Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

MS2 en verlichting

Gestart door Paulm zondag 23 december 2018, 19:54:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MS2 en verlichting
Paulm
gast

MS2 en verlichting
Wanneer ik  een verlichtingslantaarn aansluit (bij wissel bvb) heb ik ook een gele draad naast de bruine. Bij Mobile station is voor de gele draad (verlichting) geen aansluiting. Ik heb wel een oude transfo waar die wel voorhanden is, doch ik vermoed dat dit niet de juiste oplossing. Moet er een bijkomende transfo aangesloten worden specifiek voor verlichting? Ik vind dit nergens terug! Ik ben nota bene een onervaren nieuwe gebruiker.
Re: MS2 en verlichting
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: MS2 en verlichting
Een gele en een bruine draad kun je gewoon aansluiten op een losse trafo. Een wissellantaarn van een C-wissel, ik denk dat je het daarover hebt, heeft verder niets met het MS te maken. Eventueel, als je je wissels met een ingebouwde decoder via je MS omzet, en je een vaste hand van solderen hebt, kan je de wissellantaarn op de soldeervlakjes aansluiten die op de print een aan/uit schakelbare wissellantaarn kunnen voeden. Zie de handleiding van de wisseldecoder. Geen idee waarom je dat lampje zou willen kunnen uitschakelen, maar dit terzijde.

Het is bij een vaste baan zeker gebruikelijk om een aparte trafo te hebben voor licht en ander scenery spul. Mijn ABCD baan heeft twee trafo's in dienst. De een voor de voeding van het rijdend spul via de MS1 en een tweede voor de straatlantaarns en de hobby licht - en analoge armseinen die slechts een optische/estetische  functie hebben.

Groeten,

Fokko
Re: MS2 en verlichting
welke transfo gebruik je voor verlichting?
Re: MS2 en verlichting
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: MS2 en verlichting
Daar zijn diverse mogelijkheden voor. Mijn ABCD baan heeft een M* 60052 als lichttrafo. De M* seinen zitten er direct op, de led straatlantaarns en binnenverlichting via een Viesmann power module. Dit laatste is een gebufferde gelijkrichter, om flikkerende ledjes te voorkomen. In feite voldoet in de meeste gevallen een trafo waar 16V uitkomt, AC of DC, van een 40VA of meer.
F,