Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029

Gestart door 1200Blauw dinsdag 25 december 2018, 23:15:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Ik verbaas me erover dat niemand dit model nog beschreven heeft. Sinds deze week ligt deze mP in de winkels, netvoor kerst dus. Märklin heeft zijn best gedaan dit op zich oude ontwerp op te poetsen. Er is een heuse sounddecoder aan boord, met veel geluidsopties, tot openende en sluitende deuren aan toe), optrekken en afremmen gaat soepel, er is zorg besteed aan de lak, beschildering (meerkleurige raamomlijsting, strakke vlakovergangen etc) en opschriften. Het model ziet er in dat opzicht verzorgd uit. Jammer vind ik dat de interieurverlichting uit hetzelfde gloeilampje bestaat als bij de allereerste mP. Dat had met hetzelfde gemak een dimbaar ledstripje kunnen zijn naar mijn bescheiden mening. Bovendien wordt bij het inschakelen van dat lampje achter de ramen vrij veel electronica zichtbaar waarvoor de fabrikant kennelijk geen moeite deed die te verbergen. En dan hebben we nog het punt van de schaallengte. Die is om voor de fabrikant begrijpelijke redenen niet aangepast. Ooit heeft Philotrain een kloppende mP gemaakt. Ik ben wel benieuwd hoe die reed door de bochten en bij welke minimum boogstraal, aangezien dat kennelijk de reden is dat er nog geen betaalbare 1:87 mP bestaat. En dan hebben we nog de prijs. Die is best pittig, maar voor 359,- krijg je er wel een postwagentje bij in een piepschuimen doos met dun kartonnen deksel...
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Ik ben wel benieuwd naar het type motor dat er in deze motorpost zit.
Nog steeds een DCM?

Mvg Robin
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
De motorpost heeft de standaardlengte van 26,40 meter over de buffers. Als standaard rijtuigen als icr in 1:87 verschijnen, kan de motorpost ook. De Philotrain heeft ruime bogen nodig. Maar dat is omdat Philotrain niet de nodige compromissen in de draaistellen wilde aanbrengen die nodig zijn voor de krapste modelspoorbogen.

Märklin heeft al de 1:100 motorpost en dat vind ik nog steeds een aantrekkelijk ogend model. In ieder geval heeft het uitbrengen van een 1:93 model weinig zin. Voor de rekkelijken maakt het niet uit en voor de meer preciesen is het nog steeds te kort. Een motorpost in 1:87 is meer iets voor Artitec.
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Zou het ook met verzadiging van de markt te maken  hebben?
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Ik denk dat Ragoem hem nog uit moet pakken. :D
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Ben den Hollander
gast

Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 26 december 2018, 10:18:19

Zou het ook met verzadiging van de markt te maken  hebben?


Nee...., hele volksstammen wachten op een nette Motorpost. Staat elk jaar weer op vele wensenlijstjes.  ;)
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Ik zie dat ik niet echt een eindconclusie trek.

Ik vind het een fraai model zolang de binnenverlichting uit blijft. Rijeigenschappen zijn ook prima, zoals we van Màrklin gewend zijn. Of je er dan een dergelijk bedrag voor moet neerleggen vind ik maar de vraag eerlijk gezegd. Märklin heeft de ontwikkelingskosten inmiddels wel terugverdiend lijkt me. De toegevoegde geluiden lijken me authentiek, dus dat zal een extra investering zijn geweest. Liefhebbers van sound zullen zeker niet worden teleurgesteld. Het extra wagentje had voor mij niet gehoeven. Een uitvoering zonder sound en wagentje al dan niet in een fatsoenlijke doos die 150,- goedkoper was geweest had ik direct gekocht.

Citaat van: Steem op woensdag 26 december 2018, 10:19:37
Ik denk dat Ragoem hem nog uit moet pakken. :D
Ragoem attendeerde me erop dat 'ie al in de winkel lag. Dat was de reden dat ik maar eens ben gaan kijken en 'm heb laten demonstreren. Daaruit is weer dit verslagje voortgekomen.

Citaat van: Hero op dinsdag 25 december 2018, 23:57:10
Ik ben wel benieuwd naar het type motor dat er in deze motorpost zit.
Nog steeds een DCM?
Dat weet ik niet. Hij is niet opengeschroefd geweest. Ik weet ook niet wat een DCM is eigenlijk. Het leek mij aan het rijgedrag dat er dezelfde nerveuze motor in ligt als in de eerdere mP´s (waarmee je onwaarschijnlijk hoge snelheden kon bereiken). In digitaal bedrijf is de motor beter te beteugelen door de 126 (128?) rijstappen.
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Ben den Hollander
gast

Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Het is meer van hetzelfde. Oude meuk met een decoder update.
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
 Heren, waar is hij nog meer te zien dan in de winkel? Ik kan hem nergens vinden.

Gr, Ad
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Willy, bedankt voor de info.

Gr, Ad
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Zal wat techniek betreft wel niet veel afwijken van de 37894 mP Jim van Eurailscout denk ik zo?
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 25 december 2018, 23:15:44
Ik verbaas me erover dat niemand dit model nog beschreven heeft. Sinds deze week ligt deze mP in de winkels.
Jammer vind ik dat de interieurverlichting uit hetzelfde gloeilampje bestaat als bij de allereerste mP. Dat had met hetzelfde gemak een dimbaar ledstripje kunnen zijn naar mijn bescheiden mening.
Dit zal er meer te maken hebben gehad dat er weinig is veranderd aan het model verder is het niet makkelijk om even een led stripje te plakken omdat het model geen interieur heeft en alles via het dak te benaderen is.
Er zijn wel een aantal mensen met een interieur bezig geweest zelfbouw van styreen en ik weet dat flyerman bezig is/was om een ontwerp voor een 3D geprint interieur te maken.
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Je kunt ook de gehele kap lichten hoor. Dat dakluik was vooral handig om de Delta-decoder gemakkelijke een ander adres te kunnen geven, want dat ging dmv dip switches die net onder dat luik zaten, naast de omschakeling voor bovenleidingbedrijf.

Plek voor een interieur is er niet echt meer. Met alle rondgestrooide electronica lijkt de enig juiste oplossing die die Ben voor zijn huisjes heeft gebruikt, namelijk het matteren van de ruiten.

Ik vind het overigens wèl een loffelijk streven dat er weer een (variant van een) Nederlands model wordt uitgebracht. Het lijkt erop dat we er ten opzichte van de Belgen doorgaans wat bekaaid vanaf komen, terwijl mij als leek die markt vergelijkbaar lijkt. Zeuren die mensen minder, of zijn ze minder zuinig?
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
LS
De eerste bruine uitvoering MP  nr 33891 is van 1996 . Daarna zijn er nog wat kleur varianten (omdat de Post niet goed wist wat ze eigenlijk wilde!!) en met diverse digitale technieken uitgebracht.Dit tot 2012 en nu anno 2018, bijna 2019, een bruine variant in een digitaal nieuw jasje . Maar wel met een leuk postwagentje erbij.
De bruine Mp is bij de Post in 1965 in dienst gekomen.
Tussen 1995 en 2008 zijn deze machines uit de vaart genomen.

Ik kan me voorstellen dat Marklin er niet zoveel mee te doen had, om deze bruine MP ,  behalve dan de diverse kleurstellingen,  nogmaals uit te brengen.
Zeker voor de tijdrijders onder ons, is dit, denk ik, maar een klein groepje .
Gezien de hoeveelheid kennis en aantal ombouwprojecten naar Digitaal bedrijf,  is deze nieuwe lok enigszins mosterd na de maaltijd .
De prijs in 1996 was 350 ,00 Gulden en nu (in Belgie onder de 300,00 Euro ) Ik weet alleen niet of het aandrijfconcept ,en de geweldige voorruitjes, ook van 1996 is .
Dit zijn zomaar wat vrije gedachtes op een vrijdagavond, zo net voor de jaarwisseling.

Fijne jaarwisseling een ieder alvast .

met vriendelijke groet,
Koos Wijmans
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Vandaag mijn exemplaar opgehaald bij Harlaar in Badhoevedorp. Het eerste exemplaar dat ik bekeek had wat last van verfophoping bij de koplampen, maar het tweede exemplaar was prima in orde. Ik heb het model opgewaardeerd met luchtslangen en een metalen koppeling. Achter de ramen bij de motor en decoder heb ik een stuk wit papier geplaatst, zodat je de techniek niet meer ziet.

Hierbij drie foto's:
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
 @citaat
Mooie plaatjes. Zelf vind ik hem met die gele vlek op de bruine neus niet zo mooi.
Die slangen en koppeling die erop hebt gezet, waren daar gaatjes voor in de bufferbalk of moest je dat zelf boren?
Overigens ben ik ook wel beniewt naar het geluid wat ze erin gestopt hebben, want wat ze enkele jaren in de jim hebben gepropt klonk nergens naar :D
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Mooie foto's.  Bedankt voor het plaatsen en het verslag.
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Citaat van: marklintim op vrijdag 28 december 2018, 23:58:49
Die slangen en koppeling die erop hebt gezet, waren daar gaatjes voor in de bufferbalk of moest je dat zelf boren?

Ik heb zelf kleine gaatjes geboord met een mini-handboortje van Faller. De bufferbalk is, net als de rest van de kap, van kunststof en dus is het geen enkel probleem om gaatjes te boren. Toch had ik liever gezien dat Märklin dit al af fabriek had gedaan. De gaatjes voor de slang aan de zijkant van de lichtbalk waren al wel af fabriek geboord.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Hierbij nog een plaatje van de zelfgeplaatste luchtslangen en imitatiekoppeling:
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Ben den Hollander
gast

Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Dit is toch minder fraai, het sluit niet aan. Had beter gekund?

Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
 @citaat Met de huidige productietechnieken had dat inderdaad beter gekund.
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 29 december 2018, 15:37:10
Dit is toch minder fraai, het sluit niet aan. Had beter gekund

Precies wat ik dacht Ben.

Gr. Dennis
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Citaat van: brund55 op zaterdag 29 december 2018, 16:10:15
Met de huidige productietechnieken had dat inderdaad beter gekund.

Dat denk ik ook, maar Märklin zal niet snel meer veranderingen doorvoeren bij deze oude mal.

Wel duidelijk fraaier is het voorraam dat nu in meerdere kleuren is bedrukt (bruin, zwart en zilver). Ook heeft Märklin, t.o.v. de Eurailscout, de verlichting aangepast. Er zijn nu weer gele LED's geplaatst, zoals het ook hoort bij een oude Nederlandse trein.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Die balk kunnen ze dan toch passend maken?
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Ben den Hollander
gast

Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
 @citaat Tijd is geld, het spul moet naar de winkels.
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Zou ik 350 euro investeren in deze trein dan zou ik hem achterlaten met deze afwerking.
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Ben den Hollander
gast

Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Veul geld, daar moet ik een week voor niet werken. :(
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Ik mag er een paar dagen wel voor werken (wat ik trouwens met veel plezier doe)
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Of een dag beunen ;)
Heb net even naar mijn cargo motorpost maar die zit kwa bufferbalk een stuk netter gelijmd denk dat het getoonde exemplaar een maandag ochtend variant was :D
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Het lijkt wel of die ene seinenbalk meer uitsteekt dan de andere. Niet ver genoeg erin geduwd?
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Deze staat in de wiki, is ook geen knapperd......
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Kleurtje geel van deze vind ik wel mooier Jan!
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Idd Fred , maar doelde eigenlijk naar de overgang balk naar cabine.

Gr. Jan
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mãrklin NS/PTT Motorpost mP3029
Ben ik met je eens Jan, hebben ze zover ik weet allemaal wel last van, bij zwarte balken valt dit minder op!