Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Decoder m83 en mobile station

Gestart door Paulm donderdag 27 december 2018, 19:19:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder m83 en mobile station
Ik heb een decoder M83, aangesloten via rail met Mobile station. de aansluitingen voor de wissel zijn conform de gebruiksaanwijzing. De decoder krijgt  enkel als de loc' s rijden  stroom (led rood flikkert) en werkt dan ook niet. Evenwel geen enkele reactie op aansturen via Mobile station. Adres op decoder is zoals beschreven in gebruiksaanwijzing. Kan het zijn dat er toch aan de decoder een voeding dient aangesloten te worden? Iemand uiteg?
Re: Decoder m83 en mobile station
Hoi Paul,

De decoder kun je op 2 manieren van stroom voorzien.
Via de baan of via een extra voeding.
Ik weet niet hoe groot je baan is, maar optie 1 zou normaliter ook moeten werken.
Bij optie 2 heb je nog een extra kastje nodig (60822) welke tussen de eerste m83 en schakelvoeding komt.

Groeten,
Ton.
Re: Decoder m83 en mobile station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Decoder m83 en mobile station
Hoi Paul,

Omdat je niet aangeeft welke Mobile Station je hebt, kan het zijn dat je een oudere MS1 hebt. Dit is het rechthoekige model.
Deze is alleen geschikt voor rijden en niet voor een m83.

Wanneer je toch een MS2 hebt (de wat rondere versie) dat heb je hier ook een knop met een lokje en een met een wissel.
Deze MS kun je wel gebruiker met de M83. Je sluit de bruine en rode ingang aan op de bruine en rode draden vanaf de MS2 of de baan. De wissels sluit je aan op een van de 4 driepolige aansluitingen in de volgorde blauw, geel, blauw.
Bij een M-rail  wissel zal het lampje branden.
Bij correcte aansluiting knippert een rood ledje op de m83.
Bij correcte adressering kun je de wissels schakelen. Dan zal ook daar een rood of groen ledje oplichten afhankelijk van de geschakelde stand.

Lees anders ook eens onze wiki pagina's over de Mobile Station en de M83-decoder.

John (wiki redactie)
Re: Decoder m83 en mobile station
Citaat van: VT601 op donderdag 27 december 2018, 20:36:11
Lees anders ook eens onze wiki pagina's over de Mobile Station en de M83-decoder.
In de handleiding van de M83 staat het ook uitgelegd.
Re: Decoder m83 en mobile station
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Decoder m83 en mobile station
Uit ervaring kan ik bevestigen dat het niet nodig is om een extra voeding aan te sluiten op een m 83. Er staan er drie op mijn baan en die schakelen een aantal wissels en ontkoppelrails. Inclusief de treinen wordt alles bediend door een MS 2 met de bijbehorende 36 VA voeding. Afgezien van een overkomelijk probleem met het programmeren van een m 83 voor een driewegwissel werkt alles prima.

CiteerDe decoder krijgt  enkel als de loc' s rijden  stroom (led rood flikkert) en werkt dan ook niet.
Deze zin begrijp ik niet helemaal. Bedoel je werkelijk dat de rode led op de decoder uit blijft als er geen loc rijdt? Bij mij beginnen de rode leds van de m 83's te knipperen zodra er stroom op de baan komt, te rijden hoeft er niets.

CiteerEvenwel geen enkele reactie op aansturen via Mobile station.
Als de bedrading naar de m 83 en de wissel(s) goed is aangesloten, zou het nog kunnen dat de dip-switches verkeerd ingesteld zijn. Daarmee wordt een groep van vier opeenvolgende adressen insteld, maar níet door simpelweg het adres van de eerste wissel in te stellen. Met de dip-switches wordt een groep van vier aaneensluitende adressen ingesteld. Op 1 (ofwel 1000000000) reageert de m 83 op de eerste groep, adressen 1 t/m 4, dip-switches op 2 (0100000000) betekent 5 t/m 8, enzovoorts.
Een voorbeeld: om een wissel te kunnen omzetten op adres 10, moeten de dip-switches ingesteld zijn op 3 (1100000000) en de wissel moet zijn aangesloten op uitgang 2 van de m 83. Als de dip-switches foutief op 10 (0101000000) staan, zal de m 83 alleen reageren op de adressen 37 t/m 40. Via de MS 2 zal het omzetten van een wissel op adres 10 geen enkele reactie geven.
Re: Decoder m83 en mobile station
Inderdaad, als op de baan geen loc rijdt dan geen flikkerende rode led op M83. En als locs rijden  en er dus stroom op de baan is, dan schakelt de wissel ook niet. Ik heb een recente  MS (afgeronde vorm)
Re: Decoder m83 en mobile station
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Decoder m83 en mobile station
Hoi Paul,

Ik heb 2 vraagjes.

1. Wil je mij vertellen hoe de dipswitch ingesteld staat. Welke dip staat op "on" en welke staat op "off".
2. Wat is de draadkleur(en) van de wissel(s) naar de m83.
Re: Decoder m83 en mobile station
De decoder dipswitch 1 staat op ON, dipswitch 10 op OFF; evenals alle andere dipswitchen op off
Re: Decoder m83 en mobile station
Wil je eens een foto plaatsen van hoe je het hebt aangesloten?
Ik vermoed dat daar toch iets niet helemaal klopt.

Groeten,
Ton.
Re: Decoder m83 en mobile station
Je hebt gelijk, de dipswichten stonden verkeerd, ik zag het niet zo goed....Heb vergrootglas genomen en zag dat wat ik dacht dat OFF was ON was! Werkt nu wel prima! Sorry voor mijn slecht zicht!
Re: Decoder m83 en mobile station
Toch heel erg bedankt voor de vele reacties, ik ben in elk geval geholpen.