Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.

Gestart door AlbertJan woensdag 19 december 2018, 07:10:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Beste helpende forumleden.
Net zoals de Franse BB 9200 heb ik nu een prachtige splinternieuwe BR012 van de DB, Hamo 8310.
Deze heeft nog nooit gereden (ik heb ook de Märklin 3310) en wil ook niet rijden!  :?
Dus opengemaakt om te zien of anker vastzit, verharde olie in tandwielen, koolborsteltjes enz.
Alleen zit hier weer een ander type (?) motor in, blijkbaar zonder koolborstels? 8o

Krijgt wel stroom, lampjes gaan branden maar motor doet helemaal niets.
Anker en tandwielen draaien makkelijk rond maar motor krijgt blijkbaar geen stroom. (wat zijn de stroom draden?)

Wie kan mij vertellen hoe ik dit aan moet pakken?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Een 9V blokbatterijtje kopen en dat op de motor aansluiten?
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
In de DCM (trommelcollector motor) moeten wel koolborstels zitten, als die er niet inzitten, dan zal de motor niet werken.
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Hallo AlbertJan, deze lok heeft een zgn. trommelcollector-motor. Bij deze motor staan de kleine vierkante borstels haaks op de motoras; ze zitten in de messing houdertjes en de twee zwarte draden aan de borstelhouders zijn de motordraden. Ik heb de indruk dat je lok al een behoorlijk aantal uurtjes achter de rug heeft (nog nooit gelopen?), want de aandrukveertjes van de borstels zitten erg diep, wat er op duidt dat de borstels al knap kort geworden zijn. Licht met een pincet oid. de drukveertjes op en neem de borstels uit de houdertjes. Schoonmaken zal al wel helpen, maar vernieuwen is beter. Let bij het monteren op de ronding aan het ene eind van de borstels, deze moet goed aansluiten op de collector. Je kunt e.e.a. evt. eerst testen door met een houten cocktailprikkertje iets meer druk op de aandrukveertjes te zetten, gaat de motor dan draaien, dan weet je dat je goed zit.
Succes!
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Citaat van: hvanschaik op woensdag 19 december 2018, 09:26:44
Hallo AlbertJan, deze lok heeft een zgn. kleine-trommelcollector-motor. Bij deze motor staan de kleine vierkante borstels haaks op de motoras; ze zitten in de messing houdertjes. Ik heb de indruk dat je lok al een behoorlijk aantal uurtjes achter de rug heeft (nog nooit gelopen?), want de aandrukveertjes van de borstels zitten erg diep, wat er op duidt dat de borstels al knap kort geworden zijn. Licht met een pincet oid. de drukveertjes op en neem de borstels uit de houdertjes. Schoonmaken zal al wel helpen, maar vernieuwen is beter. Let bij het monteren op de ronding aan het ene eind van de borstels, deze moet goed aansluiten op de collector. Succes!

Of ze zitten er dus niet in...
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
 @citaat  Ja, dat is ook een optie....
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
 @citaat Maar wel een rare optie, die dingen verdwijnen niet zo maar toch? :D
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Ook de aandrukveertjes en b.v. de condensator zijn "verdwenen".
Lijkt erop dat de motor bewust buiten gebruik gesteld is. ;)
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Helpt wel tegen joyriding. 😊
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
 @citaat @citaat Ik zie veertjes en een condensator toch?
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Of de koolborstels zitten er niet in, of ze zijn zodanig kort dat de aandrukveren aan het einde van hun slag zijn. Hel goed kan ik het niet zien..
Misschien ook even kijken of de veren nietnaast de koolborstel geleiding zitten.

Mvg. Marcel
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
 @citaat
Even ingezoomed op de foto maar de veertjes liggen inderdaad naast de koolborstelhouders, of er koolborstels inzitten kan ik dan weer niet zien maar er wordt in ieder geval geen druk op uitgeoefend
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
 @citaat  :D

Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Koolborstel erin zetten als die er niet inzitten en zorgen dat de koolborstels door de veertjes op de rotor worden gedrukt.
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
@hvanschaik

De lok ziet er inderdaad alles behalve nieuw uit. Het rode deel boven de motor is behoorlijk beschadigd, van de wielen is rood afgebladderd en het loopvlak van de wielen lijkt op de foto ook duidelijk gebruik te tonen. En zoals aangegeven lijken de borstel veren vrij diep te zitten wat op volledig versleten borstels kan duiden (tenzij ze volledig ontbreken).
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Beste AJ,

De "aandrukveerstangetjes" liggen op de borstelhouders, iets wat je doet als je de borstels er uit haalt, dus kijken of er borstels in zitten, ze zo wie zo vernieuwen denk ik, de "stangetjes" in de borstelhouders doen en opnieuw proberen.

En inderdaad deze lok ziet er niet zo "ongebruikt" uit.

Groet, Anne W
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Beste helpers.
Hartelijk dank voor alle tips en goede adviezen! :thumbup:
Zo'n DCM motor had ik eigenlijk nog nooit goed bekeken maar deze zijn duidelijk anders dan de "gewone" Märklin motoren.
Ik was op zoek naar de houders voor de ronde koolborstels maar ja, die ga je dan dus ook niet vinden.

Er zitten dus inderdaad geen koolborstels in en logisch dat de loc dan niet rijdt maar wel licht heeft.
Dus op zoek naar nieuwe borstels maar dat zijn dan helaas niet de ronde 60 030 maar vierkante 60 146.
Nu heb ik genoeg 60 030 en ook vele 2-rail motoren koolborstels maar deze vierkante uitvoeringen moet ik nog wel goed zoeken.

@Ben.
Ja, inderdaad worden mijn ogen snel slechter en zelfs met allerlei hulpmiddelen kan ik niet meer goed zien.

@Anne en alle anderen.
Goed gezien en inderdaad waarschijnlijk bewust eruit gehaald want al deze locs stonden in de vitrine en hadden nog nooit gereden.

Ook met dank aan onze 3rail Wiki, daar staat een goede beschrijving van de DCM.

Weer wat geleerd en na het vinden van de juiste koolborstels zal deze zeker weer rijden. (hoop ik dan hè!)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
CiteerZo'n DCM motor had ik eigenlijk nog nooit goed bekeken maar deze zijn duidelijk anders dan de "gewone" Märklin motoren.

Generatieverschil :) Een DCM motor vind ik eigenlijk de "gewone" Märklin motoren, de schijfcollectormotor vind ik een oud ding :)
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
AlbertJan,

Nog even een tip (die je denk wel weet), maar mocht je ze op internet willen bestellen, dan kan je beter zoeken naar het nieuwe nummer van de koolborstels, zijnde 601460.
I.e. het oude nummer met een 0 erachter.
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Citaat van: harm78 op woensdag 19 december 2018, 15:02:44
CiteerZo'n DCM motor had ik eigenlijk nog nooit goed bekeken maar deze zijn duidelijk anders dan de "gewone" Märklin motoren.

Generatieverschil :) Een DCM motor vind ik eigenlijk de "gewone" Märklin motoren, de schijfcollectormotor vind ik een oud ding :)

Hallo

Dan heb je de "goede märklintijd" dus niet meegemaakt. :P
De trommelkollektor is (voor mij) het meest waardeloze waar märklin ooit mee gekomen is.

Bart
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Koolborstels genoeg maar (nog) geen vierkante!
Dus nog even doorzoeken in de onderdelen dozen.

Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Of even "lenen" AlbertJan uit een lok waar ze wel in zitten,

Gr. Jan
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
En toch nog gevonden! :D
En ook zoals al opgemerkt, 601460 met daarin het originele zakje met 60 146.

Natuurlijk gelijk even in de BR012 gezet en even proefrijden.
De loc rijdt weer als een trein en mag gelijk (stank voor dank! O:-D) bij de andere verkoop aanbiedingen.

Iedereen weer hartelijk dank voor het meedenken, tips en adviezen! :thumbup:
(heerlijk zo'n forum en wat had ik daar vroeger graag gebruik van kunnen maken)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Beste AJ,

Alweer o.k., ik ben overigens altijd blij dat ik nog een winkel op 10 kilometer en één op 15 kilometer heb, ik kom dus nooit wat te kort.

Groet, Anne W
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Hamo 8310 BR012 DB wil niet rijden.
 @citaat AJ heeft een eigen winkel blijkt en dichtbij, :D :D