Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

overzicht wissels en signalen

Gestart door guyremgabdel zaterdag 29 december 2018, 22:39:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
overzicht wissels en signalen
Ik rij digitaal maar mijn wissels en signalen worden analoog geschakeld via relais en reedcontacten.
Ik ben daar best tevreden mee.
Toch zou ik graag de stand van mijn wissels en signalen willen zien.
Echter niet zomaar op de gewone schakelborden of kastjes, doch ik wil die op mijn computer(scherm) zien.
Weet iemand of er een dergelijk softwareprogramma of hiervoor de nodige hardware bestaat ?
Dank alvast voor jullie reacties.

Guy

PS ik heb de nodige hardware (intellibox, loconet, etc) om de baan aan de pc aan te sluiten.
Re: overzicht wissels en signalen
Vooreerst aan iedereen een gelukkig 2019.
Ben ik nu werkelijk de eerste die de stand van zijn wissels en seinen op een computerscherm wil zien ?
Ik dacht dat de digitalisering van de modelbanen toch veel verder stond.

Guy
Re: overzicht wissels en signalen
Nee, je bent niet de eerste die het wil. Het probleem is dat je als je de stand digitaal wil zien dat je iets van een terugmelding moet doen. Dus daar moet je wat mee. Je zal dus iets van een terugmelding moeten regelen. Dat heb je nu niet. Ik weet niet echt iets waarmee dat simpel kan. Mogelijk dat er een LocoNet module is die het kan.

Groet Ronald.
Re: overzicht wissels en signalen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: overzicht wissels en signalen
Je bent echt niet de eerste. Wellicht is RocRail een optie voor je.
Je kunt dit programma ook goed benutten als bedieningspaneel voor de baan.

Kijk eens op rocrail.net en probeer het het de starthandleiding.
Je hoeft niet direct blokken te maken, maar uiteraard wel de wissels en seinen te adresseren.
Wanneer je ook rijwegen wilt schakelen, dan zul je wel blokken moeten aanwijzen.

John ( VT601)
Re: overzicht wissels en signalen
Thx John, ga ik eens bekijken bij RocRail.
Efkens kijken of ik daar een handleiding kan vinden.

Guy
Re: overzicht wissels en signalen
Maar John, mij is niet bekend dat Rocrail analoge signalen kan verwerken. De IB van Guy kan wel aan de PC, maar zijn wissels en seinen hangen niet aan decoders!
Dan moet er een andere vorm van terugmelding zijn of aangelegd worden, zoals Ronald al aangaf.
Lijkt mij allemaal niet heel voor de hand liggend...
Dus in die zin is de vraag van Guy wel wat bijzonder, of ik moet mij vergissen.

Groet,

Peter
Re: overzicht wissels en signalen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: overzicht wissels en signalen
óf je schakelt analoog en maakt een vorm van digitale terugmelding naar de pc
óf je schakelt je wissels digitaal vanaf de pc (zoals iedereen dat doet)

Ik zie het nut van de eerste optie niet. Het is toch veel mooier om je baanplan of emplacement uit te tekenen op je scherm en met 1 klik een wissel om te zetten (óf in mijn geval met een touchscreen met 1 druk op het scherm)

Dit is echt simpel te realiseren zonder complete automatisering van je modelbaan. Gewoon je drukschakelaars vervangen door k83's en je bent klaar.


:edit:  ik lees net je vraag echt goed en zie dat je schakelt dmv reedcontacten. Dan is het dus niet zo simpel als ik dacht. Je hebt dan evengoed terugmelding nodig.
Re: overzicht wissels en signalen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: overzicht wissels en signalen
LTD heeft een terugmeldmodule voor diverse contacten.

https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ab_rs_16_o
Re: overzicht wissels en signalen
hoi,

Citaat van: ddwHans op donderdag 03 januari 2019, 10:39:31
LTD heeft een terugmeldmodule voor diverse contacten.

Juist, zoiets zal je moeten hebben. Alleen dan niet voor de RS-bus. Dat is namelijk alleen voor een Lenz-systeem. Het RS-bussysteem heeft namelijk terugmelding voor wissels / contacten. Dat heeft LocoNet ook alleen daar moet dan wel een "module" voor zijn. Mogelijk dat je met een Arduino en wat programmeren heel ver kan komen.

Groet Ronald.
Re: overzicht wissels en signalen
CiteerLTD heeft een terugmeldmodule voor diverse contacten.
LTD heeft niks; LDT wel.
Re: overzicht wissels en signalen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: overzicht wissels en signalen
Hoi,

Ik kreeg deze link:
aangereikt van ex-forumlid Franky.
Wederom: ik fungeer uitsluitend als doorgeef luik en ben niet in voor commentaar.

mvg
Jurrien
Re: overzicht wissels en signalen
Bedankt Jurrien. Dit filmpje verheldert al veel.
Guy
Re: overzicht wissels en signalen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: overzicht wissels en signalen
Bedankt voor de link Jurrien.
Re: overzicht wissels en signalen
Citaat van: guyremgabdel op zaterdag 29 december 2018, 22:39:23Weet iemand of er een dergelijk softwareprogramma of hiervoor de nodige hardware bestaat ?
Ben je al verder gekomen met het realiseren van een schakelbordsysteem op jouw beeldscherm?

a) software: Schaf bv. iTrain Lite (? 99) aan. Teken alleen de rails, wissels en seinen. Dus geen bloksymbolen en richtingspijlen.
b) hardware:
Citaat van: RocnetHans op donderdag 03 januari 2019, 10:39:31
LTD heeft een terugmeldmodule voor diverse contacten.
Met een OC32 (? 81 excl. behuizing) kan dat ook, want die is sinds 2015 ook geschikt voor ingangssignalen.