Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.

Gestart door Kleinegertje woensdag 26 december 2018, 17:03:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Beste forumleden,
In ons Kerstdorp rijdt al jaren onze analoge BR 24 van mijn 86-ig jarige vader die hij in 1969 heeft aangeschaft. Maar het Kerstdorp is uit z?n voegen gegroeid dus is het rondje nu een echte baan met al mijn oude bewaarde modelhuisjes zoals Kerk, Station Baden-Baden geworden met een bergbaan voor de trein. Jullie voelen het al, bijna stilstaand omhoog en fulltime-speed omlaag. Tijd voor digitaal. Een 2e hands BR 80, voeding en controler aangeschaft en me bij het eerste rondje verbaast over de resultaten.

IK BEN OM!  Maar wat zijn de mogelijkheden voor de oude BR 24 van Opa? Dilemma!

Bij de aanschaf van cabineverlichting voor de rijtuigen heb ik ook een TAMS Lokdecoder LD-W-32.2 M.K. besteld.

De BR 24 is uit 1969 en heeft een 5 polige motor. Hij loopt als een zonnetje en bij de revisiebeurt, wielrubbers, sleepcontact en koolborstels ben ik van plan ook de decoder in te bouwen.

De TAMS Lokdecoder LD-W-32.2 heeft nog een kenmerkte M.K. waar ik de afkorting MarKlin in denk te herkennen.

Nu lees ik in het forum ook slechte ervaringen met decoders, opgeblazen decoders maar nog geen opgeblazen motoren door foutjes met DC, AC, een AC motor die na decoder DC wordt en niet meer van richting kan veranderen etcetera.

Al zeg ik het zelf ik ben niet onhandig. De verlichting op sleepcontact in wagon dat er niet voor bedoeld was werkt al een week perfect. Maar een Lokdecoder in een familiestuk van de nog levende Opa in bouwen is wat anders. Daarentegen zou de glimlach van mijn vader niet tussen zijn oren passen als hij zijn stoomlok door de bergen ziet rijden.

Mijn eerste vraaag op dit forum is daarom:

Heb ik de juiste Lokdecoder gekocht om de stoomlok uit 1969 digitaal te kunnen laten rijden?

- Lampen schakelen is leuk maar altijd aan buiten de decoder om, altijd branden, is ook goed.
  Het is dus een Gloeilamp :idea:
- Lamp uit op stroomloze sector als 2e trein voorrang heeft geen probleem.
- Rijrichting wisselen is wel gewenst
- Enige wens is om even snel omhoog als omlaag te rijden.

Hoor graag van jullie als experts voor ik deze openhartoperatie op deze bijna 50-jarige dame aan durf.

Alvast bedankt,

Gert


Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
De W in je decoder type staat voor wisselstroom.
Bedoelt voor motoren met drie draden en veldspoel zoals die ook aan het omschakel relais zitten aangesloten. (Een aanvoer en voor de twee rijrichtingen een eigen draad.)
Check dat in de gebruiksaanwijzing en je kunt van start.

Je kunt de draden naar dat relais tijdelijk omleggen naar je decoder en dan eens kijken hoe het rijd.
Enige is dat je moet kunnen solderen.
Bevalt het volledig ombouwen en anders snel weer terug solderen.

Ik heb er ooit een gebruikt. Ging goed tot ik de max snelheid een stuk omlaag wilde hebben.
Er bleef zo weinig regelbereik over dat zag er niet meer uit.

Mvg Robin
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Hallo Gert, met je opmerking dat de motor 5 polig is zet je ons mogelijk op het verkeerde been. Als het inderdaad zo is, dan is de lok niet meer origineel en mogelijk zelfs al omgebouwd op gelijkspanning. In dat geval is je decoder ongeschikt, want die is bedoeld voor een motor met veldspoel (allstrom ook wel wisselspanningmotor genoemd). Voor de zekerheid dus even de kap er af. Komt er een kleine schijfcollectormotor (sfcm) tevoorschijn met een driepolig anker en een kopervlecht- plus een koolstof borstel, dan is er niets aan de hand en kun je gaan bouwen zoals door Robin beschreven. Bij twijfel even een foto van de motor plaatsen.
Succes, Hans.
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Vanavond gaat de kap eraf dan weet ik meer.

Nu durf ik het in ieder geval. Proberen en als het niks is terug solderen dus.

Bedankt voor advies.a
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Met 5 polen bedoel ik een anker met 5 velden.

Gaat het trail and error principe dan nog steeds op of heb ik vuurwerk op de soldeertafel?

De uitleg over maximale snelheid lijkt mij bij mij niet van toepassing tenzij de TAMS Lokdecoder tevens een opvoerzetje is. Het doel is natuurlijk gewoon een realistische eenparige snelheid voor vlak, omhoog en omlaag rijden van Opa?s lokomotief.

Vanavond wordt D-day (of D-night)
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Haha, zal met dat vuurwerk wel meevallen. 5-polig betekent inderdaad dat het anker 5 velden heeft. Gezien het bouwjaar zit er een kleine driepoler in je lok, maar het is mogelijk dat er al een ombouw naar een 5-poler heeft plaatsgevonden. En nogmaals: een foto kan veel duidelijk maken.
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Ik dacht dat de Tams W serie toch geen lastregeling had......(even hard naar boven als naar beneden is toch gewenst?). Of werkt dat toch wel op bv rangeerstand?
Met groet,
Jan Willem
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
De BR 24 (3003) ligt op de operatietafel en wat denken jullie?!?!?!?!

Gewoon 3 spoeltjes zoals bij zijn geboorte in 1969 ontvangen.  :D :D :D

zie foto's
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Zo vet als bagger vol met (kool) stof en zelfs mos van langs een of andere baan waar de lok ooit gereden heeft.

Dus eerst een spiritusbadje gegeven bij gebrek aan wasbenzine. Een drupje olie op de tandwieltjes en alles loopt weer als een zonnetjes. (Zie foto 1)


En nu begint het!

Moet de transistor? met code 10.110 tussen sleper en decoder blijven? (Zie foto 2)


Bij de lokdecoder zit een CD-tje dat ik niet meer in mijn PC's past. Weet iemand of daar meer info op staat als ik via Gebruiksaanwijzing LD-W-32.2 op internet kan vinden? Zie schermafdruk (3e foto)
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Citaat van: Kleinegertje op woensdag 26 december 2018, 17:03:57

Heb ik de juiste Lokdecoder gekocht om de stoomlok uit 1969 digitaal te kunnen laten rijden?

- Enige wens is om even snel omhoog als omlaag te rijden.


Hallo

Je zal digitaal kunnen rijden, maar daarmee houdt het op.
De decoder heeft geen lastregeling, dus je rijeigenschappen zullen niet beter (eerder slechter) dan analoog zijn.
Je moet op zijn minst de motor ombouwen met een permanentmagneet zodat je er een decoder met lastregeling bij kunt gebruiken.

Het spoeltje van je foto mag overigens weg.

P.s. Koop een flesje wasbenzine. Spiritus maakt niet schoon.
Bart
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Jammer van de verkeerde combi lokdecoder en motor zonder permanent magneet.

Wasbenzine hoort op voorraad te zijn in een beetje klushuis dus voor ik verder met solderen ga gaat hij het chassis nog een keer door de wasstraat.
Deze lokdecoder inbouwen heeft naar verwachting toch niet het gewenste effect.

Wat zal ik aan moeten schaffen om de lok wel knap digitaal rijdend te krijgen? Stoomunit en geluid hoeft niet maar verder wil ik wel dat de lok goed gaat rijden.

Mag origineel Marklin maar als een goede lastregeling mogelijk is voor minder dan doe ik dat net zo lief.

Wie heeft de gouden tip voor Gerrit?
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Om goed "geregeld" te kunnen rijden is het beste een ESU decoder met permanente magneet en 5 polig anker er in te inbouwen.

Standaard ombouwset voor de motor aanschaffen is het handigste.

Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Hallo

Beetje overdreven oplossing.

Hamo magneetje en een uhlenbrock 76320.
Goede combinatie voor een oude lok waar je niet het uiterste uit hoeft te halen.
De lok kan dan echter niet meer analoog gebruikt worden.

Bart
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Dit klinkt als de oplossing, Bart.  ;) :thumbup:

Hamo magneetje?

Uhlenbrock 76320?

Neem aan dat dit niet bij Intertoys op voorraad ligt dus zal het ergens moeten bestellen.

Ga ik gewoon op zoek bij Conrad ofzo naar een Hamo magneet voor Marklin HO?
Idem bij Uhlenbrock 76320?

Of zitten er op dit 3rail-forum ook leden die dit te koop aanbieden?

Hoor graag van je.

vr.gr. Gert
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Hallo

Bestel het gewoon bij een treinenboer, bijv MTE.

ESU (Hamo) magneet heeft nummer 51961

Bart
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Thnx!
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Na even zoeken op Youtube kwam ik een filmpje tegen over een TAMS locdecoder inbouwen dus geprobeerd hetzelfde te doen.
Daarna de loc op de rail geplaats ==> kortsluiting! Rode draad iets te ruim afgestript bij het op de sleepcontact plaat solderen.
Hier kwam ik natuurlijk achter na de decoder weer gedemonteerd te hebben die ik met warm lijm vrij van chassis gehouden had.
Bleek het lampje kapot. Nieuwe gemonteerd en zet hem op de rail. LICHT  :idea: :idea: :idea: :idea: (variĆ«rend in sterkte)

Maar geen herkenning op mijn mobile station. een beetje schuiven en ....... plof, rook en een sprintje van de loc.

Mijn eerste decoder opgeblazen terwijl ik zo dichtbij was.

Dan nu toch maar investeren in een stabielere decoder en permanentmagneet.
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: BR 24 (1969) met TAMS LD-W-32.2 digitaliseren.
Tsja, als je wat wilt verbeteren, moet je dingen uitproberen en soms gaat dat helaas fout. Hopelijk gaat het de volgende keer beter.