Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ombouwen marklin 37121 ns 1215

Gestart door tikker donderdag 27 december 2018, 18:46:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen marklin 37121 ns 1215
Goedemiddag,

Deze lok na lange tijd weer eens uit de kast gehaald.
Rijdt voor geen meter, mfx niet goed in te stellen, slechte communicatie: alles eruit gehaald en een nieuwe lopi4 geplaatst.
Nu rijdt hij weer als een zonnetje ! (ja ook de motor schoon gemaakt)
Echter weet ik niet hoe ik de verlichting aan moet sluiten. Op de lok zitten zowel voor als achter 3 kabels grijs, geel en oranje (marklin-code)
Deze zou ik aan moeten sluiten op de decoder kleuren wit en geel (oranje gaat naar blauw vd decoder lijkt me)
Hoe nu hoe verder?
Kan iemand mij helpen?
Re: ombouwen marklin 37121 ns 1215
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouwen marklin 37121 ns 1215
Zie onderstaande kleurentabel voor de draadkleuren van Esu en die van Marklin.

Bron

Let er wel even op of er weerstanden tussen de decoder en de ledprinten moeten (vermoed van wel, maar durf het niet zeker te zeggen, daarvoor is de foto net te onduidelijk).
Mocht je de sluitseinen apart willen aansturen kan je eventueel aux 1 en 2 van de ESU decoder gebruiken.
Re: ombouwen marklin 37121 ns 1215
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ombouwen marklin 37121 ns 1215
Hallo,

er zitten voorschakel weerstanden op de orginele Marklin print voor de verlichting, het simpelste was geweest een 21mtc decoder terug te plaatsen, maar met losse weerstanden zou het ook kunnen, ik vermoed dat je 2,2 Kohm weerstanden nodig hebt om de combinatie van front en sluitverlichting te schakalen, overigens is de oranje draden verbinden met de blauwe draad van decoder de juiste optie, evt. zou je kunnen kiezen om de sluitlichten apart te schakelen via de groene en paarse decoderdraad, ook hier dus voorweerstanden gebruiken.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ombouwen marklin 37121 ns 1215
Ah, de weerstanden inderdaad ik vermoedde al zoiets.
Ik ga ermee aan de gang.
hartelijk dank.
mvrgr
Jan Heine
Re: ombouwen marklin 37121 ns 1215
Hallo

Maar waarom heb je de originele printplaat er eigenlijk uitgehaald?

Bart
Re: ombouwen marklin 37121 ns 1215
Ik herinnerde mij dat bij een laatste keer rijden er ook al problemen waren.
De hoorn werkte niet (niet goed) die had er ook al uitgehaald.
Nu ik er weer mee reed kwamen dito problemen terug.
Daarom besloten om alles er maar uit te halen.
...

Nu ik er mee rijd met een nieuwe lopi4 zie ik dat de eigenschappen nog steeds niet geweldig zijn......
Er zijn ook zoveel mogelijkheden om te "fine-tunen" met cv instellingen, dat het er niet eenvoudiger op wordt.
Ik ben er dus nog niet uit.
Ik denk dat ik de motor nog eens geheel uit elkaar haal en echt goed schoonmaak, dan kan het daar in ieder geval niet (meer) niet aan liggen.

Weerstanden geplaatst...., maar ik vrees dat eea is mis gegaan bij de eerste aansluiting  >:-D. Sluitlichten werken, maar de fronts niet..... Moet ik nog verder op studeren.....

Ik post mijn bevindingen en stel mogelijke raadgevingen het op prijs  :thumbup:.

Groet,
Jan Heine

Re: ombouwen marklin 37121 ns 1215
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ombouwen marklin 37121 ns 1215
Mogelijk zijn leds van frontseinen andersom geschakeld!
Re: ombouwen marklin 37121 ns 1215
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen marklin 37121 ns 1215
JH, ik zou die print gewoon weer terug plaatsen, die heeft geen enkele invloed op de rijeigenschappen.
Foto van hoe je de draadjes aan moet sluiten vind je hier.
Re: ombouwen marklin 37121 ns 1215
Bedankt Ad,

voor je wijze woorden.
Ik heb de print terug geplaatst. Was niet een logische actie nee.
Motor nogmaals nagekeken/schoongemaakt.
Loopt nu wel goed.  :P
Verlichting moet nog beter, want bij mijn onverantwoordelijke (?!) 1e actie zijn ze waarschijnlijk vernaggeld.....
Nieuw printjes bij M besteld (ja die kun je nog gewoon bestellen) en zijn reeds onderweg :thumbup:

Heeft iemand wellicht nog duidelijke detail fotos van de aansluiting van de kabels op de drager-print voor en achter? Zodat ik mij bij de volgende sessie niet (weer) vergis?

Groet,
Jan Heine