Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanplan....tips en voorbeelden?

Gestart door Eno2605 donderdag 20 december 2018, 21:24:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Baanplan....tips en voorbeelden?
Hallo beste mensen,

Na het voorstellen komt een volgende stap....

ik heb een ander kamertje tot mijn beschikking gekregen om een baan te bouwen.
In eerste instantie had ik een baan van 3,00 x 1,00 als maximaal in gedachten, maar nu kan ik ook aan de rechterzijde een stukje doorbouwen in een hoek van 90 graden (L-vorm), zij het ongeveer 60-70cm.

De afmetingen langs de achterwanden zijn dus: 3,00 en 1,70
De baan diepte zou dan 1 meter zijn.

Ik heb de volgende vragen:
Wat is de minimale diepte voor een baan (het gedeelte aan de rechterkant kan iets langer worden als de diepte van 1 meter iets ondieper wordt)?
Hebben jullie een idee voor een baanplan, ik ben een leek op het gebied van ontwerpen.

Ik zou graag met passagiers treinen willen rijden en ook met goederentreinen.
Met de goederentreinen zou ik ook willen kunnen spelen zoals laden en lossen van goederen zodat mijn kleinzoon ook een speelelement heeft. Dit zou aan de korte kant kunnen gebeuren misschien.
De lange zijde zou ik willen gebruiken voor een station indien mogelijk.

Bijvoorbaat dank voor het meedenken!
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Een heel groot oppervlak is het misschien niet, maar 1 meter is al moeilijk te overbruggen met je arm. Als je alleen aan de voorzijde bij je baan kunt, zou ik het minder diep maken.
Het wordt dan natuurlijk wel lastig om bogen te leggen van 180.graden, maar moet dat?  Wat wil je?
Als rondjes rijden je ultieme doel is,  dan past er wel een ovaaltje op, ook met een diepte van 80 cm.

Wil je iets serieuzers, dan is een eindstation van een zijlijn waar alle treinen moeten kop maken, wel te realiseren. Er past misschien een keerlus op de korte poot van de 'L' denk ik. Het is wel slim om te bedenken wat je wilt, welke plaats in de wereld, welk tijdperk, wat voor materieel... En wat voor spoorbedrijf?

Als je daar uit bent, kun je gaan tekenen.

Groet,

Peter
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Bij deze een idee'tje.

Er is een doorgaand station als blikvanger en nog een klein kopstationnnetje op de berg. Daar kun je bijvoorbeeld wat industrie neerzetten. De brug, vlak voor het kopstationnetje, ligt 90 mm boven het onderliggende spoor. Er liggen alvast twee ontkoppelrails in het station, je kunt er nog meer neerleggen als je dat wilt. Treinen kunnen omkeren, dat biedt meer rijmogelijkeden.

Mocht je nog geen startset gekocht hebben, dan een tip: dit ontwerp heeft maar 6 rails 24130, heel veel startsets hebben daar al 12 of 14 van. Toen ik mijn eerste startset kocht, wist ik al dat ik niet zoveel rails 24130 nodig had en ik heb gevraagd of ik daarbij de rails 24130 mocht inruilen voor rails 24230. Dat mocht, tegen bijbetaling van het prijsverschil. Kun je ook vragen.

Bereikbaarbeid is wel iets om goed in de gaten te houden: je zult op de baan moeten kunnen steunen om er achteraan bij te kunnen als er iets mis gaat. Daarom heb ik het station ook niet tegen de achterkant gelegd. Om wat beter rechtsachter in de hoek te kunnen komen, heb ik een inham gemaakt. Als je er nog niet goed bij kunt komen, kan die inham nog een stuk dieper. Even uitproberen tijdens de bouw.

De tunnels zijn natuurlijk allemaal optioneel. Je kunt de sporen in de tunnels bereikbaar houden door de onderkant van de bergen open te houden. De tunnel rechtsachter kun je in een berg stoppen die los staat, zodat je hem gewoon van de baan kunt halen als je bij de sporen wilt komen.

Omdat je een beperkte ruimte hebt, heb ik een aantal rails 24130 gebruikt bij stijgende sporen, met 3% zelfs. Omdat er toch geen lange treinen op deze baan zullen rijden, zal dat wel lukken, anders had ik het niet gedaan.
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Goedemorgen toffe gasten (of moet ik zeggen Nachtbrakers hahah)

Hartelijk bedankt voor jullie meedenken Peter en Spelenmettreintjes ;-)

@Peter,
het tijdperk maakt me niet zoveel uit. Ik denk eraan om met herkenbaar materieel te gaan rijden, dus NS bijvoorbeeld. Ik vind het leuk om materieel te hebben wat vanuit mijn jeugd stamt, dus zeg maar 60-er jaren treinstellen en dat aangevuld wat hedendaags rijdt zodat het ook herkenbaar is voor mijn kleinzoon. Dat impliceert dus ook Hollandse taferelen. Een kopstation vind ik een leuk idee.
De diepte van de baan zal inderdaad aangepast moeten worden aan mijn reikwijdte ;-)

@Spelenmettreintjes,
super dat je dat zo even voor me hebt willen ontwerpen, het idee spreekt me zeer aan!
Zoals je leest in de reactie naar Peter zou ik het landschap wat Hollands willen houden; nu ben ik laatst op het Drielandenpunt geweest en dat is zo'n beetje de hoogste "berg"van Nederland ;-)
Zou ik bij het kopstation wat Industrie kunnen weergeven zoals op en overslag of bouwwerkzaamheden?
Op de korte arm wat "speelmogelijkheden voor mijn kleinzoon zou leuk zijn.

Dan heb ik een vraag over "lange treinen"; wat vind je een "lange trein op dit ontwerp"?
Zou een NS koploper te lang zijn?

Ik heb trouwens nog geen startset gekocht dus ben nog flexibel wat de aanschaf van rail en aansturing betreft (MS2 of CS1 of .....)
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Rob,
Citaat van: Eno2605 op vrijdag 21 december 2018, 07:41:11

Zou ik bij het kopstation wat Industrie kunnen weergeven zoals op en overslag of bouwwerkzaamheden?


je had het antwoord al gegeven zag ik ;-)
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Citaat van: Eno2605 op vrijdag 21 december 2018, 07:41:11
Dan heb ik een vraag over "lange treinen"; wat vind je een "lange trein op dit ontwerp"?
Zou een NS koploper te lang zijn?
Langer dan zo'n 130 cm zou ik op deze baan niet laten rijden, dat past niet goed in het station. Een vierdelige NS koploper gaat goed, een vijfdelige wordt te lang.

Je kunt hoogteverschillen en tunnels ook in een stedelijke omgeving maken, dan heb je geen bergen nodig.

Voor een baan van deze omvang zou ik geen CS kopen, een MS 2 met bijbehorende 36 VA voeding kan dat gemakkelijk aan. Laatst heb ik er nog zes treinen tegelijk mee laten rijden.
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Hallo Rob, heb je bij het plan ook een inventarislijst van de gebruikte rails?
Mag ook per PB als dat makkelijker is ;-)

Mvrgr
Egon
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?

   Rechte rails 236,1 mm      24236      2   
   Rechte rails 229,3 mm      24229      3   
   Rechte rails 188,3 mm      24188      23   
   Rechte rails 171,7 mm      24172      14   
   Rechte rails 94,2 mm      24094      2   
   Rechte rails 77,5 mm      24077      1   
   Rechte rails 70,8 mm      24071      1   
   Rechte rails 64,3 mm      24064      2   
   Stootblok      24977      2   
   Gebogen rails R1, 30°      24130      6   
   Gebogen rails R2, 30°      24230      12   
   Gebogen rails R2, 24,3°      24224      5   
   Gebogen rails R2, 5,7°      24206      4   
   Gebogen rails R3, 30°      24330      5   
   Gebogen rails R4, 30°      24430      1   
   Wissel links      24611      5   
   Wissel rechts      24612      1   
   Meegebogen wissel links      24671      2   
   Driewegwissel      24630      1   
   Korte kruising      24649      1   
   Ontkoppelrails      24977      2   

Eén van de rails 24094 ligt in het station en in plaats daarvan kan eventueel nog een ontkoppelrail, die is net zo lang.

Stootblok 24977 mag ook stootblok 24978 zijn, die heeft verlichting.

Het kopstation kun je gemakkelijk veranderen zonder dat je de rest van de baan hoeft aan te passen. Mocht je bijvoorbeeld wat meer rails 24172 willen gebruiken, dan kun je die daar kwijt in plaats van rails 24188. Evenzo hoef je in het kopstation niet per sé rail 24224 te gebruiken, twee rails 24912 staan ook goed (zie plaatje).
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Je kunt zelfs de driewegwissel weglaten voor, bijvoorbeeld, een wissel rechts (24612) plus een meegebogen wissel rechts (24672), zie het tweede plaatje. Als je besluit een startset met twee meegebogen wissels te kopen, is dit iets om te overwegen.

Om de wissel in het kopstation net wat meer ruimte te geven, heb ik de boog aan de linkerkant van het kopstation een beetje aangepast: op de plaats van rail 24206 en de driewegwissel ligt nu een rail 24130 en iets verder naar links ligt een rail 24330 op de plaats van een 24230. Hieronder staat een aangepaste materiaallijst. De driewegwissel staat er niet meer in, voor de rest zijn de aantallen die anders zijn rood gemaakt.


   Rechte rails 236,1 mm      24236         2   
   Rechte rails 229,3 mm      24229         3   
   Rechte rails 188,3 mm      24188         21   
   Rechte rails 171,7 mm      24172         16   
   Rechte rails 94,2 mm      24094         2   
   Rechte rails 77,5 mm      24077         1   
   Rechte rails 70,8 mm      24071         1   
   Rechte rails 64,3 mm      24064         2   
   Stootblok      24977         2   
   Gebogen rails R1, 30°      24130         6   
   Gebogen rails R2, 30°      24230         11   
   Gebogen rails R2, 24,3°      24224         5   
   Gebogen rails R2, 5,7°      24206         3   
   Gebogen rails R3, 30°      24330         6   
   Gebogen rails R4, 30°      24430         1   
   Wissel links      24611         5   
   Wissel rechts      24612         2   
   Meegebogen wissel links      24671         2   
   Meegebogen wissel rechts      24672         1   
   Korte kruising      24649         1   
   Ontkoppelrails      24997         2   
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Geweldig Rob, bedankt voor de info.

Gisterenavond begonnen met het maken van het frame.
De lange lengte blijkt op 309 cm uit te komen  :?
Zal vanavond wat foto?s maken.

Straks eerst naar Zutphen  :)
Re: Baanplan....tips en voorbeelden? - De basis is gelegd
Het begin is er:
de maatvoering voor de nieuwe baan ligt vast dus is het tijd om hout te halen.
Vrijdagmiddag hout gehaald en vrijdagavond begonnen met het timmerwerk. De lengte blijkt 3,09 meter te zijn dus een smalle strook wordt er nog ingevoegd.
Eerst maar de 1x1m platen en de 1x0,7m plaat erop gelegd. Later wordt de inham nog gemaakt om in de hoek rechtsachter te kunnen komen.
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Egon,

Het begin ziet er al goed uit. :thumbup:
Succes met de verdere bouwwerkzaamheden en je hebt er al één volger bij vanaf nu. ;)

Groet Michel
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Een goed begin ..... plezier!
Greetz, Arjan
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Dat schiet al lekker op.  :thumbup:

Uitzagen van die inham zou ik tot het laatst bewaren, en dan nog zou ik hem eerst niet al te diep maken. Als de rails er ligt, nog zonder scenery, kun je eerst een poosje rijden en ontdekken of je overal goed bij kun komen. Zo leer je vanzelf hoe diep de inham moet zijn.
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
In een stedelijke omgeving bedacht ik dat je de sporen in de tunnels mooi zou kunnen verbergen in bebouwing. De bocht rechtsvoor kan bijvoorbeeld in een fabriek worden verstopt. Rechts en links daarvan komt een normale tunnelingang. Zonder verlichting en met een zwarte binnenkant wek je dan de illusie dat de treinen in de tunnel rechtdoor gaan (en als het ware van de baan af rijden), aan weerszijden van de fabriek. Ondertussen loopt het spoor er doodleuk doorheen.

Omdat je iets meer ruimte hebt, zag ik nog een mogelijkheid tot verbetering. Van de eerste versie was de afstand tussen de brug en het onderliggende spoor het aspect dat me het minst beviel. De brug is nu 5 mm hoger. Lijkt niet zo veel, maar het maakt het wat gemakkelijker tegen de tijd dat je bovenleiding gaat aanleggen, iets dat er natuurlijk bij hoort met een koploper op de baan. Voor alle duidelijkheid: de rail onder de brug is in dit plan een 24330, óp de brug ligt een 24230. Dankzij de extra ruimte kon ik niet alleen de brug wat hoger maken, ook het voorste statonsspoor is wat langer geworden.

De sporen van het kopstation heb ik iets anders gelegd. Dat was helemaal niet nodig, maar zo heb je er nog een idee bij waar je misschien wat aan hebt. Eén van de twee sporen heb ik wat langer gemaakt zodat er een ontkoppelrail in past. Zo kan een loc er één of twee wagonnetjes naartoe brengen (als duwtrein), afkoppelen en weer vertrekken. Na het ontladen van de wagon, kan dezelfde of een andere loc ze weer ophalen. Een ander idee is om een loc met telex koppeling te kopen (of er een telex in te (laten) zetten). Daarmee ben je onafhankelijk van ontkoppelrails. Met bijvoorbeeld een koploper, een goederentrein, een rangeerloc met telex en nog een aantal goederenwagons denk ik dat je dan een mooie verzameling rollend materiaal voor deze baan hebt. Ik denk dat een vierde loc ook nog wel kan, maar dan zal het wel zo'n beetje vol zijn.

Bij het plan dat ik eerder had gepost, ligt het grote station lager dan het kopstation. Dat zou je ook andersom kunnen doen. Ik voeg daarom deze keer 3D-plaatjes bij van beide mogelijkheden. Afgezien van de hoogtes hoeft daarvoor natuurlijk niets te veranderen aan het baanplan. Ik heb zelf niet echt een voorkeur, je mag zelf bedenken wat je mooier vindt. Waarschijnlijk helpt het als je een idee hebt hoe uiteindelijk de scenery moet worden. Of je probeert het gewoon allebei uit.

Overigens moet je voor deze versie de tafel die je inmiddels hebt gemaakt rechtsvoor een beetje aanpassen. Zoals ik het getekend heb, komt de bocht vanaf de rechterkant 112 cm de kamer in. Dat was nodig omdat de bocht iets groter moest worden om bij de brug voldoende hoogte te bereiken zonder ergens sterker dan 3% te moeten stijgen.

Ik las dat je inmiddels startset 29000 hebt aangeschaft. Als je verder nog niet veel andere rails hebt, kun je nog gemakkelijk iets aan je plan veranderen. Kijk er maar eens naar.
Re: Baanplan....tips en voorbeelden? - De basis is gelegd
Hallo Rob,

wat een werk heb je er weer ingestoken zeg! Super!

Voor wat betreft de rails: ik heb alleen wat rechte stukken en een paar wissels (waarvan een paar verkeerde....). Ik had je lijst uitgeprint en meegenomen naar Zutphen en prompt wat verkeerde wissels meegenomen pfffff. Omdat ik in Zutphen nog geen startset had, heb ik niet teveel gekocht en wilde in ieder geval simpel beginnen om een en ander uit te testen voor wat betreft digitaal rijden. Dus ik ben flexibel aangaande de rails.

Jouw ontwerp spreekt zeer aan en dat is waar ik mee aan de slag ga zodra alle rails is verzameld. Voor het nieuwe plan heb ik waarschijnlijk wel wat extra nodig.

Dan een andere vraag: hoe kan ik het simpelst de hoogte verschillen maken. Ik zie nu dat de hele baan hoogteverschillen heeft en ook in het grote station.
In eerste instantie dacht ik dat alles vlak zou zijn met uitzondering van de brug.
Het liefst hou ik de rechterzijde bij het kopstation aan de voorzijde zoveel mogelijk vrij en open zonder bebouwing, zodat mijn kleinzoon dat deel kan gebruiken voor het spelen.

Vandaag eerst even een paar rechte wissels scoren zodat ik de ovaal kan uitbreiden  :) :)
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Wat een leuk baanplan is dit! De ruimte wordt heel goed benut, de baan biedt leuke variatie met rijden, en er zijn veel mogelijkheden voor interessante scenery.

De hoogteverschillen zijn best eenvoudig te maken. Waar de rails omhoog moet maak je aan weerszijden van de rails een zaagsnede in de onderplaat en die zet je aan het einde op de gewenste hoogte met een steun (een lat of blokje) aan de onderzijde. Dan onder de helling verdere steunen aanbrengen zodat een mooi verloop en stevigheid krijgt. Bij voorkeur niet meer dan 3% helling (meer kan wel want er rijden geen hele lange treinstellen) en geen knikken in de rails dus niet ineens van 0% naar 3% helling.

De bereikbaarheid is nog wel lastig denk ik. Achterin scenery bouwen op 1 meter afstand is niet te doen. En als er iets ontspoort is dat altijd op de meest onbereikbare plaats :). Een mangat met een luik kan een oplossing zijn, of aan de achterzijde ruimte houden of de tafel op wielen zetten. Die laatste zou mijn voorkeur hebben maar dan moet je wel een stevige constructie voor het frame maken.

Benieuwd naar het vervolg!
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Citaat van: Eno2605 op maandag 24 december 2018, 08:42:37
Hallo Rob,

wat een werk heb je er weer ingestoken zeg! Super!
Graag gedaan, ik vind het leuk om te helpen met de baanplanning.

CiteerVoor wat betreft de rails: ik heb alleen wat rechte stukken en een paar wissels (waarvan een paar verkeerde....).
Als je een lijstje geeft van wat je al hebt, kan ik eens kijken of ik dat er allemaal in kan verwerken. Er zijn nog wel wat variaties mogelijk.

CiteerDan een andere vraag: hoe kan ik het simpelst de hoogte verschillen maken. Ik zie nu dat de hele baan hoogteverschillen heeft en ook in het grote station.
In eerste instantie dacht ik dat alles vlak zou zijn met uitzondering van de brug.
Nee, vlak is het bepaald niet. Die hoogteverschillen zijn nodig om te zorgen dat er nergens een te steile helling is waar sommige treinen niet boven komen. Prettige bijkomstigheid is dat hoogteverschillen een baan ook interessanter maken. Net als tunnels en bruggen trouwens.

CiteerHet liefst hou ik de rechterzijde bij het kopstation aan de voorzijde zoveel mogelijk vrij en open zonder bebouwing, zodat mijn kleinzoon dat deel kan gebruiken voor het spelen.
Geen probleem, dan laat je het gewoon open. Kopstation boven en station beneden lijkt me dan het meest praktisch.

CiteerVandaag eerst even een paar rechte wissels scoren zodat ik de ovaal kan uitbreiden  :) :)
Zoals Henk al aangeeft, 1 meter van de rand is de baan niet zo goed bereikbaar. Om die reden raad ik dan ook aan om aan de achterkant vanaf het begin al twee wissels met electrische aandrijving neer te leggen, handmatig omzetten is daar niet handig. Als je nog geen electrische wissels hebt en je gaat toch naar de winkel, kun je meteen twee aandrijvingen kopen. Ik gebruik zelf de Märklin aandrijving 74491, versie 2.0. Oppassen dat je geen oudere koopt, die zijn iets minder goed. Versie 2.0 is herkenbaar aan de grote sticker op de aandrijving, zie de foto hieronder. Als je een passend klein schroevendraaiertje hebt, is inbouwen eenvoudig.

Een mangat is een optie. Zelf zou ik ervoor zorgen dat ik links in de open ruimte zou kunnen steunen op de baan. Ooit had ik een baantje van zo'n 120 cm diep, daar moest dat ook zo af en toe. Aan de andere kant, van ontwerpen heb ik meer verstand dan van bouwen...
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Hallo Rob em Jongslog,

ik heb die aandrijvingen ook gehaald en een Digikeijs schakeldecoder meegenomen. Die aangesloten op de MS2....en het lijkt te werken.
Er ligt nu een ovaal met een zijspoor zodat ik wat kan testen.

Voor het bereiken van de verre hoeken gaat de inkeping in het lange deel goed helpen.
Zodra ik een stapeltje rails heb dan laat ik het je weten.

Het kriebelt ook al om een en ander met de computer te gaan aansturen, maar daar ben ik nog niet uit ;-)
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
weer even knutselen en testen van de Digikeijs DR4018.

Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 24 december 2018, 09:44:20
Citaat van: Eno2605 op maandag 24 december 2018, 08:42:37
Hallo Rob,

CiteerVoor wat betreft de rails: ik heb alleen wat rechte stukken en een paar wissels (waarvan een paar verkeerde....).
Als je een lijstje geeft van wat je al hebt, kan ik eens kijken of ik dat er allemaal in kan verwerken. Er zijn nog wel wat variaties mogelijk.

Hier is het lijstje:

C rails baanplan 2 Benodigd            
      Benodigd   al in bezit   Te kort/over
   24064   2       2                    0
   24071   1       1                    0
   24077   1       1                    0
   24094   2       2                    0
   24130   6       4                    2
   24188   21     21                    0
   24206   3       3                    0
   24224   5       7                   -2
   24611   5       6                   -1
   24612   2       3                   -1
   24649   1       1                    0
   24672   1       1                    0
   24977   2       2                    0
   24978   0       2                   -2
   24997   2       3                   -1
   74491   0       6                   -6
   74997   0       3                   -3
   24236   2       0                    2
   24229   3       0                    3
   24172   16     14                    2
   24330   6       0                    6
   24230   11     18                   -7
   24430   1       0                    1
   24671   2       2                    0
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
In het laatste plan dat ik had gepost zitten al veel meer gebogen rails 24230, daar hou je dan nog maar één van over. Er zitten uiteraard minder andere gebogen rails in en dat sluit ook beter aan bij wat je al hebt.

Binnenkort ga ik met jouw inventaris aan de slag, eens kijken hoe ik zoveel mogelijk kan gebruiken.

Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Bij deze. Bijna alles wat je aan rails hebt, zit er in. Door de twee extra wissels is het wel wat vol geworden, maar je kunt er eventueel één of twee weghalen.

Afgezien van het industriegebied rechtsvoor, zijn het relatief kleine wijzigingen. En als je goed kijkt, zie je dat de boog rechtsvoor 4 cm verder van de muur komt. Dat gaat niet ten koste van de inham, de boog ligt gewoon iets anders.

De slecht zichtbare rails onder de brug zijn een 24224 en een 24064. Ze liggen vlak en vormen  het nulpunt van de baan.



   Rechte rails 236,1 mm      24236      1   
   Rechte rails 229,3 mm      24229      3   
   Rechte rails 188,3 mm      24188      26   
   Rechte rails 171,7 mm      24172      19   
   Rechte rails 94,2 mm      24094      3   
   Rechte rails 77,5 mm      24077      1   
   Rechte rails 70,8 mm      24071      1   
   Rechte rails 64,3 mm      24064      2   
   Stootblok      24977      2   
   Stootblok met verlichting      24978      2   
   Gebogen rails R1, 30°      24130      4   
   Gebogen rails R2, 30°      24230      17   
   Gebogen rails R2, 24,3°      24224      4   
   Gebogen rails R2, 5,7°      24206      3   
   Gebogen rails R3, 30°      24330      2   
   Gebogen rails R4, 30°      24430      2   
   Wissel links      24611      6   
   Wissel rechts      24612      3   
   Meegebogen wissel links      24671      2   
   Meegebogen wissel rechts      24672      1   
   Korte kruising      24649      1   
   Ontkoppelrails      24997      3   

Edit: Foutje in de materiaallijst gecorrigeerd.
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Ik zou zorgen dat je aan de achterkant van de baan kan. Tevens zie ik een raam en wellicht moet dat ook gewassen worden.
Met deze indeling zal dit lastig gaan.

Groetjes Dennis
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Rob, bedankt weer voor het ontwerp. Ziet er weer uitstekend uit!
Weer iets om mee aan de slag te gaan...even de ontbrekende rails inventariseren en weer verder ;-)

@Dennis, bedankt voor de tip...ik had daar nog geen rekening mee gehouden en ga zorgen voor een oplossing....zal waarschijnlijk een verlengde raamwisser worden ;-)

Verder wens ik iedereen een Gezond, Gelukkig en Niet-Ontsporend 2019!
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Er is een startset "Brandweer", met onder andere een waterwagon en een spuitwagen. Even digitaal maken, dan kun je daarmee mooi de ramen wassen.
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Ik vind dit een mooi baanplan. Maar ik vroeg me af of er aan de voorzijde nog niet een extra spoor kan worden gelegd, dat begint door de laatste bocht te vervangen door een bochtwissel en dan aan te laten sluiten op de laatste rechte van het spoor dat daarnaast dan evenwijdig loopt. Als dat zou kunnen heb je één mogelijk meer om een trein in het zicht stil te laten staan.

mvg
Jurrien
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
 @citaat
Dat is zeker mogelijk en ook helemaal niet moeilijk in te passen. Ik heb echter doelbewust wat ruimte overgelaten vóór het station, een vierde stationsspoor is niet zonder nadelen.

  • Om te beginnen vind ik het dan te vol. Er moet nog ruimte blijven voor scenery; ergens moet toch een stationsgebouw passen, nietwaar?

  • Ten tweede moet er, zoals je al aangeeft, een wissel komen aan de rechterkant van wat nu nog het voorste spoor is. Daarmee wordt de bruikbare lengte van dat spoor een flink stuk korter. De extra wissel aan de linkerkant past in de bocht, maar zelfs dat gaat nog een beetje ten koste van de bruikbare lengte. Het voorste spoor is nu 214 cm lang, ofwel zo´n 180 cm opstelruimte zonder een wissel te blokkeren. Alles bij elkaar wordt dat door deze aanpassingen ongeveer 60 cm minder.

  • Een bijkomende reden is dat op het middelste spoor geen passagiers kunnen in- en uitstappen, daarvoor ontbreekt de ruimte voor een perron. Geen probleem, dat spoor is geschikt voor doorgaande personentreinen, goederentreinen en voor het parkeren van wagons. Maar vier sporen naast elkaar zonder ruimte voor perrons ertussen vind ik wat ver gaan.

Toch bedankt voor de suggestie, want het gaat niet om mijn beweegredenen om geen vierde stationsspoor te leggen, maar om wat Egon wil. En nu kan hij zelf de afweging maken.
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Citaat van: Jurrien op dinsdag 01 januari 2019, 09:20:24
Ik vind dit een mooi baanplan. Maar ik vroeg me af of er aan de voorzijde nog niet een extra spoor kan worden gelegd, dat begint door de laatste bocht te vervangen door een bochtwissel en dan aan te laten sluiten op de laatste rechte van het spoor dat daarnaast dan evenwijdig loopt. Als dat zou kunnen heb je één mogelijk meer om een trein in het zicht stil te laten staan.

Bedankt voor de aanvulling Jurrien.
Ik ga eerst even aan de slag met de drie sporen en dan vandaaruit bekijken of er een vierde spoor mogelijk gemaakt kan worden.

@Rob, bedankt voor het geven van nieuwe inzichten ;-)

Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Vandaag naar Rijswijk geweest en weer een leuke dag gehad.
Thuisgekomen met installatiedraad en een Roco 78884 loc met twee Railpro wagons.

Mijn vrouw vroeg nog of ik rails nodig had.....

Vanavond verder met het opbouwen van de baan en ja hoor....een 24094 en een 24430 te weinig pffff.
Bovendien moeten er nog wat wissels electrisch gemaakt worden dus ook nog een stel 74991's nodig en een extra Digikeijs 4018.

Heerlijke hobby!
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Even de uitsparing gezaagd en de baan nagelopen.
Het laatste plan had veroorzaakt dat is een paar vreemde kronkels kreeg omdat ik niet de juiste railnummers had gebruikt....
Nu lijkt het er beter op.

Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Beste Egon ,denk je der om dat je bij een krappe tafel niet te dicht langs een muur gaat , sommige locs vooral lange, die zwaaien aan de voorkant nogal uit zodat ze de muur raken  ook in tunnels en langs hekken enz. Dus pak je grootste loc met langste  karren en altijd proefrijden voor dat je wat op je baan realiseer.   Groeten Klaas.
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Citaat van: Klaas op zondag 13 januari 2019, 18:46:54
Beste Egon ,denk je der om dat je bij een krappe tafel niet te dicht langs een muur gaat , sommige locs vooral lange, die zwaaien aan de voorkant nogal uit zodat ze de muur raken  ook in tunnels en langs hekken enz. Dus pak je grootste loc met langste  karren en altijd proefrijden voor dat je wat op je baan realiseer.   Groeten Klaas.

Dankjewel Klaas voor de tip!
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Uitgaande van 309 cm, heb je links en rechts 2,7 cm over naast de bocht, vooropgesteld dat je aan beide kanten even veel ruimte pakt. Dat levert geen problemen op met uitzwenkende locs of rijtuigen. Neemt niet weg dat proefrijden altijd een goed idee is.

Mijn vloerbaan ligt op sommige plaatsen slechts één centimeter van een muur. Past net. Daarbij moet ik wel aantekenen dat de bochten R4 en R5 zijn, daarbij is de uitzwenking kleiner dan bij de bochten R2 van van jouw baan. Ik heb echter ook vier wissels vlak langs een muur liggen, en de wisselbocht heeft ook boogstraal R2. Nog geen botsingen met de muur gehad.
Re: Baanplan....tips en voorbeelden? - De NOP-Baan vordert stapje voor stapje

De ontbrekende rails zijn gearriveerd dus de baan kon compleet gemaakt worden.
Alle wissels zijn voorzien van electrische aansturing, echter bij 1 wissel gaat de lip niet ver genoeg tegen de rail aan.

Nu beginnen met het op hoogte brengen van de baan, dus blokjes zagen.
En me verder verdiepen in de automatisering....niet dat alles automatisch hoeft te gaan rijden, maar gewoon leuk om met de MacBook de besturing te kunnen doen.
Dus....nu komt de blokindeling ook in beeld en dat wordt weer puzzelen.

Hier alvast wat foto's van de baan zoals die er nu bij ligt.
En van de nieuwe aangeschafte 6504


Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 13 januari 2019, 20:18:54
Uitgaande van 309 cm, heb je links en rechts 2,7 cm over naast de bocht, vooropgesteld dat je aan beide kanten even veel ruimte pakt. Dat levert geen problemen op met uitzwenkende locs of rijtuigen. Neemt niet weg dat proefrijden altijd een goed idee is.

Ik heb een beetje ruimte gevonden langs de lange zijde en bij die bochten; uiteraard ga ik eerst voor de zekerheid proefrijden!
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Altijd leuk om te kunnen rijden, ook al is het maar op proef  :).

Ik had trouwens geen twijfels of het zou passen binnen de maten die je had opgegeven. Mijn ervaring met WinTrack is op dat punt uitstekend: als ik iets neerleg en ik heb een niet verwaarloosbare afwijking, dan blijkt steevast dat ik iets fout heb gedaan: een verkeerde rails gebruikt, aansluitingen niet goed vastgeklikt of, bij lange sporen, het spoor een heel klein beetje gebogen. WinTrack heb ik nog nooit op een fout kunnen betrappen.

Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Veel plezier met je 6504 Egon, een prachtige locomotief met zeer goede rijeigenschappen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 18 januari 2019, 16:20:15
Altijd leuk om te kunnen rijden, ook al is het maar op proef  :).

Ik had trouwens geen twijfels of het zou passen binnen de maten die je had opgegeven. Mijn ervaring met WinTrack is op dat punt uitstekend: als ik iets neerleg en ik heb een niet verwaarloosbare afwijking, dan blijkt steevast dat ik iets fout heb gedaan: een verkeerde rails gebruikt, aansluitingen niet goed vastgeklikt of, bij lange sporen, het spoor een heel klein beetje gebogen. WinTrack heb ik nog nooit op een fout kunnen betrappen.

De baan wordt nu op hoogte gebracht volgens jouw "hoogteplan". is wel ff puzzelen.

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 18 januari 2019, 19:01:16
Veel plezier met je 6504 Egon, een prachtige locomotief met zeer goede rijeigenschappen.

Rijdt geweldig!
Re: Baanplan....tips en voorbeelden? op hoogte brengen ;-)
Het grootste deel van de baan op hoogte gebracht (provisories).
Alleen de linkerzijde moet nog worden gedaan.
Daarna alle "pilaren/peilers" zagen zodat er een voldoende ondersteuning ontstaat (moet wel eerst de afkortzaag weer werkend maken pfffff)

Op 1 punt op de baan bleef ik slecht contact houden. Rails gewisseld en het verbeterde allemaal niet.
De stroomaansluiting aan de rails heb ik nu verlegd naar het midden (bij het stationsgedeelte) en dat gaf een duidelijke verbetering.
De 6504 heeft zonder (noemenswaardig) haperen zijn rondjes gemaakt.

Weet iemand trouwens hoe ik de onderwerptitel kan wijzigen?



Re: Baanplan....tips en voorbeelden? op hoogte brengen ;-)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden? op hoogte brengen ;-)
Citaat van: Eno2605 op zondag 20 januari 2019, 11:59:28
De stroomaansluiting aan de rails heb ik nu verlegd naar het midden (bij het stationsgedeelte) en dat gaf een duidelijke verbetering.

Heb je maar één aansluiting? In dat geval is het een optie om een eenvoudige ringleiding aan te leggen. Koperen draden geleiden de stroom nu eenmaal beter dan rails. Zie het artikel over Ringleiding in de Wiki voor meer informatie.
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Voor wat betreft dat hoogteplan: bij de uitvoering hoeft het niet overal op de milimeter te kloppen. De hoogtes zijn gebaseerd op drie uitgangspunten:

1) Stijgingspercentage maximaal 3%
2) Geen abrupte veranderingen van het stijgingspercentage
3) Zo groot mogelijk hoogteverschil bij de brug

Als je dit in gedachten houdt, komt het vast wel goed. Met die 3% kun je een klein beetje spelen. Als je het te bont maakt, loop je het risico dat sommige treinen de helling niet op komen. Provisorisch hoogtes instellen en dan proefrijden met verschillende treinen, dan merk je het vanzelf. Wel even oppassen met het percentage bij de bochten 24130: Bij het naar beneden rijden kan het zijn dat bij een te sterke de buffers van bepaalde (lange) rijtuigen of locs in elkaar haken en dan ontspoort de trein.
Re: Baanplan....tips en voorbeelden?
Minstens 1 aansluiting voeding bij c rails elke 2 meter.
Heb bij mijn m rails dit ook gedaan elke meter of 1.20.
Scheelt je heel veel ellende en problemen.
Re: Baanplan....tips en voorbeelden? op hoogte brengen ;-)
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 20 januari 2019, 15:31:09
Citaat van: Eno2605 op zondag 20 januari 2019, 11:59:28
De stroomaansluiting aan de rails heb ik nu verlegd naar het midden (bij het stationsgedeelte) en dat gaf een duidelijke verbetering.

Heb je maar één aansluiting? In dat geval is het een optie om een eenvoudige ringleiding aan te leggen. Koperen draden geleiden de stroom nu eenmaal beter dan rails. Zie het artikel over Ringleiding in de Wiki voor meer informatie.

Dankjewel voor de tips ook voor wat betreft het hoogteplan!

Citaat van: David666 op zondag 20 januari 2019, 16:08:37
Minstens 1 aansluiting voeding bij c rails elke 2 meter.
Heb bij mijn m rails dit ook gedaan elke meter of 1.20.
Scheelt je heel veel ellende en problemen.

Thanks David!