Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Muur en tunnel maken met 3mm ondervloerplaat

Gestart door coen donderdag 07 januari 2021, 21:35:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Muur en tunnel maken met 3mm ondervloerplaat
Met veel interesse lees ik graag de verschillende topics, met informatie, adviezen, tips, discussies en waar je ook van alles met elkaar kunt delen!
Op mijn baan probeer ik zoveel mogelijk dingen zelf te maken ipv kant-en-klaar te kopen. En daarom vind ik het leuk als ik op dit forum weer ideetjes vind, die ik dan zelf weer kan toepassen.
Voor heel veel dingen gebruik ik als basis de 3mm ondervloerplaten (vroeger de bekende blauwe platen, nu zijn ze groen).
Ik wil met jullie delen hoe ik met dit materiaal bezig ben met het maken van een muur en een tunnelingang.
Hieronder een aantal afbeeldingen van dit 'project'.
Afb.1:
Als je in dit materiaal krast met een stanleymes of bijv. een schroevendraaien, maak je mooie voegen. Ik heb het ook al eens toegepast met een penseel (zonder haren) om een straatje te maken.
Afb.2:
Tunnelingang nagemaakt van een bestaande ingang.
Afb.3:
Om de muur dikker te laten lijken, heb ik bovenaan 3 laagjes op elkaar geplakt. Dit wordt nog aan de bovenkant afgewerkt met een horizontale laag.
Afb.4:
Om meer reliëf aan de muur te geven heb ik een aantal 'steunberen' opgeplakt.
Afb.5:
Aan de ander kant van de tunnel moest ook nog een ingang komen. Direct een reden om eerst het ballasten daar ook af te maken.
Voor het ballasten gebruik ik soms naast de M-rails nog een strookje van de ondervloerplaat om het hoogteverschil wat op te vangen. Om het verder nog glooiender te maken, beplak ik de zijkanten met afplakband voor rondingen. Het is rekbaar, zodat je ook bij ronde rails kunt doorplakken.
In de volgende post plaats ik nog een paar foto's.
Re: Muur en tunnel maken met 3mm ondervloerplaat
In de tussentijd ben ik ook bezig om het groene hekje bij de bovenbaan te vervangen door een hek met houten balken.(afb.6)
Afb.7:
Weer een stapje verder met het hek.
Afb.8:
Eindresultaat van het hek en tunnelingang aan de achterkant.
Afb.9:
Nu vanaf de voorkant.

Nu ga ik verder met het 'kleur' geven van de muur.
Wordt vervolgd.
Re: Muur en tunnel maken met 3mm ondervloerplaat
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Muur en tunnel maken met 3mm ondervloerplaat
Lekker bezig Coen,

maar je mag je foto's best wat groter maken , dan zien we het nog beter. (400-500 kB)
Re: Muur en tunnel maken met 3mm ondervloerplaat
@Hans: ik hoop dat de volgende foto's wat groter zijn :)
Op een proefstukje heb ik eerst wat uitgeprobeerd met kleuren. De volgende combinatie gaf een mooi resultaat: een witte ondergrond en daarna drybrushen met donkerrood, zwart en bruin.
Dat ga ik nu ook doen met de muur. Ben zelf ook benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Op de eerste foto heb ik 2 keer de 'voegen' en ondergrond wit gemaakt. En dan komt de groene ondergrond er nog wat doorheen.
Daarna heb ik de eerste kleur met drybrushen aangebracht. (ziet er zelfs een beetje roze uit :help:).
Morgen, denk ik, weer een nieuwe laag.
Re: Muur en tunnel maken met 3mm ondervloerplaat
Intussen ben ik  weer verder gegaan met het op kleur brengen van de muur.
Met de volgende laag (zwart) werd het nog niet veel beter. Daarna bruin erover aangebracht. Dat leek al wel aardig maar het rood/roze bleef te veel overheersen.
Dan is het een kwestie van blijven proberen: De volgende laag was een laag met verdunde grijze verf om niet alleen de muur wat donkerder te maken, maar ook om de witte voegen wat meer kleur te geven zodat het geheel wat rustiger werd. Tenslotte nog wat stenen geaccentueerd en wat lijntjes gemaakt zodat het lijkt of er water langs de muur loopt/gelopen heeft.
Toen ik vond dat het een mooie kleur was voor mijn baan heb ik nog wat groen op de muur aangebracht om hem wat ouder te laten lijken.
En dit is het geworden...............
Iemand nog tips?

Hierna wil ik verder gaan met het bewerken van mijn bergen met sculptamold, maar daar heb ik nog wel wat vragen over. Dat doe ik wel in een nieuwe topic.
Re: Muur en tunnel maken met 3mm ondervloerplaat
Ziet er mooi uit! Je vraagt nog om tips, maar this is the way to do it. Laagje voor laagje opbrengen tot het naar je zin is. Vaak willen mensen in een keer de juiste kleur, maar met verwering/veroudering lukt dat slecht. In de echte wereld duurt het ook lang voordat weer en wind, vuil en vet en wat nog meer, vat krijgen op een bouwsel.
Dus, vooral doorgaan! Kleuren vergelijken met wat je in het echt ziet en beheerst kliederen.Goed kijken waar welk vuil zich bevindt en of het deels wegspoelt, -waait of -brandt...

Groet,

Peter
Re: Muur en tunnel maken met 3mm ondervloerplaat
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Muur en tunnel maken met 3mm ondervloerplaat
Hallo Coen,
dit ziet er prima uit. Veel lagen geven veel diepte.

toch nog wat tips: ga voor het dry brushen eens een aantal stenen willekeurig in wat andere kleuren accentueren. Dit geeft na het brushen meer nuance.
verder zit groene aanslag vooral aan de onderzijde, in donkere hoeken en nissen (dus bij de steunberen) en niet op grote muurvlakken.

maar ga vooral zo verder, dit wordt wel wat.  :thumbup:

voorbeeldje zo als ik het wel doe:



Re: Muur en tunnel maken met 3mm ondervloerplaat
@Hans: ja, inderdaad zit aanslag meer op donkere plekken ed.
Eerst leek het wel mooi die groene aanslag, maar ik had eigenlijk ook wel het idee dat het wat teveel was. Overdaad schaadt. ;)
Ik ga kijken of ik nog wat kan herstellen.
En soms inderdaad ook wat accenten leggen door één of meerdere stenen apart te kleuren.
Dat muurtje van jou is trouwens ook erg gaaf gedaan.