Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Voeding voor verlichting scenery

Gestart door Silco_88 woensdag 19 december 2018, 22:45:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voeding voor verlichting scenery
Beste mede hobbyisten,

Ik ben op zoek naar een gelijkstroom voeding die op mijn baan de verlichting (alles LED) en Marklin wisselaandrijvingen moet voeden. Tevens is e.e.a. gekoppeld aan een nog te bouwen schakelpaneel voor de wissels en wat schakelaars die in de toekomst wat motortjes (kibri kolenmijn) moet schakelen. De voorkeur is iets tussen 12-16V en genoeg aantal Watts of VA om de verlichting te voeden (ik weet niet hoeveel dit moet zijn).

Welk advies hebben jullie om hier een geschikte voeding voor te kopen die ook nog eens zorgt dat de componenten (schakelaars e.d.) niet kapot gaan door een te hoog aantal Amperes?
Re: Voeding voor verlichting scenery
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Voeding voor verlichting scenery
Silco,

koop bij Ali een aantal regelbare voedingen en hang ze aan een trafo.
kun je de spanning instellen wat nodig is voor de componenten een ook de lichtsterkte van de leds regelen.
Re: Voeding voor verlichting scenery
Voor dit soort eenmalige aankopen kun je beter geld uitgeven heb slechte ervaring met goedkope voeding die branden  door en dan is meestal alles wat er achter zit ook defect.
Heb nu zelf gewoon een voeding van een start set in gebruik daarvoor werkt prima op mijn baan digitaal maar alle aansturing gewoon met de hand.
Re: Voeding voor verlichting scenery
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Voeding voor verlichting scenery
 @citaat Hmmm, ik heb er weinig problemen mee:

een regelbare voeding voor de leds
een vaste voeding 5V voor de LPT-interface
een regelbare voeding voor de wisseldecoders
Re: Voeding voor verlichting scenery
Het probleem is dat er vaak goedkope componenten worden gebruikt met gevolg veel uitval en met voedingen betekent dat als ze kapot gaan er meestal een hogere spanning uit komt en vaak alles meeneemt wat erachter zit.
Dit is ook de reden dat ik met mijn werk alleen nog maar merk drivers en voeding gebruik ook toeleveranciers gebruiken geen spul meer wat is gemaakt in China tenzij het volgens richtlijnen van Europese ontwikkeling word gemaakt omdat er te veel uitval is 30% in een jaar was geen uitzondering :(
Als je er voor een paar honderd euro aan decoders aan hebt hangen neem je naar mijn idee een behoorlijk risico maar het is jou geld.
puur vanwege het feit dat dit meestal eenmalig aankopen zijn zou ik gewoon  gaan voor een voeding die de fabrikant adviseert en allemaal apart stroom circuits maken welke je dat apart af zekert.
Re: Voeding voor verlichting scenery
Zou het zo'n vaart lopen als je die stepdown convertertjes alleen gebruikt om wat er lampjes en ledjes mee van stroom te voorzien? Het lijkt mij beter dan ze rechtstreeks op een ouwe blauwe Märklin trafo te hangen.
Re: Voeding voor verlichting scenery
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Voeding voor verlichting scenery
Het hangt bij mij al vele, vele jaren aan een oude Titan trafo, maar ze branden ook niet zo vaak, de Viessmann seinen (arm en lichtseinen) zitten op een 16 volt trafo, maar die zijn ook door Viessmann beschermd met diode's en weerstanden.

Groet, Anne W