Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

"Mijn" baan

Gestart door bmendels zaterdag 29 december 2018, 22:19:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"Mijn" baan - bergen in aanbouw
Vandaag weer een heerlijke dag aan "Mijn" baan verder kunnen werken.
De basis kleur aangebracht en een stukje rails vastgelegd met ballast.
:arrow:
Re: "Mijn" baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: "Mijn" baan
 B) Je bent lekker bezig, het wordt een imposant geheel. :thumbup:
Misschien kan je nog op het bovenste deel her en der een paar uitstekende stukken rots maken, hoeft maar een paar centimeter hoog te zijn.
Dan gaat de afgeronde vorm er wat af, mij lijkt het nu net even te gladjes aflopen naar beneden. :roll:
Hoewel deze vorm in het echt ook wel bestaat zouden een paar toevoegingen het net wat ruiger maken.
En het is maar een idee, geen kritiek. O:-D

Dirk-Jan
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Dank Dirk-Jan,

Tips en ideeën zijn altijd welkom. :thumbup:
Ik wil ook nog wat bomen en bossage/struiken gaan "planten". Ik kijk even wat dat doet met de vorm.
Maar wat extra rotsen sluit ik zeker niet uit.

;)
"Mijn" baan - Seinen gemaakt
In afwachting van enkele electronische componenten voor alle seinen aan te sluiten, kwam ik tot de conclusie dat ik nog 2 seinen wilde, om het compleet te maken.
En omdat ik kosten nog steed minimaal wil houden, dacht ik: Waarom probeer ik niet het zelf te maken.

Met 2 oude lantaarnpalen als staanders en een rietje heb ik het portaal gemaakt.
Van stukken rest plastic ben ik aan de slag gegaan met mes en dremel.
Zie hier enkele stappen in het proces ...
"Mijn" baan - Seinen gemaakt
Nog een paar stappen...
"Mijn" baan - Seinen gemaakt
En het eind resultaat...
Maar nog niet vast gezet, en ook niet werkend, want daar moet ik eerst die componenten voor hebben.  :-)
Re: "Mijn" baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: "Mijn" baan
 :) Ppff.... petje af, erg knap stukje priegelwerk. :thumbup:
Zelfbouw is wel het leukste, geeft veel voldoening. O:-D

Dirk-Jan
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: "Mijn" baan
Een titanen-werk ; petje af hoor
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: "Mijn" baan
Nou Bastiaan, dat heb je knap voor elkaar geknutseld  :thumbup:

Grtz Tony
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: "Mijn" baan
Hartstikke leuk dat de kinderen ook zo enthousiast mee doen  :)
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: "Mijn" baan
Respect voor dit knutselwerk.  :thumbup:
Als je het jezelf makkelijk wilt maken voor de volgende 30  8o portalen, kun je ook een paar basisonderdelen bij ALI bestellen.


Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Haha, dat was inderdaad makkelijker geweest.
Maar ik heb voldoende seinen nu.

Het is maar een kleine baan  ;)
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Na eerst wat geëxperimenteerd te hebben met schema's en test-aansluitingen, is het nu tijd om de seinen en besturing hiervan definitief aan te sluiten.

Foto 1: In een sigaredoos heb ik de relais (op een zelf gemaakt printplaatje) en aansluit kroonsteentjes geplaatst. Dit kistje komt onder de treintafel te hangen
Foto 2: "Sensor" voor het sein te besturen. Hoe? => 2 keer gleuf in de rails gemaakt. Daardoor is dit stuk spanningsloos. Echter als de trein passeert dan krijgt dit stuk spanning via de wielen omdat de andere rails nog wel onder spanning staat. Dit geeft een impuls aan relais en schakeld het sein van rood naar groen of van groen naar rood.
Foto 3: eerste sein staat definitief.
Foto 4: Het aansluit schema globaal
Foto 5: het aansluit schema detail
Later meer.
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Nb.
In hat schema staat nog een aparte voeding van 12v genoemd voor de sein en relais aansturing. maar alles komt uiteindelijk van de rails.
Foto 2 is nog in de proef opstelling, vandaar de satéprikker om het draadje tijdelijk vast te houden  :)
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Even een link naar een andere draadje: Ode aan de gift! https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83789.new#new

:thumbup: :D :thumbup:

Nu nog even met wat elektronika bezig, dat moet echt eerst, maar daarna gaan we snel bomen en groen plaatsen! De kids kunnen haast niet wachten...  ;)
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: "Mijn" baan
Dag Bastiaan.

De seinbrug is inventief in elkaar geknutseld :thumbup:
Een dergelijke seinbrug, maar dan statisch in 1:76 heeft Airfix vanaf de jaren 60 al in het programma:
nr. 4023 Signal Gantry, tegenwoordig nog leverbaar door Dapol onder nummer C017 voor £ 6,21 (€7,00)

Groeten,

Erik.
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
 @citaat Dat is inderdaad ook een mooie seinbrug.

Ik wilde wel persé alleen rood en groen (2-kleur) en geen oranje.
Enerzijds omdat dan de besturing nog complexer was geworden, anderzijds omdat ik al 2 seinen had die alleen groen en rood zijn.

Het gaat om inrij-seinen, dus het klopt wel aardig in het "verhaal".

Bedankt voor de tip in ieder geval. Voorlopig ben ik blij met mijn eigen fabrikaat.

"Mijn" baan - Seinen gemaakt
De seinbesturing is klaar, getest en operationeel.
Nu dit hoofdstukje afgerond is, kunnen we door met de scenery van de berg. Daar hebben we heel veel zin in.

Hier nog even een plaatje van de seinbesturing. Lekker simpel met relais.  Als iemand wil weten hoe deze simpele besturing te realiseren is, vraag het gerust.
"Mijn" baan - Bomen (en ander groen) planten
De groenvoorziening was deze week binnen gekomen (zie ook  :arrow: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83789.msg1403660#msg1403660  :D :thumbup:), dus we konden bomen gaan planten.
Dochterlief hielp mee met onder andere plek aanwijzen voor de bomen, vanaf een afstandje af en toe kijken hoe het staat. En ze schilderde het pad naar het kasteel en het riviertje/meertje. Ik ging achter haar aan met grind in de natte verf op het pad en houtlijm voor het water effect van het stroompje.

Nu even klaar voor vandaag. De opzichter kwam nog kijken en zag dat het goed was ...  ;)

Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: "Mijn" baan
Je dochter heeft er kijk op, Bastiaan  :thumbup:
Probeer met dennen/sparren eventueel groepjes van 3-5-7 enz. te maken, dat doet het natuurlijkst aan.
Net als bij bloemen in een vaas  ;)

Grtz Tony
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
 @citaat Hi Tony, dank en ook voor je tip. Inmiddels is het bos helemaal gepland.
Foto's volgen snel...
"Mijn" baan - bergen in aanbouw - "klaar"
De berg is zo goed als klaar. Wat ik nog wil is wat aankleding met figuurtjes/poppetjes, die dingen mee maken.
Ik ga nu zoeken en sparen voor de juiste tafereeltjes.

Ondertussen is de volgende stap de andere berg te gaan (af)maken. Het frame staat al, maar aangezien nog al wat electrische aansluitingen daarin samen komen, wil ik eerst zeker weten dat ik er niet meer heel makkelijk bij hoef te komen. NB. er is altijd toegang, voor het geval een trein ontspoord oid. Maar die toegang is niet echt geschikt voor draadjes aansluiten  ;)

Hierbij de foto's van de berg die voltooid is. Ik ben zelf erg blij met het resultaat en ook de kids zijn trots.
"Mijn" baan - bergen in aanbouw - "klaar"
Deze kleine waterval vindt zijn oorsprong bij een natuurlijke bron... :D

Re: "Mijn" baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: "Mijn" baan
 B) Heel erg leuk wat jullie samen gemaakt hebben, het ziet er allemaal gelikt uit. :thumbup:
En ook heel gaaf dat de kids er lol in hebben, in deze gekke tijd is het gewoon een soort van thuisonderwijs met de les handenarbeid.:D
:o) O ja, niet sparen en dat gelijk compenseren door het in te houden op de kids hun zakgeld. O:-D

Dirk-Jan
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: "Mijn" baan
Hartstikke mooi geworden, leuk dat jullie er samen plezier mee hebben  :)
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: "Mijn" baan
Echt gaaf zeg
Bent n echte meester!
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: "Mijn" baan
Hoi Bastiaan,
Mooi gedaan en idd erg leuk om dit samen te doen  :thumbup:. Foto's van dichtbij lijken wel een schilderij.

Vraagje over de burcht: welke bouwdoos is dit en heb je hem verouderd (dat lijkt nl wel zo).

gr. Gertjan
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
 @citaat

Dat kasteel komt uit een doos die ik jaren gelden heb gescoord bij de kringloop. Ik heb 'm dus niet zelf gebouwd en ook niet zelf verouderd. Hij is denk ik vanzelf oud geworden  :D

Het is eigenlijk N schaal, maar door hem op de top te zetten, in combinatie met N schaal bomen erom heen, geeft het een diepte effect. lijkt dus verder weg te staan.
De scheiding tussen de N en H0 heb ik opgelost door een gras veld, een meertje en wat extra ruimte tussen de N-schaal en H0-schaal bomen te geven

gr
Bastiaan
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: "Mijn" baan
Hoi Gertjan,
@citaat  @citaat het kasteel dat jij bedoelt is kasteel Falkenstein in Karinthië

Kirbri heeft deze in H0 uitgebracht onder nr 39010

Re: "Mijn" baan
nobody
gast

Re: "Mijn" baan
Op mijn "N" baantje is dat kasteel ook te vinden ===> klik
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: "Mijn" baan
Citaat van: nobody op dinsdag 02 februari 2021, 14:53:35
Op mijn "N" baantje is dat kasteel ook te vinden

Hij ziet er gelijk heel anders uit.

Dank allen voor de tips. Het N Kibri model heb ik ook gevonden: 37304.

In Kibri heeft deze ook in HO uitgebracht (nr 9000). Het is niet het eerder genoemd kasteel, maar Branzoll.
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: "Mijn" baan


Ook hier staat hij boven op de berg, N-schaal, met N-preisers. Iets verder naar beneden TT- "preisers" en automobielen, langzaam overlopend in H0 voor een mooi perspectief. De lantaarns aan het kasteel heb ik later vervangen door Ali Z-schaal.
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: "Mijn" baan
Hoi Bastiaan,

Je berg ziet er steeds beter uit  :thumbup:
Wat gras(poeder) hier en daar maakt het nog verder "af".
Waar struiken groeien, groet ook laag spul.

Grtz Tony
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
 @citaat
Ja dat vind ik zelf ook, dus ik ga nog wat met de grasstrooier spelen. :D

Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: "Mijn" baan
Dat is n leuk baantje.
Je heb genoeg hulp.
Ga zo door.
Gr.ton
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: "Mijn" baan
Ik ontdek dit leuke draadje nu pas. Erg prettig wakker worden zo, op deze zaterdagmorgen :). Geinig zo'n familieproject en zeker ook leerzaam voor de kid's: van elektro tot landschapsarchitectuur :thumbup:.
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Al 120 dagen niks meer geplaatst over mijn baan. Dat klopt wel aardig. Het project ligt ook even stil. Afgelopen jaar erg druk gehad met andere dingen en ik vrees dat het aankomende jaar het er ook nog niet van gaat komen om met de hobby verder te gaan. We gaan het aankomende jaar een verbouwing in huis tegemoet, daardoor zal de hobby kamer tijdelijk volgezet worden met dozen en meubels. Geen ruimte om te hobbyen dus.
Maar zodra er wat interessants is om te plaatsen, dan doe ik dat weer.