Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Station Grootspoor
| | |-+  Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.  (gelezen 716 keer)

VC

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
« Gepost op: zaterdag 29 december 2018, 17:58:49 »

Nu M* met een BR65 en silberlinge uitkomt stelde ik me even de vraag hoe dit functioneerde in het echt. Dus stoomloc met stuurstandrijtuig.
Bij diesel en elektrische tractie is het vrij duidelijk, maar met een stoomloc....
Bleef in duwbedrijf de machinist en de stoker op de stomer en zat er dan een stuurman in de stuurpost vooraan? Hoe kreeg het locpersoneel de instructies door van snelheid, optrekken, vertragen.....
Misschien kan er hier iemand wat meer over vertellen?

Mvg, Luc
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 29 december 2018, 18:14:56 »

In de duitse wikipedia staat een interessant artikel over keertreinen, ook met stoomlocs.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

MaK man

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 29 december 2018, 18:48:54 »

stoker zat op de loc , machinist in de stuurstand . via een soort belsignaalsysteem of direct met een zuiger aan de regelaar en telefoon werd er gereden :

Citaat van: Eisenbahn journal Wendezuge
Vor 70 Jahren, mitten in der Hochzeit der Dampflokomotive, war das noch ganz anders: Mit einer aus heutiger Sicht unglaublich simplen, aber auch effektiven Technik hat 1936 die Lübeck- Büchener Eisenbahn erstmals Wendezüge zwischen Hamburg und Lübeck eingesetzt, bei dem der Lokführer den Regler der Dampflok ferngesteuert betätigte. Der Heizer blieb selbstverständlich an seinem angestammten Platz in der Lok. In Deutschland setzte sich zunächst die indirekte Steuerung durch, bei der der Lokführer über Klingelzeichen und Befehlsgerät den Beimann auf der Lok anwies, wie zu fahren ist. Erst Mitte der 1950er Jahre wurden bei der Bundesbahn die Standards für eine direkte Wendezugsteuerung geschaffen, die für eine starke Verbreitung des Wendezugbetriebs sorgten. Mit einiger Verzögerung setzte sich die direkte Wendezugsteuerung ab Ende der 1960er-Jahre auch bei der Reichsbahn in der DDR durch.
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 01:07:05 »

Vraag ik me nu toch af hoe dat in Embden zat.
Ik ben daar met een stoomtrein naar toe gereden vanaf Rheine, ergens in de jaren '70.
En dat is een kopstation. Maar ik herinner me niet hoe het daar toe ging.
Van een Wendezug was dacht ik geen sprake, dus zou de lok gekeerd moeten zijn.
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 07:57:50 »

Bij een kopstation is het mogelijk dat de loc de wagens afkoppelt en dan aan de andere kant weer aankoppelt zonder daarbij te keren, vooropgesteld dat de loc in beide richtingen met een acceptabele snelheid kan en mag rijden.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 08:13:58 »

Omlopen van de loc is zeker een optie, maar ook een locwissel werd veelvuldig toegepast. Als het kopstation de eindbestemming was, betekende dat voor de locomotief een bezoek aan het depot.
De trein werd dan overgenomen door een vers gesmeerde machine met aangevulde voorraden, een schone vuurkist en lege rookkast.
Gelogd

loc1200

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Keertreinbedrijf met stoomlocomotieven.
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 12:35:06 »

En in de goede rijrichting gedraaid.
Door driehoeken of draaischijf.

Mvg. Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2; In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU, LTD, Tams, Digitrain.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.237 seconden met 24 queries.