Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

bijgeluid in Roco motor

Gestart door bertus vrijdag 21 december 2018, 14:34:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bijgeluid in Roco motor
Hallo alle lezers,

De motor van de Roco 1215 railpromo maakt een rokketok geluid, de kap er afgehaald en een heel weinig olie in de cardans gedaan, slechts een drupje, er zat nog een heel klein beetje transparant vet in.
Weer proberen niet over, de sleper is het niet, want ik heb het treintje aan een zijde van de rails gelicht en voorzichtig gas gegeven, dus de trein verplaatste zich niet en de rokketok was er weer. Nu heb ik wel eens iets gelezen over een midden motor, deze zit hier ook denk ik in, maar ik kijk in de hele lengte van trein op een printplaat.

Nu mijn vraag: 1- kan ik deze printplaat verwijderen om bij de motor te komen, of verniel ik dan wat? en 2- kun je de motor smeren of is dit een dicht geheel?
Vergeef mij, als leek, mijn zonden als ik iets verkeerd aanpak.
Re: bijgeluid in Roco motor
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: bijgeluid in Roco motor

Hoi Bertus, als er een middenmotor in zit, worden de wielstellen waarschijnlijk door cardanassen aangedreven. Daar zou het euvel wel eens kunnen zitten.
Met wat google-zoekwerk vind je ook een exploded-view tekening van je loc. Eigenlijk moet alles probleemloos los kunnen.

Succes en wie weet, wat voor goeie tips hier nog komen  :P

Grtz Tony
Re: bijgeluid in Roco motor
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: bijgeluid in Roco motor
Hoi Bertus,

Van bijna elke moderne Roco-loc kun je op de site een overzicht vinden van de onderdelen en de opbouw van de loc (Klik). Maar die zal ook wel bij de gebruiksaanwijzing zitten van je loc zitten.
Zo te zien kun je de printplaat met de schroefjes loskoppelen. De motor maakt verbinding met de printplaat door middel van contactveertjes die uit het motorblok steken. De motor zelf hoef je niet te smeren, de cardanassen zou ik wel smeren met modelbouwvet, niet met olie! De tandwielen in de draaistellen mogen ook een likje vet hebben.
Het geluid kan ik zo ook niet verklaren. Als de loc al veel heeft gereden, zou je nog wel even naar de koolborstels kunnen kijken. Die zijn dan wellicht versleten. Ze zitten in de twee plastic kapjes aan de weerzijdes van de motor. Je kunt die er af trekken, de koolborstels zitten in losse veren in de kapjes. Bij het monteren weer goed opletten dat je correct monteert, met de ronding van de koolborstel op de juiste plek. Op het internet zijn filmpjes te vinden voor het demonteren van de koolborstels. (https://www.youtube.com/watch?v=U90LarR8p9k).

Groet, Marc
Re: bijgeluid in Roco motor
Ben den Hollander
gast

Re: bijgeluid in Roco motor
Van deze lok is bekend dat een beetje lossen van de schroefjes van de printplaat boven de motor het probleem oplost.
Re: bijgeluid in Roco motor
Helaas een beetje lossen van de schroefjes in de printplaat lossen het probleem niet op Ben.
De printplaat voorzichtig een stukje gelicht en aan de middenmotor valt niets te smeren, de cardanassen zijn voorzien van een beetje vet net als de beide cardans.
De motor heeft wel lang ongebruikt in een doos gezeten (1-2 Jaar?), maar heeft bijna niet gelopen, dus aan de koolbostel denk ik nog niet, overigens een duidelijk filmpje op YouTube, maar wel een hele operatie voor een leek.
Onder het schuimrubber in de doos zaten inderdaad de tekeningen en het is dus een motor met 2 cardanschalen.
Iedereen bedankt voor het mee denken
Re: bijgeluid in Roco motor
Ben den Hollander
gast

Re: bijgeluid in Roco motor
Half uurtje heen een terug op halve snelheid zal helpen. Staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Re: bijgeluid in Roco motor
Gevonden Marc, 4 druppeltjes olie, 2 cardanassen dus 4 kopp. in alle 4 zat iets vet, toch maar een druppel olie er in onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet en weg is rokketok.

Bedankt voor het mee denken Marc, ook Ben natuurlijk, want nu ga ik een poosje vooruit en achteruit spelen.
Re: bijgeluid in Roco motor
Tonny je had het goed, 10 punten.