Dag Caroline.
Ik heb goede ervaring met kurk van 3mm dik.
Dit wordt voor ondervloeren gebruikt en is verkrijgbaar op rol en vellen.
Aansluitend heb ik van dezelfde dikte ook rubbermatten toegepast.
Mijn zwager is vrachtwagenchauffeur en nam wel eens stroken mee voor mij:
deze stroken worden gebruikt om het schuiven van pallets en spanbanden tegen te gaan.
Eens vragen bij een overslagdepot of er nog afgedankte exemplaren zijn kan geen kwaad

De wijze van het vastleggen van de M-rails is zeker niet net zo van invloed op het geluid:
het resoneren van het geluid wordt door een harde verbinding met de ondergrond doorgezet.

Schroeven zijn dus eigenlijk uit den boze ...
Er zijn verschillende alternatieven voor de schroeven met rubberblokjes van Märklin.
Uit zicht is het mogelijk met materiaal wat enigszins flexibel blijft zoals
hot-glue of acrylaatkit.
Een dot ervan t.p.v. de overgang van ieder railtje aan beide zijden is voldoende.
Ook kun je de rails klemmend vastzetten tussen blokjes van bijvoorbeeld rubber.
In zicht heb ik goede ervaring met schilderstape wat langs de gehele rail aan beide zijden wordt geplakt,
waarmee je voorkomt dat strooisels bij het aanbrengen van de scenery, onder de rails terecht komt.
Tot slot kun je ook nog de overige gaten in de klankkast van de M-rails afdichten.
Zo zijn daar de bevestigingsgaten die eenvoudig van onderaf met goed plakband kunnen worden afgeplakt,
net als de middengeleider. Dat laatste heb ik geen ervaring mee echter, maar ik ben wel eens tegengekomen
dat dit ook met schoenmakerslijm mogelijk is: er vormt zich dan een vliesje in elk gat van ieder puko.
Dit gaf een heel mooi resultaat, maar is enorm arbeidsintensief - wellicht voor bij het station of paradestuk.
Groeten,
Erik.