Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.

Gestart door RB zaterdag 29 december 2018, 23:13:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanplan voor een nederlandse modelbaan. tips zijn welkom.
hallo allemaal,

mijn huidige modelbaan moet ik helaas gaan afbreken, gelukkig was ik hiermee niet in een ver stadium, ik kon rijden, wissels bedienen en was bezig om het te automatiseren dmv koploper. maar door de geboorte van mijn dochter en hierdoor een heletijd niet veel gedaan te hebben aan de baan. het volgende , hebben we meer ruimte nodig in huis en waar vinden we die op zolder, en ja daar staat de baan. maar door een goede herindeling van de zolder waar alle ruimte die er is beter te benutten word de nieuwe ruimte net zo groot. en volgens mij ook gunstig voor de modelspoorbaan.


nu moet ik dus gaan beginnen aan het ontwerp voor de baan maar de ideeen stromen nog niet echt binnen. dus wie weet kan iemand mij voorzien van wat inspiratie. het thema is nederlands modern. Dubbelspoor  gebruik van crail. zelf zit ik wel te denken aan 2 spiralen naar een schaduwstation maar hoor graag wat jullie vinden/denken.


hieronder de beschikbare ruimte.


groetjes remco
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Zomaar wat ideeën die me te binnen schieten:

  • Een baan rondom.
  • Links een haven, met rangeermogelijkheden en misschien wat industrie.
  • Station aan de langste zijde, met wat stedelijke bebouwing erbij.
  • Linksachter verdwijnen twee sporen vanaf het station in een tunnel, alsof ze onder het water van de haven door moeten. Is niet zo, het is de ingang van een spiraal.
  • Langs de 320 cm een dubbelspoors traject in een polderlandschap. Koeien in de wei en een paar moderne windmolens langs de baan.
  • Ergens in de verbinding tussen de polder en het station een dubbele flyover. Rechtsvoor in de bocht en rechts langs de 270 cm, dat lijkt me wel wat. Niet alleen denk ik dat het er goed uitziet, het biedt ook allerlei mogelijkheden om vanaf de twee sporen in de polder naar veel sporen in het station te gaan.
  • Een opklapbare brug bij de deuropening.
  • Linksvoor, vrijwel meteen naast de brug, gaan de sporen ook weer een tunnel in om zogenaamd onder het water te komen. Is weer een ingang voor een spiraal.

Overigens denk ik alleen aan twee spiralen omdat je dat zelf aangeeft. Eentje lijkt me voldoende wel voldoende. De verschillende tunnelingangen kunnen dan gewoon naar dezelfde dubbelspoors spiraal gaan.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ter illustratie is hier een plaatje van wat ik bedoel met de dubbele fly-over in de bocht.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Hoi, kopstation?
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
bedankt voor de leuke ideeën , ik had zelf 2 spiralen in gedachten omdat ik met 2 sporen wil door kunnen rijden. misschien gek gedacht maar aan de ene uit einde een spiraal voor omhoog en omlaag en aan de andere kant 1 zodat je met 2 sporen kunt blijven rond rijden . maar zoals je schrijft een brug maken bij de deur die opgeklapt kan worden is ook erg mooi en bied andere mogelijkheden en hierbij volstaat 1 spiraal.


de flyover waar je het over heb vind ik te gek , het geeft de baan een mooi effect. ik ga deze proberen toe te passen in mijn ontwerp.


de haven of rivier is zeker een must en erg leuk , ik heb al diverse bouwdoosjes met bootjes en woonbootjes dus dat komt mooi uit .


marklin manus-
het ontwerp vind ik mooi alleen bij mijn huidige baan die helaas afgebroken moet worden heb ik 2 kopstationen en dat wil ik het liefst niet meer. als ik binnen kom rijden met een loc met 6 wagonnen dan moet ik altijd ´achteruit´ dat vind ik wat minder.


waar ik ook rekening mee moet houden is dat ik aan de 520cm kant een schuin dak heb met een dakschot van 85cm hoog het dak gaat best steil omhoog tot 80 cm van de 520 lijn kan er gewoon gestaan worden(ik ben 190 lang).


ik ga vanavond even stoeienvoor een ontwerp en post hier wat ik heb zodat we het hopelijk weer kunnen verbeteren.

Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
mijn eerste poging tot nu toe... nog even verder puzzelen , hoor graag wat jullie vinden.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Hoi,

Kijk eens voor een sporenplan naar echt voorbeeld bij Sporenplan.nl. Denk dat je bijvoorbeeld met een stations als "Geldermalsen en Dieren" beter uitkomt.  Of als je toch iets uitgebreider met wat meer perronsporen wil: Ede-Wageningen. Je wisselstraat aan de linkerzijde is nog al duur. Prorail zou al heel veel gaan snijden. En aan de rechterzijde mis je nog wat om alles te kunnen benutten.

Groet Ronald.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Op deze manier zijn ze allemaal even lang
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Oef, een jaloersmakend grote ruimte heb je ter beschikking. Daar kan vast wat moois komen. Ter inspiratie voor een goed georganiseerd station is de site sporenplan.nl inderdaad een goede. Gewoon wat middelgrote steden zoeken. Dan gebruik je de kennis van NS en ProRail voor de wisselstraten en beveiliging.
En weet je zeker dat je met spiralen wilt werken? Met de ruimte die je hebt kun je ook gewoon stijgende en dalende sporen naar een schaduwstation maken met ruime bogen en misschien een soort paradespoor dat het zichtbare station ergens kruist.

Groet,

Peter
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Mooi plan voor het station marklinmanus! Helaas vandaag geen tijd om verder te stoeien. Ik heb via sporenplan het plan schiphol- hoofddorp- nieuwvennep in gedachten met hoofddorp ala mijn station en dan nieuwvennep als bij station. Dan verdwijnt de baan voor een spiraal naar het schaduw station de schiphol tunnel in. Dan heb ik ook direct de flyover erin die er zit bij de opstel sporen.

Een hoop ideeen nu dus ga morgen weer verder puzzelen.

Houd jullie op de hoogte.

Voor nu wil ik iedereen alvast een mooi sporend 2019 toe wensen !
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: RB op maandag 31 december 2018, 10:50:32
Ik heb via sporenplan het plan schiphol- hoofddorp- nieuwvennep in gedachten met hoofddorp als mijn station 
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
super mooi ontwerp herman !! heb je voor mij ook een duidelijke met de rail nummers toevallig ? ik vind hem eigenlijk perfect zo. gaat het qua hoogtes bij de flyover ?

groeten remco
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ja heb ik, de hoogte is krap
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ja dat is inderdaad krap, is het niet een idee om het buitenste spoor eroverheen te laten gaan naar de andere kant ?
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
als eerst iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar natuurlijk.

ik heb zelf even zitten puzzelen, ik gebruik scarm als programma dus het is wat minder duidelijk als wintrack vind ik zelf.

er zullen vast wat wissels overbodig in zitten dus ik hoor het graag. de rechter kant ben ik nog niet tevreden over en is nog niet af puur omdat ik het even niet zie dus opmerkingen zijn welkom.

groetjes

Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Zoek de verschillen
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
 ik zie de verschillen wel .

word het zo niet een heleboel wissel op een hoop of is dit juist het mooie eraan?
verder ben ik er nog niet echt uit waar ik het beste naar binnen kan voor het schaduw station. gezien het schiphol hoofddorp nieuwvennep traject heb ik nog ergens station nieuw vennep die ik erin wil hebben, een station met een perron van 80 cm denk ik zelf maar ik kom er niet echt uit. ik wil de trein tafel niet te breed maken gezien de ruimte die er nog wel moet zijn om me door de ruimte heen te bewegen.

ook zit ik nog te denken om een verbinding te maken bij de deur zo dat het de kamer rond kan of station nieuw vennep als kop station te maken.  ik heb lange goederen treinen die nu echt langs een perron moeten vandaar onderin bij het station dat ik al 3 sporen heb gemaakt zodat goederen treinen of hogesnelheidtreinen dit spoor kunnen pakken, maar dan kan het geen kopstation worden.

het grote station heb ik iets langer gemaakt, ik heb de ns fyra set met 6 wagonnen deze is 160 cm en dan moet de loc er nog aan deze moet wel aan een perron passen. maar nu is de twijfel word hij zo niet veelste groot dat het niet meer mooi word.


wie heeft nog ideeen?

Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
als de trein te lang is kun je hem inkorten of een heel ander plan maken.
dit heb ik nog in elkaar geknutseld
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
De wisselstraat links aangepast,
Spoor 1 en 4 voor langere treinen, deze stopen niet in n-vennep
Spoor 2 en 3 voor de kortere welke wel stoppen in n-vennep
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Flinke ruimte. Daar kan je heel wat mee. Mijn station heeft ook een korter spoor voor een Sprinter/ stoptrein.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Even geen tijd gehad voor het nieuwe ontwerp van de baan. Ik ben begonnen met het afbreken van de oude daar zit best wat tijd in om het netjes te doen. Binne kort weer verder met het ontwerp !
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Goedemorgen !

Even het vorige idee trajrct hoofddorp uit me hoofd gezet en even verder gekeken naar ideeen op internet. Ik vond een spoorplan van floodland en deze sluit wel aan met wat ik in me hoofd heb.. zoals een groot station en een klein station .. een 2 sporog traject mrt niet te veel landschap erom heen maar mooi verfijnt diverse brugjes en watertjes.  Nu is het de vraag kan ik dit ontwerp enigzins passend maken voor mijn beschikbare ruimte.

Ik ben er mee aan het stoeien. Misschien heeft 1 van jullie een idee.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
 @citaat

Kijk maar even hier: KLIK. Dan weet je gelijk wat mijn inspiratiebron is. :D
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
JA zeker !   deze man kan er wel wat van, erg mooi hoe hij dit doet. thanks voor de link !
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
 @citaat Ja deze man is Hollander en kan er echt wat van.  :D

Gr. Charlie
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
dat was me nog niet opgevallen  :P vooral het verslag bekeken!
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Les 1 is: altijd zorgen dat je overal bij kunt! Alles wat mis kan gaan, gaat ooit een keer mis. Ik heb nog geen oplossing voor je vraag, maar je moet er simpelweg voor zorgen dat alles bereikbaar blijft.

En die contrabocht van twee keer 90 graden, zou ik er ook uit halen. Ten minste een stuk recht ertussen leggen, en zo ruim mogelijke bogen gebruiken! Kun je niet 'schuiner', bijvoorbeeld twee keer 45 graden?

Groet,

Peter
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ja daar heb je gelijk in!. Terug naar de teken tafel 🤔
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
 @citaat Juist. :D

En begin met het zichtgedeelte en niet met de schaduwstations. Die pas je later in, afhankelijk van wat je boven bedacht hebt.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Nu zit ik te twijfelen of ik de baan zal door laten lopen via de deur dmv een wegneembaar deel/ brug of niet en dan 2 ingangen naar een schaduw station. Wat zouden jullie doen.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Gewoon eerst gaan tekenen en als je denkt dat je met een spoor dat doorloopt langs de deur iets heel moois kan maken, dan ga je dat maken. Een wegneembaar of wegklapbaar gedeelte is goed uit te voeren. Dat zou je niet moeten tegenhouden!

Groet,

Peter
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
En kijk dan nog eens bij de inspiratie van Ben: het uitneembare deel.

Een andere foto heeft Ben ingeschoten bij Tjoekedoris.


Tjoekedoris heeft zelf ook een soort brug voor de deur:

bron: Engental

Een andere aanpak zie je bij Mog (Alpenbaan Gerard)
Hij heeft voor de deur een vaste dubbelsporige brug als overbrugging gemaakt :


Nog twee voorbeelden:

Bron: WilTweeenDrie: Het raam moest bereikbaar blijven



Bron: WilTweeenDrie: een ophijsbare constructie voor de deur


Dit forum zit vol oplossingen voor deur-problematiek. Klapbruggen, vaste bruggen, uitneembare segmenten.
En soms ook de beveiliging daarvan, want als een brug open staat, mag er geen trein op.



Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ziet er goed uit die voorbeelden. Ik ga van het weekend even een paar schetsen maken. Ik laat het hier weten als ik wat heb.!!
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Interessant topic, ik volg even
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ik heb als ontwerp programma scarm. Ik had geen beperkingen tot ik hem gister een update gaf naar de nieuwste versie, nu kan ik max 100 rails leggen, balen ! Heeft Iemand nog een oude versie of licensie key of oplossing ??
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar dat lijk mij eerder een vraag voor ?ontwerp software?
En daar word jou vraag namelijk ook al besproken 👍🏻
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ik dacht ik stel hem hier in mijn topic over mijn baanplan . Ipv daar een nieuw blijkbaar onnodig topic over aan te maken . Ik zal in het andere topic naar mijn antwoord zoeken bedankt voor de tip.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Aah sorry,  ik had niet eens gezien dat het je eigen topic is 😂

Maar het betreft betalen voor scarm is een heel topic over.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Geeft niet , zo houden we elkaar scherp !

Ik zit te denken om de nieuwe grote boog wissels 24771/24772 toe te passen in mijn ontwerp. Iemand ervaring met deze wissels hoe het staat op de baan ?.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
 @citaat
Ik ben een fan van slanke wissels.

Hoewel ik weet dat het nog steeds ver afwijkt van de praktijk, vind ik het er veel mooier uitzien als een trein over zo'n slanke boogwissel rijdt dan over een 24671 of 672. Bij een BR 89 maakt het nog niet zo veel uit, maar hoe langer de locs en de rijtuigen, des te groter is het verschil.

Voor een baan op een kleine ruimte vind ik de wissels 24671/672 nuttig. Als je toch al een paar hebt en je hebt meer ruimte, vind ik dat ze eventueel nog wel bruikbaar in een schaduwstation, op voorwaarde dat er voldoende opstelsporen bereikbaar zijn zonder die wissels te hoeven gebruiken.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeën zijn welkom
Citaat van: RB op zondag 17 februari 2019, 09:22:27[..] de nieuwe grote boogwissels 24771/772 toe te passen

Geen ervaring, wel al eens een deelontwerp van de stationsingang gemaakt in AnyRail. Het ziet er goed uit, en je bespaart er echt erg veel ruimte mee, vergeleken bij dezelfde constructie met slanke wissels 24711/712. (Er zitten idd. een paar foutjes in, maar die zijn voor dit topic niet belangrijk).

Plaatje van de huidige situatie en het ontwerp met de slanke meegebogen wissels op elkaar gelegd:
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
helaas door het maximum van 100 stukken in scarm tot nu toe dit kunnen maken.  (positie is rechts boven op mijn kamer plattegrond.)

het gaat om de wisselstraten voor het station, heb gebruik gemaakt van slanke wissels en de nieuwe slanke boogwissels. naar mijn mening ziet het er wel tof uit maar hoor graag wat jullie erin zien zodat ik misschien wat aanpassingen kan doen.

remco
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Zo op het eerste gezicht zie ik twee wissels waarvan ik me afvraag waar ze voor dienen: de meest rechtse van de drie slanke wissels rechtsvoor, en de bovenste meegebogen slanke wissel
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
aanpassing gemaakt ! zo iets beter ?
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Nee, nog niet. Blijkbaar was het niet duidelijk, daarom bij deze een plaatje waarin de twee wissels die mij overbodig lijken zijn gemarkeerd.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Ja nu zie ik het . Deze zijn inderdaad onnodig ! Vanavond even aanpassen
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Zijn die wissels echt overbodig?

Het hangt er natuurlijk van af hoe de verdere lay-out is, maar ik zou mij zomaar kunnen voorstellen dat aan de bovenzijde een goederenterrein / rangeerspoor ligt. En aan de onderkant een (kop)spoor voor een lokaaltrein is gedacht.

Als je van de bovenste rangeersporen naar de hoofdbaan (rechstrijdend) wil gaan, dan heb je het bovenste wissel wel nodig.

En als je van de hoofdbaan naar de onderste sporen op het station wil rijden heb je het onderste gemarkeerde wissel nodig.

groeten,
Roel

Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Citaat van: RoelMarklin op maandag 18 februari 2019, 12:13:14Zijn die wissels echt overbodig?

Ik begrijp de redenering niet goed. Misschien hebben we niet hetzelfde beeld voor ogen van de overblijvende sporen, daarom nog maar een plaatje om te laten zien wat ik bedoel.
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
 @citaat De wissels moeten blijven anders zitten de uitrijders de inrijders in de weg........
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Daar heb je ook wel gelijk in, buiten dat ik het zelf ook wel mooier vind staan met de extra wissels eigenlijk. Ik ga vanavond even proberen een oude versie van scarm terug te plaatsen zodat ik de rest van de baan erbij kan maken. En anders zit er niks anders op dan een betaalde versie te kopen !