Dag Mart .
Ik heb een Lima Mat 46 ,olijfgroen met zilveren onderzijde ,af fabriek voor Marklin , gekocht eind jaren 90.
Het stel reed echter niet echt fijn op mijn K- rails baan.Ik heb deze Mat 46 toen bij een, nog steeds bestaande treinenwinkel in Rotterdam , geheel laten voorzien van Marklin wielen en assen .Ook het motorstel.
Het stel reed daarna perfect over de K- rails en wisselstraten.
Vervolgens is het stel als vitrine model verder gegaan .Is nog in nieuwstaat en te
koop.De treeplankjes ontbreken.
Groet Koos
PS Met wat fantasie kun je de onderzijde van de DE1 wellicht zilver noemen ook al is het grijs. De topicstarter heeft alleen maar Mat46 en zilver genoemd , maar niet de kleur bovenzijde. Wat wel verder interessant is,is dat hij ze in Haarlem heeft gezien als kind , dat kan alleen maar als ze in de werkplaats Haarlem kwamen .
, zie inzet van deze "blauwe engelen."
Inzet De DE1- en DE2-treinstellen waren te zien op bijna alle niet geëlektrificeerde spoorlijnen in Nederland. In de meeste gevallen vervingen de treinstellen de stoomtractie die nog op deze lijnen actief was. De eerste treinstellen werden in 1953 ingezet op de lijnen Arnhem ? Winterswijk, Gouda ? Alphen aan den Rijn en tussen Leeuwarden en Sneek. Later dat jaar volgden de lijnen Groningen ? Delfzijl en Groningen ? Roodeschool. Het jaar daarna volgden het Kamperlijntje, de spoorlijn Zwolle - Almelo en de overige niet geëlektrificeerde baanvakken in Groningen en Friesland. Ten slotte werden in 1954 de Blauwe Engelen geïntroduceerd in Zuid-Limburg. Hierbij reden de treinstellen ook de internationale treindiensten tussen Maastricht en Luik en tussen Heerlen en Aken. Door elektrificatie verdwenen de treinstellen in 1956 alweer van het traject Gouda ? Alphen aan den Rijn.