Ik herlees je draadje net met veel plezier; leuke ideeën, en suggesties.
Toch pak ik deze reactie er even uit. Want net als Marklin Manus heb ik iets met kopstations.
Ik heb 1 kopstation dat uitkomt op de helft van een hondenbot.
Het hondenbot bestaat uit een tweesporig traject eindigend in een lus, en in die lus zit het schaduwstation.
Omdat kopstations veel ruimte in kunnen nemen, ben ik gegaan voor lok-wissel in plaats van lok-omloop.
Tegenover de ingang/uitgang van het kopstation bevindt zich een lok-parkeerplaats.
Als ik met 7 wagonnen van 30,3 cm binnen kom rijden, dan volgt er een lok vanaf de parkeerplaats, koppelt vast aan de staart,
en het hele zwikkie minus de lok op kop vertrekt de andere kant op.
Uitsluitend treinen met een of meer stuurstandrijtuigen moeten 'achteruit' terug, en kunnen dat ook. Ze pendelen.
Bizar detail: Ik rijd Zwitsers, en dat betekent dat de lok ook in het midden van de trein kan zitten met aan kop en staart een stuurstand (zogenaamde sandwich).
De drie genoemde processen (lok-wissel, lok-omloop, en pendelen) zijn in Koploper te automatiseren
(daarover zijn draadjes te vinden op het Koploper forum), maar vooralsnog rijd ik analoog.
Citaat van: RB op zondag 30 december 2018, 17:45:50
marklin manus-
het ontwerp vind ik mooi alleen bij mijn huidige baan die helaas afgebroken moet worden heb ik 2 kopstationnen en dat wil ik het liefst niet meer. Als ik binnen kom rijden met een loc met 6 wagonnen dan moet ik altijd ´achteruit´ dat vind ik wat minder.
Ik ben benieuwd waarom je liefst geen kopstations meer wilt. Allicht kan ik daar nog wat van opsteken.
Is het aantal wagons (6 stuks) de beperking die je niet meer wilt,
of heb je lok-omloop respectievelijk lok-wissel nooit in Koploper verwerkt?
Of is er een geheel andere reden (zoals de tijdsduur van het proces) ?