Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds

Gestart door Looney Tunes dinsdag 25 december 2018, 15:42:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Enige tijd geleden kreeg ik via een forumlid de vraag of ik niet printplaten kon maken om zodoende extra seinbeelden mogelijk te maken bij de re460.
En gezien die printen nog net voor de kerst binnen waren, kon ik lekker aan de knutsel.

Standaard is alleen een geel A sein, of de rechterlamp te schakelen met de rijrichting.




Op de nieuwe print werkt dat ook nog steeds, alleen zijn nu warmwitte leds gebruikt.




Tevens is het nu mogelijk om schijnwerpers te tonen.


En is het 2pits rode sluitsein ook te schakelen.


De foto van het printje zelf volgt nog, die ben ik vergeten te maken, en naast dat de loc zit weer in de verpakking zit, ligt het volgende slachtoffer alweer open O:-D
Maar ik vind het weer een geslaagd ombouwproject. :D Fijne voortzetting van de feestdagen.
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Ik moet zeggen dat heb je snel voor elkaar.
Resultaat ziet er ook prima uit.

Mvg Robin
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Dankjewel Robin, het was gelukkig niet zo lastig.
Nu alleen de andere loc nog even.
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds

Ziet er prachtig uit John :thumbup:
Zijn die printjes ook te koop? Of wordt het zelf etsen?
Ik ben benieuwd.
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Dank Harry!
De printjes komen ook op mijn site te staan en zijn dus ook te koop. De print voor de locs waar nu nog gloeilampen in zitten volgt echter nog.
Mocht je echter zelf een ontwerp willen maken en gaan etsen ben je vrij om dat te doen.  B)
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 28 december 2018, 08:45:21
De printjes komen ook op mijn site te staan en zijn dus ook te koop.

Looney Tunes' website?

Willy
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
 @citaat Ja, zie ===> klik
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
 @citaat Voor de niet ingewijden: klik op het wereldbolletje onder de avatar van Loony Tunes, dan kom je ook op zijn website.

P.S. Mededeling gedaan ivm aangeven (verborgen) mogelijkheden 3rail forumwebsite
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Goedenavond John,

Wat een geweldige site heb je ontworpen. Hier ga ik veelvuldig op kijken. Ik hoop ook dat je in de komende jaren de site gaat uitbreiden en dat je er een hoop op gaat zetten. Ik heb nu al een aantal printjes waarvan ik denk dat ik ze ga aanschaffen. Ik ben echt heel erg blij met deze site. Ik hoop dat voor jou printjes van de einheitstenderloks nog wel een tijdje de tendergewichten te koop blijven, of is het zo dat jij die ook op voorraad hebt? Bedankt voor deze mooie site!

Groet, Jasper
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Hallo Jasper,

Dat gaat wat mij betreft wel goedkomen met updaten  B)
M.b.t. de tendergewichten snap ik je opmerking echter niet, zie dit topic voor een ombouwverslag met die print. En daar is niks van de gewichten gewijzigd, maar alleen de print/decoder vervangen.
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Hallo John,

Ik snap jou opmerking. Ik doelde ook eerder op een ombouw waarbij je een lok die analoog is wilt uitvoeren met deze print. Dan is het slim om ook de tendergewichten in jou programma op te nemen. In de diverse analoge loks zitten helaas deze gewichten niet. Ik heb zelf al een aantal loks omgebouwd van analoog naar digitaal en daarbij heb ik een nieuwe bodemplaat aangeschaft en een tendergewicht. Deze bodemplaten en gewicht zijn geschikt voor diverse loks van de serie 41, 50, 03. Daar heb ik ze toen ingezet.

Groet, Jasper
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Nu begrijp ik wat je bedoelt, Jasper.
Maar om eerlijk te zijn zijn die printen daar niet voor bedoeld, dat ze (met ander gewicht) dan passen, is alleen maar leuk meegenomen. B) Die print heb ik namelijk ontworpen om reeds delta/digitale locs met eenheitstender eenvoudig om te bouwen met een Lopi/MLD voor betere rijeigenschappen of een Loksound/MSD voor als geluid gewenst is.
Voor die analoge locs is de standaard L vormige adapter in de vorm van de 6090x in mijn ogen de meer voor de hand liggende oplossing. Mocht iemand het willen doen zoals jij voorstelt zijn ze vrij dat te doen, maar dan moet diegene zelf maar de benodigde onderdelen bij M bestellen.
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Zoals misschien bekend zijn er niet alleen Re460's met leds, maar ook met gloeilampjes. Ik heb nu ook zo'n loc aangepakt, door de gloeilampjes te vervangen door leds. Waardoor er tevens extra seinbeelden mogelijk zijn geworden.

Als eerste, een foto van hoe de gloeilampjes in de loc zitten


En dan de twee mogelijke seinbeelden.




Dan de binnenkant als het nieuwe printje geplaatst is.


En de seinbeelden na de ombouw.




Alleen de schijnwerpers.


En de schijnwerpers met het frontsein.


Als laatste de sluitseinen.


Al met al, weer een locserie voorzien van geupgrade verlichting.
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Mooi John, was idd nieuwsgierig naar de schijnwerpers,  :thumbup:

Gr. Jan
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Dat ziet er heel goed uit, John.  :thumbup:

Gezien mijn verzameling kan het bijna niet anders zijn dan dat daar ook ?gloeilampjes-loks? tussen zitten. Wat zijn in dit geval mijn (on)mogelijkheden? Kan ik de benodigde onderdelen (met inbouwbeschrijving) bij jou verkrijgen? Of moet ik daarvoor in aanmerking komende loks naar jou opsturen? Ik hoor graag van jou!
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Hallo John,

Mooi resultaat.
Als liefhebber van zwitsers materieel een mooie verbetering.

Groet, erik
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Ontzettend strak gemaakt John! Dit is en een grote stap voorwaarts voor deze modellen.

Groet Dennis
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Hallo john,
Op je website staat dit model er nog niet tussen.
Kijk ik er over heen ?

Gr
Erik
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Hallo John,

Ziet er wederom mooi uit, maar moet je dan ook niet de decoder vervangen ?
Heb er ook een stel met nog gloeilampjes.

M.vr.gr. Erwin
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Dank voor de positieve reacties, heren. :)

Om jullie vragen te beantwoorden:
@Hans, je kan de printjes verkrijgen, maar als je wil dat ik ze inbouw dan kan dat ook.
@Erik, dat klopt :D, die printen ter vervanging van de gloeilampjes zijn nog zo nieuw (heb ze sinds gister) dat ze daar niet opstaan.
@Erwin, als je alleen een 3 puntsfrontsein wisselend met een 1 punt sluitsein wil dan hoeft dat niet. Of je de rode sluitseinen en schijnwerpers kan schakelen hangt af van de huidige decoder (ik durf zo niet te zeggen welke decoders er standaard inzaten), mogelijk moet je dan wel extra elektronica gebruiken of de decoder vervangen.
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Hallo John,

De meeste bij me zijn nog delta en volgens mij 2 digitaal, met volgens mij nog een 6090 of 6080 decoder.

Misschien me volgende project, heb eerst nog wat anders liggen. :D

M.vr.gr. Erwin

Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Haha, prima hoor.
Succes met je andere project ;)
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Nu nog de lichtgeleiders opsplitsen?  https://commons.wikimedia.org/wiki/File:SBB_Re_460_059.jpg

Lastig?  Zou het met een 3D printer lukken?
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Hihi, dat zou wel nog netter zijn, maar dan vrees ik dat je alles zal moeten aanpassen en een print in de kap moet maken ipv het frame.
En om het 3d te printen zal je denk ik wel een SLA printer nodig hebben.
Re: Verbeteren verlichting Re460 d.m.v. inbouw leds
Ik had in dit draadje nog niet de foto's van de printje voor de ledverlichting gedeeld, dus hierbij nog een foto met beide printjes erop.



Verslag bij deze afgesloten :) Nu deze foto maar even op mijn site zetten.