Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Modulebaan "Poortstad"

Gestart door Trainman maandag 24 december 2018, 11:04:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Modulebaan "Poortstad"
Beste 3-rail rijders,

na lange tijd van afwezigheid (wegens een dubbel herseninfarct) hierbij weer voorzichtig een poging. Ik heb al eerder dit jaar hier een topic gehad met de spoorbaan "Dombergen"
Maar vanwege een slechte planning is dit plan helaas in de vuilnisbak beland.
Met behulp van forum"collega" Dirk hebben we dit plan opnieuw opgepakt en vervolmaakt. Dirk bedankt hiervoor  :D
De naam van de nieuwe baan wordt "Poortstad"

Om alle beter toegankelijk te maken (en te houden) heb ik besloten om de baan niet in een deel, maar in drie segmenten te gaan bouwen. De vorm wordt een L-vorm.

Binnenkort de eerste tekeningen en foto's.

Iedereen alvast fijne kerstdagen.

Guus
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Guus welkom terug en zo te lezen in redelijk goede gezondheid.

Fijne feestdagen en een goed sporend 2019 gewenst

En uiteraard gaan we dit weer volgen, sucsez alvast. :arrow: :thumbup:
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Vandaag een goede dag en dus tijd om jullie mijn plan (gedeeltelijk) voor te stellen. Hierbij het overzicht van de paradebaan.

Alvast een fijne jaarwisseling :-)

Guus
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Hallo Guus,

Heel indrukwekkend plan! Dit ga ik eens in de gaten houden en ik ben benieuwd wat je er van gaat maken! Heb je ook nog plaatjes van de verstopte tracés?

Succes met bouwen!
Re: Modulebaan "Poortstad"
Mooi hoor. Vraagje: Heb je telescooparmen?
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Nee, daarom is de baan ook in drie delen opgebouwd. Ik had er al rekening mee gehouden dat alles wel bereikbaar moet zijn.
En er is ook rekening gehouden met de plaats van de wissels. Deze zijn zo moeilijk te delen :-)
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Hallo Guus,

Je plan ziet er mooi uit, ben benieuwd naar de bouw hiervan.
Succes en een goede jaarwisseling.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modulebaan "Poortstad"
Mooi sporenplan! Het is een geloofwaardig aangelegd station met Bw, maar ondanks de modulaire opbouw, deel ik de zorgen over de bereikbaarheid. Of kun je er ook na opbouw aan alle kanten bij? Dan is het geen probleem.
Maar als je de boel tegen een muur moet plaatsen, wordt het ingewikkeld. Een trein die in het station op een wissel blijft staan kun je dan geen zetje geven. Staat er een trein op een scheiding tussen de segmenten, dan kun je geen segment wegschuiven zonder de trein uit elkaar te trekken.
En wat het Bw betreft: als het een stoomdepot wordt, moet je misschien nog wat logisch gelegde behandelsporen inplannen, want die zie ik nog niet heel duidelijk.
Maar als gezegd: mooi plan!

Groet,

Peter

Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Daar heb ik ook rekening mee gehouden. Ik heb aan alle kanten meer dan 60 cm vrije ruimte. Mocht er iets mis gaan dat is de baan te verschuiven.
Een en ander is in aanbouw en staat op poten met doppen en glijders. Maar die worden t.z.t. vervangen door kunststof kogelwielen.
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
dag Guus,

mijn eerste indruk: veel te vol.
als je nog wat met scenery wil doen zul je drastisch moeten snoeien in het aantal sporen.
Re: Modulebaan "Poortstad"
Mooi sporenpakket wat je hebt getekend. Neem aan dat je ook nog heel wat onder de motorkap hebt zitten aan opstelsporen die nu helaas niet te zien zijn. Lijkt me veel bedrijvigheid mogelijk met dit hele railplan  :thumbup:
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Voor de nieuwsgierigen :-) onder ons bijgaand de beide schaduwstations.

Schaduwstation 1 heeft aan beide zijde een railspiraal.

Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Wegens een derde herseninfart ben ik gedwongen om dit plan niet verder aandacht te schenken.
En gaat het deel wat tot nu toe gebouwd is in de verkoop. Wie heeft er interesse ? Dan graag een PB via dit forum.

Met behulp van een ander forumlid hebben we een kleiner ontwerp gemaakt van 420 x 160 cm. Dit ontwerp is nu klaar.
Het ontwerp is gemaakt in WinTrack. Ik wil dit nu schaal 1:1 printen op A3 formaat. De lijndikte is ingesteld op 1 mm.
Kleiner kan niet. Wanneer ik nu de eerste 4 pagina's print (als test) dan valt het mij op dat de lijnen inderdaad 1 mm
breed (dik) zijn. Veel te dik. In WinTrack kunt je dit niet instellen op bijvoorbeeld 0.2 mm. Althans ik ben het niet tegen
gekomen. Zit en in WT een functie om de lijnen dunner te printen ?

Nogmaals, de delen van de grote baan mogen verkocht worden. Bij de eventuele verkoop zitten twee gebouwde frames.
Een derde frame ligt hier als losse delen klaar. Verder 12 stuks poten. Het complete plan als WT bestand. En diverse Autocad
bestanden.


 

Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Guus dat is geen prettig nieuws om te moeten lezen.
Echter kun je gelukkig verder met een nieuw ietwat kleiner ontwerp, van toch nog een behoorlijk afmeting waar je wat leuks mee kunt.
Ben benieuwd naar het ontwerp, en wens je er veel plezier en sucsez mee.
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Beste 3rail forum lezers,

Sinds lange tijd weer een berichtje van mij kant. Het herstel gaat moeizaam, maar geleidelijk gaat het weer iets beter.
Dus ook weer iets meer energie (en concentratie) om weer aan mijn spoorbaan te gaan werken.
Het bovenstaande plan is in de prullenbak verdwenen. En met hulp van forumlid Dirk S. hebben we samen een mooi
plan ontwikkeld.

Binnenkort zal ik onder de naam "Plan 341" een nieuw topic plaatsen.

Groet,

Guus
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Hallo Guus,  goed om te horen dat het beter gaat.

Ben zeer benieuwd naar je nieuwe baanplan.

Sucsez vast met de bouw.
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Hallo Guus,

Mooi dat het weer beter gaat. Ik ben benieuwd naar jouw nieuwe plan. Hou het overzichtelijk. Als ik nu moest beginnen aan een nieuwe baan hield ik het klein met een leuk thema.
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Het nieuwe plan wordt sowieso kleiner. En daardoor overzichterlijker.
Ik zal binnenkort hier een nieuw topic over starten.
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Prachtig om te lezen dat het weer al is het langzaam de goede kant op gaat Guus. :) :thumbup:
Succes met het nieuwe baan plan maar zeker ook met je herstel.

Groet Michel
Re: Modulebaan "Poortstad"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Dag Guus.
Het bericht over je nieuwe baan en daarna je herseninfarct heb ik blijkbaar gemist! 8o
Bijzonder spijtig dat je dit overkomt maar hopelijk zet het reeds ingezette herstel zich voort en kom je er weer spoedig bovenop.
Natuurlijk jammer dat je nieuwe baan en de al in een behoorlijk voltooide bouw, nu definitief van de baan is en letterlijk opgeruimd wordt.
Maar ook weer mooi om te lezen dat plan "341" al ontworpen is en dat je samen met Dirk hieraan gaat werken! :thumbup:

Allereerste een voorspoedig herstel toegewenst maar ook veel plezier en succes met je nieuwe baanplannen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Iedereen bedankt voor de positieve FEEDBACK.

In vooruitblik op Plan 341 heb ik nog een vraag. Wie weet de inbouwmaat van de Marklin Schiebebuhne ?
Ik heb hier staan 422 x 381 mm. Maar klopt dat ?

Met groet,

Guus
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2018

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
Re: Modulebaan "Poortstad"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Modulebaan "Poortstad"
@ Eric,

Top  :thumbup: Bedankt