Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?

Gestart door Antoine1 dinsdag 18 december 2018, 14:07:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Waarom mag een stoomloc niet of alleen langzaam achteruit rijden? Het maakt blijkbaar ook verschil of de stoomloc een vaste of losse tender heeft.

Groetjes Antoine
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
 @citaat @citaat De meeste tenderlocs mogen van de baas (de betreffende spoorwegmaatschappij)
even snel voor- als achteruit rijden.
De meeste locs met aangehangen tender kennen achteruit een snelheidsbeperking, meestal ong. 40 of 50 km/u.
Dit door het open machinistenhuis.
De BR23 mag, omdat ze een gesloten machinistenhuis heeft, achteruit 85 km/u rijden.
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Het gesloten machinistenhuis is een argument, maar niet de hoofdreden voor de snelheidsbeperking.
De meeste stoomloc's hebben zogenaamde voorloopwielstellen. Deze zijn bedoeld om de lok een rustiger loop te geven én om gewicht te verdelen, zodat de asdruk niet te hoog wordt. In het verleden was dit vaak beperkt tot zo'n 18 ton.

Bij een 2C1-lok (zoals de BR 01, 03 en 23) zitten daarmee aan de voorzijde 2 extra wielstellen.
Bij het achteruit rijden hebben de meeste loks niet zo'n "voorloopwielstel" dat voldoende rust brengt in de loop. Daarnaast speelt ook me dat de tender het zicht op het spoor vermindert én dat de machinist dan aan de verkeerde kant voor het waarnemen van de seinen staat.
Bij echte tenderlokomotieven zie je vaker een symmetrisch assenstelsel, waarmee deze loks veelal vooruit én achteruit dezelfde snelheid mogen rijden.

John (VT601)
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Citaat van: VT601 op dinsdag 18 december 2018, 14:52:34
Het gesloten machinistenhuis is een argument, maar niet de hoofdreden voor de snelheidsbeperking.
Citaat: "Die Laufwerkskonstruktion der Baureihe 23 lässt Rückwärtsgeschwindigkeiten von 110 km/h zu, die Festlegung der Höchstgeschwindigkeit bei Rückwärtsfahrt auf nur 85 km/h erfolgte lediglich aufgrund der schlechteren Sichtverhältnisse des Lokpersonals bei der Fahrt mit dem Tender voraus.[3] Überdies führte man das Laufwerk so aus, dass die Kuppelradsatzlast wahlweise auf 17 oder 19 t eingestellt werden kann. "

Bron van het citaat ===> klik
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Wikipedia is niet altijd betrouwbaar... de BR 23 (West dus) is wel ontworpen voor 110 voor- én achteruit, maar bij proefritten bleek de loc tender-voor dusdanig slecht te lopen dat de snelheid tot 85 is beperkt.

Jullie missen overigens nog een punt, in elk geval bij de sneltreinlocs. Constructief is bij die locs het drijfwerk met de bijbehorende sturing zodanig ontworpen dat deze bij vooruitrijden optimaal is. Dat betekent dat de loc achteruitrijdend minder mooi loopt en dat is ook een reden om niet zo hard te kunnen/willen. Daarom mag ook de 01.10, mét tenderdraaistel en loopwiel aan de achterzijde, alsnog maar 50.

Je zag ook vaak dat Indusimagneten bij sneltreinlocs maar aan één kant hingen omdat ze achteruit toch niet hard gingen. De BR 23 heeft ze overwegend aan beide kanten hangen - daarmee valt het argument van slecht zicht al voor een groot deel weg (want de rijweg was bewaakt).
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Citaat van: timtrein op dinsdag 18 december 2018, 21:21:46
Wikipedia is niet altijd betrouwbaar...
Gelukkig hebben we daar timtrein voor, die wél altijd betrouwbare info verschaft.
In elk geval is de vraag van de topicstarter beantwoord.
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Verschillende technische redenen worden genoemd waarom een stoomloc met tender minder hard achteruit mag - de een wat dringender dan de ander.
Er zit echter ook een kip-ei verhaal in... een loc voor een trein alleen vooruit te laten rijden was vroeger ook een normaal uitgangspunt. Draaischijven lagen toch overal.
Met dat als uitgangspunt, kun je bepaalde dingen zo ontwerpen dat vooruit rijden de optimale rijeigenschappen heeft. Bepaalde dingen toepassen, zoals de sleepas onder het machinistenhuis omdat al vast staat dat zo'n loc vooruit rijdt.
Overigens wat tim zegt over de sturing van het drijfwerk - het klopt wel dat bij het toepassen van hangijzers de schuifbeweging vooruit beter is dan achteruit... maar als je kijkt naar de DB locserie 50, die heeft ook hangijzers en mag vooruit en achteruit even hard, 80 km/h. Dus zo ernstig is dat detail nu ook weer niet :)
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Wat is een remventiel Hans ?

Mvg Johan
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Die zit niet op een stoomlok, maar als de rem van de stomer kaduuk is mag ie ook niet hard vooruit ;)
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Citaat van: VictorPM op woensdag 19 december 2018, 21:56:07
Verschillende technische redenen worden genoemd waarom een stoomloc met tender minder hard achteruit mag - de een wat dringender dan de ander.
Er zit echter ook een kip-ei verhaal in... een loc voor een trein alleen vooruit te laten rijden was vroeger ook een normaal uitgangspunt. Draaischijven lagen toch overal. Met dat als uitgangspunt, kun je bepaalde dingen zo ontwerpen dat vooruit rijden de optimale rijeigenschappen heeft.
Die draaischijven lagen er natuurlijk omdát de loc maar in 1 richting reed. Dus dat kip-ei blijft inderdaad beide kante op werken ;)
Verder zit ik inhoudelijk wel aan het einde van mijn technische kennis. De écht geïnteresseerde kan altijd nog het boek Die Dampflokomotive lezen ofzo ;)
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Nog een reden om niet snel te rijden met de tender voorop, is de ergonomie. Machinist en stoker moesten dan wind en regen trotseren en bij lage temperatuur was dat geen pretje, en dan komt het kolenstof nog eens binnen in de cabine gewaaid. Heel gezond moet dat niet geweest zijn.
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Ergonomie voor stoker en machinist...... arbo was vroeger geen groot issue.
Maar lees de verschillende boeken over stoomlocomotieven maar eens na. En dan special de ontwerpeisen al. Loopwielen had je het liefst zo min mogelijk, deze dragen niet bij aan de adhesie, maar waren vaak noodzakelijk om de asdruk te verminderen. Vaak pasten er geen aangedreven assen meer onder de vuurkist en kon je nog wel voor een loopwiel kiezen. (bij de blikken tinus zit de laatste aangedreven as achter de vuurkist)
En idd sneltreinlocomotieven werden zo ontworpen dat ze vooral hard vooruit konden rijden. zijlijnlocomotieven werden ontworpen met het idee dat ze vooruit en achteruit even hard kunnen rijden omdat een draaischijf op de eindpunten economisch niet uit kan.
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Citaat van: DB op vrijdag 21 december 2018, 10:24:40
...
Loopwielen had je het liefst zo min mogelijk, deze dragen niet bij aan de adhesie, maar waren vaak noodzakelijk om de asdruk te verminderen.
...

Vraagje: werden deze wielen ook niet gebruikt bij het remmen?
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
Jazeker!  :D
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
 @citaat Niet altijd.
Voorbeeld de T12. Bron afbeelding ===> klik
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
 @citaat Over de loopwielen kunnen we zeggen: hoe hoger de asdruk en hoe hoger de snelheid, hoe meer dat ze geremd zijn.
Bij de T12 is dat allebei laag :)