Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag

Auteur Topic: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom  (gelezen 8864 keer)

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: nieuw baanplan voor een nederlandse modelbaan. ideeen zijn welkom
« Reactie #150 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2019, 17:40:21 »

(...)
Daar komt bij dat de klimspiraal weer 5,7 gedraaid is.
Op de grens van verborgen en zichtbaar spoor ...

Die 5,7 graad draaiing is kennelijk essentieel.
Zoiets had ik zelf bij een helling (geen plaats voor een echte klimspiraal) en een 7,3 graads draaiing (in K-rails).

Reden om even te zoeken bij de C-rails Deeloplossingen naar de rol van die 5,7 in de geometrie. Met C-rails heb ik minder geoefend, en in K-rail pas je alles aan met flexrails op maat.
Jan Willem

Brig, Delmont.

speeltmettreintjes

• Vaste Gast
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
« Reactie #151 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2019, 18:16:25 »

De wisselboog bij C-rails is 24,3, daar is 5,7 de aanvulling op. Zoals de eerdere plannen illustreren, komt dit goed uit bij het maken van de aansluiting op het schaduwstation, meer is het niet.

Waar precies de sporen verborgen worden, mag RB bepalen. In het laatste voorbeeld zou ik de wissels zichtbaar houden.
Groeten, Rob                              Mijn baan

RB

• Toffe Gast
« Reactie #152 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2019, 18:25:01 »

Het laatste voorbeeld lijkt me de beste oplossing, inderdaad loopt het spoor mooi gebogen door indien de wissel genomen word en blijft de rest van de baan zoals het is en vergt het verder geen aanpassing.  Vanavond even aanpassen in scarm.

RB

• Toffe Gast
« Reactie #153 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2019, 21:01:28 »

En wat dacht je van deze?

Twee duidelijke voordelen:

- het wisselen van spoor op de gele wissels in de klimspiraal gaat soepeler omdat de treinen geen tegengestelde bochten hoeven te nemen
- treinen die van de achterste stationssporen naar de binnenbocht van de spiraal willen en vice versa, rijden korter op het buitenste spoor.

Daar komt bij dat de klimspiraal weer 5,7 gedraaid is.

de aanpassing is gemaakt, komt mooi uit zo.

ik krijg in scarm de hoogtes niet goed verwerkt, rob kan jij zien of de hoogtes zo nog mogelijk zijn?
vanaf waar moet er gestegen worden vanuit het schaduw station ?
hoe hoog lag de boven baan nu  tov het schaduw station.
en de stijging per ring was nog steeds 9 cm ?  en wat was het stijgings percentage nu voor de linker en de rechter

als jij dat nog kan zien heel graag anders moet ik verder stoeien.

bedankt voor de hulp !
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 augustus 2019, 21:03:30 door RB »

speeltmettreintjes

• Vaste Gast
« Reactie #154 Gepost op: woensdag 28 augustus 2019, 10:04:33 »

Om te controleren wat de minimaal benodigde stijgingen zijn, heb je helemaal geen ontwerpprogramma nodig. Het enige wat je moet weten is de totale lengte van de kortste weg tussen de twee sporen die boven elkaar liggen. Stel dat je een hoogteverschil wilt van minimaal 90 mm bij een lengte van 360 cm, dan is de gemiddelde stijging 90/3600, ofwel 2,5%.

Een voorbeeld: Een cirkel met 12 x 24230 is 2749 mm. Als je 90 mm hoogteverschil wilt, wordt de stijging 90/3749 = 3,3%.
Twee rechte stukken van 3 x 24172 is nog eens 1030 mm. Samen maakt dat een winding van 3779 mm en daardoor wordt de stijging 90/3779 = 2,4%.

Nog een voorbeeld: Vanaf een wissel gaat het ene spoor omhoog, het andere omlaag. Een stuk verderop gaan ze over elkaar heen. Voor elk van de sporen bepaal je dan de lengte tot dat punt en die twee lengtes tel je bij elkaar op. Als dat bijvoobreeld 300 cm is en je wilt 90 mm hoogteverschil, dan is de gemiddelde stijging 90/3000 = 3%. Aangezien je vanaf een wissel niet ineens met het ene spoor 3% kunt stijgen en met het andere 3% dalen, zal het percentage de eerste paar rails iets minder groot moeten zijn. Bijvoorbeeld de eerste rails op 1%, de tweede op 2% en dan pas 3%. Dat betekent dat de stijging op de rest van het traject iets groter moet zijn dan 3% om toch op 90 mm uit te komen. Of je maakt de trajecten langer.

Pas als het er op aankomt, bijvoorbeeld als je zo'n overgang van 0% naar 3% nauwkeurig wilt doorrekenen, gaat dat gemakkelijker met een goed ontwerpprogramma. In WinTrack kan dat, al gaat het wel wat omslachtig. Hoe dat in Scarm moet, weet ik niet.

Edit: PS: Ik gebruik een Excel spreadsheet voor allerlei berekeningen die bij de baanplanning van pas komen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 28 augustus 2019, 10:11:32 door speeltmettreintjes »

speeltmettreintjes

• Vaste Gast
« Reactie #155 Gepost op: woensdag 28 augustus 2019, 12:52:24 »

Voor de duidelijkheid heb ik de stijging van de binnenbocht van het bovenste stukje van de klimspiraal tot in detail uitgewerkt. Ik kom op een stijgingspercentage van bijna 2,6%.

Het kritische punt waar alles van afhangt, is in de rode cirkel: als je het groene spoor naar beneden volgt, gaat het daar voor het eerst onder een ander spoor door. Daar wil je 90 mm hoogteverschil.

Het station ligt in principe vlak, al is het maar omdat je bij het ontkoppelen van wagons niet wilt dat ze wegrollen. Je kunt echter wel een beetje winnen op het zijspoortje links: in de bocht kun je best 2 mm stijgen. Die pak je alvast mee.

Aangezien de stationssporen verder vlak liggen, is er een overgang nodig om van bijna 2,6% naar 0 te gaan. De gemiddelde stijging op dit traject is (ongeveer) de helft, bijna 1,3%. Daar heb ik vier rails voor gebruikt, waaronder twee wissels, met een lengte van 81 cm. Bij bijna 1,3% levert dat een hoogteverschil op van 10 mm (waarvan de helft al op de meegebogen wissel wordt bereikt en nog eens 3 op de 24912). Samen met de 2 mm van het verhoogde zijspoortje, is er 12 mm verschil. Nog 78 mm te gaan.

Voor het bepalen van de lengte van een traject doet het er niet toe of er een wissel in ligt: voor een traject dat de afslag neemt, moet je de lengte van dat afslaande spoor gebruiken. De afslag van een wissel 24612 komt overeen met een bocht 24224 en die heeft een lengte van 185,5 mm.

De rest van de berekening is niet moeilijk meer. De lengte van de binnenbocht tussen de meegebogen wissel en het kritieke punt is 303 cm. 78/3030 = 2,6%.

In de praktijk denk ik dat vrijwel niemand dit soort detailberekeningen doet voorafgaand aan de bouw. Ik vermoed dat de meesten van tevoren een ruwe inschatting maken, al dan niet met een ontwerpprogramma, en als het gemakkelijk past, is het goed. En vervolgens tijdens de bouw af en toe tussentijds testen of de locs de helling op- en afkomen. Maar als je geen bruikbaar ontwerpprogramma hebt, en je hebt geen idee hoe je een ruwe inschatting moet maken, kun je de stijgingen op deze manier berekenen. Enig wiskundig inzicht komt dan wel van pas...
« Laatst bewerkt op: woensdag 28 augustus 2019, 14:54:34 door speeltmettreintjes »

BlikkenTinus

• Vaste Gast
« Reactie #156 Gepost op: donderdag 29 augustus 2019, 07:05:27 »

Met Scarm kun je vrij eenvoudig de hoogte en het stijgingspercentage van een traject zien. In de laatste gratis versie is het niet mogelijk een daling onder het 0-niveau te maken. Selecteer eerst alle railstukken van je ontwerp en stel de hoogte in op, bijvoorbeeld, 20 cm. Daarna markeer je alleen het dalingstraject en kies je hoogte van het einde van dit traject. Scarm berekent dan zelf het percentage en de hoogte per railstuk.
In kleur wordt aangegeven of het nog OK is: groen bij minder 2,5%, geel voor wat daarboven zit, althans tot 3 % en alles daarcweer boven uitkomt, is rood.
En verder is het natuurlijk leuk als je de lengtes van losse boogstukken weet, maar weet je dat niet, dan is er nog de aloude formule 2 pi r voor de berekening van de omtrek van de cirkel, oftewel 6,28 maal de straal (afstand middelpunt cirkel tot de rand). En dan deel je de hoogte van de stijging door de afstand van het traject er naartoe, vermenigvuldigen met 100 en je hebt het percentage.

Edit: niet vergeten bij het vaststellen van de omtrek van een boog, rekening te houden met het aantal graden van die boog, oftewel: maak je bijvoorbeeld een hele, halve of kwart cirkel? De uitkomst van de formule moet je dat nog wel even door respectievelijk 2 of 4 delen in de twee laatste gevallen!

Succes!

Peter

« Laatst bewerkt op: donderdag 29 augustus 2019, 07:12:19 door BlikkenTinus »

RB

• Toffe Gast
« Reactie #157 Gepost op: donderdag 29 augustus 2019, 09:54:43 »

het is een duidelijk verhaal, als ik het zo bekijk met de uitleg moet het allemaal wel goed komen, het is even goed kijken naar de overgang secties en van waar gedaald en gestegen word. dit zou indien de klimspiralen klaar zijn goed afgesteld en bijgesteld kunnen worden.

@citaat

peter
ik heb nu door hoe ik hele stukken op 1 hoogte krijg en er hellingen in krijg. alleen wissels kan ik niet op een helling leggen deze hebben aan alle kant dezelfde hoogte nodig. dit geeft dan toch een verkeerd beeld. het is denk ik niet mogelijk om dit bij de instellingen te veranderen.

Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
« Laatst bewerkt op: donderdag 29 augustus 2019, 10:22:09 door frenkievee »

BlikkenTinus

• Vaste Gast
« Reactie #158 Gepost op: donderdag 29 augustus 2019, 15:26:37 »

Och ja, dat zou kunnen, dat Scarm geen wissels in een helling toestaat. Het alternatief is, wissels eruit in de tekening en vervangen door gewone rails van dezelfde lengte en dan de helling bepalen. Maar, het is behelpen.

Groet,

Peter

speeltmettreintjes

• Vaste Gast
« Reactie #159 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2019, 18:07:11 »

Aan de rechterkant van het station kan vrijwel dezelfde wisselstraat gespiegeld worden toegepast als aan de linkerkant, zodat ook daar alle stationssporen verbonden zijn met beide sporen van de klimspiraal. Dat heb ik ook nog maar eens uitgewerkt.

Door alle veranderingen in de zichtbare sporen, sluit het niet meer helemaal goed aan op de klimspiralen en het schaduwstation. Dat heb ik verbeterd. Om de stijgingspercentages zo laag mogelijk te maken, heb ik in beide klimspiralen een relatief lang recht spoor gelegd (links is het maximaal, er is nog 2,5 cm ruimte over tussen spiraal en muur). En tenslotte heb ik de gele keerlus onder de rechter klimspiraal iets anders gelegd, waardoor het schaduwstation een klein beetje groter kon worden.

speeltmettreintjes

• Vaste Gast
« Reactie #160 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2019, 18:10:51 »

Plaatjes van de afzonderlijke lagen:

speeltmettreintjes

• Vaste Gast
« Reactie #161 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2019, 18:13:52 »

De stijging van het blauwe spoor

Vanaf het station maakt het blauwe spoor naar het kopstation eerst een flauwe bocht naar links. Dat vind ik op zich wel mooi, maar dat is niet waarom ik dat zo heb ontworpen: het blauwe spoor moet hoogte winnen om over het (dalende) grijze spoor te gaan, en hoe langer het spoor, hoe lager het stijgingspercentage kan zijn. Die bocht helpt daarbij. Door eerst een stukje de verkeerde kant op te gaan wordt het blauwe spoor wat langer. Het is echter niet genoeg om alleen het blauwe spoor te laten stijgen: voor 9 cm hoogteverschil zou al 3,6% nodig zijn, en dat is nog zonder rekening te houden met de noodzakelijke overgang bij het verlaten van het station. Bovendien wil je een Nederlandse baan, dus ga ik er vanuit dat er bovenleiding komt. Hoeveel ruimte dat precies vraagt, weet ik niet, maar het betekent dat het blauwe spoor meer dan 9 cm boven het grijze uit moet komen.

Gelukkig is er een oplossing: het grijze spoor moet vanaf de rechterkant van het station gaan dalen, te beginnen bij de wisselstraat. Zo is het zonder veel moeite mogelijk om 4 cm te dalen tot waar het grijze spoor onder het blauwe door gaat. Om het blauwe spoor dan 10 cm hoger te krijgen, zal het, rekening houdend met de overgangen, maximaal 2,8% moeten stijgen.

De rechter klimspiraal

Vanaf het punt waar het blauwe spoor over het grijze gaat tot waar het schaduwstation begint, zijn er bijna drie volledige windingen. Bij een hoogteverschil van 9 cm volgt daaruit dat het schaduwstation zeker 27 cm lager zal moeten liggen, ofwel zeker 31 cm onder het hoofdstation. Let wel, dit heeft uitsluitend te maken met het aantal windingen. Lange rechte sporen in de ovalen maken hierbij geen verschil, die dienen er uitsluitend voor om het stijgingspercentage klein te houden. In dit geval is het gemiddeld 2,3%. En bij 31 cm is in dit ontwerp voor de linkerspiraal het stijgingspercentage voor de hele lengte van de binnenbaan bijna 2,6%. Dat geeft niet, dat was immers toch al noodzakelijk voor het bovenste deel.

Onderstaande 3D aanzichten geven nog een aanvullend beeld.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 augustus 2019, 18:16:11 door speeltmettreintjes »

RB

• Toffe Gast
« Reactie #162 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2019, 21:10:50 »

hallo rob ,

Aan de rechterkant van het station kan vrijwel dezelfde wisselstraat gespiegeld worden toegepast als aan de linkerkant, zodat ook daar alle stationssporen verbonden zijn met beide sporen van de klimspiraal. Dat heb ik ook nog maar eens uitgewerkt.

het is inderdaad mogelijk die wisselstraten te spiegelen, misschien ook wel zo mooi. ik ga dit zelf ook even aanpassen.

De stijging van het blauwe spoor

Vanaf het station maakt het blauwe spoor naar het kopstation eerst een flauwe bocht naar links. Dat vind ik op zich wel mooi, maar dat is niet waarom ik dat zo heb ontworpen: het blauwe spoor moet hoogte winnen om over het (dalende) grijze spoor te gaan, en hoe langer het spoor, hoe lager het stijgingspercentage kan zijn. Die bocht helpt daarbij. Door eerst een stukje de verkeerde kant op te gaan wordt het blauwe spoor wat langer. Het is echter niet genoeg om alleen het blauwe spoor te laten stijgen: voor 9 cm hoogteverschil zou al 3,6% nodig zijn, en dat is nog zonder rekening te houden met de noodzakelijke overgang bij het verlaten van het station. Bovendien wil je een Nederlandse baan, dus ga ik er vanuit dat er bovenleiding komt. Hoeveel ruimte dat precies vraagt, weet ik niet, maar het betekent dat het blauwe spoor meer dan 9 cm boven het grijze uit moet komen.

ik wil gebruik maken van de nederlandse bovenleiding masten van sommerfelt, ik had geen plannen om draad te monteren tussen de masten dus 9 cm zou hier prima zijn .

De rechter klimspiraal

Vanaf het punt waar het blauwe spoor over het grijze gaat tot waar het schaduwstation begint, zijn er bijna drie volledige windingen. Bij een hoogteverschil van 9 cm volgt daaruit dat het schaduwstation zeker 27 cm lager zal moeten liggen, ofwel zeker 31 cm onder het hoofdstation. Let wel, dit heeft uitsluitend te maken met het aantal windingen. Lange rechte sporen in de ovalen maken hierbij geen verschil, die dienen er uitsluitend voor om het stijgingspercentage klein te houden. In dit geval is het gemiddeld 2,3%. En bij 31 cm is in dit ontwerp voor de linkerspiraal het stijgingspercentage voor de hele lengte van de binnenbaan bijna 2,6%. Dat geeft niet, dat was immers toch al noodzakelijk voor het bovenste deel.

ik had in mijn ontwerp de klimspiraal schuin gelegd met oog op de ruimte die er dan nog is in de kamer voor eventueel een kastje of zo voor het opbergen van spullen van de baan. dit ontwerp heeft natuurlijk wel diverse voordelen, het schaduw station is groter en komt beter uit qua uit en in rij mogelijkheden.
de klimpercentages zijn perfect zo , ik wil niet dat de treinen elke keer veel moeite hebben om het klimspiraal te berijden de kans dat ze daar stuk van gaan is natuurlijk dan groter.

ik ga even nadenken of ik echte die ruimte wil hebben of dat ik toch voor deze optie ga er zitten toch wat voordelen aan.

het is bijvoorbeeld niet mogelijk om in dit ontwerp het klimspriaal nog wat te draaien om zo wat ruimte te besparen ?

groetjes remco
ps ,,,,
(vanaf 1 sept t/m 18 sept ben ik afwezig vanwege vakantie)

speeltmettreintjes

• Vaste Gast
« Reactie #163 Gepost op: zaterdag 31 augustus 2019, 16:59:31 »

het is bijvoorbeeld niet mogelijk om in dit ontwerp het klimspriaal nog wat te draaien om zo wat ruimte te besparen ?
Links naast de rechter spiraal is bij het laatste ontwerp nog iets meer dan 120 cm ruimte. Een stukje draaien zou op zich best kunnen, maar als je verder niets verandert, levert dat vrijwel geen extra ruimte op.

Het eerste plaatje laat zien wat ik bedoel. De rode spiraal is 5,7 gedraaid ten opzichte van de grijze, terwijl de rechterkant exact even ver van de muur ligt. Aan de linkerkant scheelt het dan 4 mm. Meer is het niet. Alleen een beduidend grotere draaiing levert echt wat op, maar dat levert weer allerlei andere problemen op.

Het zou effectiever zijn om de rechte stukken van de spiraal wat korter te maken, bijvoorbeeld door n 188 per recht stuk weg te laten. Dat daardoor de stijgingen iets groter worden, is geen bezwaar. Die zijn immers toch al een stuk kleiner dan bij de linker spiraal.

Maar dan is er nog de gele keerlus onder de spiraal: Die heeft ook aardig wat ruimte nodig. Om die reden had ik die bij het laatste ontwerp dan ook ontworpen vr de spiraal, en die had ik er vervolgens gewoon bovenop gelegd. Dit is zo'n beetje de kleinste keerlus die mooi aansloot op het schaduwstation. Pas als je die aansluiting heel anders realiseert, kun je n 188 per recht stuk uit de klimspiraal weglaten. Dan krijg je zoiets als in het tweede plaatje. Dan hou je links naast de spiraal 140 cm over.
« Laatst bewerkt op: zondag 01 september 2019, 11:06:53 door speeltmettreintjes »

RB

• Toffe Gast
« Reactie #164 Gepost op: donderdag 19 september 2019, 22:35:48 »

Links naast de rechter spiraal is bij het laatste ontwerp nog iets meer dan 120 cm ruimte. Een stukje draaien zou op zich best kunnen, maar als je verder niets verandert, levert dat vrijwel geen extra ruimte op.

Het eerste plaatje laat zien wat ik bedoel. De rode spiraal is 5,7 gedraaid ten opzichte van de grijze, terwijl de rechterkant exact even ver van de muur ligt. Aan de linkerkant scheelt het dan 4 mm. Meer is het niet. Alleen een beduidend grotere draaiing levert echt wat op, maar dat levert weer allerlei andere problemen op.

Het zou effectiever zijn om de rechte stukken van de spiraal wat korter te maken, bijvoorbeeld door n 188 per recht stuk weg te laten. Dat daardoor de stijgingen iets groter worden, is geen bezwaar. Die zijn immers toch al een stuk kleiner dan bij de linker spiraal.

Maar dan is er nog de gele keerlus onder de spiraal: Die heeft ook aardig wat ruimte nodig. Om die reden had ik die bij het laatste ontwerp dan ook ontworpen vr de spiraal, en die had ik er vervolgens gewoon bovenop gelegd. Dit is zo'n beetje de kleinste keerlus die mooi aansloot op het schaduwstation. Pas als je die aansluiting heel anders realiseert, kun je n 188 per recht stuk uit de klimspiraal weglaten. Dan krijg je zoiets als in het tweede plaatje. Dan hou je links naast de spiraal 140 cm over.

weer terug van vakantie, dus weer tijd voor het 3 railforum.

ik heb nagedacht over het voorstel het klimspiraal iets te draaien maar dit geeft niet de gewenste ruimte dus lijkt me dit niet wenselijk te doen. dus dan ligt de optie om het klimspiraal zoals rob in het ontwerp getekend heeft rechts onderin te maken voor de hand.

het station gedeelte is wel goed zo daar verander ik niks meer aan. nu het twijfel punt blijft onderin rechts bij het klim spiraal wat ik daar nou mee wil.  ik ga zelf nog even wat puzzelen maar ik wil ook niet teveel net aan qua hoogtes gaan werken wat treinen mogelijk niet kunnen rijden ook is het mooi als je alle mogelijkhede heb met rij mogelijkheden.

het laatste ontwerp van rob is gewoon goed doordacht met de hoogtes en bereikbare sporen. lastig om daar dan nog aan te gaan sleutelen. ik denk dat ik uit eindelijk bij dit ontwerp blijf maar ga het toch nog even proberen :P