Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

DB 216 050-5 ombouwen

Gestart door diesel Thei maandag 11 januari 2021, 13:56:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DB 216 050-5 ombouwen
diesel Thei
gast

DB 216 050-5 ombouwen
beste marklin vrienden
Ik wil mijn loc DB 216 050-5 (laten)ombouwen van Delta naar digitaal.
Wat heb ik daar voor nodig/
Loc is in hele goed staat,en heeft nog bijna geen rondjes gereden.
Graag jullie reactie.
Re: DB 216 050-5 ombouwen
Lid sinds: 2008

offline
Re: DB 216 050-5 ombouwen
Hier kun je veel vinden over de loc : https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_33743.10#Aandrijving

Er zit een DCM in, je hebt dus set 60941 nodig, en een decoder.
Re: DB 216 050-5 ombouwen
diesel Thei
gast

Re: DB 216 050-5 ombouwen
hallo Eric
Bedankt voor de tip.
weet je ook welke decoder het moet zijn?
Re: DB 216 050-5 ombouwen
Lid sinds: 2008

offline
Re: DB 216 050-5 ombouwen
Er zijn veel decoders te krijgen... 

Hier op het forum worden vooral Märklin en ESU decoders aanbevolen.  Mijn persoonlijke ervaring is ook dat die het beste werken, al heb ik ook wat Roco en Piko decoders die het goed doen.  Tams en Uhlenbrock eindigen (in mijn ervaring) te vaak in een rookpluim.

Dan moet je nog even beslissen of je geluid wilt.  Als je geen geluid wilt, kun je kiezen tussen ESU LokPilot of Märklin MLD.  Wil je wel geluid, dan kun je kiezen tussen ESU LokSound of Märklin MSD.  Hier op het forum is veel info te vinden over beide, qua prijs is er over het algemeen weinig verschil.

Verder moet je even opletten met de lampjes, als ze niet geïsoleerd zijn gaan ze knipperen, als ze voor een te lage spanning zijn kunnen ze de functieuitgang van je decoder opblazen.
Re: DB 216 050-5 ombouwen
diesel Thei
gast

Re: DB 216 050-5 ombouwen
eric
bedankt,ik zal eens kijken of de loc het wel waard is. 
Re: DB 216 050-5 ombouwen
Lid sinds: 2008

offline
Re: DB 216 050-5 ombouwen
Dat is steeds wel de afweging inderdaad. De goedkoopste oplossing is een ESU magneet, en de rest van de motor behouden.  Dan hoef je alleen nog een decoder.  Met een beetje zoeken heb je een multiprotocol decoder voor rond de 25 euro.
Re: DB 216 050-5 ombouwen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DB 216 050-5 ombouwen
Check eerst of het model wel goed rijdt, daarmee voorkom je al wat problemen.

De Esu magneet ben ik geen liefhebber van want soms past het geheel niet zo lekker als je zou verwachten.

Bovendien blijft je lok dan drie-polig rondrijden en als je dat al niet erg vindt, zou ik hem eerder Delta laten dan ombouwen want er verbeterd niet zo heel veel.


Re: DB 216 050-5 ombouwen
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: DB 216 050-5 ombouwen
Marklin's DB216 (3374 en 3375, en updates) zijn ideale loks als eerste lok zelf om te bouwen. Genoeg ruimte en voldoende aansluitpunten.

De ESU magneet (Hamo permanent magneet) is een prima magneet in combinatie met een lokpilot decoder, en verbetering ten opzichte van de Delta decoder. De kosten voor magneet (minder dan 10€) is zeker het overwegen waard, als je het ombouwen in de vingers wil krijgen. Decoder en ESU  magneet samen is ~35€, en daarmee goedkoper marginaal goedkoper dan de marklin 60906 al-stroom decoder. Het grote voordeel van de ESU combinatie is dat achteraf de duurdere 5-poler (~29€) als nog in gebouwd kan worden, zonder teveel veranderingen. Ook dat de decoder modern is en de lok daardoor ook de functies van nieuwere loks kan hebben (aanmelden, lichtfuncties, multi-tractie, etc)

Onderstaande foto laat mijn eerste omgebouwde lok zien. De ombouw heeft het boven beschreven pad doorlopen. In 1996 nog met een Lokpilot (1) en de ESU magneet, ergens in 2015 is er een LP4 en hoog vermogen 5-pool motor ingekomen. Maar de bedrading (t soort) zou ik nu iets anders doen (gebruik litze/decoder draad), maar is gedeeltelijk nog steeds uit 1996.

Jan-Peter