altijd wachten op treinen van I, II, III
omdat hun in- en uitrij sporen moeten kruisen.  (Maar is die keus ook zo gemaakt?)

Waar het dan fout gaat is de aantakking van de spiraal aan de rechterzijde
want die zit een spoor te laag. En ja dat heeft wat ontwerp-consequenties.
Het oranje feestje lost dat probleem niet op, op welke wijze je het ook uitvoert.
En dat betekent dat de vraag (en de aangereikte oplossing van RB) niet de juiste was.

Ik heb Wintrack niet op deze PC, dus ik gebruik even simpel knip- en plakwerk:
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: Hero op zaterdag 24 augustus 2019, 12:30:57
Ik wil het feestje niet verpesten,

Maar zo naar het plaatje kijkend denk ik :Wat is de extra waarde van die oranje route die het moeilijk maakt.
Die is er niet. Omdat de oranje route een reactie is op een niet goed gestelde vraag.
De conclusie (die de vraag deed opwerpen) klopt: aan de linkerkant kun je m.b.t. spoor I, II en III met 2 treinen tegelijkertijd rijden, aan de rechterkant kan dat niet. Maar de oplossing in de vraag klopt niet.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 21 augustus 2019, 16:54:39

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 21 augustus 2019, 11:54:20De op het oog lijkende hoofdverbinding langs het eilandperron gaat altijd krom door 2 Engelse wissels.
Klopt, dat zie ik ook als de hoofdverbinding. RB's ontwerp vind ik op dat punt ook iets mooier.

Die engelse wissels gebruik ik om ruimte te sparen en toch een tweede zijspoor linksachter te maken.
Misschien wil ik daarmee iets te veel...

Tja, daar hik ik ook nog een beetje tegen aan.

Ik ken 1 situatie in het grootspoor. Dat is een situatie die er niet op lijkt maar het wel is.
Hier liggen onder een viaduct achter elkaar 2 Engelsmannen die het mogelijk maken dat goederentreinen
op enkelspoor van en naar de Jura kunnen komen en daarbij een dubbelsporig doodlopend spoor kruisen.
Dat doodlopende spoor wordt later enkelspoor en gaat naar de emballage van een vroegere Heineken-vestiging.

bron:Gare Délémont (Delsberg), 2013

en (2 Engelsmannen)


Waar je achter moet zien te komen is hoe RB dit station wil gaan gebruiken.
Spoor I, II en III zijn het langst (ic's, ice's ?), IV, V en VI zijn iets korter.
Wil RB iets specifiek met IV, V en VI (buurtspoor, kopspoor, goederen)?
Gaat hij rangeren of zijn het eerder opstelsporen/parkeersporen voor het kopspoor?

Afijn, dat staat min of meer al hier in het draadje. Maar gaandeweg wordt duidelijk dat die langere doorgaande treinen (goederen en passagiers) op de een of andere manier prioriteit hebben. Bij mij gebeurde dat ook min of meer spontaan.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Hallo, misschien het overwegen waard om het te veranderen.
Ben zo vrij geweest om het wat te veranderen, misschien heb je er wat aan.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ik denk dat Treingek terecht een nieuw idee in de kring gooit. Al heb ik er wat vraagjes bij, natuurlijk.
Want even aangenomen dat het aansluit op de tekeningen van Speeltmettreintjes, wat sluit er dan aan?

Ik neem aan dat I en II links aansluit op de linkerspiraal en I en II rechts aansluit op de rechterspiraal,
en dat rechts III aansluit op het losse kopspoor.
Er ontstaat dan een passeerspoor opdat je b.v. met drie sprinters tussen hoofdstation en kopstation aan de rechter zijkant.
Dat vind ik een meerwaarde in dit plan.

Er is 1 spoor minder op het station, en het spoor bij het stationsgebouw dat alleen met de klok mee bereden wordt,
heeft een kort opstelspoor wat alleen tegen de richting in rijdend verlaten kan worden.
Op zich mooi voor een extra lok waarmee je nooit rijdt, of een bagagewagon die wordt uitgeladen of beladen, en dus nooit van z'n plaats komt. Dat vind ik een meerwaarde in dit plan. Van zo'n extra spoor droom ik ook altijd, b.v. om een defecte lok, een museumtreintje, of zo'n tractor die je in praktijk bijna nooit laat rijden, weg te parkeren.

Ik zie zowel links als rechts een alternatieve rijroute (ontstaan vanuit de wens om in beide richtingen overal te kunnen komen), en dat is handig als je Koploper of iTrain gaat gebruiken omdat het meer flexibiliteit met zich mee brengt.

Rest de vraag of de sporen op het station lang genoeg zijn voor de wensen van RB.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
hallo allemaal

ik heb tijdens het in scarm zetten van het ontwerp van rob ondertussen jullie opmerkingen gelezen en ook de laatste toevoeging gezien, ik heb alles een beetje door elkaar geklutst en ben hier op uit gekomen.

zoals jan aan geeft heeft het een aantal spoortjes waar ik ook niks mee kan en mis ik een spoor bij het station, deze heb ik toegevoegd.

alles sluit precies aan op de klimspiralen en vervolgens op het schaduw station. de stijgings percentages van de klimspiralen zoals rob deze heeft ontworpen heb ik niks aan veranderd.
Wel heb ik het klimspiraal rechts onder schuin gelegd zoals de linker je komt hierdoor wat beter uit.
wel heb ik het regio station spoor veranderd, deze loopt voorlangs en als een flyover over het spoor dat naar de klimspiraal loopt. het stijgings percentage is 3 % maar word door korte treinstellen bereden dus zou goed moeten gaan?


verder word een opmerking gemaakt over de aangepaste wissels die te koop zijn. deze vind ik veelste duur dan verzin ik liever een andere mogelijkheid en is die er niet dan gaat dat niet door. maar gezien dit ontwerp zou het niet meer nodig zijn.


wou het jullie alvast het ontwerp delen. voor nu ,

goede nacht !
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ik heb de beperkingen er maar even aan toe gevoegd.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
oke laat ik beginnen met de boven baan.

zoals aangeven door jan zijn er natuurlijk beperkingen.

er is inderdaad een regio spoor enkel bedoeld voor pendel verkeer. dit leek mij op zich een leuke toevoeging en niet perse een beperking. ik zit nog te denken om eventueel de opstel sporen links boven weg te halen en een extra opstelspoor links onder toe te voegen bij her regio spoor.? Zo kan er met 2 verschillende treinstellen gependeld worden.

hoofdstation

onderste spoor ( 6 )  bij het perron zou geschikt zijn voor treinstellen tot 100cm lang. maar hierdoor dus voor het regio traject.
er zijn 3 sporen voor langere treinstellen om naast een perron te stoppen
spoor 5 is 165cm
spoor 4 is 200cm
spoor 3 is 245cm
 
er zijn dus 2 sporen over voor goederen verkeer om langs/door te kunnen rijden indien de perronsporen bezet zijn.

zoals het nu is kan er van spoor 6 en 5 niet naar rechts via het binneste spoor gedaalt worden, wellicht kan ik nog kijken om een wissel straat te leggen onder de flyover. Het is de vraag of dit echt nodig is daar ben ik nog niet over uit.

schaduw station met 7 sporen.
echter is er aan de rechter keerlus een beperking, ik kreeg deze niet aangesloten zodat er vanuit alle sporen connectie is .
opzich vind ik dit geen groot probleem. op de onderste klimspiraal heb ik zoals eerder aangeven de wissel al gelegd op de helling het schijnt geen probleem te zijn.

Als er aanmerkingen zijn of wellicht nog toevoegingen hoor ik het graag.


Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: RB op zondag 25 augustus 2019, 11:08:33
Als er aanmerkingen zijn of wellicht nog toevoegingen hoor ik het graag.

+korte perronspoor is langer

+regio verkeer kan nu aan 2 zijde het station verlaten
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
@citaat
Mooie wisselstraat aan de linkerkant. Allemaal slanke wissels :thumbup: en alle sporen hebben vloeiende bochten.

Ik ben echter bang dat het niet gaat passen. De muur links is maar 180 cm lang en het achterste stationsspoor moet ook nog eens 10 cm van de kant liggen in verband met het schuine dak. De enige manier die ik zie om vanaf het spoor helemaal linksvoor naar een klimspiraal te komen, is met een paar 130's en dat is niet de bedoeling.

Misschien heb je nog een idee hoe je dit iets aan kunt passen, zodat er wél ruimte is voor een bocht naar een klimspiraal?
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 25 augustus 2019, 12:39:40
Misschien heb je nog een idee hoe je dit iets aan kunt passen, zodat er wél ruimte is voor een bocht naar een klimspiraal?

Zo?
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Zo past het inderdaad. Maar zonder de slanke kruising kun je niet meer van spoor VI naar de buitenbaan, en dan zie ik het nut van het spoor met de rode pijl niet meer. Overigens ligt er onderin een bocht R2 op 64,3 mm van een bocht R3 (eerste plaatje), dat is net iets te dicht op elkaar. Gelukkig is dat eenvoudig te verbeteren (tweede plaatje).

Tot nu toe had ik het idee van vier meegebogen wissels verworpen omdat ik wat huiverig was om ze op een helling te leggen. Bij de twee die vlak bij het station liggen, is de helling nog niet zo groot, maar linksonder was het in eerste instantie in de binnenbocht 2,9%. Inmiddels is het iets lager. Ik weet niet of ik het zelf zou aandurven, maar misschien is het dan ook een heroverweging waard.

Ik zou ze dan alleen wat anders leggen, bijvoorbeeld zoals in het laatste plaatje. Alle stationssporen zijn vanuit beide sporen van de spiraal bereikbaar en vice versa. Deze variant levert 64 mm extra lengte op voor het station en vergt minder passtukjes. De twee open einden liggen prima voor een klimspiraal met R2/R3. Het enige 'nadeel' is dat de aansluiting op het schaduwstation iets beter uitkomt als die klimspiraal 5,7° gedraaid is. Misschien is dat nog in te passen, dat heb ik niet geprobeerd, maar anders moet dat maar aan onderkant van de spiraal worden geregeld.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
het is inderdaad een mooie wissel straat zo, alleen maakt het de opening voor een perron kleiner zoals ik dat had ingetekend, ik probeer min8 a 9 cm over te hebben om een perron tussen te maken en dat heb je met dit ontwerp niet, ik heb geprobeerd om de opening groter te maken met deze wisselstraat maar dan sluit ik op andere stukken niet goed aan.


Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
ik heb aan de rechterkant een wisselstraat toegevoegd om spoor 6 en 5 de mogelijkheid te geven om vanaf het station naar de binnenbocht te kunnen komen van het klimspiraal.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
 @citaat
Yep, dat is een mogelijkheid.

@citaat @citaat
Soms is het wel even zoeken naar een passende oplossing, maar in C-rails kan meer dan je in eerste gezicht misschien verwacht. En als het toch niet lukt, moet je soms op een andere plaats een kleine aanpassing doen. In het fragment hieronder heb ik bij de verschillende versies van het ontwerp steeds weer andere passtukjes gebruikt, niet omdat dat hier nodig was, maar om aan de rechterkant van het station goed aan te kunnen sluiten op de wisselstraat.

Met combinaties van gebogen rails is nog veel meer mogelijk. Desalniettemin zijn er grenzen. Bij korte te overbruggen afstanden is er bijvoorbeeld lang niet altijd een goede verbinding mogelijk, zelfs de sporen mooi uitgelijnd zijn en er alleen maar een recht stukje tussen moet. Bij lange rechte sporen die al zijn uitgelijnd, lukt het altijd.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ik ben nog eens na gaan denken over het linkerdeel van de baan

Door de discussies over de diverse plannen, worden me de wensen steeds duidelijker. Als ik het goed begrepen heb, zijn dit de belangrijkste:
  • Een ruim opgezet station met 6 lange sporen.
  • 8 a 9 cm ruimte voor perrons tussen de twee middelste en de twee voorste sporen.
  • Geen slingers in de routes tussen klimspiraal en de twee middelste sporen.
  • Beide sporen van de klimspiralen verbinden met alle stationssporen.
Randvoorwaarden zijn dat de windingen van de klimspiraal moeten minimaal 90 mm boven elkaar moeten liggen en de stijgingen niet hoger mogen zijn dan 3%. Liefst (veel) kleiner. Verder geen bochten R1.

Het was weer even puzzelen, maar voor de linkerkant heb ik iets dat hier helemaal aan voldoet.

De meeste stationssporen zijn ruim 2 meter lang. De breedte van het achterste perron is 91 mm, van het voorste 103 mm. Het achterste perron kan relatief eenvoudig iets breder gemaakt worden, smaller zou erg ingrijpend zijn. Het voorste spoor en daarmee de breedte van het perron kan op heel veel andere manieren, zowel breder als smaller. De vier achterste sporen hebben helemaal geen slinger. Alleen de twee voorste sporen gebruiken bochten in tegengestelde richting tot wisselbochten, maar wel altijd met een recht stukje ertussen. Beide sporen van de spiraal zijn verbonden met alle stationssporen.

De klimspiraal ligt zowel aan de voor- als aan de achterkant 2,5 cm van de muur omdat er dan 4 x 172 als rechte stukken in de klimspiraal passen. Als de 180 cm klopt, past dat, maar als het toch te krap blijkt, of als een beetje schuiven nodig is om ergens anders de aansluitingen beter te kunnen maken, ligt 3 x 188 voor de hand als eerste alternatief.

Voor het meegebogen wisselpaar linksvoor kom ik op een stijging van 2,0%. De sporen tussen station en dit wisselpaar moeten ook op een helling van zo'n 2%. Daarna daalt de klimspiraal een stukje verder met 2,7%, om alles bij elkaar 90 mm hoogte te verliezen tegen de tijd dat de sporen onder het station door gaan. Als ik deze baan zou bouwen, zou ik eerst een testopstelling maken van de bovenste winding van de klimspiraal met de aansluiting op de drie voorste stationssporen, en dan testen of de treinen deze route, en dan met name de meegebogen wissels, zonder moeite kunnen nemen. Ik verwacht het wel, maar als het niet lukt, kun je met wat kunst en vliegwerk misschien de stijging nog iets beperken.

Aan de rechterkant heb ik er alvast het belangrijkste deel van een wisselstraat aan geknoopt. In de verbinding naar de rechter klimspiraal moet nog ergens een paar overloopwissels komen, zo dicht mogelijk bij het station.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
 @citaat

dit zijn inderdaad de wensen indien deze realistisch zijn en uitgevoerd kunnen worden. hoe meer ik bezig ben met de slanke wissels vind ik deze lijnen mooier dan de haakse vormen die de normale wissel geven. en gaat mijn voorkeur hier naar uit . dit betekend dat er ergens weer een compromis gemaakt moet worden.

in het laatste ontwerp van rob is inderdaad alles mogelijk alleen vind ik de hoek die de wissels links maken niet zo mooi.

ik heb mijn ontwerp aangepast en ik denk dat hiermee het probleem dat bij het gebruik van de buitenste spoor van de klimspiraal voor het stijgen en het dan niet bereiken van de onderste station sporen hiermee is opgelost.

indien er gestegen word via het buitenste spoor kan nu elk spoor aangedaan worden. bij het dalen kunnen de onderste 3 sporen direct terecht op het dalende binnenste spoor. de bovenste sporen zullen de eerste bocht van de klimspiraal via de buitenbocht gaan waarna ze (eventueel) de wissel pakken naar de binnen bocht indien nodig. dit zou soepeler moeten verlopen tijdens dalen dan dat ik deze wissels andersom leg en er bij het stijgen de wissel genomen moet worden.


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Aan de wensenlijst moet dus nog een vijfde punt worden toegevoegd:

  • Een ruim opgezet station met 6 lange sporen.
  • 8 a 9 cm ruimte voor perrons tussen de twee middelste en de twee voorste sporen.
  • Geen slingers in de routes tussen klimspiraal en de twee middelste sporen.
  • Beide sporen van de klimspiralen verbinden met alle stationssporen.
  • Alleen slanke wissels in de zichbare baan.

Met die extra wens vallen mijn plannen af. Ik had niet uitsluitend slanke wissels gebruikt want dat betekent kortere stationssporen.

Ik zie dat je in jouw oplossing nog geen aandacht hebt gegeven aan de overgang van 64,3 naar 77,5 in de spiraal en dat het ook op enkele andere plaatsen met andere passtukjes beter zou uitkomen.

In de bijlage hieronder zie je hoe hetzelfde ook zou kunnen maar nu past alles prima. De belangrijke wijzigingen zijn rood gemarkeerd. Met name die ene 24215 in plaats van een 24315 is cruciaal: daarmee wordt even verderop de parallelafstand tussen de sporen 76,6 mm, dat is dicht genoeg bij de 77,5 waar het naar toe moet.

De twee (gele) wissels in de klimspiraal liggen nu direct aansluitend op de buitenbocht. Afslaan geeft daardoor een iets rustiger rijverloop dan wanneer er een recht stukje tussen ligt.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
En wat dacht je van deze?

Twee duidelijke voordelen:

- het wisselen van spoor op de gele wissels in de klimspiraal gaat soepeler omdat de treinen geen tegengestelde bochten hoeven te nemen
- treinen die van de achterste stationssporen naar de binnenbocht van de spiraal willen en vice versa, rijden korter op het buitenste spoor.

Daar komt bij dat de klimspiraal weer 5,7° gedraaid is.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 27 augustus 2019, 16:33:28
(...)
Daar komt bij dat de klimspiraal weer 5,7° gedraaid is.
Op de grens van verborgen en zichtbaar spoor ...

Die 5,7 graad draaiing is kennelijk essentieel.
Zoiets had ik zelf bij een helling (geen plaats voor een echte klimspiraal) en een 7,3 graads draaiing (in K-rails).

Reden om even te zoeken bij de C-rails Deeloplossingen naar de rol van die 5,7° in de geometrie. Met C-rails heb ik minder geoefend, en in K-rail pas je alles aan met flexrails op maat.