Beste forumleden,
In ons Kerstdorp rijdt al jaren onze analoge BR 24 van mijn 86-ig jarige vader die hij in 1969 heeft aangeschaft. Maar het Kerstdorp is uit z?n voegen gegroeid dus is het rondje nu een echte baan met al mijn oude bewaarde modelhuisjes zoals Kerk, Station Baden-Baden geworden met een bergbaan voor de trein. Jullie voelen het al, bijna stilstaand omhoog en fulltime-speed omlaag. Tijd voor digitaal. Een 2e hands BR 80, voeding en controler aangeschaft en me bij het eerste rondje verbaast over de resultaten.
IK BEN OM! Maar wat zijn de mogelijkheden voor de oude BR 24 van Opa? Dilemma!
Bij de aanschaf van cabineverlichting voor de rijtuigen heb ik ook een TAMS Lokdecoder LD-W-32.2 M.K. besteld.
De BR 24 is uit 1969 en heeft een 5 polige motor. Hij loopt als een zonnetje en bij de revisiebeurt, wielrubbers, sleepcontact en koolborstels ben ik van plan ook de decoder in te bouwen.
De TAMS Lokdecoder
LD-W-32.2 heeft nog een kenmerkte
M.K. waar ik de afkorting
Mar
Klin in denk te herkennen.
Nu lees ik in het forum ook slechte ervaringen met decoders, opgeblazen decoders maar nog geen opgeblazen motoren door foutjes met DC, AC, een AC motor die na decoder DC wordt en niet meer van richting kan veranderen etcetera.
Al zeg ik het zelf ik ben niet onhandig. De verlichting op sleepcontact in wagon dat er niet voor bedoeld was werkt al een week perfect. Maar een Lokdecoder in een familiestuk van de nog levende Opa in bouwen is wat anders. Daarentegen zou de glimlach van mijn vader niet tussen zijn oren passen als hij zijn stoomlok door de bergen ziet rijden.
Mijn eerste vraaag op dit forum is daarom:
Heb ik de juiste Lokdecoder gekocht om de stoomlok uit 1969 digitaal te kunnen laten rijden?- Lampen schakelen is leuk maar altijd aan buiten de decoder om, altijd branden, is ook goed.
Het is dus een Gloeilamp
- Lamp uit op stroomloze sector als 2e trein voorrang heeft geen probleem.
- Rijrichting wisselen is wel gewenst
- Enige wens is om even snel omhoog als omlaag te rijden.
Hoor graag van jullie als experts voor ik deze openhartoperatie op deze bijna 50-jarige dame aan durf.
Alvast bedankt,
Gert