Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Motor variant

Gestart door Puchtdi vrijdag 28 december 2018, 21:24:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motor variant
Puchtdi
gast

Motor variant
Hallo mensen,

Ik heb een vraagje over ombouwen.
Ik heb een nieuwe startset gekocht met een mobile II bediening.
Nu wil ik 1 voor 1 mijn oude locjes (begin jaren 70) gaan ombouwen en heb gelezen dat de oude analoge motortjes omgebouwd moeten worden.
Ook heb ik een krok van begin jaren 80 waarvan gezegt werdt dat de motor al delta voorbereid was, alleen de decoder zelf zat er niet in.
Voor de ombouwsetjes zie ik dat ze er zijn voor grote en kleine schijfcollectoren danwel drumcollectors.
Van mijn NS 1213 loc weet ik dat het een grote schijfcollector is omdat deze nooit met een andere motor geproduceerd is (overigens de enige die niet omgebouwd wordt, deze gaat er tzt uit).
Maar kan ik ergens aan de motortjes herkennen om wat voor type het gaat, of is er ergens aan het nummer te zien om wat voor type het gaat?
Wanneer ik dat weet kan ik uit gaan zoeken welke decoders ik nodig heb voor mijn mobile II bediening.
Graag hoor ik van jullie.

Sander
Re: Motor variant
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Motor variant
Over de motortypes zie het wiki:

wiki M-motoren
wiki drum collector
wiki grote schijf collector
wiki kleine schijf collector

Als je naar digitaal gaat dan maakt het niet uit wat er nu in zit. De motor wordt omgebouwd en verder gaat alles er uit.

Mocht je geavanceerde dingen willen doen dan verwijs ik je graag door naar de diverse electro-genieën op dit forum.  :)

TFK
Re: Motor variant
Puchtdi
gast

Re: Motor variant
Toffe gast,

Dank voor je antwoord, ik had de wiki's al gezien alleen staat daar nergens vermeld hoe ik kan zien om wat voor motor het gaat.
Per type motor is een andere ombouwset nodig heb ik begrepen, dus ik moet er achter zien te komen welke ombouwset ik nodig heb per loc alvorens ik ze kan aanschaffen.
Re: Motor variant
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Motor variant
Sander,

Als je even een foto maakt, en die hier post (zie hier hoe dat kan). Dan kunnen wij je wel daarbij helpen.
Je kan het in 99 vd 100 gevallen wel aan het artikelnummer van de loc afleiden, maar even een kijkje nemen in de loc is vaak sneller, en je weet gelijk zeker dat je de goeie motor hebt.
Re: Motor variant
Puchtdi
gast

Re: Motor variant
Is dit voldoende of moeten er andere danwel close up fotos gemaakt worden?
Dit is mijn oudste loc, zie ook de rijrichtingschakelaar, deze blijft rondjes draaien
Re: Motor variant
Puchtdi
gast

Re: Motor variant
Hier een foto van mijn krokodil
Re: Motor variant
Puchtdi
gast

Re: Motor variant
Nog een stoomloc
Re: Motor variant
Lid sinds: 2008

offline
Re: Motor variant
Tweemaal schijfcollector motor, de krokodil heeft een trommelcollector motor.
Ik neem bij twijfel mijn om te bouwen lok mee naar de winkelier, die ziet vaak direct welke ombouwset nodig is, en kan ook adviseren mbt decoder (esu lokpilot of marklin mld).

(Tekst aangepast ivm correcte opmerking Dick Brund55 over motor vd krokodil, om verwarring te voorkomen)
Re: Motor variant
Puchtdi
gast

Re: Motor variant
Een E-Loc
Re: Motor variant
Puchtdi
gast

Re: Motor variant
En nog een E-Loc
Re: Motor variant
Puchtdi
gast

Re: Motor variant
Citaat van: frank-103 op zaterdag 29 december 2018, 11:58:30
Drie maal schijfcollector motor, waarvan volgens mij alleen de krokodil een kleine schijfcollector motor.
Ik neem bij twijfel mijn om te bouwen lok mee naar de winkelier, die ziet vaak direct welke ombouwset nodig is, en kan ook adviseren mbt decoder (esu lokpilot of marklin mld).

Dank voor je antwoord,
Het enige wat ik van de krokodil weet, deze is aangeschaft toen ik nog een klein knulleke was en is verkocht met zoals men het toen der tijd noemde een "Delta motor"
Deze zou motortechnisch geen aanpassingen meer nodig hebben, alleen nog een delta decoder.
Maar ik ga eens googlen waar voor mij de dichtsbijzijnde winkel zit en wat de mogelijkheden zijn.
Re: Motor variant
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Motor variant
Hoi Sander,

Het zijn allemaal schijfcollector motoren, behalve de krokodil. Dat is een drumcollectormotor (DCM)
Re: Motor variant
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Motor variant
De BR103 (TEE) is een LFCM.

Re: Motor variant
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Motor variant
Re: Motor variant
Puchtdi
gast

Re: Motor variant
Citaat van: brund55 op zaterdag 29 december 2018, 12:32:18
Hoi Sander,

Het zijn allemaal schijfcollector motoren, behalve de krokodil. Dat is een drumcollectormotor (DCM)

Dick, dank je. Hoe betrouwbaar is de wiki?
Want de foto met bestandsnaam 031055 is volgens de wiki uitsluitend geproduceerd met een DCM motor.
En kunnen er daar ook aanvullingen geplaatst worden?
Ik zie het en der dezelfde loc in een andere versie (detail verschil) mijn NS 1213 staat er alleen in vermeld in de eerste uitvoering, ik heb een tweede uitvoering. Voor zover mij bekend is het enige verschil dat de eerste versies 2 remslangen hebben en de tweede versie 3 remslangen.
Maar bedankt voor de linkjes, erg interessant allemaal.
Re: Motor variant
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Motor variant
 @citaat

De wiki is niet geheel betrouwbaar, vandaar dat ik vroeg om foto's. Nu is het type motor duidelijk te zien, en aan de hand daarvan heb je al correcte advies/adviezen gekregen.
Zie:
Citaat van: brund55 op zaterdag 29 december 2018, 12:32:18
Het zijn allemaal schijfcollector motoren, behalve de krokodil. Dat is een drumcollectormotor (DCM)

Overigens bij de 01 097 (3048) wel even opletten, daar moet het motorschild verbouwd worden. Of je moet een andere set bestellen, zie hier voor meer informatie. Onder E188838 kan je de andere set vinden.
Re: Motor variant
Bahn-AG
gast

Re: Motor variant
Citaat van: Puchtdi op zaterdag 29 december 2018, 14:18:41

Dick, dank je. Hoe betrouwbaar is de wiki?
Want de foto met bestandsnaam 031055 is volgens de wiki uitsluitend geproduceerd met een DCM motor.


Hallo.

Blijkbaar niet. De 3089/94 hebben een grote schijf.
Zonder uitzondering.

Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 29 december 2018, 14:38:56

Overigens bij de 01 097 (3048) wel even opletten, daar moet het motorschild verbouwd worden. Of je moet een andere set bestellen, zie hier voor meer informatie. Onder E188838 kan je de andere set vinden.

Correct, of je bouwt hem met een hamo magneet om.

Bart
Re: Motor variant
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Motor variant
 @citaat De Wiki is verwarrend, op een andere plaats hebben ze wel de juiste collector https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Sjabloon:M%C3%A4rklin-br03-modellen