Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

"Mijn" baan

Gestart door bmendels zaterdag 29 december 2018, 22:19:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
"Mijn" baan
Hallo medeforum leden,

Zo vlak voor de jaarwisseling kan ik eindelijk beginnen met mijn baan.
Eerder op dit forum heb ik mijn plannen al eens aangegeven: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16935.msg1138805#msg1138805
Het thema wordt steengroeve/mijnbouw (vandaar de titel  O:-D)

Nu Karels kerstdorp (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67283.msg1224091#msg1224091) voor deze winter weer verhuist is van de hobby kamer naar de huiskamer had ik genoeg ruimte om de hobbykamer eerst even goed voor te bereiden.

Uiteraard met de vrijwillige hulpjes  ;)

Muur een ander "kleurtje", iets neutraler, wit  B)
En een andere indeling om meer werkruimte hebben. Er moet nog het nodige worden opgeruimd en uitgezocht, maar dat staat voorlopig niet in de weg.

...
"Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
"Mijn" baan
Nu de ruimte er is, zijn we begonnen met de bouw van de tafel.

Ik wil geen schaduwstation, maar wel zal er onder de tafel ruimte komen voor het opbergen van Karels Kerstdorp (NA het seizoen) en ook wil ik van onderuit toegang hebben tot de kleine helix in het ontwerp.

Of ik er aan toekom nog een update te posten voor het einde van het jaar, weet ik niet. Dus bij deze alvast aan iedereen het allerbeste voor 2019 en een hele fijne (en veilige) jaarwisseling. Proost! :thumbup:

gr
Bastiaan
"Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
"Mijn" baan
Toch nog weer even door kunnen gaan vandaag met de treintafel. Morgen pas oliebollenbakken... :P :D
Ook even voor het idee een deel van de rails neergelegd. En natuurlijk moet dat even getest worden...  ;)
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: "Mijn" baan

Ik zit er helemaal klaar voor, Bastiaan  :P

De kids hebben er ook zin in, zo te zien  :thumbup:

Grtz Tony
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: "Mijn" baan
Mmmm Kijk uit naar het verdere verloop :)
"Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
"Mijn" baan
Nu ik alles even op de tafel neer kon leggen/zetten heb ik de voorraad/vitrinekast even ge-upgrade met wat lange rails.
Vast gelijmd op 2 planken, zodat het toch ook weer uit de kast gehaald kan worden.

Materieel/materiaal kan nu weer netjes worden opgeborgen.
"Mijn" baan - Nog even het plan...
Hier (nog een keer) het ontwerp. Er zullen gaandeweg wel wat details aangepast worden. Als dat beter uitkomt.
(Zoals bijvoorbeeld een kleine verlenging van een paar tracks op het emplacement)
"Mijn" baan - De eerste stappen
De eerste echte stappen zijn genomen. De tafel stond natuurlijk nu klaar. De ondergrond is nu aangepast, zodat de locatie van de helix toegankelijk blijft.
Daarna de ondergrond weer weg gehaald om de voorbereidingen te treffen voor de elektra/elektronica.  :idea:
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Goed bezig Bastiaan.
Die helpende handen van de kids kun je altijd gebruiken :thumbup:
Succes!
Greetz, Arjan
"Mijn" baan - De Helix
Lid sinds: 2017

offline
"Mijn" baan - De Helix
Vorig week kwam de helix binnen die ik had besteld bij http://www.modelspoorelektronica.nl.
Dus lekker aan de slag dit weekend.

Er was een kleine uitdaging:

In mijn ontwerp begint de klim met een R2 bocht, deze kruist vervolgens de binnenbaan (R1). De binnenbaan is een rondje op de tafel (doorgaande spoor).
De klimspiraal gaat dan vervolgens over in een R1 helix. Ik had alleen het R1 helix gedeelte besteld, dus ik moest voor het eerste gedeelte (R) zelf iets verzinnen/bouwen en vervolgens een zwevende basis bouwen voor de helix R1. Volgen jullie het nog?
Afijn. een hoop zagen, steunen bouwen en prutsen, maar de basis staat.  O:-D :D

Nu is het een kwestie van geduld om de spiraal af te maken... wat een klus is het om al die moeren op die draadeinde te draaien. Heeft iemand daar een handigheid voor?

Hier zijn de eerste foto's...

(er zullen nog meer foto's komen van de helix als deze verder gevorderd is  B) )

Gr. Bastiaan
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: "Mijn" baan
Bastiaan,

voor de moeren op de helix kan je een dremel of boormachine gebruiken op lage snelheid. Je monteert dan het dremelhulpstuk met een borstel en zo kan je de moeren vliegensvlug erop draaien.

Luc
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: "Mijn" baan
Bastiaan, ik zou het stijgingspercentage in je helix eens nakijken want dat lijkt me zo te zien vrij veel.
Tenzij dit natuurlijk alleen een dalend spoortje is.  :D
"Mijn" baan - De Helix
Lid sinds: 2017

offline
"Mijn" baan - De Helix
Citaat van: lucdiels op maandag 04 februari 2019, 13:18:26
Bastiaan,

voor de moeren op de helix kan je een dremel of boormachine gebruiken op lage snelheid. Je monteert dan het dremelhulpstuk met een borstel en zo kan je de moeren vliegensvlug erop draaien.

Luc

Bedankt Luc, werkt as een trein  :D
"Mijn" baan - De Helix
Lid sinds: 2017

offline
"Mijn" baan - De Helix
Citaat van: ddwHans op maandag 04 februari 2019, 19:04:41
Bastiaan, ik zou het stijgingspercentage in je helix eens nakijken want dat lijkt me zo te zien vrij veel.
Tenzij dit natuurlijk alleen een dalend spoortje is.  :D

Ja klopt, maar getest en t werkt met alle treintjes die ik heb.
NB. alleen het eerste deel is een erg steile stijging omdat daar binnen een halve draai de hoogte van 7 a 8 cm moet worden bereikt. daarna gaat hij "gewoon"een standaard helix in. wel met R1, dus max haalbare.
Keuzes bij het hebben van een relatief kleine baan en toch ook grote wensen ;)

Belangrijkste uitdaging is de power constant te hebben. maar goed dat is een kwest van de ringleiding door trekken omhoog.
Ik hou t in de gaten. bedankt voor de tip/waarschuwing.
"Mijn" baan - De Helix
Lid sinds: 2017

offline
"Mijn" baan - De Helix
Gisteravond de Helix afgemaakt... Hoogste punt bereikt!  :exclaim:
Vanavond testen. En waarschijnlijk is het nodig de ringleiding aan te sluitn naar boven toe  :D :idea:
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Beste forumleden,

Een lange tijd ben ik niet meer actief geweest op dit forum. Redenen:
* Van baan gewisseld, en dan bedoel ik qua werk, niet een spoorbaan  :D,
* druk met de kinderen,
* oprit voor ons huis opnieuw bestraat
* en een lange vakantie.

Maar de herfst is aangebroken, de winter in aantocht, dus dat betekend weer wat meer binnen activiteiten en ik hoop ruimte (in tijd) te kunnen vinden om met "Mijn" baan weer verder te kunnen gaan.

U hoort nog van mij...

Gr. Bastiaan
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: "Mijn" baan
 @citaat lezen en plaatjes kijken is ook oké hoor, Bastiaan  :P
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Ja, we zijn weer een stukje verder. Afgelopen weekend heb ik samen met mijn 2 jongens de rest van het tracée afgemaakt.
De hulp van de jongens was fantastisch.

De baan in ruwbouw is nu compleet.
De volgende stap is het maken van de bergen en als apart projectje de spoorbrug. Ondertussen testen we de bediening. En ik leg wat voorzieningen aan voor verlichting en bediening.

Iemand nog een goede tip voor de voeding van een nog onbekend verlichtingsplan?

NB. de stootblokken van het bovenspoor zijn inclusief lampje. Iemand een tip hoe je dat hetbest aansluit? (Liefst schakelbaar)
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: "Mijn" baan
Citaat van: bmendels op maandag 23 december 2019, 13:45:28
NB. de stootblokken van het bovenspoor zijn inclusief lampje. Iemand een tip hoe je dat het best aansluit? (Liefst schakelbaar)
Aan het stootblok zit een draadje. Deze aansluiten op een gele draad die van de trafo/adapter komt.
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Er zitten inderdaad draadjes aan.
Maar ik heb een MS1 controller. Aan de trafo zit géén geel draadje (zie plaatje)

Als ik de lampjes op de bruin/oranje aansluit van de baan gaan ze (licht) knipperen/pulseren

Opties?

Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: "Mijn" baan
Een aparte trafo aanschaffen voor alle verlichting? 12 tot 16 volt, AC of DC maakt niet uit, het hoeft dus niet eens Märklin te zijn. Op MP staan er heel veel voor heel kleine prijzen. Dan is de helderheid ook nog regelbaar...
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: "Mijn" baan
Ik gebruik de trafo's van de elektrische dekens.

Zijn heel goed te gebruiken. Staat niet op de maximale stand, maar een standje terug.

Daardoor branden de lampjes minder fel, hetgeen een langere levensduur geeft.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Het is gelukt met een aparte trafo.
Een flinke unit met heel wat Wattage, dus voorlopig kan ik er nog wel wat verlichting op schakelen.
Overigens is dat witte dinge op de foto niet de trafo. Dat is gewoon een bluetooth speakertje voor lekker wat muziek terwijl ik werk. De trafo zit elders verstop  ;)
Re: "Mijn" baan - De brug
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan - De brug
Eerder dit jaar was ik begonnen aan de brug in het baanplan. Ik wilde een brug met een "look"van een stenen brug, dacht ik...

Dus ik aan de slag met een houten frame (voor de stevigheid), karton voor de vorm en klei voor de steen-"look".
Ik was van plan hier dan een patroon (steens/klassiek/middeleeuws, dus niet te netjes  ;)) in te kerven voordat de klei droog is, maar ik vond direct het resultaat te lomp.

Deze brug is dan ook bij het vuilnis gegaan...
Re: "Mijn" baan - De brug (vervolg)
Stenen brug is dus te grof/lompvoor dit relatief kleine baantje...

Dus overgestapt op het idee van een houten brug.
Deze heb ik geheel naar eigen ontwerp en idee van Balsa hout gemaakt. Wel wat inspiratie uit bestaande houten bruggen gehaald.
Zie hier het proces en voorlopig resultaat. Alleen nog schilderen.  :D
Re: "Mijn" baan - De brug (vervolg)
Er wordt nog wat verder aan gewerkt, in scene ;)
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: "Mijn" baan
Die houten brug is fraai geworden, Bastiaan  :thumbup:
Niks zo leuk, als zelf iets bedenken en maken  ;)

Grtz Tony
"Mijn" baan - bergen in aanbouw
Nu we veel thuis zijn, is er meer tijd voor de hobby.
De bergen krijgen langzaam vorm...

NB. Ik ben nog niet helemaal tevreden over de kleur van de houten brug. Die gaat dus nog een keer overgeschilderd worden.
Gelukkig wil dochterlief hiermee helpen! En dat kan ze goed.
"Mijn" baan - Grasstrooier gemaakt
 :offtopic:
Met dank aan de vele instructie hier en op andere websites, is het gelukt om zelf een grasstrooier te maken.
Mijn ouders hadden nog een elektrische vliegenmepper en een theezeef (van ijzer).

Nu hopen dat ie werkt, maar ik zit nog te wachten op het bestelde gras....  :?
"Mijn" baan - Brug krijgt andere kleur...
Ondertussen werken we verder aan de brug.

Ik had eerder al gezegd, dat ik niet tevreden was over de kleur. Te rood en de bijts pakte niet goed op alle plekken, vooral waar nog wat lijm zat/zit.
Mijn dochter helpt de nieuwe kleur aan te brengen en het tussenresultaat lijkt veel belovend...
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
De brug heeft nieuwe kleuren. Hier ben ik al heel blij mee!  :D

Maar kan iemand adviseren?

Het ziet er nu nog iets te gelikt uit. Ik wil graag wat veroudering aanbrengen, weatheren, hier en daar wat groene aanslag enzo.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: "Mijn" baan
Groene aanslag kun je krijgen door met poeders aan de slag te gaan. Met een platte kwast kun je het aanbrengen. Eventueel kun je het "verzegelen" met blanke lak, maar dat kan je het beste met een airbrush doen.
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: "Mijn" baan
Hout in de buitenlucht vergrijsd, krijgt scheuren en het barst hier en daar.

Dat kun je imiteren door voor het bouwen alle latjes met de staalborstel op te ruwen. Nu gaat dat hier niet meer, maar vergrijzen
door b.v. met witte Vallejoverf te drybrushen gaat nog prima. Groene aanslag/algen d.m.v. chrome oxide poeder, b.v. Artitec 70.007.

Voorbeeldje: (bron: eigen bouwsel)







Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: "Mijn" baan
hoi,

Citaat van: bmendels op zondag 20 december 2020, 21:01:25
Het ziet er nu nog iets te gelikt uit. Ik wil graag wat veroudering aanbrengen, weatheren, hier en daar wat groene aanslag enzo. Hoe kan ik dit het beste doen?

Kijk hier eens: Poggendam: Verweren en Poggendam: Verweren wagonnetje met Poeders. Zelf hier een serie poeders van Noch, Artitec en Alsacast. Je kan ook zelf wat prutsen.. Wil je het fixeren dan kan je even heel kort spuiten met de blanke lak. Dat kan maar hoeft niet. O ja: Airbrush hoeft dan niet. Gewoon de knikkerbus gebruiken. Het ligt helemaal aan de hoeveelheid die je er spuit niet waar mee  :)

Groet Ronald.
"Mijn" baan - Brug krijgt andere kleur...
Met dank aan bovenstaande tips  @citaat is het gelukt om de brug wat te verouderen.

Ik ben al best tevreden. Misschien dat ik later nog wat meer er mee doe.

"Mijn" baan - de bergen krijgen serieuze vorm
Houten frame en kippengaas zaten al op hun plek.
Nu heeft de grote berg ook een laag papiermarché en gips. Klaar om een eerste kleurtje te krijgen.
Dit ga ik langzaam aan doen van top naar bottom...

Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
 :offtopic: :warning:
Graag vraag ik hier ook aandacht voor mijn hulp vraag in een andere post: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83541.new#new
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: "Mijn" baan
Waarom kun je niet "knippen?

Groet, Anne W
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Omdat de baan al voor een deel vast ligt in die tunnel. :?
Bij elke koppeling van de rails worden de linker en rechter rails weer verbonden, dus lukt het nooit om de baan in een vak te verdelen, toch?
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: "Mijn" baan
Ik was eventjes naar je foto's aan het kijken en stel me de vraag waarom velen van jullie (jij dus ook) nog altijd willen kliederen met gips en kiekendraad ?
Er bestaan op vandaag toch enkele fijnere producten om mee te werken zonder kliederen.
Ik heb het dan vooral over Sculptamold en Hydrofibre (ER-decor) met een ondergrond van isolatie of schuimplaten.
Ter illustratie hierbij 3 foto's (weliswaar in een al iets meer afgewerkte toestand) maar waarbij je duidelijk kan zien dat er niks van geklieder op tafel ligt.
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: "Mijn" baan
Er zijn denk ik nog meer dingen die je moeilijk kunt doen, hoe wil je een ontsporing in de berg oplossen?, en waarmee liggen de rails vast?

Groet, Anne W
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
 @citaat
Ik kan nog wel in de berg, waar zich ook een klimspiraal bevind. Alleen de tunnel entree ligt al vast met ballast. Voor ontsporingen kan ik overal bij. Daar heb ik aangedacht!  :)
Met enige moeite kan ik nog genoeg doen, maar er moet toch een andere oplossing zijn voor mijn uitdaging?...
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Citaat van: guyremgabdel op woensdag 06 januari 2021, 23:11:18
Ik was eventjes naar je foto's aan het kijken en stel me de vraag waarom velen van jullie (jij dus ook) nog altijd willen kliederen met gips en kiekendraad ?
Er bestaan op vandaag toch enkele fijnere producten om mee te werken zonder kliederen.
Ik heb het dan vooral over Sculptamold en Hydrofibre (ER-decor) met een ondergrond van isolatie of schuimplaten.
Ter illustratie hierbij 3 foto's (weliswaar in een al iets meer afgewerkte toestand) maar waarbij je duidelijk kan zien dat er niks van geklieder op tafel ligt.

Ziet er prachtig uit, en ik denk zeker dat jouw spul lekker werkt. Maar wat ben je kwijt (kosten) voor dit bergje?
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: "Mijn" baan
 @citaat Kijk eens hier: Sculptamold kopen.
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Citaat van: ronaldk op donderdag 07 januari 2021, 08:52:34
@citaat Kijk eens hier: Sculptamold kopen.

Dat bedoel ik. 15 euro voor nog geen 1,5 kg van dit spul.

Ik heb nu niks betaald voor de berg, omdat ik alle materialen via via gekregen heb of nog in huis had.
Maar gips (roodband knauf) kost 25 euro voor 25 kg. Dat is wel een stuk goedkoper  Ik had nog een zak
Oude kranten zijn gratis
Behanglijm (had ik nog) kost nog geen 2 euro bij de Action.
Kippengaas kost ca 10 voor een rol, maar ook dit heb ik gekregen van mijn schoonvader.

Al met al is het dus vooral een op kosten gebaseerde keuze om te kliederen  ;)

Ik moet op de portomonnee letten, dus ik probeer de baan veel al van restanten te maken.  :D
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: "Mijn" baan
hoi,

Guy is alleen verbaast dat er nog met "gips" gekliederd wordt.  We mensen begrijpen soms wel meer dingen niet  :) Goed, ieder zijn eigen methode van werken en gebruik van materialen om maar te zeggen. Dan is het ook altijd goed om eventuele alternatieven te benoemen. Soms kan dat interessant zijn om ook alternatieven te zien / ontdekken. Goed voor de ontwikkeling zeggen ze dan  ;)

Citaat van: bmendels op donderdag 07 januari 2021, 09:10:30
Dat bedoel ik. 15 euro voor nog geen 1,5 kg van dit spul.

Weet je hoeveel berg je daar mee kan maken? Kijk maar eens naar hoe het spul verwerkt wordt. En hoe lang je het kan verwerken / bewerken. Het is lichter dan gips. Het aanbrengen en bewerken van het spul gaat iets anders dan gips. Onder andere wat langer te bewerken. Er zijn wat voordelen. Mogelijk ook wat nadelen. En ja: De prijs is een nadeel. Dat is voor veel mensen een onoverkomelijke barrière.  Ken ook al mensen die een eigen soort van Sculptamold maken met ongeveer dezelfde eigenschappen maar dan iets goedkoper.

Citaat van: bmendels op donderdag 07 januari 2021, 09:10:30
Ik heb nu niks betaald voor de berg, omdat ik alle materialen via via gekregen heb of nog in huis had.

Dat geluk heb je dan  dat je alles al in huis had  :thumbup: Al zijn al die spullen ooit wel min of meer aangeschaft. Al dan niet door jezelf of door iemand anders. Als je ooit weer gips nodig hebt moet je het alsnog aanschaffen. Zelfde geld voor de behanglijm. Maar dat is altijd zo met spullen die je verbruikt / gebruikt.

Citaat van: bmendels op donderdag 07 januari 2021, 09:10:30
Al met al is het dus vooral een op kosten gebaseerde keuze om te kliederen  ;) Ik moet op de portomonnee letten, dus ik probeer de baan veel al van restanten te maken.  :D

Precies wat je zelf aangeeft: Niet iedereen wil en/of kan (veel) geld uitgeven aan bepaalde delen van zijn/haar hobby of heeft daar de behoefte aan. Dan maak je bepaalde keuzes om bepaalde materialen c.q. technieken te gebruiken.

Groet Ronald.
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: "Mijn" baan
Dus als het moet kun je de klimspiraal nog los maken, isoleren/knippen, en weer terug leggen.

Groet, Anne W
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Ja, maar het gaat in eerste instantie om de andere baan, het ring-traceé.
Maar bij alle tunnel ingangen/uitgangen ligt de rails wel vast, dus dat wordt dan 'breken'
Maar in het andere topic ben ik al bezig met tips over sensoren... dus komt vast goed. :D
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: "Mijn" baan
Ik moet hier oppassen want het lijkt dat we tegelijkertijd over 2 verschillende zaken in dit draadje aan het spreken zijn. (ivm klimspiralen)
Maar Ronald heeft me goed begrepen. En elk zijn goesting uiteraard.
Onze hobby is niet goedkoop maar ik ga persoonlijk niet moeilijk doen over een paar euro's voor een in mijn ogen heel goed product.
Als ik die prijs afweeg tov de prijs van bvb een CS3 ed , dan ga ik liever voor een paar extra locs en scenery en hou ik het bij mijn ouwe getrouwe 6021.
Maar dit is mijn persoonlijke keuze.
Re: "Mijn" baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: "Mijn" baan
Helemaal mee eens. Ik heb ook geen dure CS3.
Ik werk met een tweedehands MS1. En geef ook meer om de schoonheid van het resultaat dan de besturing. Maar ik vind het wel leuk om met electronica te experimenteren en zo zelf een beetje automatisering in te brengen.

En ik vind het ook uitdagend om te werken met de materialen die ik (zoveel mogelijk) in huis heb.
Zoals je zegt. Ieder zijn ding en daarom is dit ook zo'n leuke hobby en kunnen we van elkaar leren.   :D

Tot zo ver de "hoe maak je een berg" discussie  ;)

In een ander draadje probeer ik het Sein-"probleem" te bespreken.