Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin NS 1714

Gestart door bertus zaterdag 22 december 2018, 16:33:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin NS 1714
bertus
gast

Marklin NS 1714
Hallo alle lezers,

Mijn Marklin NS 1714 reed gewoon zijn rondes en hield er plotsklap mee op, geen sluiting of andere dingen, van het ene op het andere moment. Ook geen verlichting of andere functies meer, voor de CS3 bestaat hij niet meer.
Mijn vraag is of dit een probleem met de decoder in de trein is, of kan het ook wat anders zijn en kun je er nog wat aan doen.
Na enkele weken prutsen weet ik het al, het leven wordt nooit meer saai, iedere dag een uitdaging.

gr. bertus
Re: Marklin NS 1714
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin NS 1714
Hoi Bertus,

Zit de sleper nog goed vast?
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
Ja de sleper zit goed vast, de kap er afgehaald en alles goed bekeken, geen losse draden of iets van beschadiging te zien.
Re: Marklin NS 1714
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin NS 1714
Lijkt op draad breuk of losse draad .
Boven leiding schakelaar maakt deze goed contact of de goed stand?
Gr. Jo
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
o ik durf het bijna niet te vragen, maar wat bedoel je met bovenleiding schakelaar?
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
De schakelaar zit in de loc, ik heb het door, ja hij staat goed en alles is schoon, sorry Jo ik moet nog veel leren.
Re: Marklin NS 1714
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin NS 1714
Kabel van sleper naar decoder zit nog vast? Wellicht doormeten met een multimeter.
Roy
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
Roy het zwarte draadje van de sleper gaat naar de bovenleiding schakelaar (onder) van de bovenleiding schakelaar gaat een rood draadje (boven) naar de decoder, alles zit goed vast gesoldeerd. Doormeten? ik heb wel ervaring met voelen (prik) maar dan heb je het ook wel gehad, dus een multimeter hoort ook bij deze hobby, ga ik aan schaffen en dan kom ik vragen hoe het moet, oke.
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
Ondanks dat de NS 1714 het niet doet steek ik hem toch een veer in zijn gat, als beginnend leek, vergeleken met die plastic Roco van gisteren is dit een genot om los te halen, gisteren reed de Roco weer en de kleine rot dingetjes lagen nog op de tafel, ik heb niets gekozen bij het kopen, maar als ik moest kopen zou ik het wel weten, ik ga voor staal.
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
De loc staat open voor me, links de motor en rechts de decoder, maar wat is dat ronde busje wat in een vierkant huis zit, boven op 4 soldeervlekken en slechts 2 witte draadjes aangesloten. Wat kan een kind (van 70) veel vragen he?
Re: Marklin NS 1714
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin NS 1714
Kun je een foto plaatsen? Het is wel een digitale loc toch?
Roy
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
Proberen, ik moet nog veel leren.l

ik denk MSD/3 decoder, dure jongen
Re: Marklin NS 1714
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin NS 1714
Als het goed is komt deze uit de set 26596 hier zit dus een MTC21 MFX decoder in,zit hier geen garantie meer op?
De 2 meest waarschijnlijke opties zijn losse decoder(zit niet goed op de decoder)of de decoder is defect?
Re: Marklin NS 1714
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin NS 1714
Je was me net voor decoder in de lok is volgens mij een Msd een Msd3 heeft meer mogelijkheden maar kost rond 70 euro.
Maar ik zou eerst beginnen met het eruit halen van de decoder daarna deze terug plaatsen loc uit de loclijst van de CS3 verwijderen en dan weer op de baan plaatsen kijken of die zich dan weer aanmeld.
Re: Marklin NS 1714
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin NS 1714
Hoi, dat ronde "ding" is de speaker, voor het geluid van de loc
Roy
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
Kun je dat printplaatje gewoon omhoog halen of moet je nog wat indrukken of ander foefje toepassen, ik wil de boel niet slopen.
Hij komt inderdaad uit set 26596, in een paar dozen zaten wel treinen keurig in de verpakking, maar zonder papieren, dus ook geen garantie.
Re: Marklin NS 1714
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin NS 1714
Kun je hem even testen met een ms2 op een los stukje rail.
Re: Marklin NS 1714
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin NS 1714
Citaat van: bertus op zaterdag 22 december 2018, 19:54:27
Kun je dat printplaatje gewoon omhoog halen of moet je nog wat indrukken of ander foefje toepassen, ik wil de boel niet slopen.
Hij komt inderdaad uit set 26596, in een paar dozen zaten wel treinen keurig in de verpakking, maar zonder papieren, dus ook geen garantie.
Proberen de print zo parallel mogelijk met de drager eruit trekken anders heb je kromme pinnen op de dragerprint ik doe het meestal door mijn nagels er onder te zetten en dan langzaam trekken.
Dat is wel jammer omdat de loc misschien nog geen 2 jaar oud is mocht de decoder stuk zijn kun je altijd nog met marklin contact op nemen want niet geschoten is altijd mis :D
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
printplaatje omhoog gehaald en weer terug gezet, 1714 uit de CS3 gehaald, op de programmeerrail gezet maar hij meld zich niet. De MS 2 opgezocht en hem daar opgezet (los stukje rail) ook niet, we hebben ons best gedaan, ik wil jullie hartelijk danken voor de geboden hulp.

In het nieuwe jaar begin ik gewoon slecht en breng hem naar Bentink, nogmaals dank.


gr., bertus
Re: Marklin NS 1714
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin NS 1714
Hoi Bertus,

Staat de lok nog in de loklijst?
Zo ja, verwijder deze dan eerst eens en zet dan de lok weer op de baan.
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
hebben we gedaan Ad, helpt ook niet.
Re: Marklin NS 1714
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin NS 1714
Bertus,

Je kunt een paar zaken uitvoeren om de decoder uit te sluiten.
Als je een multimeter hebt, meet dan even of je o ohm hebt tussen sleper en pen 22, en tussen wielen en pen 21.


Je kunt de decoder eventueel in een andere lok testen.
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
Wat jij laat zien is het linkerdeel op het printplaatje van de decoder op mijn foto neem ik aan, een multimeter ga ik morgen aanschaffen en dan probeer ik het.
Er zit volgens mij een batterij in een multimeter en een decoder is een gevoelig iets, bijt dat elkaar niet?
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
oke Ad, wordt vervolgt.
Re: Marklin NS 1714
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin NS 1714
Citaat van: bertus op zondag 23 december 2018, 14:56:02
Er zit volgens mij een batterij in een multimeter en een decoder is een gevoelig iets, bijt dat elkaar niet?

Klopt, verwijder de decoder dus even voordat je de meting doet.
Re: Marklin NS 1714
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin NS 1714
Waar woon je? Wellicht woont er een behulpzaam forumlid bij je in de buurt.
Ik woon zelf in n-limburg.
Roy
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
op de Veluwe Roy, Limburg is me te ver.
Re: Marklin NS 1714
bertus
gast

Re: Marklin NS 1714
Bij de Aldi even een multimeter gehaald van Euro 15,- en volgens de tekening van Ad (hier boven) gemeten, allebei de metingen nul.
Blijft volgens mij niets ander over dan wegbrengen, uitwisselen van decoder lukt niet, want de andere locs hebben allemaal weer andere decoders en ik heb er natuurlijk ook geen heel magazijn vol van.

Alle lezers een goede kerst en nogmaals bedankt voor het meedenken.
gr., bertus