Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rij-eigenschappen Fleischmann Lint

Gestart door Annemia vrijdag 21 december 2018, 17:32:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Via internet heb ik vrij voordelig een Syntus Lint van Fleischmann kunnen kopen. Art.nr 71423. De full sound wisselstroom uitvoering.
Nu blijkt alleen dat deze trein zo nu en dan ontspoort op een wissel en dan vooral met het midden-wielstel.
Zou het helpen wanneer ik hier passende Märklin wieln onder zou zetten?
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Ik zou ze eerst even opmeten met de schuifmaat: 14mm tussen de wielen.

Gr, Ben.
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Had ik al gedaan, klopte
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Ik zou zeker die wielen vervangen. Baat het niet, het schaadt ook niet. Maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar de resultaten, omdat ik er zelf ook één heb, die binnenkort terugkomt van de techneut.
mvg. Jurrien
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
De wielen van het midden-draaistel heb ik vervangen door een stel wielen die ik nog had liggen.
De wielen die eronder zaten zijn 25 mm breed, 9 mm hoog en met flens 11,3 mm.
De wielen die ik eronder gezet heb zijn 25 mm breed, 11 mm hoog en met flens 13,7 mm.
De Lint rijdt nu al een aantal rondjes zonder problemen door wisselstraten.
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Ik denk toch dat dit iets te veel van het goede is ;)
Heb je M-rails?
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Nee, C-rails . Maar de wielen die ik beschrijf had ik nog liggen. Als ik de kans krig zoek ik wel andere. Heb je een suggestie?
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Dezelfde. Ben alleen benieuwd hoe het kan dat ie ontspoort. Ze de oude wielen eens terug en kijk eens hoe die ontspoort.

Zijn het toevallig oudere Märklin wielen?

Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 21 december 2018, 17:47:55
Ik zou ze eerst even opmeten met de schuifmaat: 14mm tussen de wielen.
Dus niet helemaal. Ik heb enkele van mijn OEM Roco 3L loks juist op 14,2 gezet omdat die problemen gaven op 14,0 en de loks die ik al op 14,2 had staan, probleemloos rijden. Komt door de dunnere flens, vermoed ik.
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Citaat van: Laurent op zondag 23 december 2018, 00:55:42
Dezelfde. Ben alleen benieuwd hoe het kan dat ie ontspoort. Ze de oude wielen eens terug en kijk eens hoe die ontspoort.
Zijn het toevallig oudere Märklin wielen?
De trein ontspoort met het middenwielstel als ik deze via twee wissels, een normale en een kruiswissel, naar een parallelspoor laat rijden. De eerste wissel gaat nog goed, maar dan meteen via de kruiswissel naar het parallelspoor, dan gaat het daar fout.
Het zijn geen oude Märklin wielen. Dat is ook wel te zien aan de maten. Volgens mij zijn het de originele wielen die er af fabriek zo onder gezet zijn.
Ik zou er graag wielen met een iets kleinere diameter onder zetten, maar die kan ik niet vinden.
Misschien iemand op dit forum nog een suggestie heeft waar die wel te vinden zijn.
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Zeker, die site is mij bekend, maar de maat die ik zoek staat er niet tussen. Tenzij ik niet goed gekeken heb natuurlijk
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Hallo Annemia,
ik lijk hetzelfde probleem te hebben met mijn Lint 71423. Ook mijn Lint ontspoort op een combinatie van wissels, en dan met name als er geduwd gereden wordt. Ik rij overigens op K rails. Welke maat wielen heb jij er uiteindelijk onder gedaan?, en zijn de problemen daarmee verholpen? Waar heb jij deze kunnen kopen?
Hartelijke groet,
Lex
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
 @citaat
Citaat van: Annemia op zaterdag 22 december 2018, 14:36:15
De wielen van het midden-draaistel heb ik vervangen door een stel wielen die ik nog had liggen.
De wielen die eronder zaten zijn 25 mm breed, 9 mm hoog en met flens 11,3 mm.
De wielen die ik eronder gezet heb zijn 25 mm breed, 11 mm hoog en met flens 13,7 mm.
De Lint rijdt nu al een aantal rondjes zonder problemen door wisselstraten.

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Beste Anneminia c.q. Winus,

Uit de laatste post's van het draadje maakte ik op dat je nieuwe wielen moest kopen, maar daar nog geen leverancier voor gevonden had. Uit jouw antwoord op mijn vraag maak ik nu op dat je het euvel verholpen hebt met wielen die je nog had liggen, met de maat die je gegeven hebt.
Ik ga op zoek naar hetzelfde type wielen.
Groeten,
Lex
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Klopt. Voor andere wielen moet ik een keer naar Houten of zo, en daar ben ik nog niet geweest.
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Hoi Annemia, de oplossing voor het ontsporingsprobleem is waarschijnlijk gevonden https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74752.msg1293880#msg1293880
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Het koppelen van het stel en het verdraaien van de pen was mij bekend en was geen oplossing voor het probleem.
Toch bedankt voor de tip. Ik had het overigens zelf ook al gelezen omdat ik dat draadje ook volg.
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Heb je nog steeds de zelfde problemen?
Ik heb van het weekend met mijn beide treinstellen rond gereden 4423 omgebouwd naar 3rail en 74423 omgebouwd naar 3rail zonder problemen over al mijn wissels normaal,gebogen,gebogen R3,Engels en 3wegwissel.
Heb je al eens goed gekeken waarop de wissel en hoe die ontspoort?
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Mijn treinstel is af fabriek 3-rail. Het gaat vooral fout als ik door een linker en een rechter wissel achter elkaar rijdt. Met dien verstande dat één van de twee dan een kruiswissel is, als je begrijpt wat ik bedoel.
Op dit ogenblik staat het stel niet op de rails en omdat ik binnenkort op vakantie ga kom ik er voorlopig ook niet meer aan toe.
De draadjes hier blijf ik uiteraard met belangstelling volgen.
Wat me trouwens ook opviel aan dit treinstel is dat het motorvermogen maar matig is. Ik heb bijvoorbeeld ook een Piko Vechtdallijn en dat stel rijdt zonder enig probleem rond op dezelfde baan.
Re: Rij-eigenschappen Fleischmann Lint
Heb je de flens maat ook gemeten met een schuifmaat?
Omdat je aangaf dat met een andere set wielen het wel goed gaat 0.1 mm kan het verschil zijn tussen goed of fout.
Het motorvermogen is wat aan de zwakke kant ze zeggen ook dat er een N spoor motor in zit die vermogen mist.
Wil is gaan onderzoeken of het mogelijk is om een klokanker motor in te bouwen.