Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.

Gestart door VC zaterdag 29 december 2018, 17:58:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
Nu M* met een BR65 en silberlinge uitkomt stelde ik me even de vraag hoe dit functioneerde in het echt. Dus stoomloc met stuurstandrijtuig.
Bij diesel en elektrische tractie is het vrij duidelijk, maar met een stoomloc....
Bleef in duwbedrijf de machinist en de stoker op de stomer en zat er dan een stuurman in de stuurpost vooraan? Hoe kreeg het locpersoneel de instructies door van snelheid, optrekken, vertragen.....
Misschien kan er hier iemand wat meer over vertellen?

Mvg, Luc
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
In de duitse wikipedia staat een interessant artikel over keertreinen, ook met stoomlocs.
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
stoker zat op de loc , machinist in de stuurstand . via een soort belsignaalsysteem of direct met een zuiger aan de regelaar en telefoon werd er gereden :

Citaat van: Eisenbahn journal WendezugeVor 70 Jahren, mitten in der Hochzeit der Dampflokomotive, war das noch ganz anders: Mit einer aus heutiger Sicht unglaublich simplen, aber auch effektiven Technik hat 1936 die Lübeck- Büchener Eisenbahn erstmals Wendezüge zwischen Hamburg und Lübeck eingesetzt, bei dem der Lokführer den Regler der Dampflok ferngesteuert betätigte. Der Heizer blieb selbstverständlich an seinem angestammten Platz in der Lok. In Deutschland setzte sich zunächst die indirekte Steuerung durch, bei der der Lokführer über Klingelzeichen und Befehlsgerät den Beimann auf der Lok anwies, wie zu fahren ist. Erst Mitte der 1950er Jahre wurden bei der Bundesbahn die Standards für eine direkte Wendezugsteuerung geschaffen, die für eine starke Verbreitung des Wendezugbetriebs sorgten. Mit einiger Verzögerung setzte sich die direkte Wendezugsteuerung ab Ende der 1960er-Jahre auch bei der Reichsbahn in der DDR durch.
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
Vraag ik me nu toch af hoe dat in Embden zat.
Ik ben daar met een stoomtrein naar toe gereden vanaf Rheine, ergens in de jaren '70.
En dat is een kopstation. Maar ik herinner me niet hoe het daar toe ging.
Van een Wendezug was dacht ik geen sprake, dus zou de lok gekeerd moeten zijn.
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
Bij een kopstation is het mogelijk dat de loc de wagens afkoppelt en dan aan de andere kant weer aankoppelt zonder daarbij te keren, vooropgesteld dat de loc in beide richtingen met een acceptabele snelheid kan en mag rijden.
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
Omlopen van de loc is zeker een optie, maar ook een locwissel werd veelvuldig toegepast. Als het kopstation de eindbestemming was, betekende dat voor de locomotief een bezoek aan het depot.
De trein werd dan overgenomen door een vers gesmeerde machine met aangevulde voorraden, een schone vuurkist en lege rookkast.
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
En in de goede rijrichting gedraaid.
Door driehoeken of draaischijf.

Mvg. Marcel