Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Station Grootspoor
| | |-+  Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?  (gelezen 1205 keer)

Antoine1

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Gepost op: dinsdag 18 december 2018, 14:07:39 »

Waarom mag een stoomloc niet of alleen langzaam achteruit rijden? Het maakt blijkbaar ook verschil of de stoomloc een vaste of losse tender heeft.

Groetjes Antoine
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 18 december 2018, 14:39:17 »

 @citaat @citaat De meeste tenderlocs mogen van de baas (de betreffende spoorwegmaatschappij)
even snel voor- als achteruit rijden.
De meeste locs met aangehangen tender kennen achteruit een snelheidsbeperking, meestal ong. 40 of 50 km/u.
Dit door het open machinistenhuis.
De BR23 mag, omdat ze een gesloten machinistenhuis heeft, achteruit 85 km/u rijden.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 december 2018, 14:42:20 door nobody »
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 18 december 2018, 14:52:34 »

Het gesloten machinistenhuis is een argument, maar niet de hoofdreden voor de snelheidsbeperking.
De meeste stoomloc's hebben zogenaamde voorloopwielstellen. Deze zijn bedoeld om de lok een rustiger loop te geven én om gewicht te verdelen, zodat de asdruk niet te hoog wordt. In het verleden was dit vaak beperkt tot zo'n 18 ton.

Bij een 2C1-lok (zoals de BR 01, 03 en 23) zitten daarmee aan de voorzijde 2 extra wielstellen.
Bij het achteruit rijden hebben de meeste loks niet zo'n "voorloopwielstel" dat voldoende rust brengt in de loop. Daarnaast speelt ook me dat de tender het zicht op het spoor vermindert én dat de machinist dan aan de verkeerde kant voor het waarnemen van de seinen staat.
Bij echte tenderlokomotieven zie je vaker een symmetrisch assenstelsel, waarmee deze loks veelal vooruit én achteruit dezelfde snelheid mogen rijden.

John (VT601)
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 december 2018, 14:56:23 »

Het gesloten machinistenhuis is een argument, maar niet de hoofdreden voor de snelheidsbeperking.
Citaat: "Die Laufwerkskonstruktion der Baureihe 23 lässt Rückwärtsgeschwindigkeiten von 110 km/h zu, die Festlegung der Höchstgeschwindigkeit bei Rückwärtsfahrt auf nur 85 km/h erfolgte lediglich aufgrund der schlechteren Sichtverhältnisse des Lokpersonals bei der Fahrt mit dem Tender voraus.[3] Überdies führte man das Laufwerk so aus, dass die Kuppelradsatzlast wahlweise auf 17 oder 19 t eingestellt werden kann. "

Bron van het citaat ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

timtrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 december 2018, 21:21:46 »

Wikipedia is niet altijd betrouwbaar... de BR 23 (West dus) is wel ontworpen voor 110 voor- én achteruit, maar bij proefritten bleek de loc tender-voor dusdanig slecht te lopen dat de snelheid tot 85 is beperkt.

Jullie missen overigens nog een punt, in elk geval bij de sneltreinlocs. Constructief is bij die locs het drijfwerk met de bijbehorende sturing zodanig ontworpen dat deze bij vooruitrijden optimaal is. Dat betekent dat de loc achteruitrijdend minder mooi loopt en dat is ook een reden om niet zo hard te kunnen/willen. Daarom mag ook de 01.10, mét tenderdraaistel en loopwiel aan de achterzijde, alsnog maar 50.

Je zag ook vaak dat Indusimagneten bij sneltreinlocs maar aan één kant hingen omdat ze achteruit toch niet hard gingen. De BR 23 heeft ze overwegend aan beide kanten hangen - daarmee valt het argument van slecht zicht al voor een groot deel weg (want de rijweg was bewaakt).
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 07:49:51 »

Wikipedia is niet altijd betrouwbaar...
Gelukkig hebben we daar timtrein voor, die wél altijd betrouwbare info verschaft.
In elk geval is de vraag van de topicstarter beantwoord.
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 december 2018, 08:41:32 door nobody »
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

VictorPM

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 21:56:07 »

Verschillende technische redenen worden genoemd waarom een stoomloc met tender minder hard achteruit mag - de een wat dringender dan de ander.
Er zit echter ook een kip-ei verhaal in... een loc voor een trein alleen vooruit te laten rijden was vroeger ook een normaal uitgangspunt. Draaischijven lagen toch overal.
Met dat als uitgangspunt, kun je bepaalde dingen zo ontwerpen dat vooruit rijden de optimale rijeigenschappen heeft. Bepaalde dingen toepassen, zoals de sleepas onder het machinistenhuis omdat al vast staat dat zo'n loc vooruit rijdt.
Overigens wat tim zegt over de sturing van het drijfwerk - het klopt wel dat bij het toepassen van hangijzers de schuifbeweging vooruit beter is dan achteruit... maar als je kijkt naar de DB locserie 50, die heeft ook hangijzers en mag vooruit en achteruit even hard, 80 km/h. Dus zo ernstig is dat detail nu ook weer niet :)
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 22:12:23 »

Wat is een remventiel Hans ?

Mvg Johan
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 22:24:22 »

Die zit niet op een stoomlok, maar als de rem van de stomer kaduuk is mag ie ook niet hard vooruit ;)
Gelogd

timtrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 20 december 2018, 22:11:24 »

Verschillende technische redenen worden genoemd waarom een stoomloc met tender minder hard achteruit mag - de een wat dringender dan de ander.
Er zit echter ook een kip-ei verhaal in... een loc voor een trein alleen vooruit te laten rijden was vroeger ook een normaal uitgangspunt. Draaischijven lagen toch overal. Met dat als uitgangspunt, kun je bepaalde dingen zo ontwerpen dat vooruit rijden de optimale rijeigenschappen heeft.
Die draaischijven lagen er natuurlijk omdát de loc maar in 1 richting reed. Dus dat kip-ei blijft inderdaad beide kante op werken ;)
Verder zit ik inhoudelijk wel aan het einde van mijn technische kennis. De écht geïnteresseerde kan altijd nog het boek Die Dampflokomotive lezen ofzo ;)
Gelogd

Arthur

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 21 december 2018, 08:06:05 »

Nog een reden om niet snel te rijden met de tender voorop, is de ergonomie. Machinist en stoker moesten dan wind en regen trotseren en bij lage temperatuur was dat geen pretje, en dan komt het kolenstof nog eens binnen in de cabine gewaaid. Heel gezond moet dat niet geweest zijn.
Gelogd
Ik ben nu met pensioen. Eindelijk ga ik iets beginnen doen.

DB

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • V65
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 21 december 2018, 10:24:40 »

Ergonomie voor stoker en machinist...... arbo was vroeger geen groot issue.
Maar lees de verschillende boeken over stoomlocomotieven maar eens na. En dan special de ontwerpeisen al. Loopwielen had je het liefst zo min mogelijk, deze dragen niet bij aan de adhesie, maar waren vaak noodzakelijk om de asdruk te verminderen. Vaak pasten er geen aangedreven assen meer onder de vuurkist en kon je nog wel voor een loopwiel kiezen. (bij de blikken tinus zit de laatste aangedreven as achter de vuurkist)
En idd sneltreinlocomotieven werden zo ontworpen dat ze vooral hard vooruit konden rijden. zijlijnlocomotieven werden ontworpen met het idee dat ze vooruit en achteruit even hard kunnen rijden omdat een draaischijf op de eindpunten economisch niet uit kan.
Gelogd

Maarten

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
    • Ziegenruck
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 21 december 2018, 18:25:28 »

...
Loopwielen had je het liefst zo min mogelijk, deze dragen niet bij aan de adhesie, maar waren vaak noodzakelijk om de asdruk te verminderen.
...

Vraagje: werden deze wielen ook niet gebruikt bij het remmen?
Gelogd
tijdperk 1-2 K.W.St.E. // Intellibox // Train Controller Gold
Volg de bouw van mijn baan op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45791.0

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 21 december 2018, 18:29:15 »

Jazeker!  :D
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 22 december 2018, 09:04:33 »

 @citaat Niet altijd.
Voorbeeld de T12. Bron afbeelding ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

VictorPM

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Waarom mag een stoomlocomotief niet of langzaam achteruit rijden?
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 22 december 2018, 17:05:22 »

 @citaat Over de loopwielen kunnen we zeggen: hoe hoger de asdruk en hoe hoger de snelheid, hoe meer dat ze geremd zijn.
Bij de T12 is dat allebei laag :)
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.452 seconden met 22 queries.