Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  Brawa Köff II
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Brawa Köff II  (gelezen 2818 keer)

Märklin.Pk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Brawa Köff II
« Gepost op: donderdag 27 december 2018, 22:48:24 »

Ben zojuist lid geworden van dit forum. Eerder een volledige grote baan gehad +/- jaar gelden, waar ik zo'n 10 jaar aan gebouwd had. Afgebroken door noodzakelijke benutting van de ruimte. En nu na 15 jaar bouw ik mijn Märklin H0-baan weer op :-) en heb o.a. de Brawa Köff II (0478~) uit de doos gehaald. Keurig 'schoongemaakt', etc. Hij liep altijd fantastisch, maar nu blijkt dat het spoeltje plotseling wijkt van de aandrijfspoel en dus het motortje vrij loopt, en derhalve de loc niet meer in beweging te krijgen is. Het motortje past 100% correct in de motorsteun, ik kan hem echter niet verder naar beneden drukken, om de tandwieltjes weer contact te laten krijgen. Enig idee hoe dit op te lossen? De tandwieltjes zijn ook niet versleten...
(Wil nog niet direct met een Dremel in de weer gaan, om de steun uit te veilen...)
Wie heeft een goed advies, of weet mogelijk de oorzaak?
Grt, Pk
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 december 2018, 22:59:19 door Märklin.Pk »
Gelogd
Grt. Pk

brund55

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Brawa Köff II
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 00:09:27 »

Beste Pk (voorstellen is misschien wel handig, evenals een voornaam),

Om je probleem te verduidelijken, hierbij even een linkje voor de juiste technische termen https://nl.wikipedia.org/wiki/Wormwiel
Je worm grijpt dus niet meer in op het wormwiel. Was dit voor het "schoonmaken"ook al ?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Brawa Köff II
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 00:12:32 »

Je worm grijpt dus niet meer in op het wormwiel.
Bedoel je: Worm grijpt niet meer in op tandwiel?
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

brund55

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Brawa Köff II
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 00:18:23 »

 @citaat Een worm en wormwiel zijn twee tandwielen waarvan de richting van de as van de een loodrecht staat op de richting van de as van de ander. Zie de tekst in het aangehaalde wikipedia artikel
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Brawa Köff II
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 00:27:14 »

 @citaat Okéé'. Ik stam uit de tijd van de Meccanodoos. Waarin de worm, wormwiel werd genoemd en de door het wormwiel
aangedreven ding nog gewoon "tandwiel" werd genoemd.
Loodrechte tandwiel overbrenging werd toen gedaan met een "haaks" tandwiel. Al dan niet conisch.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Brawa Köff II
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 10:12:58 »

Hi ?  (Pk)

Heb je misschien een foto ?
Zou zeker niet met een Dremel aan de gang gaan.
ff voorstellen in ons voorstelhoekje dan weten we wie je bent.

groet
Harald

Märklin.Pk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Brawa Köff II
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 11:30:25 »

Er gaat iets fout met mijn reply. Had zojuist een heel verhaal getypt met foto, en zie het nu niet meer terug. Sorry... Had mij wat uitgebreider voorgesteld. (je had gelijk Haradigi!, excuus)
Probeer het nog eens: kom uit Rotterdam, ben 64 jaar en heb twee banen gebouwd in mijn leven, eentje, destijds tussen mijn 12-18 jaar (ouderlijke zolder toegewezen gekregen) en de tweede zo'n 25 jaar later op mijn eigen zolder. Die was relatief groot en digitaal (beginperiode) opgebouwd. Na 15 jaar moest deze helaas plaatsmaken, en nu dus het virus weer opgepakt! Baanontwerp van +/- 60 meter, niet al te ingewikkeld, maar uitdagend genoeg. Van scratch het digitale gedeelte nu weer aan het oppakken... Maar eerst de treinen uit de doos gehaald en schoongemaakt, en ja dan loop je tegen het Köff-probleempje aan. Zie hier de bijlage, De speling is het probleem...(sorry foto is wat onscherp, maar de speling is goed te zien) En ja ...wormwiel (betere term :-)
Wie heeft een advies...? Bij voorbaat hartelijk dank.
Groet, Pk
Gelogd
Grt. Pk

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Den Achterhook
Re: Brawa Köff II
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 12:28:56 »

zit één van de motoraansluitdraadjes niet dubbel onder het motorblok waardoor het niet verder omlaag wil?
of wellicht de sleperdraad die eronder ook omhoog komt.
Gelogd
vr. groet, Hans

Modelbaan "Den Achterhook"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
[ https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.0]

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Märklin.Pk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Brawa Köff II
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 12:44:19 »

Hi Hans, ik zal vanmiddag weer in detail gaan kijken. Dank voor je tip. Volgens mij niet, maar soms zie je zaken over het hoofd. Ti's gewoon jammer, want hij liep als een spreekwoordelijke 'trein'...
Gelogd
Grt. Pk

brund55

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Brawa Köff II
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 13:23:32 »

Hoi Pk,

Of misschien de motor een halve slag om de lengte-as draaien ivm met mogelijke uitsteeksels/oneffenheden.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Brawa Köff II
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 13:26:06 »

Gelogd

Märklin.Pk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Brawa Köff II
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 21:15:26 »

Helaas, het motortje een beetje draaien help ook niet (kan ook niet echt)
Wat ik nu wel opmerk, is dat het rubbertje wat het gaatje deels afschermt op de bodem van het chassis (waar de massadraad doorheen gaat) wat aan de oppervlakte ligt. Maar ik krijg het niet verder naar beneden...
Dit zou de reden kunnen zijn (wat poreus geworden, waardoor het los is gekomen?)
ergo...??
Grt, Pk
Gelogd
Grt. Pk

brund55

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Brawa Köff II
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 22:38:53 »

  @citaat Misschien is dat de oorzaak, maar ook de draad van de sleper kan misschien te hoog liggen waardoor de motor niet goed op de houder komt te rusten.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 december 2018, 00:01:00 door brund55 »
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Brawa Köff II
« Reactie #13 Gepost op: zondag 06 januari 2019, 17:12:52 »

de motor niet goed op de houder komt te rusten.
In ieder geval is dat wel zichtbaar maar de oorzaak niet.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Brawa Köff II
« Reactie #14 Gepost op: zondag 06 januari 2019, 19:05:49 »

 @citaat We zullen het nooit weten.....
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Brawa Köff II
« Reactie #15 Gepost op: maandag 07 januari 2019, 18:10:30 »

Och, we zijn al verder dan bij de buren.
 :D
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Märklin.Pk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Brawa Köff II
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 09 januari 2019, 18:40:00 »

Helaas, heren: ik krijg het niet vor elkaar. Alles 'past' op het oog... Maar ik zie op de ontvangen voorbeeldfoto, dat er geen ringetje de weg verspert (bij mij is dat namelijk wel -soort vasn isolatie neem ik aan)
Overigens, sorry voor de late reactie, maar ja - het gezin vraagt ook wat tijd :-)
Gelogd
Grt. Pk

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Brawa Köff II
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 09 januari 2019, 18:49:20 »

 @citaat Jaren oud, zal uitgehard vet zijn wellicht? Wat in de weg zit haal je weg lijkt mij, het hoort er niet te zitten.
Gelogd

Märklin.Pk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Brawa Köff II
« Reactie #18 Gepost op: zondag 13 januari 2019, 11:49:50 »

Hi Ben,

Je zou weleens gelijk kunnen hebben. Inmiddels het internet afgestruind naar foto's en ik kwam dat 'ringetje' niet tegen! Ga het weghalen en volgens mij sluit het dan allemaal weer beter op elkaar aan. Thx voor de tip!
Grt, Pk
Gelogd
Grt. Pk

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Brawa Köff II
« Reactie #19 Gepost op: maandag 28 januari 2019, 10:52:36 »

Fijn dat je eruit bent, maar na wat close reading (taal blijft moeilijk) viel me deze zin op:

Wat ik nu wel opmerk, is dat het rubbertje wat het gaatje deels afschermt op de bodem van het chassis (waar de massadraad doorheen gaat) wat aan de oppervlakte ligt.

Zomaar wat nieuwsgierigheid:

  • De massadraad? Is dat de zwarte draad op de voorbeeldfoto?
  • De zwarte draad komt uit een ander gat omhoog dan het gat onder de motor.
  • Is de steunvorm waarin de motor komt te liggen van kunststof of van metaal?
  • Loopt er een draadje door het gat onder de motor, of is het een uitsparing voor de schroef van het motorblok?

Uit de bron die Ben noemt valt te halen:
1. nee, want het chassis ligt aan massa, dus zwart is prik
2. ja, dat moet een ander gat zijn
3. chassis=metaal
4. uitsparing geleidt motorblok-schroef bij DC-model (net als bij DHG700).
« Laatst bewerkt op: zondag 10 november 2019, 16:56:48 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Märklin.Pk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Brawa Köff II
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 02 november 2019, 14:42:20 »

Ben er dus nog steeds mee bezig (gewoon links laten liggen voor een jaar)
Nu toch echt op zoek naar een oplossing, en dus ook het onderdelen/bouw schema ....
Wie weet raadt? Zie ook mijn zojuist aangemaakte nieuwe topic hierover!
Groet,
Pk
Gelogd
Grt. Pk

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Brawa Köff II
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 07 november 2019, 09:51:00 »

Ik vermoed dat er ruimte in het frame is gemaakt voor de motoraansluiting en daar hoort waarschijnlijk niks te zitten kwa isolatie.
Dus mijn mening is motor op het frame zonder iets er tussen dan meten of er geen contact is tussen motoraansluiting en frame.
Gelogd
Mvg Mark

David666

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Brawa Köff II
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 07 november 2019, 11:15:49 »

Doet de motor het uberhaupt nog wel? Want ook deze hebben niet het eeuwige leven. Controleer dit via een trafo of een 9 volt batterij.
Gelogd

Märklin.Pk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Brawa Köff II
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 07 november 2019, 13:12:58 »

Jazeker, deze draait als een zonnetje!!!
Gelogd
Grt. Pk

Märklin.Pk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Brawa Köff II
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 07 november 2019, 13:29:36 »

Thx.. We kijken er wederom naar. Misschien neem ik hem wel mee naar Houten Digitaal, dit weekend.
Gelogd
Grt. Pk

David666

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Brawa Köff II
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 07 november 2019, 13:46:24 »

Verder kijk eens naar het frame is dat niet kromgetrokken door bijvoorbeeld zinkpest.
Zoniet is het bevestiging motor, tandwiel probleem of een contact, draadbreuk probleem.
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Brawa Köff II
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 07 november 2019, 20:14:03 »

Verder kijk eens naar (...)
Even terug pakken naar het begin:
en heb o.a. de Brawa Köff II (0478~) uit de doos gehaald. Keurig 'schoongemaakt', etc. Hij liep altijd fantastisch, maar nu blijkt dat het spoeltje plotseling wijkt van de aandrijfspoel en dus het motortje vrij loopt, en derhalve de loc niet meer in beweging te krijgen is. Het motortje past 100% correct in de motorsteun, ik kan hem echter niet verder naar beneden drukken, om de tandwieltjes weer contact te laten krijgen.
Het gaat dus om een montage probleem, niet iets anders.
Daarom was de link van Ben zo goed, d.w.z. naar iemand die (in 2010) net zo'n locje heeft omgebouwd naar digitaal, en dus heeft open gehad, en dus ook beschrijft hoe de bedrading loopt of hoort te lopen. Gelukkig met foto's, en gelukkig staat dat draadje nog online. In het Engels, helaas.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Brawa Köff II
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 07 november 2019, 20:15:25 »

Google Translate ?
Mocht het niet lukken kom maar een keertje dan kijk ik voor je.

groet
Harald
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Brawa Köff II
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 07 november 2019, 20:42:01 »

Als de worm zweeft boven het wormwiel, dan zit er iets tussen motor en de bak waarin de motor ligt,
wat daar niet hoort te zitten, b.v. de sleperdraad.

Beginnen we met de plaatjes, die zeggen niet alles,
want het plaatje dat ik eerder gaf laat zien hoe het model is voorbereid voor 3-rail.

Er zijn aparte gaten gereserveerd om de 3-rail bedrading te geleiden, en volgens mij gaat het daarom:
waar steekt de draad van de sleepschoen doorheen en waar gaat hij heen?

Ik verwacht dat er altijd 2 draden aan een DC-motor zitten (+ en -).
Maar dit analoge DC-model heeft maar 1 draad aan de motor,
de andere draad is vervangen door een schroef die contact maakt met het geleidende chassis.

Die draden komen (bij een analoge AC-loc) niet direct van de wielen en sleepschoen,
omdat er een rijrichting omschakel relais tussen geschakeld zit in het huisje van de machinist.

En dat staat ook zo beschreven:
Citaat
Potentially more of a problem is the solid metal chassis which is live to the right hand rail.
 The single wire from the motor goes to the insulated pickup on the left side.
The motor contact (...) simply contacts the chassis below the rear motor support.
Somehow this will need to be insulated.

De 3-rail versie:
Citaat
(...)this model was also made in an AC version with an additional wire to the central skid pickup,
and separate wires to each of the motor terminals.
These four wires were taken through to the cab where the reversing relay was located.

The beneficial side-effect of this version is that there are already grooves in the chassis to take these wires.
One of these is immediately near the black wire in the above photo.
The larger slot for the other three wires passes through the rear motor mount.

Het draait dus allemaal toch nog steeds om wat op deze foto niet te zien is (de overige AC-verbindingen):
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 november 2019, 22:13:57 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Brawa Köff II
« Reactie #29 Gepost op: zondag 10 november 2019, 17:04:41 »

nu blijkt dat het spoeltje plotseling wijkt van de aandrijfspoel en dus het motortje vrij loopt, en derhalve de loc niet meer in beweging te krijgen is.
Als dit klopt:  zwarte-draad=prik, schroef-op-het-motorblok=massa

Dan klopt je verhaal niet: als de worm niet meer op het wormwiel aansluit,
dan heeft de schroef-op-het-motorblok geen contact meer met het chassis
en dan kan het motortje niet lopen (want het massa contact ontbreekt),
dus kan het motortje ook niet "vrij" lopen!
Tenzij je de chassismassa via een decoder hebt aangesloten ...

Je gaf zelf aan: er zit een ringetje tussen (schroef en chassis),
en Ben gaf als tip: haal dat ringetje weg, want het hoort daar niet.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Brawa Köff II
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 14 november 2019, 17:08:36 »

Een motor aan massa gaat niet werken digitaal ivm de motor regeling analoog is dit geen probleem.
Maar als je er na zo veel adviezen niet uitkomt is het misschien verstandiger om er iemand anders naar te laten kijken
Wat de kans word steeds groter dat je schade gaat maken die niet meer te herstellen is.
Gelogd
Mvg Mark

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Brawa Köff II
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 14 november 2019, 22:03:23 »

Een motor aan massa gaat niet werken digitaal ivm de motor regeling
Die visie is een doorbraak in dit draadje: analoog valt de motorschroef in het gat van het chassis, maar het ringetje onder die schroef verzorgt het "massa"-contact met dat chassis. In dat gat bevond zich bij de Köff II van Märklin.Pk een rubber ringetje, en de vraag draaide tot dusverre om de vraag of dat isolerende ringetje overbodig was, en dus weg moest (Ben den Hollander, Jan22).
 
Bij Mark's lastregeling-visie (digitale benadering) concentreert de vraag zich opnieuw om de schroef (en het metalen ringetje eronder) op de motor.

Als Märklin.Pk een foto kan maken van hoe dat bij hem zit/zat, dan komen we een stuk verder.

Want stel je vervangt dat ringetje door een kartonnen ringetje met dezelfde dikte, dan maakt de motor geen "massa"-contact met het chassis, en heb je daar geen dik rubberen ringetje voor nodig. Maar wel een draadje van die schroef naar de decoder.  En van de decoder naar de wielassen.

In het andere draadje Ombouw Brawa 0485 H0 AC DB Köff-II stel je dat je een bestaande decoder probeert te vervangen door een Kuehn of Kühn N025. Oke, in de handleiding van die loc-decoder staat dat je de motor volledig moet isoleren, en dat doe je door de draad van sleper en wielassen direct op de decoder aan te sluiten, en dat doe je door de zwarte draad van de motor en een draad vanaf de schroef (onder op het motorblok) direct op de decoder aan te sluiten. Dus niet via het chassis. Dus is er b.v. een rubberen of een kartonnen ringetje tussen motorblok en chassis nodig, maar wel zodanig dun dat worm en wormwiel contact blijven maken. Kan het zijn dat het rubberen ringetje onderste boven ligt, en dat het een conische vorm heeft?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 november 2019, 00:40:40 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.169 seconden met 27 queries.