Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.

Gestart door RB zaterdag 29 december 2018, 23:13:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 18 februari 2019, 12:45:39
Citaat van: RoelMarklin op maandag 18 februari 2019, 12:13:14Zijn die wissels echt overbodig?

Ik begrijp de redenering niet goed. Misschien hebben we niet hetzelfde beeld voor ogen van de overblijvende sporen, daarom nog maar een plaatje om te laten zien wat ik bedoel.

Ik heb gereageerd op het plaatje in post #45 en met name op de omcirkelde wisselverbindingen.
Het plaatje in post #48 is een andere oplossing. Daar is niets mis mee en alle wissels zijn functioneel om de bovenste en onderste sporen in het station te kunnen bereiken

Roel
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 18 februari 2019, 12:49:44@citaat De wissels moeten blijven anders zitten de uitrijders de inrijders in de weg........

Met of zonder die wissels, in- en uitrijders zitten elkaar sowieso in de weg. Het enige voordeel van de wissels is dat ze elkaar iets korter in de weg zitten. Het lijkt me praktischer om gewoon in het station te wachten met uitrijden als er nét een andere trein het station binnen wil rijden.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Met slanke wissels is de normale afstand tussen parallelsporen 64,3 mm, tegenover 77,5 mm bij normale wissels. Die kortere afstand is heel goed bruikbaar in een station.

Door verschillende wissels te combineren, is er heel veel mogelijk, al is het wel wat puzzelen om het passend te krijgen en dan nog zijn er vaak flink wat passtukjes voor nodig als je niet wilt zagen. Ik heb me even uitgeleefd, uitgaande van jouw stationssporen. In het onderstaande ontwerp zitten een heleboel slanke wissels, waaronder een paar gebogen. De drie achterste sporen liggen op 64,3 mm van elkaar. De afstanden tussen de vier voorste sporen zijn een paar keer 77,5 mm en een paar keer nog wat meer, zodat er gemakkelijk perrons tussen passen, net zoals je zelf had ontworpen. Verder heb ik een driewegwissel in het station gelegd om in- en uitrijdende treinen een extra route te geven van en naar het 4e van de 7 sporen. Er zijn uiteraard vele variaties mogelijk. Zie het maar als inspiratie; hopelijk heb je er iets aan.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Je kunt met SCARM ook deel projecten maken.
project 1 wordt het schaduwstation, project 2 het spoor naar boven, project station 1 links, project 4 station rechts.
Even opletten dat je op logisch plekken een scheiding maakt.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Potlood en papier helpt: de grote lijnen. Wat wil je in het station en wat moeten de rijwegen worden? Druk verkeer? A en B sporen met overlopers? En wil je kopspoortjes om een lok te wisselen of om om te lopen? Wat doen goederentreinen, is er een goederenspoor of mogen ze langs het perron rijden of stoppen? Wordt er gerangeerd om een trein samen te stellen? Zo maar wat vragen die beantwoord moeten worden.

Direct de diepte in op passtukjes nivo om de boel aan elkaar te breien is veel gezien op dit forum maar wat mij betreft pas zo ver als het plan er is.

Gr, Ben.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
 @citaat
inderdaad gebruik van potlood en papier voor de grote lijnen, zeg maar het ruwe concept, maar hier is sprake van een al ver gevorderd concept wat redelijk vast zit  :D
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Dus gewoon uithuilen. Dus opnieuw beginnen en beginnen met schetsen. Dat is het beste.  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
de verbouwing van mijn zolder is in vergevorderd stadium, een ruimte om zeker een mooie baan neer te gaan zetten. nu de definitieve maten van de kamer bekend zijn kan ik verder ben een ontwerp voor deze baan, de eerder aangeleverde ideeën zullen van pas gaan komen.

hieronder een plattegrond en een foto hoe kamer er nu uit ziet.

groetjes remco
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Dat is een mooie grote ruimte!
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
goedendag allemaal,

mijn schets boek is inmiddels vol met schetsen en ideeen. alleen kom ik er toch steeds niet uit en twijfel ik over diverse zaken.

ik heb een paar zaken waar de nieuwe baan aan moet voldoen.
- het mag kamer rond maar hoeft niet.

- groot station

- min 2 perronnen waarvan 1 voor een lok met min 4/5 rijtuigen (perronen van +-10 cm breed.) Dit betekend 4 sporen aan een perron.

- parade dubbel spoor.

- thema NL zoals jullie al eerder gelezen hebben in dit topic

- bij het station een mogelijkheid tot doorrijden goederentreinen

- min 2 opstelsporen ( mag ook kop zijn)


- dan heb ik een groot schaduw station nodig voor het opstellen van het overige materieel 8 sporen zou voldoende zijn.


- dan twijfel ik, kom ik in het schaduw station door middel van 1 of 2 spiralen? of een andere manier, bij 1 spiraal kan er maar in 1 richting in gereden worden. qua ruimte zit ik te denken aan r1 voor dalen en r2 voor stijgen.


- en ik twijfel of ik de baan laat door lopen dmv een uitneembaar stuk bij de deur?.

- het station gebied moet aan de lange zijde komen (daar is de meeste lengte beschikbaar)


- de rest van de baan moet niet te breed zijn voor scenery behalve het station gedeelte dan deze zou tussen 80cm en 90 cm moeten liggen.


- geen keerlussen in het zicht .


groeten remco
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Zet maar eens wat van je schetsen op het forum, Remco! Dan kunnen we makkelijker meedenken.

Groet,

Peter
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Niks om je voor te schamen! Zo krijgen we tenminste een idee.
En Frotterdam is een prachtige inspiratiebron, die op zich ook berust op het betere kopieerwerk... Wat was de oorsprong ook weer? De Lage Zij? Ben corrigeert het wel als het niet waar is  :D.

De volgende stap is: welke periode wil je gaan uitbeelden, of mag alles door elkaar? Dat laatste vind ik altijd een beetje jammer, maar ja, ieder zijn ding.
Op Sporen plan.nl staan prachtige schaaltekeningen van stations uit het (soms verre) verleden. Actuele schematische tekeningen zijn er ook. Maar als je periode II of III wilt gaan rijden, heb je veel aan de oudere tekeningen. Ook dat helpt inkaderen en bepaalt wat er eventueel naar een schaduwstation moet of mag; alleen personenverkeer of ook goederen. En betreft dat laatste bulk in open wagens, dan is het ook van belang uit welke richting vol en leeg moeten komen.
Het zijn wat vragen om je gedachten verder te bepalen. Doe ermee wat je wilt.

Groet,

Peter

Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 15 augustus 2019, 18:06:43
Ben corrigeert het wel als het niet waar is  :D.
Ben den Hollander heeft 't 3rail forum verlaten.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ik heb materieel uit de huidige tijd. Wil het ook een moderne baan laten worden qua uitstraling.

In princiepe moet al het materieel naar het schaduw station kunnen.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Remco,

Wat is de hoek van je daklijn. m.a.w. hoeveel cm moet ik de kamer in vanaf de schuine kant om 10 cm tafelhoogte te winnen?

Gr. Dirk
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom

Uitgaand van een tafel hoogte van 85 cm is het , het mooist als het spoor min 10 tot 15 cm uit de kant blijft. Bij 10cm uit de kant is er 12 cm ruimte.

De dakhelling is namelijk vrij stijl  en wel 50 graden.

Groet remco
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Dit geldt alleen voor de zijde van 520cm trouwens.

Vandaar is mijn mening en wens om daar het breedste gebied van de baan te maken omdat ik daar toch niet kan staan. En in de rest van de kamer een smallere baan te maken.

Maar goed de ideen zijn welkom ik kom er niet echt uit met het beeld wat ik voor ogen heb . En de wensen die ik eerder opgesomt heb
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Jouw schets heb ik in WinTrack gezet. Het station heeft, precies zoals jij al had getekend, zes doorgaande sporen, met ruimte voor perrons. Past gemakkelijk. Alle stationssporen zijn van beide kanten van beide sporen bereikbaar. Ik heb niet veel zijspoortjes getekend, alleen de drie die je zelf ook al had bedacht. Je kunt er gemakkelijk nog wat toevoegen. De bochten in de baan zijn minimaal R2, veelal ruimer.

Zoals je kunt zien, zijn de klimspiralen duidelijk groter dan wat jij had getekend. Wat dat betreft levert het schetsen op papier soms onuitvoerbare plannen op. Ik heb ze groter gemaakt omdat anders een omwenteling nogal klein is, en de stijging navenant groot.

De linker klimspiraal is R2/R3. Om voldoende lengte per omwenteling te krijgen, is er nog een recht stukje toegevoegd. Eén omwenteling van het binnenste spoor is daardoor 3,13 m. Zodoende haal je bij 3% een hoogteverschil van 94 mm, bij 3,2% krijg je 100 mm.
De rechter klimspiraal is R3/R4. Een extra recht stukje is niet nodig want één rondje van het binnenste spoor is al 3,24 m. Bij 3% haal je een hoogteverschil van 97 mm, bij 3,1% kom je op 100 mm. Op de bovenbaan kunnen de sporen van de rechter spiraal naar het hoofdstation eventueel ook al een stuk stijgen/dalen.

Beide spiralen zijn aandachtspunten voor de bereikbaarheid. Met de bovenbaan op 85 cm zal het bovenste schaduwstation waarschijnlijk op 55 à 60 cm komen te liggen om er voldoende werkruimte boven te hebben. Dat betekent dat je nogal lenig moet zijn om van onderen in de bijbehorende klimspiraal te kunnen komen. Het alternatief is een toegang van boven, door middel van een uitneembaar stuk scenery. De andere klimspiraal kan nog een stuk verder dalen, naar een schaduwstation op 25 à 35 cm. Die spiraal is van onderen sowieso ontoegankelijk.

De wisselstraat links van het station is nogal ongewoon, daarom heb ik daarvan nog een detailplaatje toegevoegd. Bij elke slanke meegebogen wissel moeten altijd twee speciale bochten 24315 worden gebruikt. In het standaard voorbeeld van Märklin voor overloopwissels in een dubbelspoors R3/R4-bocht van 90° zijn er in totaal zes nodig. Die 90° was me echter te veel, dat kon ik niet mooi neerleggen tussen het station en de klimspiraal. Daarom heb ik de overloopwissels voor de verandering in een 75° bocht gelegd. Een beetje puzzelen met passtukjes leverde uiteindelijk een passende oplossing voor zowel de wisselstraat van het station als voor de aansluitingen op de klimspiraal.

In hetzelfde detailplaatje valt je misschien op dat de twee zijspoortjes linksachter heel dicht bij elkaar liggen, maar dat zal geen problemen opleveren. De norm voor rechte sporen naast elkaar is minimaal 48 mm, hier is het 54 mm. De 6 mm extra is meer dan genoeg voor uitzwenkende rijtuigen op de flauwe bocht 24912.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Goed, Een leuk plan. Ik zou zorgen dat aan de zijkanten de rails minder ver richting de muur komen. Dus dat je meer landschap tussen de rails en de muur hebt. Dit is echt om "het maximale" uit de tafel te halen. Met een 20 tot 30 cm aan de achterkant wordt de baan veel mooier. Dan krijg je niet zo'n volle plaat waarbij de rails het wint van het landschap. Dan kan je ook beter spelen met wat hoogte verschillen waardoor je bijvoorbeeld een deel van de spiralen in een afgraving kan laten verdwijnen.

Groet Ronald.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Het wintrack-plan biedt zeker opties. Bedenk alleen wel dat je voornamelijk rondjes aan het rijden bent. Mooi is dat met lussen in ieder schaduwstation de treinen steeds weer terugkeren uit de richting waarin ze eerder vertrokken, dus dat is in principe in orde (behalve dat in het echt een trein bijna nooit in zijn geheel omdraait, maar dat is kniesorenwerk).
Het is voor mij wel de vraag of een dergelijk bedrijf op lange termijn leuk blijft.
Een grensstation met verplichte locwissels is misschien aantrekkelijker. Ook goederenverkeer is wat mij betreft interessanter, als er aansluitsporen naar Industrie zijn, maar ook dat moet je zelf weten.

Groeten,

Peter
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Remco,

Zoals beloofd een plan geprobeerd te maken meer naar jou idee. Ik heb zoals ik voorgesteld heb gekozen voor station weesp. De eerste opzet is er. Ik denk niet dat dit helemaal reëel is, zeker die keerlus niet, maar misschien heb je geen moeite om onder je baan door te kruipen.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
aller eerst bedankt voor het mee denken en het maken van de baanplannen.

bij het eerste ontwerp zie ik inderdaad veel overeenkomsten met mijn getekende baanplan.
echter de onderste klimspiraal die in de tekening en zoals uitgelegd de r3 en r4 bochten bevat zou ik toch graag kleiner zien. het baan oppervlak word hier door best groot en het loop oppervlak klein. wellicht een idee om het klim spiraal in de hoek rechts onder plaatsen met langs de muur onderin een uitloop spoor naar een klein regio kopstation bijvoorbeeld.


het ontwerp van dirk is gebaseerd op een traject bij weesp erg leuk alleen zoals jezelf al aangeeft links bij het klimspiraal gaat het niet passen. ook de flyovers en dan het klimspiraal aan de andere kant is voor mij ook niet te doen er blijft dan geen ruimte over om naar de andere kant van de kamer te komen. behalve er onderdoor te klauteren:P

de r1 is echt af te raden voor in een klim spiraal ? dit gaat zeker problemen geven met langere passagierswagonnen zoals de ic direct bakken?

ik ga zelf is wat proberen uit te tekenen in scarm, met de aangeleverde ontwerpen van hierboven erbij.

ik laat het zsm hier weer weten als ik wat heb en hoor dan graag jullie opmerkingen.
groetjes remco
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
hoi,

Citaat van: RB op vrijdag 16 augustus 2019, 15:17:16
echter de onderste klimspiraal die in de tekening en zoals uitgelegd de r3 en r4 bochten bevat zou ik toch graag kleiner zien. h

Kijk even naar de stralen. Ik zou niet kleiner gaan dan een radius ongeveer 420mm. De meeste fabrikanten houden hier genoeg rekening mee. Als je kleiner gaat ga je mogelijk bij sommige niet huismerk modellen problemen krijgen.

Citaat van: RB op vrijdag 16 augustus 2019, 15:17:16
de r1 is echt af te raden voor in een klim spiraal ? dit gaat zeker problemen geven met langere passagierswagonnen zoals de ic direct bakken?

Ja, dat is echt af te raden. De märklinmodelletjes zullen mogelijk geen problemen geven. Maar als je gaat kijken naar 303mm lange modellen van andere fabrikanten kan het problemen geven. Zelfde als bijvoorbeeld treinstellen die een echte lengte van 1:87 hebben.

Groet Ronald.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
@ speeltmettreintjes: jouw berekeningen volgend zou R2/R3 ook haalbaar moeten zijn - dus met een fatsoenlijk stijgingspercentage - mits je de buitenbocht als stijgend spoor gebruikt?
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: RB op vrijdag 16 augustus 2019, 15:17:16de r1 is echt af te raden voor in een klim spiraal ? dit gaat zeker problemen geven met langere passagierswagonnen zoals de ic direct bakken?

Er zijn drie redenen waarom ik bij het ontwerpen geen R1 in een klimspiraal gebruik.
  • Het advies is om op een recht spoor niet meer dan 3% te stijgen (zie onder andere Tech Tip 412). Dalen kan eventueel wel iets harder. Een bocht geeft meer wrijving dan recht spoor, en hoe scherper de bocht, des te meer wrijving. Dat betekent dat de maximale stijging die een trein nog aan kan in een R1 bocht iets kleiner is dan in een wat ruimere bocht of op een recht spoor.

  • Bij R1 bochten op een helling kan het gebeuren dat de buffers in elkaar haken, met als gevolg een ontsporing. Hoe sterker de helling, hoe groter de kans dat het fout gaat, en dan met name bij lange rijtuigen. Zoiets wil je natuurlijk sowieso niet, maar al helemaal niet in een ingebouwde klimspiraal. Bij R2 is die kans al veel kleiner (al is het op mijn baan zelfs in een R3 bocht al eens gebeurd, maar dat kwam door een verkeerd afgestelde koppeling), alleen daarom al ontwerp ik geen stijgende sporen met R1, tenzij het écht niet anders kan, zoals bij heel kleine banen.

  • Er moet voldoende afstand zijn tussen de boven elkaar liggende sporen van de klimspiraal. Volgens Märklin is, zonder de ondersteuning mee te rekenen, 75 mm de minimum hoogte voor diesel- en stoomlocs. Dat is dan de hoogte van de C-rails plus de hoogte van de locs, met een marge van een paar mm. Voor locs met pantografen die naar beneden zijn (en zonder bovenleiding) komt daar nog wat bij en zo kom ik op ±80 mm. Maar daamee ben je er niet: de rails hangt niet zomaar in de lucht, er moet iets zijn om het te ondersteunen, en misschien wil je ook nog een dempingslaag.

    Bij het ontwerpen richt ik me op 100 mm, dan past alles en is er nog wat ruimte voor je vingers. Eventuele pantografen moeten dan naar beneden en ruimte voor bovenleiding is er niet, maar dat vind ik voor een klimspiraal geen bezwaar. Als minimum hou ik 90 mm aan. Dan heb je nog zo'n 10 mm voor zowel het houtwerk plus demping onder de rails als voor werkruimte bij ontsporingen. Als je een nog kleinere afstand neemt dan 90 mm, wat doe je dan als er een loc bij een ontsporing klem komt te zitten?

    De lengte van een cirkel van R1 is 2262 mm. Bij een stijging van 3% haal je net geen 68 mm hoogteverschil per omwenteling en dat is veel te weinig. Om op 90 mm te komen bij 3% stijging - wat voor R1, in verband met de verhoogde wrijving, al niet is aan te raden - moet een omwenteling 3000 mm zijn. Dat betekent dat de cirkel een ovaal moet worden met twee rechte stukjes van minimaal 370 mm, in de praktijk 2x24288. Daardoor wordt de spiraal groter, dus dan kun je net zo goed ruimere bochten gebruiken.

    Bij R2 is een cirkel 2749 mm. Voor 90 mm bij 3% volstaan nu twee rechte stukjes van 126 mm. Uit praktische overwegingen gebruik ik in een R2 klimspiraal rechte rails van 24172 of 24188.

    Bij R3 is een cirkel 3236 mm. Dan zijn er bij 3% geen rechte stukjes meer nodig om op 90 mm te komen, je zit al op 97 mm.


@Erik: Een R2/R3 klimspiraal met de binnenbocht uitsluitend als daalspoor zou inderdaad kunnen. Bij 90 mm per omwenteling wordt de daling dan 3,3%, de stijging in de buitenbocht wordt 2,8%. Bij het ontwerpen wil ik echter de sporen in beide richtingen bruikbaar houden, daarom doe ik dit vrijwel nooit.

@Ronald: Het is waar dat vrijwel alles van Märklin door R1 komt (er zijn enkele uitzonderingen, zoals deze BR 08) maar sommige locs en rijtuigen van andere fabrikanten niet. Prima dat je daar nog eens op wijst. Voor mij is dat echter geen reden om R1 bij het ontwerpen te vermijden, die keuze laat ik over aan degene die de baan gaat maken.
:offtopic: Voor m'n eigen baan gebruik ik sinds een half jaar geen R1 meer, en zelfs R2 nog maar in beperkte mate, maar dat is gewoon omdat ik ruime bochten mooier vind.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ik herlees je draadje net met veel plezier; leuke ideeën, en suggesties.

Toch pak ik deze reactie er even uit. Want net als Marklin Manus heb ik iets met kopstations.
Ik heb 1 kopstation dat uitkomt op de helft van een hondenbot.
Het hondenbot bestaat uit een tweesporig traject eindigend in een lus, en in die lus zit het schaduwstation.

Omdat kopstations veel ruimte in kunnen nemen, ben ik gegaan voor lok-wissel in plaats van lok-omloop.
Tegenover de ingang/uitgang van het kopstation bevindt zich een lok-parkeerplaats.

Als ik met 7 wagonnen van 30,3 cm binnen kom rijden, dan volgt er een lok vanaf de parkeerplaats, koppelt vast aan de staart,
en het hele zwikkie minus de lok op kop vertrekt de andere kant op.

Uitsluitend treinen met een of meer stuurstandrijtuigen moeten 'achteruit' terug, en kunnen dat ook. Ze pendelen.
Bizar detail: Ik rijd Zwitsers, en dat betekent dat de lok ook in het midden van de trein kan zitten met aan kop en staart een stuurstand (zogenaamde sandwich).

De drie genoemde processen (lok-wissel, lok-omloop, en pendelen) zijn in Koploper te automatiseren
(daarover zijn draadjes te vinden op het Koploper forum), maar vooralsnog rijd ik analoog.

Citaat van: RB op zondag 30 december 2018, 17:45:50
marklin manus-
het ontwerp vind ik mooi alleen bij mijn huidige baan die helaas afgebroken moet worden heb ik 2 kopstationnen en dat wil ik het liefst niet meer. Als ik binnen kom rijden met een loc met 6 wagonnen dan moet ik altijd ´achteruit´ dat vind ik wat minder.

Ik ben benieuwd waarom je liefst geen kopstations meer wilt.  Allicht kan ik daar nog wat van opsteken.
Is het aantal wagons (6 stuks) de beperking die je niet meer wilt,
of heb je lok-omloop respectievelijk lok-wissel nooit in Koploper verwerkt?
Of is er een geheel andere reden (zoals de tijdsduur van het proces) ?

Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
hallo allemaal,

betreft het gebruik van de r1 bochten in een klimspiraal. bij het gebruik van de r1 en de r2 bochten maakt het bouwen van een klimspiraal wat goedkoper qua rails aanschaf. in principe had ik de gedachte de r2 als stijg ring te gebruiken en de r1 voor het daal spoor. is dit mogelijk of geeft het bij daling ook problemen de r1. ik heb materieel van marklin-roco-piko. 

zoals je schrijft zit je hierdoor aan beperkingen bij het gebruik van de r1 en r2, bij het gebruik van r2 en r3 heb je deze beperkingen niet en kunnen beide trajecten gebruikt worden voor het daal en stijg verkeer ook is de ruimte groter in de ringen zoals je aangeeft.

mijn ontwerp even toelichten.

ik heb toch een ontwerp gemaakt met de aanwijzingen die jullie hierboven gegeven hebben . gebruik gemaakt van de r2 en de r3 bochten.

het ontwerp kan nog uitgebreid worden met een doodlopend traject aan de onderzijde. en ik weet niet of de wissels alle functioneel zijn of dat ze beter geplaatst moeten worden.

bij het station zijn de onderste 4 sporen voor het stoppen aan het perron. de bovenste 2 zijn voor door rijders die niks te zoeken hebben langs het perron zoals goederentreinen.
links heb ik 2 opstel sporen getekend van 65 a 70 cm hier kunnen mijn arriva en Veolia en hondekop treinstellen plaats nemen.

ik hoor graag de opmerkingen in mijn ontwerp.


jan :


mijn vorige baan had 2 kopstations, het geen wat ik daar jammer aan vond was dat geen enkele trein kon langs rijden zoals een IC. het station werd alleen aangereden door stop verkeer en was slecht toegankelijk voor lange IC`s. het ontkoppelen en koppelen van locs hoeft van mij niet perse op de baan te gebeuren het inderdaad tijdrovend. gezien het thema dat ik wil uitbeelden ( nederlands ) komt dat toch ook minder voor dan bijvoorbeeld in het buitenland waar locs af en aan rijden om af en aan te koppelen.

betreft koploper functies :

in koploper heb ik deze functies nog niet kunnen gebruiken. in was in het stadium van programmeren toen we besloten onze zolder te gaan verbouwen en dus de baan zou gaan afbreken. de pendel functie had ik wel werkend maar daar bleef het voor nu bij. het is dus nog een gebied waar ik nog niet echt bekend in ben maar wel graag wilt worden.

ik zou best nog een klein kopstationnetje willen hebben, ik denk dat de positie het mooist is nabij het klimspiraal aan de onderkant van het ontwerp, hierdoor kan ik toch een pendel trein laten rijden van het hoofdstation naar het regiostation.

ik hoor het graag
groetjes remco

Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Je hebt een mooie ruimte voor een baan en zeker die ruim 5 meter is een gegeven waar je iets moois mee zou kunnen.
Wat betreft de adviezen over de spiralen laat ik dat over aan diegenen met ervaring, maar wat betreft het station wil ik wel e.a. kwijt.
Bij de ontwerpfase van mijn huidige baan (in opbouw) heb ik mij vooraf gerealiseerd dat de werkelijkheid vertalen naar 1:87 op zolder niet gaat. Station Uitgeest (waar ik woon) heeft perrons > 600 m'.
Reken maar uit! Maar ook stations met kortere perrons zijn omgerekend te lang voor de zolder.
We moeten dus een compromis sluiten tussen de werkelijke lengte en wat nog visueel realistisch lijkt en praktisch toepasbaar is in onze beschikbare ruimte.
Hierbij ben ik uitgegaan van een lok met 6 rijtuigen 1:87. Dan hebben we het over een trein van 2 meter.

Bij de ontwerpen die ik hier zag past zo'n trein niet (of wellicht net) en met een beschikbare 5 meter vind ik dat dan zonde ;)

Hoe verder ik kwam met mijn plan destijds, hoe meer ik me realiseerde dat de baan eigenlijk niet meer dan het station zou worden met een klein stukje vrije baan aan één kant. Vandaar ook dat de naam van de baan ook Station Waldijk is geworden en probeer ik dat een realistisch beeld te geven alsof dit station ergens in NL zou kunnen voorkomen.
Hoe meer stationsporen, hoe langer de wisselstraten en dus hoe meer ruimte je nodig hebt.
Wil je langere treinen en dus langere perrons (bij mij 2.1 en 2.5 m') dan is wellicht het intwerp van Weesp iets te ambieus.

Ik wil je hiermee niet vertellen hoe het moet, maar een ander uitgangspunt aangeven waarmee je begint met ontwerpen. Dat was bij mij dus perrons minimaal 2.1 m'.

De bouw van mijn baan kan je hier bekijken al zijn er veel foto's verdwenen ontdanks dat ik die bij het forum zelf heb geupload.  :-(
Hier gaat het verhaal verder en wordt nog immer vervolgd want klaar is het nog lang niet  :)
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
@Remco: Zo kun je inderdaad de R3/R4 klimspiraal vervangen door R2/R3 zodat je wat meer open ruimte in het midden over houdt. Zoals je zelf al aangeeft, past er eventueel nog wel een kopstationnetje boven die klimspiraal. Of iets anders natuurlijk.

Ik heb nog wel een paar vragen en opmerkingen voor je.
  • Als er helemaal rechts een trein rijdt, waar ik in het eerste plaatje een rode pijl heb getekend, hoe komt die trein dan bij de drie onderste sporen van het station? Of, anders bekeken maar eigenlijk hetzelfde, als er een trein op één van die drie onderste sporen staat, daar waar ik de blauwe pijl heb getekend bijvoorbeeld, hoe komt hij dan helemaal rechts? Of hoeft dat niet te kunnen?

  • Linksachter heb ik een wissel omcirkeld (oranje). Toevallig had ik op mijn eigen baan tot voor kort precies hetzelfde patroon, een gewone wissel vlak bij een slanke. Het is maar een detail, maar ik vond het bij nader inzien niet mooi. Inmiddels heb ik hem dan ook vervangen door een slanke. Die kan dan ook iets verder naar rechts dan een gewone wissel, waardoor de zijsporen geen lengte in hoeven te leveren.

  • Ik twijfel een beetje of in jouw ontwerp de aansluiting van het station op de linker helix klopt, aangezien ik de railnummers niet kan lezen en de overgangen tussen de rails in het scarm ontwerp onduidelijk zijn. Het gaat in het bijzonder om het gebied in de groene cirkel. Voor alle duidelijkheid heb ik daarom nog een detailplaatje gemaakt om te tonen welke rails ik voor de aansluiting had gebruikt, en wat de hoek is van de rails in de binnenbocht van de klimspiraal tot en met het station. Als je het station precies evenwijdig aan de muur wilt hebben, ofwel op 0°, moet je over het totale traject nog 0,1° smokkelen. In de praktijk merk je niets van zo'n minimale afwijking.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
@Jakop

Ik ben het er helemaal mee eens dat vrijwel niemand voldoende ruimte heeft om een echt station op schaal na te bouwen en dat we dus compromissen moeten sluiten. Daarbij is voor het ontwerp de lengte van de treinen die op een baan zullen rijden inderdaad een cruciale factor. Gegeven de grootte van de kamer, lijkt mij een trein van 2 m al heel wat en dat past gemakkelijk in het station dat ik had ontworpen: op de drie achterste stationssporen passen zelfs treinen van zo'n 2,5 m.

CiteerHoe meer stationsporen, hoe langer de wisselstraten en dus hoe meer ruimte je nodig hebt.
Klopt helemaal. Daarom ben ik bij het ontwerp helemaal links alvast begonnen met een paar meegebogen wissels, daarmee win je weer wat ruimte voor het station.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 17 augustus 2019, 13:15:57

    speeltmettreintjes :Als er helemaal rechts een trein rijdt, waar ik in het eerste plaatje een rode pijl heb getekend, hoe komt die trein dan bij de drie onderste sporen van het station? Of, anders bekeken maar eigenlijk hetzelfde, als er een trein op één van die drie onderste sporen staat, daar waar ik de blauwe pijl heb getekend bijvoorbeeld, hoe komt hij dan helemaal rechts? Of hoeft dat niet te kunnen?



    Klopt helemaal dit moet ik nog op een mooie manier oplossen, dit moet natuurlijk wel mogelijk zijn. zijn hier suggesties voor of moet het wisseltraject bij het station aan de rechterkant veranderd worden?

    speeltmettreintjes: Linksachter heb ik een wissel omcirkeld (oranje). Toevallig had ik op mijn eigen baan tot voor kort precies hetzelfde patroon, een gewone wissel vlak bij een slanke. Het is maar een detail, maar ik vond het bij nader inzien niet mooi. Inmiddels heb ik hem dan ook vervangen door een slanke. Die kan dan ook iets verder naar rechts dan een gewone wissel, waardoor de zijsporen geen lengte in hoeven te leveren.


    gezien dit stukje spoor daar stoor ik mij niet aan ik zou het gewoon zo neer leggen, maar in ieder geval bedankt voor de opmerking tijdens de bouw kan ik dit altijd nog wijzigen mocht het in werkelijkheid niet mooi staan.

    speeltmettreintjes: Ik twijfel een beetje of in jouw ontwerp de aansluiting van het station op de linker helix klopt, aangezien ik de railnummers niet kan lezen en de overgangen tussen de rails in het scarm ontwerp onduidelijk zijn. Het gaat in het bijzonder om het gebied in de groene cirkel. Voor alle duidelijkheid heb ik daarom nog een detailplaatje gemaakt om te tonen welke rails ik voor de aansluiting had gebruikt, en wat de hoek is van de rails in de binnenbocht van de klimspiraal tot en met het station. Als je het station precies evenwijdig aan de muur wilt hebben, ofwel op 0°, moet je over het totale traject nog 0,1° smokkelen. In de praktijk merk je niets van zo'n minimale afwijking.




    ik heb een close up bijgevoegd van dit stukje traject, volgens mij komt deze overeen met wat je in jou ontwerp gecreëerd heb.



    dan is mijn vraag ik zou dan graag een regio kopstation willen toevoegen aan de onderzijde voor mijn Veolia en hondenkop treinstel a 65-70 cm bufferlengte voor het pendel verkeer. hoe zouden jullie dit mooi inpassen gezien het thema en wellicht in combinatie met de wissels dit ik nog mis voor het bereiken van het buiten traject vanuit binnen en andersom .


    dan nog even over de lengte van de perrons  ik heb 2 sporen met een ruimte voor een perron van 2 meter  er staat bij het bovenste spoor wel een treinstel op de slanke wissel rechtdoor.

    onderin heb ik ruimte voor een perron van 1.3m dit zou meer voor het regio/ stoptrein verkeer zijn wat dan ruim genoeg zou moeten zijn.

    denken jullie dat een uitbreiding nodig zou zijn voor meer mogelijk heden of zijn er in dit ontwerp al veel mogelijkheden.


    hoor het graag zodat ik aan de slag kan met de aanpassingen.

    groetjes remco fijne zondag[/list][/list][/list]
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Ik heb nog wat gestoeid met hetzelfde idee. Daarbij heb ik me flink uitgeleefd met slanke wissels. Als je nog gewone hebt die je wilt gebruiken, moeten die maar in de schaduwstations :P (ik ga er vanuit dat er twee boven elkaar komen, bij elke klimspiraal één).

    Ik stel me voor dat er drie perrons zijn. Gemeten langs de rechte sporen, is het voorste, kortste perron 156 cm. Van wissel tot wissel zijn de sporen respectievelijk 225 en 231 cm. Het middelste, brede en lange perron is 212 cm, de sporen zijn 259 en 287 cm. Het smalle, achterste perron is nog véél langer.

    In het station liggen twee sporen erg dicht naast elkaar: de hart op hart afstand is 52 mm. Dat gaat net. Voor rechte parallelsporen ga ik uit van 48 mm als minimum (conform NEM 102). De bochten 24912 zijn heel flauw, zelfs 30 cm lange rijtuigen zullen daar niet meer dan 4 mm uitzwenken (NEM 103).

    Eén kanttekening: het achterste stationsspoor is vanaf de rechterkant niet van beide sporen bereikbaar. Daarom heb ik nog een variant gemaakt waarin dit wél mogelijk is. Het achterste perron is daarbij wel een stuk korter, maar alle stationssporen zijn nu van beide kanten bereikbaar.

    De rechter klimspiraal is R2/R3, zoals je graag wilt, maar ik heb hem wel iets anders verbonden met de bovenbaan. Het is maar een idee. Erboven heb ik een eenvoudig stationnetje geplaatst. Daar kun je natuurlijk van alles en nog wat van maken.
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    de slanke wissels zijn ook veel mooier, dat word gewoon aanschaffen en inderdaad de andere wissels gaan in het schaduwstation.

    ik zou voor het 2de ontwerp kiezen waarbij de station sporen ook bereikbaar zijn. dit maakt de sporen iets korter maar dit maak voor mij niet uit. de sporen zijn al een heel stuk langer wat ik bij mijn vorige baan had.

    ik zit alleen nog met een aantal punten uit je ontwerp.

    - het wissel traject aangegeven met de rode lijn , indien er vanuit de rode peil gereden word en je wilt de 2 sporen bereiken die aan gegeven is met de rode lijn dan zit er naar mijn mening een rare slinger in.

    - als 2de vind ik het onderste opstelspoortje te kort. die zou ik graag net zo lang zien als de bovenste.


    - het station aan de onderzijde zou ik liever aan de andere kant van het dalende spoor naar het klimspiraal willen hebben. zo komt de uitgang van het klimspiraal beter uit naar het schaduw station.

    ik had namelijk 1 schaduw station in gedachte onder het grote station hier zit de meeste ruimte en hoef ik de rest van de baan niet te breed te maken.

    dit betekend dus dat je van de onderste klimspiraal een spoor moet leggen naar het schaduw station ( de gele pijlen) .

    de baan krijgt al een goede vorm zo, nog even wat fine tunen en dan het schaduwstation erbij ontwerpen.




    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Die slinger zit er alleen in als je links rijdt maar dat doe je niet want je rijdt Nederlands, toch?
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Dat klopt,  maar als je bij de linker klimspiraal omhoog komt gebruik je voor het klim spoor de buitenste neem ik aan.
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Citaat van: RB op maandag 19 augustus 2019, 15:34:13
    Dat klopt,  maar als je bij de linker klimspiraal omhoog komt gebruik je voor het klim spoor de buitenste neem ik aan.

    Nee, je kan het binnenspoor gewoon gebruiken om te klimmen. Zolang je maar niet te kleine straal gebruikt waardoor de helling te steil wordt.

    Groet Ronald.
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Het lijkt mij verstandiger om over het buitenste spoor te klimmen; het stijgingspercentage is altijd kleiner!
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Het binnen spoor is nu uitgedacht met r2 bochten het stijgings percentage is 2,9% volgens scarm dus het zou net aan moeten kunnen. Ze zeggen 3 procent op een rechte helling het gaat hier om een boog dus meer wrijving. Dus het leek mij alsnog logisch om met langere treinen het buiten spoor te gebruiken.
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Maakt niet zo heel veel uit. Allemaal theorie. De echt forumhuismerk-fans zullen zeggen dat hun loks gemakkelijk een grote sleep omhoog trekken tegen alle hellingen en dat andere merken dat niet doen. Nee, maar even serieus: Het maakt niet zo heel veel uit. Het hellingspercentage is in de buitenbocht wel iets minder maar niet veel. Of je zet er een stuk extra lengte in zodat je meer rijlengte krijgt en de dus lager percentage. 2,9% is niet verkeerd.

    @Erik: Soms kan het niet anders. Je wil niet altijd belgisch rijden. Anders krijg je iedere keer kruisende bewegingen net voor de spiraal. Dat is ook niet echt lekker. En je moet daar dan wel de ruimte voor hebben.

    Groet Ronald.
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Check. Als je per se rechts wilt rijden én op het buitenspoor wilt stijgen moet je daar bij de planning van de baan al rekening mee houden, en desnoods de spiraal in spiegelbeeld construeren. Als dat kan, dus...
    PS.: Ik heb (nog?) geen spiraal, maar ik zou beslist die paar tiende graden in mijn voordeel willen laten werken!
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Hallo Remco?
    Ik lees dat je graag iets zou willen met een groot en klein (kop) station en ook iets met een rivier/haven oid. Heb je al eens gedacht aan het traject haarlem - zandvoort aan zee? Zandvoort is een 2 sporig kopstation wat je bijvoorbeeld rechtsonder kan maken, daar kan je dan ook je water maken. Haarlem ligt in een sporen driehoek, en heeft dus een splitsing naar links en naar rechts het station uit (in de driehoek ligt nog het kleine rode loodsje van bsh). Je kan dat een beetje aanpassen door de sporen die in het echt naar rechts gaan richting je kopstation te bouwen, en de sporen die in het echt naar links gaan rechtsom.af te buigen in een ruime boog en laten dalen naar je schaduw station. Daarbij heeft haarlem ook passeer sporen waar je je goederentreinen overheen kan laten rijden. Ik zal eens kijken of ik een wintrack tekening voor je kan maken op de manier zoals ik bedoel.
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Die linker spiraal kan makkelijk 2+2 raillengtes groter als je hem wat ovaler maakt en tot onder die wissels doortrekt.
    Als je over die paar tienden valt is dat een betere oplossing dan op het verkeerde spoor gaan rijden.

    Die rare slinger heb je dan alsnog maar bij vertrek. Maar die is met twee extra wissels zo weg te werken.
    Wat als voordeel heeft dat je gelijktijdig in en uit kunt rijden op dat stukje.
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
     @citaat Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, maar los daarvan, hoe wil je de linker klimspiraal groter maken en toch nog aansluiten op het station? Ik zie het niet voor me. Kun je het uittekenen?
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Ik vermoed dat hij bedoeld het zichtbare deel zo laten maar eenmaal 1 winding gedaald er rechte stukken tussen zetten zodat de gereden afstand per winding groter is.
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Citaat van: marklintim op maandag 19 augustus 2019, 23:48:39
    Hallo Remco?
    Ik lees dat je graag iets zou willen met een groot en klein (kop) station en ook iets met een rivier/haven oid. Heb je al eens gedacht aan het traject haarlem - zandvoort aan zee? Zandvoort is een 2 sporig kopstation wat je bijvoorbeeld rechtsonder kan maken, daar kan je dan ook je water maken. Haarlem ligt in een sporen driehoek, en heeft dus een splitsing naar links en naar rechts het station uit (in de driehoek ligt nog het kleine rode loodsje van bsh). Je kan dat een beetje aanpassen door de sporen die in het echt naar rechts gaan richting je kopstation te bouwen, en de sporen die in het echt naar links gaan rechtsom.af te buigen in een ruime boog en laten dalen naar je schaduw station. Daarbij heeft haarlem ook passeer sporen waar je je goederentreinen overheen kan laten rijden. Ik zal eens kijken of ik een wintrack tekening voor je kan maken op de manier zoals ik bedoel.

    ik heb nog niet gekeken naar dit traject die je voorstelt, ik zal dit er even bij pakken wellicht kan ik er wat mee. het beeld wat je schetst heb ik nog niet echt wellicht met het traject voor me neus wel.


    ik heb een aanpassing gedaan aan mijn eigen ontwerp met een extra station erin. de wisselstraat die rob (speeltmettreintjes) heeft ingetekend ben ik nog niet over uit.

    ik heb ook een eerste poging gedaan voor het schaduw station. die als ik het goed heb op 31,5cm onder het bovenblad ligt.


    ik hoor het graag.

    groetjess
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Een tip: als je de klimspiralen MET DE KLOK MEE ontwerpt heb je de binnenbocht als dalend spoor en de buitenbocht als klimmend spoor. Dat scheelt weer iets met het hellingpercentage.

    Groet,
    Roel
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    het schaduwstation hierboven is niet optimaal met minder mogelijkheden als die ik nu heb ontworpen kijken of ik deze kan gebruiken.

    hier zitten ook de keer mogelijkheden in.
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Citaat van: Jakop op dinsdag 20 augustus 2019, 10:18:19
    Ik vermoed dat hij bedoeld het zichtbare deel zo laten maar eenmaal 1 winding gedaald er rechte stukken tussen zetten zodat de gereden afstand per winding groter is.

    Dat is precies wat ik bedoel.rechte stukken die er al in zitten langer maken zodat je doorrijdt tot aan de muur.Zoals nu al zichtbaar twee berichten hierboven in de bocht naar je schaduwstation.

    Mvg Robin
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Ik heb wat aanpassingen gemaakt. Ik zal uitleggen wat ik heb gedaan, en waarom. Kijk maar wat je er van vindt.

    Dat korte spoortje links langer maken lijkt misschien simpel, maar dat heeft grote gevolgen. Als het even lang moet worden als het bovenste, wordt dat bijvoorbeeld zoals je het zelf hebt ontworpen. Zo zijn ze even lang, zij het iets korter dan het oorspronkelijke bovenste spoor. Da's een detail. Een veel groter nadeel vind ik dat die twee sporen alleen verbonden zijn met het bovenste stationsspoor. Voor één zijspoortje leek me dat nog acceptabel, maar voor twee? Leek me niet nuttig. Om die reden had ik het korte zijspoortje aan de engelse wissel geknoopt, zodat het van alle stationssporen bereikbaar is. Zo'n spoortje is heel geschikt voor het parkeren van een rangeerloc, juist omdat die dan heel gemakkelijk overal kan komen.

    Een andere optie om althans dat ene spoortje wat langer te maken, begint met het naar rechts schuiven van de engelse wissel en dat heb ik ook maar eens geprobeerd. Het verschil in lengte tussen de zijsporen blijft, maar beide zijsporen hebben een extra 172 gekregen. Die ruimte moet ergens vandaan komen: de stationssporen zijn daardoor een 172 korter. Andere aanpassingen hebben ook nog wat kleine gevolgen voor het station, met als resultaat dat de voorste stationssporen nu respectievelijk 195 en 208 cm lang zijn (gemeten tussen de wissels). Dat lijkt me nog steeds ruim voldoende.

    Om je nog wat ideeën te geven, heb ik twee extra zijspoortjes gemaakt.

    De ruimte aan de linkerkant van de kamer is beperkt, en de deuropening moet natuurlijk vrij blijven dus de klimspiraal kan niet zo heel anders komen te liggen. Na het verschuiven van de engelse wissel moest ook de aansluiting op de klimspiraal opnieuw worden ontworpen, die is dus weer een beetje anders. Da's nou al de derde variant voor die aansluiting.

    Ik ben het met je eens dat de slinger in de wisselstraat links van het station niet ideaal was. Als het past, leg ik bij het ontwerp liefst een recht stukje spoor tussen tegengestelde bochten, óók als het bochten van wissels zijn, maar ja, zoiets vergt wat ruimte. Twee engelse wissels tegen elkaar aan is nog heel normaal in C-rails. De bovenste van de twee rijwegen die je aangeeft, vind ik dan ook acceptabel. In mijn eigen baan komt dat ook een paar keer voor. Maar dat er daarna bij het afslaan op de slanke wissel meteen wéér een richtingsverandering volgt, dat kon beter en daarom heb ik er een 094 tussen gelegd. Zo is de slinger wat getemperd. Weliswaar brengt dat de twee bovenste stationssporen wel dichter naast elkaar, maar er is nog steeds plaats voor een perron ertussen.

    De toegang tot de rechter klimspiraal heb ik aangepast zoals je vroeg, net zoals je zelf ook al had gedaan. Dat was heel eenvoudig. Anders dan in jouw eigen ontwerp heb ik het stationnetje echter slechts een beetje verschoven en wel om twee redenen. Ten eerste leek het me voor de bereikbaarheid beter om het juist níet helemaal tegen de muur aan te leggen. Ten tweede moet er voldoende hoogteverschil zijn tussen het station en de klimspiraal. Door het omwisselen van de aftakking naar het stationnetje en de route naar de klimspiraal, zoals jij hebt gedaan, heb je inderdaad ruim voldoende spoorlengte om dat hoogteverschil te bereiken. Ik had eerder ook al aan omwisselen gedacht, maar vond het resultaat er wat saai uitzien. Maar misscchien is dat slechts een kwestie van smaak.

    De enkelspoors verbinding naar het kopstation zoals jij hebt gedaan vind ik een prima verbetering. De enige reden dat ik het nog niet heb overgenomen, is dat ik jouw nieuwste ontwerp pas zag nadat ik mijn aanpassingen al had uitgewerkt.
    Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
    Ik wil hier graag 2 opmerkingen ter overweging bij maken.

    De eerste betreft de klimspiraal. Als je deze met de klok mee laat lopen heeft het dalende spoor een iets grotere helling dan het klimmende spoor.

    De tweede betreft de wisselstraat aan de linkerzijde. Bij een dubbelsporige baan is het het meest handig (en ook bij het grootspoor toegepast) als je de doorgaande hoofdrijweg zo veel mogelijk over rechte wissels en in een vloeiende beweging maakt.
    Bij bovenstaand ontwerp is dat alleen mogelijk via het buitenste (bovenste) spoor. De op het oog lijkende hoofdverbinding langs het eilandperron gaat altijd krom door 2 Engelse wissels. In het grootspoor worden deze Engelsmannen in doorgaande sporen zo veel mogelijk vermeden en vervangen door gewone wissels (reden: minder storingsgevoelig, aanzienlijk lagere onderhoudskosten).

    Het eerdere ontwerp van de topic eigenaar is in dat verband veel gunstiger.

    Het zijn maar tips, hoor. Doe je voordeel er mee als je er wat in ziet.

    Groeten,
    Roel