Hallo Leen,
Was dat het probleem maar, het was snel opgelost. Dus, neen, de diodes staan alle drie juist gepolariseerd, ook de condensator staat juist. Ik heb de seinpaal eens afgekoppeld en de drukknoppen enkel de schakeling laten bedienen. Dan werkt de schakeling op 3 van de 4 gevallen. De trein stopt altijd voor het sein en remt mooi af. Dat doet de schakeling altijd prima. Maar bij 1 op de 4 keer is er een probleem om bij groen terug gestart te geraken. Soms valt de spanning bij groen volledig weg (geluid van de loc is dan gestopt) en komt na een aantal seconden terug en geraakt de loc uiteindelijk terug gestart. Soms moet ik hem even helpen. Als ik de loc een half cm verplaats ontvangt die terug spanning en kan hij starten.
Bijkomend probleem als ik de armseinen bij aanschakel. Ik heb de indruk dat het relais dan totaal niet werkt. De schakeling, ik vermoed het relais, geeft dan een bromtoon als ik de remmodule bekrachtig. Maar het relais schakelt niet of soms. Daarjuist getest, de trein negeerde het rode licht en remde niet af, verschillende malen na elkaar. De spoel van het armsein komt parallel te staan met de spoel van het relais. Deze laatste heeft echter ook nog een diode in serie staan. Misschien zit daar het probleem? Er wordt een wisselspanning en een gelijkspanning parallel geplaatst. Werk jij met armseinen? En zo ja, krijgen die gelijk of wisselspanning?
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat mijn relais een te lage werkspanning heeft, namelijk 12vdc. Volgens mij moet dat ok zijn, maar ik zie dat voor het schema van Huib Maaskant een relais van 24VDC gebruikt wordt. Er wordt natuurlijk niet vermeld welke de aanstuurspanning is. Ik heb een 24VDC relais besteld, eens zien wat dat zal geven.
Vic