Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4

Gestart door avhoboken woensdag 26 december 2018, 19:50:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Hallo,

Laatst is de decoder stuk gegaan in een Marklin 37127 (NS1203), vemoedelijk omdat de baanspanning niet goed was afgeregeld (probleem met gecombineerde massa). Ik heb de decoder nu vervangen door een Loksound V4 M4 en omdat er bij ESU geen template is voor de NS 1200 serie heb ik die van de NS 1600 genomen. Nu krijg ik het alleen niet voor elkaar om de snelheids tabel goed afgeregeld te krijgen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd in de Motor instellingen van de ESU lokdecoder maar ik krijg er geen verbetering in.
In de meet tabel is te zien dat dat bij 50 km/h en 100 km/h de lijn vlak loopt ipv exponentieel.

Iemand enig idee waar dit aan ligt  en wat ik moet aanpassen op de decoder?
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Jammer dat je hem niet bij had op de stamtafel, dan hadden we hem samen wel even op de lokprogrammer kunnen instellen.
Maar gezien je er zelf ook een hebt, kan je screenshotje maken van de motorinstellingen? Dan zien we gelijk de daar ingestelde snelheidscurve en de motor CV's.
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Ha John,
Zal 'm zeker de volgende stamtafel meenemen maar hieronder de schermafdrukken uit de ESU lokdecoder Motor instellingen. Kun je hier wat mee?
Ik heb uiteindelijk de default instellingen gekozen uit de 'preset' list
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Zekers, dank ervoor.

Wat ik zelf doe is de maximumspeed op 100% laten staan, en dan CV53 verlagen, totdat de loc op de hoogste rijstap de gewenste maximumsnelheid heeft.
Verder heb je nog de default motorinstellingen, rijdt de loc daar (afgezien van de snelheidscurve) wel netjes mee?
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Bedankt voor de tip, zal er morgen naar kijken en het laten weten. Volgens mij rijd het verder wel redelijk maar eerlijk gezegd nog niet erg goed op gelet.
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Begin eens met op 28 stappen te gaan rijden in plaats van op 126, dan valt het alles mee. Visueel maakt het allemaal niet zo veel uit mits je stap 28 op de gewenste maximum snelheid zet.

Dat doe je zoals John zegt met het knijpen van CV53 nadat je eerst CV5 op 100% hebt gezet.

Gr, Ben.
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Hoi Ben,
Ik dacht dat het al op 28 stappen was ingesteld? In ieder geval lijkt dat uit de snelheidstabel die ik als eerste geplaatst had omdat daarin 28 'blokken' in de grafiek staan. In de Lokprogrammer software kan ik dit verder niet instellen, wordt automatisch ingesteld (zie screenshot)

Ik heb nu de maximumspeed op 100% gezet en de overige waarden laten staan. Helaas nog wel steeds dit gekke verloop in snelheid, nog steeds vlak bij de 50km/h.
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Oei, daar had ik even overheen gekeken. Probeer het morgen uit, vandaag gaat niet meer lukken. Ik verwacht alleen niet dat dat nu de oplossing is voor de snelheidscurve.
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Even een korte update, vandaag de Back EMF autotune setting toch nog maar geprobeerd (CV54) en dit gaf in ieder geval tot resultaat dat de snelheidscurve normal verloopt. Wel nog bij lage snelheden en rond de 50km/h een bokkerig verloop dus zal nog wat aan de parameters moeten sleutelen. komende dagen staan er andere dingen op de planning dus zal wel volgende week worden voordat ik er mee verder ga.
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Het is gelukt om de ESU Loksound V4 M4 goed afgesteld te krijgen i.c.m. de Marklin 37127/NS1203. Wat ik uiteindelijk heb gedaan is 3* de Back EMF autotune uitgevoerd en na iedere keer de waardes uitgelezen. Het gemiddelde heb ik daarna gebruikt als startpunt voor verdere optimalisatie. Uiteindelijk kreeg ik het beste resultaat door CV54 te verlagen en CV55 juist sterk te verhogen. Hieronder het overzcht met waarden die ik gemeten en toegepast heb.

[opgelost] Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
en de gemeten snelheidscurve (met iTrain):
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Citaat van: avhoboken op zaterdag 29 december 2018, 10:25:21

Uiteindelijk kreeg ik het beste resultaat door CV54 te verlagen en CV55 juist sterk te verhogen.


Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Hallo

Esu l*lt maar wat.
Alle marklinmotoren lopen beter met een grotere K en juist een kleine I.
Een vliegwiewerking hebben zeker de drummotoren absoluut niet.

Precies het tegenovergestelde als esu beweert dus

Bart
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Check nog even het artikelnummer en je ziet dat hier geen Marklin drummotor in zit maar een middenmotor met vliegwiel.
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Bedank Ben voor de betrouwbare info  :thumbup:
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: problemen met snelheid afstellen Marklin 37127 / Loksound v4 M4
Heb meegelezen en ook  :thumbup:

groet
Harald