Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail

Gestart door mardig23 zaterdag 22 december 2018, 08:27:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Beste Medemodelspoorders,

Ik heb gisteren na lang zoeken een Class 77 Crossrail kunnen overnemen van een Forumlid bij de buren.

Deze is volledig werkend te zien geweest op een digitale 2 rail baan.
Bij thuiskomt eerst de Nederlandstalig handleiding gedownload, en gelezen.

De sleper plaatsen was een makkie, en volgens het boekje kan je die dan gewoon op een baan zetten en herkent hij automatisch het protocol.
Heb even een testbaantje gelegd met de MS3, en C rails, en inderdaad de loc meldt aan op DCC.

En dan begint het, na enkele tellen begint hij te zoemen, en nog enkele tellen verder gaat de MS3 op STOP.

Volgens mij lijkt het op een kortsluiting, maar ik zie niet hoe dat kan. Ik heb ook op de fora gelezen dat de microswitch onderaan de sleper erg gevoelig is, en het herplaatsen van de sleper soms kan helpen. Zo gezegd, zo gedaan, maar helaas pindakaas, geen verbetering.

Het is ook niet mogelijk CV's uit te lezen of te herschrijven.

Als iemand me even laat zien hoe je een filmpje plaatst op het forum zal ik dat hier even bijzetten.
Het maakt meteen duidelijk wat ik bedoel...



Mvg Karl
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Hoi Karl,

Staat jou filmpje op youtube?

Dan de link kopiëren en in je bericht plakken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Ik volg het met belangstelling, ben vorige week gebeld door een forumgebruiker die hetzelfde probleem heeft maar dan andersom:

Altijd 2rail gereden, tijdelijk even de sleper gemonteerd voor 3rail op een clubbaan, bij thuiskomst sleper weer verwijderd en daarna geen sjoege meer. Bekend is inderdaad dat het contact de boosdoener is. Januari krijg ik de lok hier om te zien of het op te lossen is, in de tussentijd lees ik mee.

Filmpje plaatsen: gewoon de url uit de adresbalk kopiëren en plakken.

Gr, Ben.
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Hoi Ben,

Bedoel je dan de URL van YouTube, zoals Peter hieronder ook vraagt?

Het staat voorlopig enkel op mijn Pc, en ik heb een Flickr-account voor de foto's.
Voor de rest moet ik nog wat aanmaken, maar wat is best?

Mvg Karl
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Flickr weet ik niet. Uploaden naar YouTube maar dan moet je even een account maken.
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Up date,

Effe MS volledig gereset, en een Marklin Mfx erop gezet om te testen of alles werkt.

Check,

Daarna de ESU er terug op, en geeft gelijk kortsluitingsmelding.
Hij meldt dus niet aan.
Ik denk dat we nu wel zeker kunnen zijn van de oorzaak.

Maar hoe los ik dat op?
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Sleper verwijderen en weer terug plaatsen?
Mogelijk dat er bij het plaatsen iets met de contactjes niet goed is gegaan, daarom nogmaals proberen.
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Dat heb ik ondertussen verschillende malen geprobeerd, zonder soelaas.
Op de site van ESU staat ook dat het niet altijd helpt...
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Citaat van: mardig23 op zaterdag 22 december 2018, 14:48:42

Daarna de ESU er terug op, en geeft gelijk kortsluitingsmelding.
Hij meldt dus niet aan.
Ik denk dat we nu wel zeker kunnen zijn van de oorzaak.


De kortsluiting is logisch, de schakelaar is je probleem. Kijk eens hier: http://www.esu.eu/en/support/tips-tricks/c66-schleiferumbau/

In de stand 3rail (met sleper erop dus) wordt de schakelaar door een koperen lipje bediend, daar gaat het mis. De sleper blijft electrisch verbonden met één wiel wat een kortsluiting veroorzaakt.

Voorzichtig met een dunne schroevendraaier het schakelaartje een paar keer bedienen? Of lipje ophogen zoals het artikel beschrijft?

Gr, Ben.
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Hoi Ben,

Bedankt voor uw hulp.
Dat puntje solderen op de sleper had ik inderdaad ook gevonden, maar is niet de eerste actie die ik wil ondernemen.
Ik heb de loc gekocht van een vriend, en als ik hem niet aan de praat krijg neemt hij hem terug voor 2R.
Dus liefst voorlopig niet prutsen, ook al stelt ESU het zelf voor.

Dat lipje omplooien was het eerste dat ik gedaan heb , maar het probleem zit hem niet in het contact maken tussen de sleper en het contactpunt.
Naast het contactpunt zit een microswitch die ook door het lipje moet ingedrukt om het contactpunt te activeren, en die moet verder ingedrukt dan het lipje kan drukken.

Ik heb op MSM ondertussen de waarschijnlijk beste oplossing gevonden, alleen moet ik nu het onderdeel nog opsporen... 8)

Artnr ESU 35050.SP.25 Schleifer AC C66/77

Het ziet er zo uit (foto ebay):
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Hallo

Ik zie hier geen verschil in met een roco sleper.

Bart
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Hoi Bart,

Het contactpunt dat de microschakelaar moet bedienen (rechts bovenaan op de foto) is 0.5 mm verhoogt in kunststof. Het lipje dat er rond geplooid is is iets langer.

Daardoor wordt de microswitch onderaan de boogie dieper ingedrukt.

Ik ga het bestellen, we zullen zien!

Mvg Karl
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Stukje papier van voldoende dikte er onder klemmen en dan is het toch klaar? :)
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Bwwaaa, das niet zo mijn stijl Ben. O:-D

Stel je voor dat je telkens een stukje papier moet proppen om een loc in deze prijsklasse te laten rijden 8o
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Dan doe je het wel in stijl en lijm je een stukje plastic onder dat lipje.  >:-D

Je hebt het probleem en de oplossing in ieder geval gevonden.
Ik zie trouwens geen verschil in de lengte van de twee rechter lipjes.
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
 @citaat Het verschil in lengte wordt veroorzaakt door de langere (dikkere) zijkant.
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Citaat van: mardig23 op zondag 23 december 2018, 11:51:23

Stel je voor dat je telkens een stukje papier moet proppen om een loc in deze prijsklasse te laten rijden 8o


Breek me de bek niet open.  :D Esu staat bekend als zeer fraai maar uiterst kwetsbaar. Er zit te veel techniek in verstopt wat afleidt van het echte doel: een nette lok met goede rij eigenschappen. Jouw volgend probleem ligt al op de loer: wielsensoren.  ;)
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Merci Wim,
Dat wilde ik doen, maar ik zou niet weten hoe :D

Merci Ben,
Jij geeft me goede moed op deze druilerige dag :-(

Hoi Hero,
Inderdaad we hebben hopelijk een oplossing.
Knutselen is niet zo mijn ding. Stukken vervangen geen probleem mee.

Mijn stijl is wat geld tegen het probleem gooien en hopen dat het weggaat :D :D :D
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Citaat van: mardig23 op zondag 23 december 2018, 12:57:12

Merci Ben,
Jij geeft me goede moed op deze druilerige dag :-(


Met mij weet je altijd waar je aan toe bent. Ik geef het maar aan en het is een mening waar je niets mee hoeft. Waarbij ik natuurlijk hoop dat het probleem zich oplost.
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Geen probleem hoor, was maar een beetje aan het plagen.

Ik ken je ondertussen wel ;)
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Heb je het nog op kunnen lossen Karl? Morgen krijg ik eenzelfde patiënt hier.

Gr, Ben.
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Nog niet, de versterkte sleper van ESU is in bestelling.

De levertermijn zou ergens eind volgende week moeten zijn, en dan post ik hem hier wel effe.

Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe jij het gaat aanpakken :D
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Citaat van: mardig23 op vrijdag 11 januari 2019, 18:55:40

Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe jij het gaat aanpakken :D


Snel gepiept. Het contactje in het draaistel werkte niet meer (vuil / verbogen). Oplossen betekent de hele boel uit elkaar om er bij te komen en dat is nogal wat.
De praktische aanpak: een doorverbinding maken op de dragerprint, contact is nu overbrugd. Daarmee is de lok voor eens en voor altijd een 2railer. :D

Gr, Ben.
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Gisteren de ESU sleper opgehaald.

Het is inderdaad zoals op de foto, met een verdikking aan de microswitch, en hij drukt ook effectief de pennetjes verder in.

Maar, het werkt nog steeds niet.
Ik denk nu dat de microswitch naar de haaien is, dus ga ik er maar eens mee langs de dealer gaan denk ik...

Later meer :-(
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Oei, jammer. Niemand bij je in de buurt die voor je wil kijken?
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Hoi Ben,

Ik heb het op het Belgisch forum ook gepost.
We zullen zien...
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Hoi allemaal,

Goed nieuws, de Class 77 is tot de levenden gekomen op het 3-rail spoor!

Bedankt aan de twee forumleden van MSM/BNLS die hier voor een oplossing hebben gezorgd.
Zonder hen was ik de loc ongetwijfeld enkele weken of maanden kwijt, en een smak geld armer geweest.

Het probleem zat hem zoals verwacht in de microswitch.
Wat de exacte methode van oplossen is geweest weet ik niet juist, maar het werkt, en hoe!

Zalige machine, nu nog een meterke of 4 containers erachter en we kunnen shuttle-en ;D ;D ;D
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Fijn dat het euvel is opgelost Karl, als er straks 4 meter wagons achter hangt zie we graag een filmpje van deze trein.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Citaat van: mardig23 op zaterdag 16 maart 2019, 22:36:05

Het probleem zat hem zoals verwacht in de microswitch.
Wat de exacte methode van oplossen is geweest weet ik niet juist, maar het werkt, en hoe!


Ben wel benieuwd. Er zijn meerdere uitvoeringen, kan je het nog navragen?

Mooi dat het werkt. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
@Peter: Dat zal ik zeker doen, maar ik moet eerst nog een draadje opstarten, en de daarbijhorende baan bouwen. Tot zover heb ik de ruimte beschikbaar, alleen staat ze nog vol rommel.
In de paasvakantie beginnen de verbouwingen, en ik hoop rond de start van de grote vakantie aan de treinenruimte te kunnen starten. Dat is van 0 beginnen, en dus metsen, ramen plaatsten, elektriciteit, enz... Veel werk, maar ook veel voer voor een draadje :D

@Ben: Het is zoals we eerder al dachten dat het pennetje van de microswitch niet ver genoeg werd opgedrukt door de sleper, ook niet met de "verhoogde sleper". Als ik goed geluisterd heb is er doodmiddel van soldeersel een verhoging aangebracht, zodat het pennetje en het contactpunt elkaar wel raken.
Je ziet er eigenlijk niets van, en je kan in principe de sleper nu gewoon verwijderen en terugplaatsen zonder problemen.
Ik ga het maar gewoon laten zoals het is denk ik O:-D
Ik zal het nog een navragen bij de techneut, die heeft misschien een iets professionelere uitleg :D
Re: ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail
Dank u. :)