Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Geluidsisolatie voor mijn baan

Gestart door caro65 dinsdag 19 februari 2019, 22:54:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geluidsisolatie voor mijn baan
Beste 3Railers :-)

Ik heb mijn baan uitgetekend en reeds opengelegd op mijn multiplex plaat van 100cmx140cm en 12mm dik.

Ik had reeds mijn sporen (oude M-rails) vastgeschroefd maar er is heel veel lawaai als mijn locomotief zijn rondje rijdt.

Ik heb alles terug afgebroken en ga zeker mijn baan isoleren voor de geluidshinder.
Met wat doe ik dat nu het beste. Ik heb hier mij al zot gelezen 8o

Gebruik ik het best de XPS platen van 2 cm dik of de Styrodur van 2 cm dik of ga ik voor de neopreen rubber van 3 mm dik?

ik ga mijn baan gebruiken als winterlandschap voor de kerstdagen.

Graag jullie ongezouten mening, zodat ik weet wat hier het beste voor me zou zijn.

Alvast bedankt

Groetjes Caroline
Re: Geluidsisolatie voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Geluidsisolatie voor mijn baan
Hoi Caroline,

Ik werk al jaren met tempexplaten van 2 cm als ondergrond en dat bevalt me prima !
Dempt het geluid van de rails en je kunt er makkelijk op verder werken. Zelfs in graven ( slootje maken, kabels wegwerken ) en ik prik er zo mijn bomen in.
Door langs de rails ballast en/of groen in de verdunde houtlijm te strooien, blijft die al vanzelf op zijn plek.

Uiteraard kun je er geen seinen in vast schroeven, maar dan kun je een stukje eruit snijden, een plaatje hout in lijmen en daar in schroeven.

Grtz Tony
Re: Geluidsisolatie voor mijn baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Geluidsisolatie voor mijn baan
Dag Caroline.

Ik heb goede ervaring met kurk van 3mm dik.
Dit wordt voor ondervloeren gebruikt en is verkrijgbaar op rol en vellen.
Aansluitend heb ik van dezelfde dikte ook rubbermatten toegepast.
Mijn zwager is vrachtwagenchauffeur en nam wel eens stroken mee voor mij:
deze stroken worden gebruikt om het schuiven van pallets en spanbanden tegen te gaan.
Eens vragen bij een overslagdepot of er nog afgedankte exemplaren zijn kan geen kwaad :wink:

De wijze van het vastleggen van de M-rails is zeker niet net zo van invloed op het geluid:
het resoneren van het geluid wordt door een harde verbinding met de ondergrond doorgezet. :idea:
Schroeven zijn dus eigenlijk uit den boze ...

Er zijn verschillende alternatieven voor de schroeven met rubberblokjes van Märklin.
Uit zicht is het mogelijk met materiaal wat enigszins flexibel blijft zoals hot-glue of acrylaatkit.
Een dot ervan t.p.v. de overgang van ieder railtje aan beide zijden is voldoende.
Ook kun je de rails klemmend vastzetten tussen blokjes van bijvoorbeeld rubber.
In zicht heb ik goede ervaring met schilderstape wat langs de gehele rail aan beide zijden wordt geplakt,
waarmee je voorkomt dat strooisels bij het aanbrengen van de scenery, onder de rails terecht komt.

Tot slot kun je ook nog de overige gaten in de klankkast van de M-rails afdichten.
Zo zijn daar de bevestigingsgaten die eenvoudig van onderaf met goed plakband kunnen worden afgeplakt,
net als de middengeleider. Dat laatste heb ik geen ervaring mee echter, maar ik ben wel eens tegengekomen
dat dit ook met schoenmakerslijm mogelijk is: er vormt zich dan een vliesje in elk gat van ieder puko.
Dit gaf een heel mooi resultaat, maar is enorm arbeidsintensief - wellicht voor bij het station of paradestuk.

Groeten,

Erik.
Re: Geluidsisolatie voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Geluidsisolatie voor mijn baan
Ik heb nog een tekening met wat info voor je gemaakt  ;)